Jump to content

2 piiri jarrupääsylinterin purkaminen!


tgamini

Recommended Posts

Minulla on Jarrupääsylinteri 2 piiri, 74-77 (pyöreä säiliö) niin onkohan siellä joku sokka piilossa vai mikä on kun ei se (mäntä tai akseli mikä siellä sisällä nyt sitten liikkuukin ees taas) nii ei lähe pois liikkuu muuten hyvin ylös ja alas mutta jumahtaa sitten kun pitäs just saaha se sieltä irtoomaan. Tietäskö joku miten sen saa ilman rikkomista sieltä pois.

Link to comment
Share on other sites

Ylin reikä on niin pieni että nuppineula menee sinne sen alla toinen reikä joka vähän isompi näkyy joitakin lovia vaakasuorassa.

Alemman reikäparin alin on viistosti alaspäin ja halkaisijaltaan n.4mm sieltä näkyy loveutukset pystysuunnassa mutta en näe missään reiässä tappia. Eli reikiä on neljä. Aika mystistä?

Link to comment
Share on other sites

Se tappi on nimenomaan siellä missä cabrio sen sanoikin olevan. Jos olet ottanut sekä säiliön että ne säiliön "jalat" tiivistavät kumirenkaat pois niin poteron pojassa näkyy x kpl reikiä jossa yhdessä pitäisi olla se tappi. Jos ei ole niin se on sitten matkan varrella hukkunut.

 

Sylinterin suulla on lukkorengas joka pitää koko mäntähässäkän sylinterissä.

Link to comment
Share on other sites

No sitähän minäkin et sellanen sen kuuluu olla. Oletin tietty et säiliö ja kumi rinkulat on ottettu pois. Se säiliökin on muistaakseni ruuvilla tai kahdella kiinni, ni pois ne kumit ja sitten se mainitsemani ohut metalli "Prikka". Totta kai oletin et sieltä alta on se seger rengas pois jolloin se tappi joka menee polkimelle ni tippuu pois, ja se eka osa tulee kopistelemalla pois. :-? :o

Link to comment
Share on other sites

Otin jo sen (68) seegerin ja jouset, säiliön kumit ja kaikki mutta se mäntä/akseli missä pitäs sitten olla ne kumit ettei vuoda nesteet pihalle niin ei irtoo sitten millään. Alakautta kun katson niin akselin ympärillä on sellainen kuparin värinen tiiviste/ohjuri tai joku tiivis kuitenkin niin uskaltaako sitä ruveta miten kovasti sieltä repimään. Tuleekohan se korjaus sarjassa mukana?

Link to comment
Share on other sites

Se kuparinen rengas voisi olla Minimaalisen lähettämän linkin korjaussarjan (63) kuvan keskellä ylin oleva paksumpi rengas? Mulla oli joskus 18 vuotta sitten korjaamolla laitettavana samanlainen pääsylinteri sillä tuloksella että hain sitten lopulta kasan palasia kun oli murjottu sylinteri siihen kuntoon että jouduin sitten tilaamaan vielä itse uuden joka on nyt sitten tämä kyseinen yksilö joten ei kehtais tehdä samaa virhettä. Olisi ollut taas hyötyä jos vanha olisi jemmassa mutta lukematon määrä opiskelu aikojen muuttoja niin ei ollut oikein mahdollista kuletella rikkinäisiä osia mukana. Mutta kyllä harrastaminen on mukavaa kun aina oppii jotain uutta.

Link to comment
Share on other sites

Onko sun sylinteris pyöreällä säiliöllä ? Mulla oli tommoinen ja siinä oli erilainen kiinnitys. Joutui huonomuistinen kaivamaan tehtaan eepoksen esiin ja noita oli ainakin olevan kahta eri versiota. Pyöreäsäiliöisessä ei ole tota lukkotappia vaan siinä on kaksi eri lukkorengasta sylinterin suulla. Eli, ekaksi on palautusjousi männän ympärillä. Jousi kasaan, lukkorengas irti ja jousi ja lautaskuppi veke. Sen jälkeen pitäis tulla lukkorengas sylinterin suulla vastaan. Se irti. Seuraavana pitäis olla nylonrengas ja tiiviste ja prikka. Ne pois jollain konstilla. Niiden alta tulee seuraava lukkorengas vastaan. Se irti ja sisuskalut pitäis muljahtaa ulos.

Link to comment
Share on other sites

On pyöreällä säiliöllä oleva. Pitää katsoa jos viikonloppuna kerkiäisi talo remontin välissä katsomaan taas pääsylinteriä. Kiitoksia paljon tiedoista ilmoittelen että onnistuuko se purkaminen.

Link to comment
Share on other sites

Minorv8 oli oikeessa tai siis sattu oikeanlaiseen pääsylinteriin. Ainut että tuo on niitä uudelleen tehtyjä malleja ja siellä oli sen nylonin sijasta jotain kovaa messingin/kuparin värien sekoituksella olevaa metallia ei ollu ainakaan kuparia oli niin v¤%¤#tun kovaa ja mäntä kärsi niitä osia pois ottaessa. Onkohan niihin mahdollisesti saatavana niitä mäntiä jostain itse en löytänyt kun korjaussarjan ja se ei siihen sisälly. Onko jollain olemassa sellaista irtaallaan joka ois hyvässä kunnossa?http://www.minimania.com/web/Item/GMC160/LargePic.cfm?LargeImage=gmc160.jpg&Partno=BRAKE%20MASTER%20DIAGONAL%20SPLIT%20.70% tuommonen on se pääsylinteri.

Link to comment
Share on other sites

Saakos tuohon mitenkään tehostinta sitten? Etujarruille pelkästään ja mitenkäs sitten käy? Siis jos on erillis tehostin. No voi sun kelli. Mistähän sais sen apukuskin puolelle tulevan pääsylinteri/tehostin paketin mut sitten pitäs olla ne linkitykset siihen ja onkohan niitä myytävänä jossain? Pitääkö koria leikellä jos tuon systeemin jostain saa ja laittaa paikoilleen?

Link to comment
Share on other sites

Tietääkseni mäntää ei saa erikseen.

 

Uudenmallisen tehostimen asennuksessa ei tarvi leikellä mitään, yhtä reikää lukuunottamatta kaikki löytyy jo valmiina. Se ainokainen reikä on 8 mm pultinreikä apparinpuolen rintapeltiin. En ole varma pitääkö lämppäriä siirtää johonkin suuntaan ton systeemin kanssa, omassa autossa on ahtimen kotelo joten lämppäriä on pitänyt muutenkin siirrellä. Noita on aina silloin tällöin Saksan markkinoilla kaupan.

Link to comment
Share on other sites

Jos haluaa halvalla päästä ni laittaa ladanpääsylinterin ja ei tarvii kun tulpata yksi reikä ja laittaa erillinen säiliö. Siksi ehdoitan tälläistä kun tunnut jo nyt tehneen töitä sen pääsylinterin kanssa eli sinulta se onnistuisi helpolla.

Oli pakko kirjoittaa pienellä tuo minkä merkin et ei tuu pahempia korostuksia sen merkin kohdalle! ::) ;)

Tosin kaikki kunnia sen merkin harrastajille.

Mulla on kuva miten toteutettu tuo homma, eli se sopii paikalle suoraan sen kummempia toimia! Mulla on niitä kotona muutama jäänyt "varalle" tosin en tarvinnut yhtäkään ylimääräistä sen ensi asennuksen jälkeen!!

Sen verran voin sen toimivuudesta sanoa että muutama Mini tonni mestaruus tuli sellasella pääsylinterillä. Niitä on siellä useammassa paikalla. :o 8-)

Se on tainnut olla sellanen sattuma että sellasta on ruvettu käyttämään mut tosiaan todella hyväksi ja toimivaksi osoittautunut ratkaisu!!

Link to comment
Share on other sites

Nyt on oikeata puhetta. Sattuipas löytymään rakentelijoita. Kun aikaisemmin kyselin samoilla asioilla että käykö jonkun toisen auton pääsylinteri niin vastaanotto jotenkin tyrmäävä ettei miniin pidä sotkea toisen auton osia jne. Olen tosi hyvilläni että on vielä (vanhan tyylin) rakentajiakin mini piireissä. Eikä sitä ladaa kannata sen pienemmällä kirjoitella kuin muutakaan autoa yleensä niilläkin on omat kannattajansa. Joskus jopa itsekkin mietin kyseisen auton (vanha pyöreä lamppuinen) hankkimista mutta joka kerta kun autoista soitin oli ne jo myyty eli kyllä niitäkin liikkumiseen tai harrastukseen käytetään. Pistäppäs cabrio kuvaa tulemaan niin pääsen näpräilemään joululomalla pääsylinteriä kasaan ja minkä auton säiliö käy vai onko joku yleis säiliö? Onko tulppaukseen saatavana ihan valmiita tulppia vai käykö joku muu (pultti). Joo olen minä viimeset 19 vuotta rakennellu kaikenmaailman juttuja mitä nyt käsin on pystynyt tekemään ja aikaa on jäänyt ylimääräseks. Mut tietokoneet on täyttä hebreaa kun yritin nytkin laittaa  kuvan mukaan niin eihän se onnistu!

 

Link to comment
Share on other sites

No minäpä laitan kotisivu osoitteen niin katsoo ken jaksaa. Siellä on pikkasen erillaisia juttuja mitä olen näperrellyt iltojen iloksi. Sivut on kyllä aivan peestä mut kun en ole kerennyt tekemään parempia. Se on kait jotenkin hidas tuo koko webbisivu.com en tiiä! Sieltä kun nappaset muuta osion niin siellä se vilahtaa meikäläisen minikin. Varoitus sivut ovat hitaat jos edes toimivat (ihan kun puhus ministä! No leikki leikkinä ja esileikit erikseen.

Link to comment
Share on other sites

Ju eihän se kielletty ole laittaa muiden merkkien osia ;D :o ::)

Myönnän et olen itsekin joissakin asioissa sellainen et joihinkin projekteihin ei kuulu laittaa kun minin osia mut jos on jo muutenkin rakennettu kunnolla ei orkkis muotoihin ni sitte on aivan sama mitä siihen koirankoppiin laitta kunhan toimii!!

Ne on mulla työkoneella joka nyt sattumoisin jäi sinne töihin, joten pistän sulle s.postiin maanantaina kuvia tulemaan. Joten malta sinne asti.... 8-)

Link to comment
Share on other sites

Joo minäpäs oottelen. Tuosta rakentelusta on uudessa gti magazinessa

mielestäni aivan älyttömän hieno esimerkki Ford escort 1800 vm72

Autossa rakentaja käyttänyt mielestään n. 30 eri auton parhaita ja toimivia osia. Auto on minun silmissä aivan älyttömän hieno kaikki viimeistelty aivan vimpan päälle hivelee jo näköhermoja. Onhan jokaisella omia juttuja mitä autoissa arvostaa minä esim. tykkään noista 10" rinkuloista minissä kun ne vaan sattuu siihen niin hyvin sopimaan kokonsa puolesta. Muuten olen ollut lapsesta asti aivan hullu ralli fani ja rakentelussa tyyli suunta on aina ollut enempi ralliin päin. Tuo tuning juttu vähän sotkeutuu monilla noihin minun autoihin koska en pidä itseäni tuunaajana vaan rakentelijana koska olen autoja rakennellut jo kauan ennen kuin tuo tuning villitys tuli. Ei se minusta ole mikään huono asia siis tuo tuning vaan se tuo rakentelijoillekkin paljon uusia hienouksia käyttettäväksi ja jatkojalostettavaksi. Harrastaminen on aina hieenoo. Kiittää ja kumartaa.

Link to comment
Share on other sites

Joo, auton on kyllä hieno mutta mutta: noista ei kauheasti kannattaisi mennä leuhkimaan julkisesti. AKE on tiettävästi kutsunut uudelleen katsastukseen esim. pirssejä, joiden omistajat ovat kehuneet suurilla tehoilla lehtien sivuilla. Eli kyllä noita eri foorumeita seurataan. Jos joku näppärä alkaa laskemaan esim. prosenttimääriä niin voi helähtää helposti se maaginen 50 % rikki ja napsahtaa veroseuraamuksia. Nimimerkillä 48,9 % vaihdettu...  ;)

 

Mulla on Minor kanssa jonkinasteinen sekasikiö: esim. jarruosat koostuu Metron pääsylinteristä, Omega 3000 levyt ja Seat Cupra R:n Brembot edessä, Peugeotin levyt ja VAG:n satulat takana. Ei toi osien miksaus mikään synti ole mutta Miniin saa valmiina halvalla oikeat hilut niin siihen ei oikeastaan ole ollut tarvetta kikkailla mitään "eksotiikkaa". Minoriin ei yllättäen saa...  ;D ;D ;D Mä en ole ton painonkaan suhteen mitenkään anaalisesti suhtautunut jotta tarvis jotain KAD:n himmeleitä. Mulle on Minissä riittänyt turbon jarrut.

 

Jos lähdet kikkailemaan latikan hilujen kanssa niin huomioi nyt sitten se että latikassa lienee metriset jengat (oletus...) Vanhoissa Minin pääsylintereissä jenka on tuumakokoa. Ellen ihan sontsaa puhu niin viimeisimmässä oli jo metrinen hienokierre.

Link to comment
Share on other sites

Tuossa lehessä mies kertoo että rakentaa kaiken kyllä lain vaatimalla tavalla. Kait nuo % on jotenkin muuttunut kun aikaisempien % mukaan olisi tullut kuulema 49% mutta nyt oli tullut vain 36%. Tuossa luki että rakentelusäädökset ovat muuttunut nykyisellään. En tiedä milloin kun en itse ole koskaan niin pitkälle mennyt että olisi joutunut selvittelemään noita %. Haaveissa on kyllä aina pyörinyt milloin mitäkin mut ei oo uskaltanu lähtee selvittelemään mitä vaatii jos niitä rupeaa tekemään lähinnä autopuolella joskus oli nuo pärrätkin mielessä. Nuo hevosvoimat on jotenkin menny jo pikkasen överiks minun mielestä muutenkin kun noin järkevästi ajattelee niin mitä hemmettiä tekee autolla jossa on 500-1100 hv tieliikennekäytössä. Tietysti voihan sillä aina vähän kehasta mut mut enpä tiiä.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...