Jump to content

Kokemattomalle vinkkejä? Vanhaa Miniä hankkimassa


Calade
 Share

Recommended Posts

Eli olen harkinnut vanhan, 60-luvulta olevan Austinin Minin hankkimista, ja haluaisin pyytää kokeneemmilta harrastajilta apua asiaan. Itsellä ei ole vanhoista autoista oikeastaan minkäänlaista kokemusta, sukulaisilla jonkin verran.

 

Malli saisi mielellään olla se hienoin tai tehokkain mahdollinen (parhaassa tapauksessa molempia), rahaa ostamiseen sekä kunnostamiseen on käytettävissä riittävästi.

 

Eli mistä tällainen auto kannattaisi hankkia, mitä kaikkea tärkeää ostaessa pitäisi huomioida jne, kaikki vinkit erittäin tervetulleita!  :)

Link to comment
Share on other sites

Lohjan laatuautossa oli 2 kpl myytävänä, ainakin muutama kuukausi sitten. Toinen luultavasti jo myyty?

Austin Cooper S 1275 -65 ja Morris Cooper S 1275 -65

 

Hintaluokka n. 25 000 eur.

Link to comment
Share on other sites

Austin Cooper S 1275 -65 ja Morris Cooper S 1275 -65

 

Hintaluokka n. 25 000 eur.

Kuulostaa aika kovalta hinnalta aihiolle? Liekö kuuluisan kuskin kisapeli...

 

Alkaa olemaan Suomen hintataso tuota luokkaa,muistaakseni tuo ko. yksilö on vielä replica (teknisesti vastaa kyllä S:ää).

 

Jos ei välttämättä tarvitse olla S:ä,niin voisi olla kaupan -60 luvun pikku cooper (jossa alkuperäinen korikin). Laita vaikka YV:tä,jos kiinnostut.

Link to comment
Share on other sites

Jäljellä oleva on tietääkseni aito S, mutta rakennettu Mäkisen replicaksi.

Toinen myyty oli myös aito S ihan siviilipeliksi MR-entisöity. Mulle aika tuttu peli ;)

Molemmissa näytti pyyntihinnat olevan samat.

Aihioita joissa olisi alkuperäiset kamppeet mukana ei kyllä juurikaan ole ollut tarjolla vuosikausiin. 80-90 luvun taitteessa niitä vielä löytyi.

Link to comment
Share on other sites

Aihioita joissa olisi alkuperäiset kamppeet mukana ei kyllä juurikaan ole ollut tarjolla vuosikausiin. 80-90 luvun taitteessa niitä vielä löytyi.

Tuo alkuperäinen näytti aihiota olevan vailla - ei valmiiksi laitettua. Tästä näin päättelin: "rahaa ostamiseen sekä kunnostamiseen on käytettävissä riittävästi". Eli taitaa täydelliseksi laitettu jäljennös olla esitettyyn kysymykseen aivan väärä vastaus?
Link to comment
Share on other sites

Ulkomailla on jonkin verran mutta hinnat tuppaavat karkaavan kanssa huimiin lukemiin. Tosin ulkomailla tuntuu normi 1275cc olevan jo cooper mutta asiantunteva tietää ja osaa katsoa jo kuvasta millainen peli on kyseessä. Kyllähän suomen kamaralta löytyvä projekti iso S on todellinen ihme löytö. Kumma sinäällään onhan suomi "täynnä" orkkis coopereita jos katsoo esim. kevään lahden messujen kuvia joita löytyy myös tältä palstalta. Aito pick-up siinä peli! Jonka muuten meinaan jossakin vaiheessa itsekkin hommata tosin taitaa mennä ulkomailta hakemiseksi sekin mutta onhan niitä sieltä muutama tullut jo noudettu.  ::)

Link to comment
Share on other sites

Jos rahaa ostamiseen/kunnostamiseen on "riittävästi"ja minkäänlaista omaa kykyä/kokemusta ei vanhoista autoista eikä niiden kunnostamisesta ole, niin tuo 25 000 eur on halpa hinta valmiista autosta!!

Katsokaapa Triangle Motor Co:n sivuilta mitä oikea Entisöinti maksaa vieraalla teetettynä!! Jos maksaa ensin jostain puutteellisesta aihiosta esim 5000-6000, sitten etsii puuttuvat/harvinaiset/sikakalliit osat, sitten teettää auton alusta loppuun!

Minitronin kaveri on myynyt sivuillaan jonkinlaista aihiota! Sieltä vaan hakemaan ;)

Link to comment
Share on other sites

Jos rahaa ostamiseen/kunnostamiseen on "riittävästi"ja minkäänlaista omaa kykyä/kokemusta ei vanhoista autoista eikä niiden kunnostamisesta ole, niin tuo 25 000 eur on halpa hinta valmiista autosta!!

Katsokaapa Triangle Motor Co:n sivuilta mitä oikea Entisöinti maksaa vieraalla teetettynä!! Jos maksaa ensin jostain puutteellisesta aihiosta esim 5000-6000, sitten etsii puuttuvat/harvinaiset/sikakalliit osat, sitten teettää auton alusta loppuun!

Minitronin kaveri on myynyt sivuillaan jonkinlaista aihiota! Sieltä vaan hakemaan ;)

Tämä juuri on se, mitä neuvoilla tarkoitetaan. Annetaan tietoa erilaisista vaihtoehdoista. Itse ostaisin tuollaisen valmiin, mutta toisaalta se tulis arkiajoon, joten ehkä mun kannattais olla ostamatta, koska ajaisin sen ns. loppuun 10 vuodessa. Ajelan tän nykyisen ensin -  puolessa välissä ollaan. Onhan noita vanhoja sittenkin vielä tarjolla. Suomessa nuo vanhat ovat vieläpä halvempia kuin ulkomailla.
Link to comment
Share on other sites

Minitronin kaveri on myynyt sivuillaan jonkinlaista aihiota! Sieltä vaan hakemaan ;)

 

Joskus autot vaihtaa omistajaa eli meidän S on myyty.

 

Jos Caalde Ässää havittelee, kannattanee satsata mahdollisimman valmiiseen, koska kaikkia pisteosia ei enää yksinkertaisesti vain saa.

 

Jos päädyt ostamaan valmiin auton, ota joku asiansa osaava mukaan katsomaan onko se S vai tavallinen Mini. Kaikenlaisia kaupitellaan Ässinä ja kun pysähtyy omalla Minillä huoltikselle tankkaamaan, imestyy siihen aina lauma äijiä, jolla on ollut 60-luvulla iso Ässä. 60-luvun Suomessa ei selvästikään ollut mitään muita kuin Isoja Ässiä vai kultaako aika muistot? ;D

Link to comment
Share on other sites

Caaldelle vielä selvennukseksi,että tavallisen viimeisen päälle entisöidyn "Austin Minin" löytää kyllä varmasti puolella siittä hinnasta mitä Cooper S:ät maksaa!

Sama suhde niillä oli myös uutena 60-luvulla.

Link to comment
Share on other sites

Tietty jos haluaa mahdollisimman paljon orkkiksen niin kannattaa katella noita valmiita myynnissä olevia. 25ke ei ole paljon.

Jos taas ei itselle ole niin väliä mikä se malliltaan alunperin on niin tolla samalla rahalla rakentaa aika eksoottisenkin pelin.

Link to comment
Share on other sites

Tulipas täältä reippaasti vastauksia, kiitoksia vaan kaikille jo tässä vaiheessa!

 

Itselle ei ole sillä aitoudella loppujen lopuksi yhtä paljon väliä kuin ulkonäöllä (ja tehoilla), eli vuosiluku 60 ja vähän päälle ei ole mikään ehdoton vaatimus. Ulkonäkö tässä varmaankin eniten painaa, ja Cooper S on se Mini minkä ulknäkö eniten viehättää. Autojen (ja muidenkin asioiden) tuunaaminen viehättää itseä aikas paljon.

 

Katselin tässä Nettiautosta millaisia Minejä siellä oli tarjolla, ja tällainen osui silmään: http://tinyurl.com/5rre8l (alkuperäinen linkki sisälsi yli 1300 merkkiä, ajattelin vähän lyhentää.) Kyseessähän ei ole tosiaankaan vanha Mini, mutta hienolta näyttää. Pitäisikö tämäntapaista harkita, kun ei ole kuitenkaan halua entisöinnistä maltaita maksaa?

Link to comment
Share on other sites

jos harrasteautoksi olisin ostamassa niin unohtaisin kokonaan noi 90-lukulaiset.. niitä koskevat jo aika kovat rakentelurajotukset (tekniikan osalta) verrattuna vanhoihin ja saat lisäksi kilokaupalla elektroniikkaa mikä ei toimi. Lisämausteena noi on yleensä aika ruosteenraiskaamia. Tollasesta uudesta ei myöskään saa nopeata millään laillisesti.

Link to comment
Share on other sites

Voisinpa tietää todella hienon ja nopean Turbo Clubman Minin, joka voisi olla myytävänäkin!!??

Vai mitä Jukka ! Huhuu

 

Jos nopeaa/tehokasta Miniä havittelee, niin 78 taitaa olla se yläraja kun Mineistä enää sai tehdä tehokkaita!

Päästömääräykset!

Link to comment
Share on other sites

Voisinpa tietää todella hienon ja nopean Turbo Clubman Minin, joka voisi olla myytävänäkin!!??

Vai mitä Jukka ! Huhuu

 

Jos nopeaa/tehokasta Miniä havittelee, niin 78 taitaa olla se yläraja kun Mineistä enää sai tehdä tehokkaita!

Päästömääräykset!

 

Taitaa vaan clubman olla ulkonäöllisesti aika kaukana vanhasta cooper S:stä...

Link to comment
Share on other sites

Auto ei tulisi siis pelkkään harrastuskäyttöön, vaan sillä pitäisi jonkin verran ajellakin.
Silloin varmaan kannattaa suunnata katseet sellaisiin vuosikertoihin, joihin saa kulutus yms. varaosaa muualtakin kuin museosta, niin ei tule ajokilometrille liikaa hintaa. Tehot on toki tuoreemmissa max 90hp (=John Cooper Works -kitti 90-lukuisissa), jolla ei 63 hevoisen alkuperäisestä auto vielä raketiksi muutu.
Link to comment
Share on other sites

Jos Miniin tehoja haluaa, niin osat on varmasti haettava jostain muualta kuin museosta!!

Vuosimalliraja -78 tarkoittaa vain ettei päästörajat ole minkään mielikuvituksen ja virittämisen rajana. Tekniikka ei sinun 90 luvun Minissä perusteeltaan paljonkaan poikkea 70 luvun vastaavista. Siihen on lisätty vain niitä vähäpäästöisyyden kannalta välttämättömiä,vikaherkkiä heebeleitä ;)

Link to comment
Share on other sites

Kaikkiin perusmineihin saa aivan hyvin osia!Viritysosiakin saa laidasta laitaan.

Niihin vanhoihin 60 luvun Cooper S:iin on alkuperäisiä tekniikan osia ym. pisteosia hankala/mahdoton löytää ja ehkä joitakin muitakin 60 luvun pisteosia entisöintitarkoituksessa.Eikä sellaisia olisi mitään järkeä päivittäiseen ajoon ajatellakaan

Mutta niinkuin olen ymmäränyt sinun Minin tarpeesi niin se ei kyllä kohdistukaan näihin MR ja entisöintipuolelle.

"Kohtuu??" rahalla saat varmasti teetettyä vaikka minkälaisen Minin omiin tarkoituksiisi.Ja onhan niitä valmiitakin myynnissä.

Lähtökysymyksesi kirvoitti tämän pitkän jutustelun. Ensivaikutelma oli, että nyt joku "rahamies" etsii alkuperäistä"Minin hienointa ja kalleinta" mallia :). Rahamies voit ja varmasti oletkin ;)Sitähän oli muistaakseni "riittävästi"

Link to comment
Share on other sites

Niinkuin "koirankoppi" kirjoitti, ensimmäisestä kysymyksestä on edetty jo pitkälle auton ominaisuus vaatimuksissa...  ::)

Eli mihin tuo linkki meni "nettiauto" kyseinen auto normaali 1996 spi mini eli sinnepäinkään mikä ensi kysymys osoitti. Samoilla sivuilla oli taannoin vähän erikoisempi Mini BLUE STAR tosin se on aikast paljon tyyriimpi mutta varmasti tinki varaa on. ;) jos sellaiseen kiinnostusta löytyy niin yksityis viestillä pistän omistajan numeroa eteenpäin.

Link to comment
Share on other sites

Onpas täällä poukkoilevaa keskustelua, kohta on käyty koko Mini-kirjo läpi  :D

 

Mutta tuskin aloittajan kannattaa edes katsella mitään 90-lukuisia Minejä, koska niitä ei voi päästöjen takia virittää ja -78 ja vanhemmat tulee siis vain kysymykseen. Soisin, että jos on Miniä ekaa kertaa ostamassa, ostaa sellaisen mitä voi virittää, jos se kerran on toivomuslistalla eikä jotain 90-lukuista ja sitten siihen petytään, kun se olikin ihan mopo ja Cooperia siitä löytyi vain konepellin raidoista ja sille ei voi päästöjen takia tehdä mitään. Kaikkea harvoin saa samassa paketissa  ;)

Link to comment
Share on other sites

Se, että olin aluksi ostamassa hienointa ja parasta vanhaa mallia johtui siitä, etten tiennyt varaosista yms. oikein mitään, ja kun on nyt kuullut juttua niiden harvnaisuudesta niin on mieli vähän muuttunut.

 

Rahaa ei ole mitenkään älyttömiä määriä, mutta pitäisi olla tarpeeksi tällaiseen :)

Link to comment
Share on other sites

Se, että olin aluksi ostamassa hienointa ja parasta vanhaa mallia johtui siitä, etten tiennyt varaosista yms. oikein mitään, ja kun on nyt kuullut juttua niiden harvnaisuudesta niin on mieli vähän muuttunut.

 

Rahaa ei ole mitenkään älyttömiä määriä, mutta pitäisi olla tarpeeksi tällaiseen :)

Siis voihan niitä osia sorvata/hitsata itse, jos koneistamo löytyy. Ja purkaamoilta löytyy muista autoista sellaisia osia, jotka sopii samaan käyttöön. Osat on ilmaisia, itse tehty työ ei maksa mitään ja jokaisena vuonnahan ei ole edes tarvetta saada autoa liikenteeseen... Jos siis omistat myös toisen auton. Minillä ajaminen ei oikeesti maksa sen enempää kuin millä tahansa pikkuautolla. Ja ruostuukin vähemmän herkästi kuin 90-luvun lopun mersut. On vain päätettävä, kuinka paljon ajat vuodessa ja ajatko myös talvella. Hyväkuntoisella Minillä ajaa kaiketi sen 10v. ympärivuotisesti, eikä siihen vielä tarttee korinvaihtoa tehdä. Hintaa autolle tulee sama kuin jollekin pikkuviiulle, mutta kulutetulla rahalla saa koko rahan edestä vastinetta. Vanhalle autolle ei taida saada autopalveluvakuutusta, joten sen trailerikuskin tarttee sitten ajaa aina mukana? Tai pitää itse olla mekaanikko ja pitää varaosavarastoa peräkontissa?

 

Jos autolla ei oo tarkoitus ajaa (eli tulee alle 10tkm vuoteen), niin arvo säilyy kivasti, kun pitää koriste-esineen vielä sateella suojassa.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...