Jump to content

Mini Cooper S uuden mallinen imusarja


Chili

Recommended Posts

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Udemman mallises imusarjas venttiilikopan oikeasta reunasta lähtevä huohotin tekee muutaman tiukan mutkan ja muuttuu pissapojan letkun kokoiseksi jatkaen siitä jokaista pyttyä vastaavaa imukanavaa kohti. Jokaisen kanavan kohtalla on T -haara ja imukanavassa suutin.

 

Vanhassa se venttiilikopan oikeasta reunasta lähtevä huohotinletku on hemmetin pitkä, kääntyen loivasti imusarjan alle ja tullen esiin imusarjan toiselta puolelta, liittyen imusarjaan aivan sielä alaosassa.

 

Ittellä tuo imusarja odottaa kaapis asennusta heti kun vain seuraava öljynvaihtoaika tulee eteen ja on vaan lämpimät kelit että saa näprättyä noiden alipaine letkujen kans...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...
  • 2 kuukautta myöhemmin...

Noniin, vihdoinkin eilen tuli vaihdettua tämä Gen 3 imusarja MCS Clubmaniin. Työ otti aikaa rehdin kahvitunnin kanssa muutaman tunnin. Sen verran työ vaatii, että keula pitää saada kokonaan ylös että imusarjan saa vaihdettua, kun altapäin pitää päästä ruuvaamaan. Tai no, onnistunee ehkä jos ottaa apukuskin pyörän irti ja sitä kautta, mutta alle kun pääsi niin oli kohtuullinen työskentelytilakin.

 

Tässä kuvakollaasia. Harmi kun ihan joka vaiheesta en tajunnut ottaa kuvaa, mutta kuitenkin.

 

Ilmansuodattimen kotelo irti:

post-1256-0-61974100-1407826608_thumb.jpg

 

Vanha imusarja irti. Huom. noi pari pikkumoottoria / venttiiliä, sekä kaasuläpän johto irti. Pikkumoottorit / venttiilit lähtee ihan työntämällä pois, ne on rautatelineessä semmosella kumitötsällä kiinni. Painaa muuten yllättävän paljon tuo imusarja kun kaasuläppäkotelo on siinä kiinni. Niin, ja kun nostelet imusarjaa niin toisessa reunassa on noita kovamuovisia letkuja kiinni että ne pitää muistaa ottaa irti ettei letku repeydy.

post-1256-0-54983800-1407826613_thumb.jpg

 

 

Kaasuläppäkotelo ja osa apparin puolen putkistosta (ellet ottanut niitä kokonaan pois jo ennen kuin vanhaa imusarjaa irrotit) pitää tässä vaiheessa siirtää vanhasta imusarjasta uuteen. Kaasuläppäkotelo on kolmella pitkällä harvakierteisellä torx ruuvilla kiinni. Vaatii akkuporakoneen että sen saa kunnolla kiinni uuteen.

 

 

Uusi imusarja tilassaan:.

post-1256-0-23754200-1407826618_thumb.jpg

 

Tämä pultti on sitte pikkusen hankalassa paikassa, ja pitää imusarjaa alapuolelta kiinni. Pultti sijaitsee suurin piirtein apukuskin etupyörän ja pakoputken välissä, aika ylhäällä kun auton alla ollaan. Sen verran on onneksi tilaa jotta kiintoavaimella saa rehdisti sen auki ja kiinni.

post-1256-0-30098900-1407826626_thumb.jpg

 

Ja sitte toiseksi viimeisenä, ennen ilmansuodattimen koteloa, tämä "Sound generator" ja sen uusi ilmakanava. Tämä ilmakanava on kuulema pakko vaihtaa, kun vanha ei vissiin enää sovi tuonne sen jälkeen kun Gen 3 imusarja on tilassaan. Silmämääräisesti katottuna ero vanhalla ja uudella ilmakanavalla on aika pieni, mutta jotain kuitenkin.

post-1256-0-64889000-1407826632_thumb.jpg

 

 

Mutta noin. Testikierrokset ajettu ja kaikki OK. Nyt vaan ens talvea oottelemaan ja katotaan että jäätääkö vai ei. Mutta ainakin toi huohotinletku on ihan erilainen ja menee ihan eri paikkaan mitä vanhassa, joten positiivisin mielin mennään kohti talvea. Vanhassa imusarjassahan huohotin meni aivan imusarjan alaosaan, jonne kertyi kondessivettä ja kondenssiveden sekainen öljyhöttö jäätyi aivan imusarjan alaosaan, osaan jossa kaasuläppäkotelo sijaitsee, jotta ei ihme jos on joskus talvella jäätämisen takia takkuillut käynnistyksessä.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 kuukautta myöhemmin...

No niin - elokuussa viime vuonna tuli vaihdettua tuo gen. 3 imusarja.

 

Ja nyt tuossa on sen verran kylmiä ilmoja ehtinyt olla, ja jokunen kylmäkäynnistyskin on ollut eikä nykimisestä / rykimisestä ole ollut tietoakaan. *kop kop kop - koputan puuta... ;D  *

 

Mutta juu, vahvat viittaukset on että gen 3 imusarja jäätymis-vapaa imusarja - ja kaiken lisäksi näyttäisi siltä, että tämä gen 3 imusarja on vaikuttanut öljyn kulutukseen positiivisesti eli kulutus on vähentynyt entisestään.

 

Seuraan tilannetta ja kerron lisätietoja :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Noniin, nyt on yli kuukausi ajettu, tosin kaupunkiajoa. Öljynkulutus todella, todella minimaalista - jos mitään. En kyllä osaa sanoa miten paljon tuo gen. 3 imusarja vaikutti tuohon öljynkulutukseen, mutta tuntuma on että kyllä se jotain siihen vaikutti.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 kuukautta myöhemmin...

löytyiskö keneltäkään foorumilaiselta näppärästi tuon uudemman "no frost"- imusarjan varaosanumeroa? Itsellekkin se on jo vaihdettu, mutta kuitti hukassa ja kaverin Miniin pitäis tilailla vastaava.Tiedustelisin mahdollista saatavuutta Saksan maalta, esim. Langer-Ministä, mutta RealOem luonnollisesti antaa väärän, vanhan mallisen numeron...

Link to comment
Share on other sites

Tässä:

11-61-4-584-240 97MI INTAKE MANIFOLD: 116010

ja

13-74-2-756-043 31MI AIR CHANNEL: 13709974

 

Tällä hetkellä voidaan todeta, nyt kun on vähän kylmempää ollut, että auto on toiminut tosi hienosti ei ole yskinyt käynnistyksen jälkeen ollenkaan. Eli toimiva versio. Ja tämä uusi imusarja on ollut elokuusta 2014 asti käytössä.

 

Ja siis se käytännön ero on, että vanhassa imusarjassa huohotinputki venttiilikopasta on pitkä, tekee muutaman loivan mutkan ja menee imusarjan ihan alaosaan lähelle kaasuläppää. Uudessa versiossa sama huohotinputki on tosi lyhyt, ja lähdön jälkeen tekee pari tiukkaa kurvia ja haarautuu T -liittimillä jokaiseen imukanavaan erikseen.

 

Kun imusarjan ottaa irti, kannattaa putsata Bräkleenillä ja hyvillä räteillä imukanavat kannesta. Vaatii vähän näpräämistä mutta kuitenkin.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Joo,tuli surffailtua tuolla NAM -sivuilla,sattumalta löysin ECS tuning -linkin missä oli "cold climate intake manifold" eli tuo uuden mallinen , paranneltu imusarja aika sopivaan hintaan, 39,96 USD !!!!!

eli jos tarvetta korjata ko. ongelma,kannattais kysellä

 

https://www.ecstuning.com/Search/SiteSearch/11614584240/

 

-Vois sanoa ,että lievä"halpuuttaminen" , alkuperäinen, ongelmallinen imusarja n.450 USD !!! Täällä vähän keskustelua  NAM / Rad Cooling Fan runs all the time at 15 below

 

Onko kukaan foorumin väestä kysellyt Maahantuojan nyky-hintaa?

Link to comment
Share on other sites

Mikäs tuo 11614584240 osanumero on, kun ETK ei tunnista? Ymmärtääkseni kylmemmän ilmaston versio imusarjasta, mutta miksihän sitä ei löydy normi varaosaluettelosta?

 

ETK antaa mulle vaan 11617595078 numerolla imusarjaa, jonka hinta huitelee 300€ pintaan. Tuolla numerolla oleva imusarja on ollut tuotannossa 27.10.2008 alkaen ja on neljäs versio laatuaan.

Link to comment
Share on other sites

Joo,ihmettelin samaa,varaosa numeroa ei ETK tunnistanut,mutta kyllä tuo "cold climate intake" esiintyy joka yhteydessä ko. numerolla. Aikaisemmassa viestissä JUGE antoi myös vaihtoon mahdollisesti liittyvän "air channel 13742756043" ilmakanavan, joka kyllä löytyi ETK avulla.Näytti olevan valmistuksessa 8/2006, kylläkin lopussa merkintä "nicht verfügbar "  (Autohauser Langer). Jos oikein tulkitsin,liekö sama osa kuin orggis-MCS ilmakanava?No ,kun imusarjan varaosa numeroa tarjoaa Laakkoselle,toivottavasti myyjä ymmärtää ko.ongelman,ettei myy "ei oota"...Hinnan lasku on kyllä posketon, liekö Minillä joku tiettyjen osien "super sale" ?

Link to comment
Share on other sites

No johan on hinta tippunut jos se tosiaan vain 30e maksaa nykyään... onko ihan varma tuo hinta? Ei se voi olla tippunut kahtaa sataa euroa kahdessa vuodessa... Eihän tuossa vaan myydä jotain muuta 30 eurolla...? Esim. sen huohottinputken imusarjaan menevän imusarjassa olevan aukon peitelevyä...?

 

Nich verfügbar tarkoittaa ei saatavilla. Mulle silloin sanottiin että tuo ilmakanava on pakko vaihtaa uudemman mallisen imusarjan kanssa koska alkuperäinen ei kuulema sovi olemaan enää tuossa tilassa. Muistaakseni mittoin silmämääräisesti tuon kanavan ja totesin että heittoa on mutta vain millin tai kaksi.

Link to comment
Share on other sites

No ,kyllä sitä itsekkin epäilin suuresti,ennen kuin tohdin tänne juttua kirjoitella,varmistelin amerikan foorumilta (NAM) keskusteluista, vaimon sukulais-mieheltä ja kyllä kaikki näyttää/kuulostaa siltä että kyseessä on nimenomaan "cold climate intake eli paraneltu imusarja. Hinta-politiikkaa on keskusteluissa ihmetelty,mutta NAMin keskustelu-foorumeissa on myös juttua esim .korkeapaine polttoainepumpun huimasta 2,5-3 kertaisesta hinnan noususta jenkeissä....

Link to comment
Share on other sites

Ei perhana on se:

https://www.ecstuning.com/ES1875402/

 

Ainakin tuo huohotinputki menee juuri niinkuin se meillä menee tässä uudessa jäätymättömässä versiossa... Jo on hinta suoraan sanottuna romahtanut... En ees muista mitä tuo meillä maksoi sen ilmakanavan kanssa, mutta yli 200 se oli aika pitkälle, olisko ollu 240e. Hohhoh suoraan sanottuna.

 

No, jos jollakin on jäätämisongelmia, niin nyt kannattaa laittaa se kuntoon kun korjaava osa on NOIN halpa...

Link to comment
Share on other sites

Jep jep! HUOM! MCS R56 omistajat! Nyt kannattaa tehdä kaksi tärkeää korjausta lähes yksillä töillä eli imusarjan vaihtotyön ohessa puhdistaa ne surullisen kuuluisat kannen imukanavat siitä "carbon crackistä"  eli karstasta ja vaihtaa varmasti oikeutteleva imusarja toimivaan malliin...

Link to comment
Share on other sites

No,tiedä häntä,vaikuttaako karstoittumiseen enemmän vai vähemmän,seuranta hieman hankalaa... mutta ainakin poistaa sen kaasuläpän jäätymisongelman kun on läpän etupuolella. itse epäilin, että vois jopa hieman lisätä öljyn kulutusta,kun pääsee imemään koko aika venakannesta huohotin höyryjä, esim pitkissä moottorijarrutuksissa läpän ollessa kiinni ,imu kohdistuu kokonaan huohotuskanavaan...en tiedä,pähkäilin joskus..Ovat kyllä kirjoitelleet että öljyn kulutus pieneni imusarjan vaihdon myötä. Itse vaihdoin tuon 2012 päivitetyn ,uuden venttiilin kopan vuoden vaihteessa,ja tuntuis että huohotus systeemi toimii paremmin ja öljyn kulutus olisi hieman pienentynyt,seuranta vaihde meneillään...

Link to comment
Share on other sites

Kerropa holkki mimmonen venttiilikoppa on "päivitetty versio" vrt vanha alkuperäinen?

 

Meillä on tuon uuden mallisen imusarjan myötä öljynkulutus pienentynyt kaupunkiajossa, mutta syystä tai toisesta matka-ajossa öljyä kuluu edelleen, en tiedä miksi. Sen verran olen laittanut merkille että jos antaa kenkää niin sitten kuluu tuota öljyä.

 

Mutta viimeksi nyt viikolla ajettiin 200km ihan rauhassa käyttäen moottorijarrutuksia yhdistettynä käyttöjarruun, yhdellä pikapysähdyksellä niin öljymäärä oli tippunut lähes MIN ja MAX puoleen väliin.

 

Mutta kaupunkiajossa saa ajaa piiiiiiiitkään että öljyn kulutus näkyy tikussa.

Link to comment
Share on other sites

Joo, öljyn kulutus on tuttu juttu myös meidän MCS. Venttiilikopan tilailin tuolta Autohaus langerilta(n.200 euroa) sakuista loppuvuodesta, tuli lueskeltua taas NAMin foorumeilta juttuja öljynkulutuksesta ja eri ratkaisuista ko. asian suhteen. Monet oli vaihdattaneet venakopan kannen, osa jopa takuuseen... No , sitä oli päivitetty muistaakseni  2012 , oli tehty muutoksia kopan "venttiileihin" jotka toimivat alipaineen ja paineen vaikutuksesta (PVC) ja jotain muuta... ulkoisesti pieniä eroavaisuuksia. Tuo kulutuksen seuranta tahtoo nykyää hieman kestää kun Vaimo ajaa autolla n.4-5000 km/ vuosi... mutta seurataan!

 

 

post-992-0-77389800-1456650050_thumb.jpg post-992-0-31348300-1456650076_thumb.jpg post-992-0-94500800-1456650096_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 6 kuukautta myöhemmin...

Tässä:

11-61-4-584-240 97MI INTAKE MANIFOLD: 116010

ja

13-74-2-756-043 31MI AIR CHANNEL: 13709974

 

Tällä hetkellä voidaan todeta, nyt kun on vähän kylmempää ollut, että auto on toiminut tosi hienosti ei ole yskinyt käynnistyksen jälkeen ollenkaan. Eli toimiva versio. Ja tämä uusi imusarja on ollut elokuusta 2014 asti käytössä.

 

Ja siis se käytännön ero on, että vanhassa imusarjassa huohotinputki venttiilikopasta on pitkä, tekee muutaman loivan mutkan ja menee imusarjan ihan alaosaan lähelle kaasuläppää. Uudessa versiossa sama huohotinputki on tosi lyhyt, ja lähdön jälkeen tekee pari tiukkaa kurvia ja haarautuu T -liittimillä jokaiseen imukanavaan erikseen.

 

Kun imusarjan ottaa irti, kannattaa putsata Bräkleenillä ja hyvillä räteillä imukanavat kannesta. Vaatii vähän näpräämistä mutta kuitenkin.

Mistäs porukka on näitä imusarjoja tilaillut? Itsellä nää ulkomaankaupat jääny vähemmälle nii ei mitää hajua mistä lähteä etsimään. Omassa coopperissa tää moottorin keltanen häiriövalo palanut about -13 asteesta ylöspäin, mitään varsinaisia oireita ei kuitenkaan ole tyhjäkäynnillä ollut, mutten ole uskaltanut ajella silti, vika lienee varmaa tossa imusarjassa joten olishan se hyvä vaihtaa nii pääsis kylmemmilläkin liikkumaan :/

Mulla katoksessa siis cooper s 2007 130 000km veivattuna ja myös omassa kärryssä kai imukanavat huutaisi pientä hoonausta, jos sen sais tehtyä sit samalla imusarjan vaihdon kanssa.

Link to comment
Share on other sites

Nonii, kävin tilaamassa noilla jugen antamilla varaosanumeroilla uuden imusarjan ja sen ilmaputken vaasan käyttöautolta. Hintaa yht. Huikeat 60€ ! Varaosamyyjä ei millään meinannut uskoa hintaa oikeaksi ja uskoi sen olevan näppäilyvirhe :/. No imusarja tilattiin ruotsin varastosta ja ilmaputki saksasta.

Viikon toimitusaika about

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...