Jump to content

Re: jarrut kateissa


Mini1380

Recommended Posts

Onko etukengät asennettu oikein ja säädetty.Onko poljin pumppaamalla kova, vai painuuko hiljaa pohjaan? Pääsylinterin kumit valskaa?

Takapää on tarkka ilmattava. Kovalla polkimen survomisella ei onnistu. Anna valua roput auki vapaasti ja rauhallisesti painelemalla ilmaus.

Link to comment
Share on other sites

Tarkista että kaikki jarrukengät on asettuneet oikeisiin "lokosiinsa",palautusjouset oikein, takapään käsijarrulinkut ja säätöruuvin palat oikein. Vaikee tarkemmin selitellä mutta jos on korj kirja niin sen ohjeitten ja kuvien mukaan tarkasti.

Ei kai mikään letkuista pullistele? On tullut Minien jarruja laiteltua ja ilmailtua aika monta kertaa reilun parinkymmenen vuoden aikana ja kyllä jarrut on aina löytyneet, paitsi kerran yli 20 v sitten otti koville kun olin laittanut levyjarrusatulat väärin päin, eli ilmaroppu alaspäin!

Monesti mystiset viat ovat omasta mokasta johtuvia!!!

Link to comment
Share on other sites

olin laittanut levyjarrusatulat väärin päin, eli ilmaroppu alaspäin!

heh, hyvä huomata että joku muukin on onnistunut tossa samassa, itsellä kävi samoin ekoja levyjarruja miniin asentaessa meni tovi että tajusin miksei jarrut ilmaannu.
Link to comment
Share on other sites

olin laittanut levyjarrusatulat väärin päin, eli ilmaroppu alaspäin!

heh, hyvä huomata että joku muukin on onnistunut tossa samassa, itsellä kävi samoin ekoja levyjarruja miniin asentaessa meni tovi että tajusin miksei jarrut ilmaannu.
Autotekniikan opettajana Kuopion amiskalla toimiva veljeni kertoi, että mun Minin jarruja ilmatessa joutui opettamaan oppilaille vanhanaikaisen tekniikan hienouksia (mikä voi jatkossa vähentää halukkuutta ottaa autoa huoltoon, koska oppilaat ei vanhaan

tekniikkaan työpaikoillaan tule törmäämään :( ). Jarruputkissa on välillä mutkia ylös ja alas, joten ilmataskuja jää väkisin. Jarruneste pitää siis imeä/puristaa alhaalta ylös ja siihen sopivaa laitetta ei ollut kai sillä hetkellä saatavilla, joten he inspiroivat homman jollain tavalla. Ei kuulosta hommalta, jonka voi tehdä yksinään. Taitaa jopa kolme henkilöä tarvita tekemiseen? Eli Minin vienti normaalikorjaamoon vois pahimmillaan kirpaista syvältä kukkarossa ihan perushuolloissa... Onneksi Kuopioon vielä saan auton viedä, eikä matkaakaan ole huoltoon kuin sen 400 km...

Link to comment
Share on other sites

Minä olen kyllä ilmannut Minien jarrut aina pääosin yksin, mutta minä en juuri muusta mitään tiedäkään kuin "vanhanaikaisesta" autotekniikasta! ;)

Siksi pysynkin näissä 60 luvun harrasteMineissä :)

Link to comment
Share on other sites

Minä olen kyllä ilmannut Minien jarrut aina pääosin yksin, mutta minä en juuri muusta mitään tiedäkään kuin "vanhanaikaisesta" autotekniikasta! ;)

Siksi pysynkin näissä 60 luvun harrasteMineissä :)

Onko sullakin jarruputkissa mutkia ylös ja alas, jolloin kuplia jää niihin huippukohtiin? Pumppaat nesteen alhaalta ylös? Millainen laitteisto hommaan tarvitaan (jarrunestepullon korkkiin letku ja purkkia puristamalla neste tulee purkista ulos?). Kuinka katsot tason konehuoneen päästä? Tarviiko polkea jarrupoljinta samalla? Taitaa 98-mallisessa olla vanhanaikaisempi toteutus kuin 60-lukuisissa...

 

Kun en oo autoasentaja, niin en osaa arvioida oikein tuota tarvittavien käsien määrää, mutta ainakaan minulta homma ei onnistu itse nyt, eikä tulevaisuudessa, jos pitää tehdä kuten kuvasin. Pysyn toki itsekin tässä simppelissä tekniikassa mieluummin, mutta mikälin huollot muuttuisivat kalliiksi tai ei löytyisi osaavia tekijöitä, niin sitten menis auto vaihtoon. Nythän tuollainen lähes lisävarusteeton ja vähällä elektroniikalla varustettu peli on edullinen ylläpidettävä, vaikka kaiken teettäis korjaamossa.

Link to comment
Share on other sites

Kuten sanoin, niin en tiedä millaiset jarruheebelit on 90 luvun Mineissä.

Mun Mineissä kaikissa on simppelit yksipiirijarrut ,takajarrujen paineensäätimellä. Osassa levyt edessä, osassa rummut :).

Ei niissä ainakaan mitään ihmeellisiä lenkkejä ole putkissa.

Ainoa asia joka tekee ilmauksen tarkemmaksi on takajarrujen paineensäädin. Pitää olla herkkä pumppausjalka ;).

Yksinkertainen ilmauslaite (muovipullo/letku yhdistelmä)johon tarvittava apupaine (1 bar) otetaan varapyörästä, on tietysti verraton apulainen. Silloin ei polkimeen tarvitse koskea ollenkaan!

Niitä myytiin tarvikeliikkeissä ,parikymmentävuotta sitten ainakin, Hintaan 20 mk muistaakseni. :)

Link to comment
Share on other sites

Kuten sanoin, niin en tiedä millaiset jarruheebelit on 90 luvun Mineissä.

Mun Mineissä kaikissa on simppelit yksipiirijarrut ,takajarrujen paineensäätimellä. Osassa levyt edessä, osassa rummut :).

Ei niissä ainakaan mitään ihmeellisiä lenkkejä ole putkissa.

Ainoa asia joka tekee ilmauksen tarkemmaksi on takajarrujen paineensäädin. Pitää olla herkkä pumppausjalka ;).

Yksinkertainen ilmauslaite (muovipullo/letku yhdistelmä)johon tarvittava apupaine (1 bar) otetaan varapyörästä, on tietysti verraton apulainen. Silloin ei polkimeen tarvitse koskea ollenkaan!

Niitä myytiin tarvikeliikkeissä ,parikymmentävuotta sitten ainakin, Hintaan 20 mk muistaakseni. :)

No, tuosta sinunkin selvityksestä vois päätellä, että on siinäkin opella opettamista, jos oppilaat ei oo koskaan tuommoistakaan tehneet. Herkkää pumppausjalkaa ei liene ihan helppo opettaa. Nuo apuvälineet on kelpo idea, jos homma pitää tehdä itse. Ja siellä amiskallahan ne on joutuneet nimenomaan rakentamaan eli väsäämään nuo apuvälineet saatavilla olevien laitteiden avulla (paineilmaahan on saatavilla ja purkkeja). Meikäläisen auto on aina huoltojen yhteydessä harraste Kuopion amiskalaisille... ;D
Link to comment
Share on other sites

Kun joskus taas otat rojektin esille, niin kannattaa kyllä alkaa tutkia asiaa vähän syvemmältä.

Ei taida enää pelkästä säätämisestä ja ilmaamisesta tulla kummemmaks.

Ei se nyt niin suurta tiedettä ole.

Joku osa on viallinen, tai jotain väärin asennettu.

Link to comment
Share on other sites

Vaikea on antaa ohjeita? ihan ymmällä? Eipä ole vastaavia ongelmia ollut koskaan. Ei se ilmaaminen niin vaikeaa ole, vaikkei olisikaan mitään apuvälineitä.

Kertokaapa tarkasti miten oikein teette ilmauksen kun ei se tunnu onnistuvan? Ei se nyt niin ihmeellinen asia ole!

Link to comment
Share on other sites

Vaikea on antaa ohjeita? ihan ymmällä? Eipä ole vastaavia ongelmia ollut koskaan. Ei se ilmaaminen niin vaikeaa ole, vaikkei olisikaan mitään apuvälineitä.

Kertokaapa tarkasti miten oikein teette ilmauksen kun ei se tunnu onnistuvan? Ei se nyt niin ihmeellinen asia ole!

Minua epäilyttää, että tehtaalla tai aiemmissa huolloissa on voitu hommat tehdä kymmenillä eri tavoilla väärin, joten kaikki Minit on yksilöitä ja hyvin erilaisia sellaisia. Munkin Ministä on löytynyt artikkeleiden ja huoltojen perusteella lukuisia kohteita, jotka on tehty tehtaalla väärin. Särjetty siis jo asennusvaiheessa. On hyvinkin mahdollista, että jossain jarruletkujen/putkien aiemmassa asennuksessa (nehän ei oo ikuisia osia) on tehty ties mitä virheitä, asennettu ei-alkuperäisiä osia, tehtaalla tehty jonkun esteen vuoksi pikainen muutos, jne. No, whatever, niin normaalistihan homma on helppoa korjauskäsikirjan mukaan mentäessä. Jos homma ei toimi ohjeiden mukaan, niin kyseinen auto ei ole sellainen kuin mille ohjeet on tarkoitettu. Eli kirjoittamalla ei ehkä ohjeita voikaan antaa vaan osaajan pitää olla paikan päällä ihmettelemässä, että mitä vit... kuka on mennyt tekemään joskus muinoin asian noin, kun se pitäis mennä noin... ;D Sorry, karkea kielen käyttö, mutta näin ne tuntuu käytetyillä autoilla menevän, jos säästetään ja kierretään jonkun asian säästämiseksi (rahan/ajan/vaivan) alkuperäisosien hankinnassa ja lainataan mitä sattuu, eikä dokumentoida asiaa seuraavia käyttäjiä varten tarkkaan tekemällä perusteellista korjauskässäriä seuraaville omistajile (ai niin, jos säästettiin jotain, niin tuskin tuhlataan kallista työaikaa dokumentointiin...). Eli auto saattaa käytön aikana pysyä suunnilleen alkuperäisen Minin näköisenä, mutta on sisäisesti muuttunut "ooppeliksi", "saapiksi", "datsuniksi", sekarotuiseksi, josta ei ota erkkikään selvää... Eli (tehtaan/edellisen omistajan) säästöt maksaa korkoineen se seuraava omistaja.

 

Ehkä ne jarruputket/letkut kannattaa tarkistaa, ettei ne tee mitään ylimääräisiä ylös/alas mutkia matkallaan, koska se ainakin tekee aavistuksen lisähankaluutta ilmaukseen. Eli koirankopin viestit kannattaa tutkailla tarkkaan. Ja tehtaaseen, eikä edellisten omistajien puheisiin kannata luottaa, vaan jonkun osaavan henkilön silmiin ja analyysiin paikan päällä. Arvaukset ja ohjeet auttaa, jos osaaminen riittää kirjoitettujen ohjeiden ja todellisen tilanteen 1:1 vertailuun (mulla ei riitä).

 

Jarrujen ilmaus on varmasti auton korjausoperaatioista sieltä keskihelposta päästä, joten kannattaa toki toivoa, ettei pahempiin törmää rojektin aikana, mikäli jarrujen ilmauskin voi siirtää auton käyttöönottoa paljonkin. Joku toki saisi varmaan homman tehtyä alle 200 eurolla, jolloin pääsis ajamaan seuraavana päivänä... Kannattaako säästää pikkurahaa ja odotella auton ruostumista? Kyse valinnasta.

Link to comment
Share on other sites

Kun itte ilmasin ekan kerran ministä jarrut niin poljinta polkemalla en saanut jarruihin mitään otetta,toki järjestelmä oli ihan tyhjä koska kaikki putket ja muutkin osat olivat uusia.

Noo sitten avasin kaikki nipat ja päästin kylymästi paineilmaa pääsylinteri korkista niin että joka nipasta tuli tavaraa........

Tällä konstilla sain polkimeen jonkunlaisen tuntuman.

Sitten normaalia ilmausta mutta vieläkään ei tullut jarruista "täydellisiä",takpäähän jäi ilmaa.No sitten avasin takapään nipat ja valuttelin ilmoja pois sieltä puolisen tuntia,tuntuma parani taas mutta ei vieläkään jarrut ottanut kiinni hyvin vasta kun toisella polkaisulla.

Kauan aikaa oli jarrut tälläiset puoli huonot kunnes taas about kuukausi sitten  perehdyin asiaan.Olin säätänyt etupaan rummut säätöruuvilla niin lähelle että rengas juuri ja juuri pyöri.....Kunnes huomasin että en ollut muistanut säätää toisen puolen säätöruuvilla kenkää ollenkaan....sitten kun säädin ne molemmilta puolilta niin OHO,jarruista tuli huiput!Niin huiput kun 4xrummut nyt voi olla......

Link to comment
Share on other sites

Mä ilmasin jarrut siten, et ostin letkua niin paljon et yletty taka ilmausruuvista jarruneste säiliöön. Avasin ruuvia niin et just just tulee nestettä ja pumppasin rauhallisesti. Tällä tavalla sain kierrätettyä nestettä ympäri putkistojen, oli kiva katella kun tuli ilmat pihalle eikä menny nestettä hukkaan!! Toimi mulla en tiedä muista kokeilkaa!!!

ja kyse oli 4xrummut. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Kyllä on pojalla jarrut sitkeessä??!! Jos kaikki lähti vain pyöränsylinterien vaihdosta? Kyllä tässä kyselyjesi eri vaiheissa on kaikki mahdolliset vaihtoehdot jo monilta eri tahoilta käyty läpi.

Ei voi muuta sanoa kuin, että luet vaan korjauskirjaa vaihe vaiheelta läpi ja katot että kaikki on niinkuin pitää.

Kyllä on moniin eri Mineihin jarrut aina löytyneet niiden 25 vuoden aikana kun niitten kanssa on pelattu ja mitä olen kuullut, niin remonttien yhteydessä kadonneitten jarrujen syy löytyy joko viallisista uusista osista tai niitten asentajasta!

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...