Jump to content

Onko kattia?


ande
 Share

Recommended Posts

Terve! Olen uunituore foorumilainen ja kohta toivottavasti myös onnellinen minin omistaja. Ajattelin ulkomailta hakea itselleni minin, mutta muutama seikka askarruttaa. Auto on siis vm. -92 ja kaasarilla. Onko/pitääkö näissä olla katallysaattori ja ovatko nämä vähäpäästöisiä? Lähinnä kilpiin saannin syystä askarruttaa tuo asia. Särähtää vaan omaan korvaan tuo, jos 92 kaasariminissä pitäisi olla katti, niin saako ikinä pakokaasuarvoja kohdalleen? Kiitos vastauksista etukäteen!

 

Edit. Onko mahdollisesti tuontimineissä jotain erilaista suomipeleihin verrattaessa? Mihin seikkoihin olisi syytä kiinnittää huomiota autoa ostaessa?  

Link to comment
Share on other sites

On katti...  :( Itsellä 93-mallinen 1-pisteruutalla,jossa ongelmia on piisannu aika ajoin... Ajolleen mukava mutta tosiaan jos haluaa viritellä niin vähäpäästöisyys muodostuu esteeksi. Lisäksi katsastukseen aina saa tehdä säätöjä.  ;D Ehkäpä vanhempi Mini voipi olla parempi ostos.Tosin noita Mpi- Minejä tuotu aikas paljon,joissa pellit vielä kunnossa joten harkitsemisen arvoisia nuokin. Aikas rapeita on moni 90-luvun alkupuolen Mini, NIIN montaa kävin katsoon.

Link to comment
Share on other sites

Jos tarkoitus on viritellä Miniään, niin parempi pysyä 60 ja 70 luvun peleissä. Ostelee vaikka 90 luvun sisustukset halvalla erikseen jos niitä haluaa. Koritkin on lujempia.

Minun mielipide.

Link to comment
Share on other sites

Itsellä 93-mallinen 1-pisteruutalla,jossa ongelmia on piisannu aika ajoin... Ajolleen mukava mutta tosiaan jos haluaa viritellä niin vähäpäästöisyys muodostuu esteeksi. Lisäksi katsastukseen aina saa tehdä säätöjä.

 

Tää kiinnostas että mitä säätöjä tarvis tehä katsastukseen, kun itellä SPi töppäs päästöistä katsastuksessa, olikoha CO ja CO2 arvot korkeella.  :-?

Link to comment
Share on other sites

Sinähän sait katsastuksesta sen paperin, missä arvot näkyi.

Siitä voit päätellä mikä on pielessä.

En näitä ruiskuMinejä tunne, mutta ei niitä kait ihan korvakuulolta saa säädeltyä kotosalla? Niinkuin näitä vanhoja kunnon kaasaripelejä ILMAN katteja ;)

Link to comment
Share on other sites

... vanhoja kunnon kaasaripelejä ILMAN katteja ;)
Vanhaan hyvään aikaan bensassakin oli rehellistä lyijyä, pakokaasumittauksia ei tehty, täystuholla (DDT) tuholaiset sai kyytiä, maalit sai olla oikeita myrkkymaaleja tai lyijyvalkeaa, jätteet sai laskea vapaasti vesistöihin,... ja Coca-Colakin oli AITO asia (tais olla niin vahvaa, että koukkuun jäi useita sukupolvia laimennuksen jälkeenkin).  ;D No, joo, hyvillä ominaisuuksilla ja asioilla on taipumus olla usein toisesta perspektiivistä katsottuna jotain muuta... :-X
Link to comment
Share on other sites

Sinähän sait katsastuksesta sen paperin, missä arvot näkyi.

Siitä voit päätellä mikä on pielessä.

En näitä ruiskuMinejä tunne, mutta ei niitä kait ihan korvakuulolta saa säädeltyä kotosalla? Niinkuin näitä vanhoja kunnon kaasaripelejä ILMAN katteja ;)

 

No sain juu, mutta eipä ole ennen tarvinnu säädellä ruiskuautoja. Tänään katoin että ne olikin CO ja HC arvot mitkä oli kohollaan, niin tyhjäkäynnillä että kierroksilla, kierroksilla vähemmän tosin.

 

Pitää joku päivä ajaa tutun pajalle ja säätää, mutta vähän auttas jos joku osais sanoo että mitä pitää säätää  :-? voiko olla että olis lambda hajalla ja sen takii heittää rikkaalle?

Link to comment
Share on other sites

No sain juu, mutta eipä ole ennen tarvinnu säädellä ruiskuautoja. Tänään katoin että ne olikin CO ja HC arvot mitkä oli kohollaan, niin tyhjäkäynnillä että kierroksilla, kierroksilla vähemmän tosin.

 

Pitää joku päivä ajaa tutun pajalle ja säätää, mutta vähän auttas jos joku osais sanoo että mitä pitää säätää  :-? voiko olla että olis lambda hajalla ja sen takii heittää rikkaalle?

"Säätö" voi tarkoittaa seuraaviakin asioita: katin vaihto, koneen poraus, muu koneremppa (venttiili/kansi), ilmanputsarin vaihto, tulppien vaihto, pakoputken korjaus/vaihto, lambdan vaihto, termostaatin vaihto, viritysosien vaihto alkuperäisiksi,... Nuo kai vaikuttaa pakokaasujen koostumukseen tavalla tai toisella (osa luetelluista vaikuttaa muihin kuin CO ja HC). Muita säätötapoja ei mulle tule just nyt mieleen.
Link to comment
Share on other sites

Jiikoolle voin lohdutukseksi sanoa, että "normaali"ajot meilläkin ajellaan aika tuoreella Japsilla, jonka pakoputkesta tuli melkein puhdasta ilmaa kun just katsastin ;). Niitä ei muuten paljo tartte säädellä!!.

Harrastepuoli on sitten erikseen. Silloin muistellaan menneitä kun autolle pystyi vielä tekemään itse mitä tahansa. Virittelyt ym säätelyt.

Toinen tykkää harrastaa ajamalla vakio peleillä ja huollattaa/korjauttaa asiantuntijoilla.

Toiset taas haluaa räplätä,virittää ja touhuta kaiken itse. Onneksi Mineistä löytyy joka tarpeeseen. Pitää vain valita harrastukseen sopiva vuosimalli  ;) ;)

Link to comment
Share on other sites

Taas varoitus, mulla ei tuosta Minin SPi:stä ole tarkkaa tietoa, mutta vastaavat muitten valmistajien valmisteissa ei usein ole mitään säätöjä. Eli aina jos on päästöt pielessä, niin joku komponenttivika sen aiheuttaa.

 

Ensimmäisenä lähtisin katsomaan pakosarjan vuodot ennen lambdaa, ja sitten vaihtamaan sen lambdan jos on vielä orkkis (ne on kulutustavaraa, kuten jarrupalatkin). Mikäli tuosta ei tokene, niin sitten imuvuotoja katsomaan. Loput vianhaut sitten onkin sen verran utopiaa niistä tietämättömille ettei kannata edes neuvoa. Niin, ja toki tulpat+johdot kannattaa vaihtaa ettei vaan niistä ole kiinni.

Link to comment
Share on other sites

Tarkotus oli käydä toi lambda ostamassa varmuuden vuoksi ja kattoo tokeneeko sillä. Tulpat ja ilmanputsari on just vaihdettu, putki ainakin kuullostaa siltä ettei olis reikiä/vuotaisi mistään. Toi SPi on kuulemma sama asia kun "sähköinen kaasari" ja niissähän on aina pientä kikkailua että menee päästöt kohdalleen.

Link to comment
Share on other sites

Jiikoolle voin lohdutukseksi sanoa, että "normaali"ajot meilläkin ajellaan aika tuoreella Japsilla, jonka pakoputkesta tuli melkein puhdasta ilmaa kun just katsastin ;). Niitä ei muuten paljo tartte säädellä!!.

Harrastepuoli on sitten erikseen. Silloin muistellaan menneitä kun autolle pystyi vielä tekemään itse mitä tahansa. Virittelyt ym säätelyt.

Toinen tykkää harrastaa ajamalla vakio peleillä ja huollattaa/korjauttaa asiantuntijoilla.

Toiset taas haluaa räplätä,virittää ja touhuta kaiken itse. Onneksi Mineistä löytyy joka tarpeeseen. Pitää vain valita harrastukseen sopiva vuosimalli  ;) ;)

No, hymiöitähän tässä molemmat käytettiin. Tiedän kyllä hyvin, että harrasteautot - vaikka isot jenkit - ei sillä tuhannen kilsan vuotuisella ajollaan päihitä päästöjen runsaudellaan omaa vähäpäästöistä miniäni, jolla paahdan parhaimmillaan siis yli 27000 vuodessa... Kilsathan ne ratkaisee. Ei se bensan käry pilaa luontoa vaan lähellä olevan elollisen olennon keuhkot kymmenien vuosien altistuksen jälkeen. Eli iso osa nykyisistä isoistakin autoista "tuhoaa" ;D luontoa vähemmän kuin oma arkipelini. Mutta ainakaan ei talvella mene kortteli mustan savun peittoon autoa käynnistettäessä, kuten Granadalla vielä 2v. sitten :o

 

Oman minini varsinainen hyöty muutamasta nykytekniikkaa sisältävästä ominaisuudesta on se, että ilman niitä veli ei suostuis autoa amiskalle huoltoon ottamaan... Myrkkymaalit haluaisin autoa suojaamaan ja ei se bensan lyijynkorvaaja -ainekaan kai mitään supermyrkkyä ole, joten vanha ralli-mini on mulla unelma. Sen vois toteuttaa, jos MPi menis jostain syystä paaliin, mutta jäis ite henkiin... Toki sen vanhan voisin ottaa vain, jos saan takeet, että sillä voi ajaa sen 20tkm vuoteen, koska olen 100% ajoon suuntautunut ja 0% auton ylläpitoon suuntautunut... Eli mekaanikko kaupantekijäisiksi! Ei taida siitä haaveesta tulla mitään, joten katellaan jos tällä nykyisellä sais sen 200tkm ajettua.

 

Ilmastonmuutokseen ja siihen vaikuttamisen mahdollisuuksiin en ota muuta kantaa kuin sen, että tuolla taivaalla päivisin näkyvä "kynttilä" on se, joka voi maailman suurimmalla todennäköisyydellä pelastaa/tuhota. Että seuraavaa jääkautta odotellessa... :-X

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...