Jump to content

jarrujen ilmaus


miihcars

Recommended Posts

eikös sitä aina kauimmaisesta lähetä liikkeelle siis siitä mikä on pitimmän putkiston takana tuosta jarrupääsylinteristä. Ainain minä oon vuos kauvet niin tehny ja onhan nuo näättänynä toimivan. Eli kaukaa kotia päin. Itellä on semmonen oma viritelmä joka on apukuskin puolella (jarrupääsylinteri ja tehostin mallia opelitz) niin tais tuo järjestys takapään osalta muuttua.  :-?

Link to comment
Share on other sites

Mulla itsellä on yksinkertainen ilmauslaite jolla saadaan n. kilon paine jarjestelmään ja sit vaan availlaan ilmausroppuja kauimmaisesta lähtien, eipä ole koskaan ollut ilmauksen kanssa ongelmia.

Mutta tavallisessa ilmauksessa jätä takapään roput vapaasti valumaan joksikin aikaa,ilman polkimen painelua. Ja tee sitten normaali ilmaus hitaasti ja suht kevyesti poljinta painelemalla. Ei rajua polkimen survomista!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

...tuota tuota, Timo, minkälainen se sun patentti on jolla saat paineen tuonne järjestelmään. Olen nyt kolme pullollista (=kierrosta siis, ei kolme uutta pulloa) ilmannut tuota järjestelmää läpi niin että ilmaa ei tule ulos, mutta aina ensimmäinen painallus vie polkimen pohjaan...seuraavalla se jo saa paineen kasaan...

 

Eli ilmeisesti paineentasaus venttiilissä on ilmakupla joka polkee tyhjää nyt siellä...

 

Ja sitten pääsylinteristä kuuluu lurinaa eli siellä on myös jossain ilmoja...kuin nyt ihmeellä saan ne pois sieltä?

Link to comment
Share on other sites

Tule hakemaan multa yksinkertainen, pomminvarma ilmauslaite lainaan.

Voit sen itsekin rakennella sitten mallista.

Ei ole koskaan jättänyt pulaan ja kertakierroksella kova poljin! Ei tarvi polkimen pumppaamista/nesteen kanssa moninkertaista lotraamista!

Myös kytkimeen.

Link to comment
Share on other sites

Laite on hyvin yksinkertainen.

N. puolen litran muovipullo, jossa tiivis korkki. Korkin läpi 2 muoviletkua. Toinen letku säiliön pohjalta jarrunestesäiliölle (tiivis korkki). Toinen letku pullon korkkiin ja letkun toiseen päähän nippa jonka saa kytkettyä renkaan venttiiliin (renkaantäyttö nippa).

Täytetään pullo nesteellä ja kierretään jarrunestesäiliölle menevän letkun korkki tiukasti kiinni.

Säädetään renkaan paine 0,5-1 kiloon. Kiinnitetään nippa renkaan venttiiliin.

Nyt on jarrujärjestelmässä tasainen paine ja eikun kauimmaisesta nipasta alkaen lorottelee kunnes kuplat häipyy.

Polkimeen ei tarvitse koskea.

Ja ilmat poissa!

Link to comment
Share on other sites

En tiedä onko ollut sitten hyvää tuuria, mutta kun vuonna 85 (kauan on aikaa siis) hommasin tuon yksinkertaisen pelin ilmaukseen, niin ei ole koskaan ollut mitään ongelmia jarrujen eikä kytkimen ilmauksen kanssa.

Ja on tullut tässä välillä aika monet systeemit ilmattua omista ja vieraitten, levy ja rumpujarruin.

Eturumpujarruissa pitää tietysti muistaa säätää molemmat kengät kummastakin pyörästä!

Kerran oli yhdestä väännelty vain toista säätöruuvia/puoli ja ihmetelty miksei tule jarruja.

Ja levyjarruissa pitää satuloitten ilmausnipat olla yläpuolella.

Link to comment
Share on other sites

ostin joskus kauan sitten samantyylisen jarrujenilmauslaitteen oli esitteessä tarkoitettu nimen omaan minin ja impin jarrujen ilmaukseen ja kyllä se toimiikin niin kuin luvattiin.jos osaisin laittaa tänne kuvin niin laittaisin kun on tallella vielä alkuperäinen laatikkokin,laite,ohjeet ja esite,moni on vekotinta kyllä lainannut mutta on aina palautettu ehjänä eikä mitään ole ihmekyllä hukkunut :D

Link to comment
Share on other sites

No niin, neljäs ilta jarrujen kimpussa eikä vieläkään mitään....

 

Nyt laitoin tosiaan putket suoraan ilmausnipasta takaisin säiliöön ja kierrätin nestettä niin kauan että pihaustakaan ei kuulunut eikä kuplan kuplaa tule enää ulos...ja aina kun laitoin nipat tiukalle, niin poljin menee pohjaan...

 

Päästin jopa pääsylinterin päältä ilmat pois....mutta ei..

 

Joka kerta kun pojinta pumppaa pari kolme kertaa (jolloin paineet tulee) ja päästää polkimen, niin parin sekunnin kuluttua kuuluu pääsylinterista "ding" ja sen jälkeen taas menee poljin pohjaan. Aivan kuin se männän palautusjousi ei olisi oikeassa asennossa...Samalla kuuluu kuin viulun kielen vingutus kun mäntä ilmeisesti tulee takaisin omalle paikalle...mutta tämä siis hitaasti sen jälkeen kun pojin on jo ylhäällä, ei siis polkimen ylösnoston tahdissa....Onkohan tuo uusi pääsylinteri rikki, siis valskaakohan sen kumit ???? Tosin, kun on saanut ne paineet sinne polkimen alle, niin paineet pysyy niin kauan kuin jaksaa poljinta pitää pohjassa, eli se viittaisi että pääsylinterissä kuitenkin paineet pysyisi oikeassa paikassa...

 

Jo tämä nyt on hemmetti kun neljä iltaa on mennyt yhden yksipiirijärjestelmän saamisessa kuntoon...ja kun mistään ei vuoda, ilma vaan ei tule pois...

 

Ja ne jarrun säädöt. ne laitoin nyt ihan kiinni ilmauksen ajaksi...

 

Mitenkähän tuo paineensäätö venttiili. Se ei ole uusi osa, mutta melkeimpä järkeilisin että vaikka sen mäntä ja jousi ei oikein toimisikaan, niin kyllä sen paineet pitäisi pitää yllä...

 

Tarkoitus oli perjantaina ajaa konttorille, muttei tuolla nyt mihinkään mennä....

Link to comment
Share on other sites

Ei sen paineensäätimen mahd. vuodot vaikuta ilmaamisen.

Mikset voi antaa periksi  ;) ja hakea se vehje lainaan ilmausta varten.

Silloin on ainakin 100% varmaa että ilmaa ei ole ja syytä on haettava muualta.

Eihän se iso lenkki ole Pirkkalan kautta. Olis varmaan jo pari iltaa säästynyt ::)

Jos pyörissä on kaikki OK, niin eihän siinä muuta osaa ole kuin se pääsylinteri, mutta en sitäkään alkaisi purkamaan ennen ilmauksen varmistusta.

Link to comment
Share on other sites

Nonni, löytyhän ne jarrut.

 

Ei auttanut vaikka laskin taas purkilliset nestettä läpi (per pyörä) paineistetulla jarrujen ilmauslaitteellakaan..joten jossain nyt oli ihan konkreettinen vika..

 

Joten otin lista-avaimen kauniiseen käteen ja purin pääsylinterin (tuliterä) osiin... Kumit näytti olevan ihan kunnossa, ja oikein kasattukin, mutta kun laitoin paketin takaisin niin sitten löytyi jarrut...ja nyt ei kuulu sitä hentoa "ding" ääntä polkimen päästön jälkeen, eli ilmeisesti nämä liittyi jotenkin yhteen...

 

Vielä on vähän pehmeät mutta siellä nyt on vähän ilmaa tuon operaation jäljiltä...

Link to comment
Share on other sites

Aika käsittämätön juttu? Mutta ilmeisesti joku vain jumitti jonnekin väärään kohtaan varastoinnin seurauksena?

Ei ole uusiinkaan osiin luottamista! Todettu kyllä monta kertaa.

Itse muuten otan esim. uudet pyöränsylinteritkin sen verran auki ennen asennusta, että sipaisen jarrukumirasvaa niihin. Vastaan on tullut versioita jotka kasattu kuivana ja ensimmäisistä liikkeistä alkaa tihkua.

Hyvä kun jarrut löytyi!

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...