Jump to content

Lämmityslaite ei puhalla lämmintä


fabsu

Recommended Posts

Mikäköhän tuota meidän Miniä vaivaa, kun ei puhalla lämmintä vaikka lämmityslaite on aivan kuumalla? Puhaltava ilma on ehkä arviolta n.20-25 asteista. Autossa on manuaali-ilmastointi. Onko näistä termareita mennyt? Lämpömittari on melkein puolivälissä, mittarin neulan verran ehkä alle. Tuossa se neula on mielestäni aina ollut, vai pitäskö nousta aivan tasan puoliväliin?

Link to comment
Share on other sites

Onko konehuoneen puolella olevat letkut kuumat ? Eli siis ne mitkä menevät sisälle lämmityslaitteen kennoon. Mikäli on niin sanoisin että jossain säätöläpässä vika, jos eivät ole kuumat, niin vesipumppu tai termostaattivika. Ovat villejä veikkauksia. Ite en ole kuullut että kukaan ois vaihtanu ko. osia MINEihinsä.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Joo, eipä ole ainakaan termarissa vika. Kymmenen minuutin ajon jälkeen jäähdytysnesteen lämpötila salavalikosta katsottuna 95 astetta. Saattaapi olla kenno tukossa...

Link to comment
Share on other sites

Tässä topikissa löytyy ohjeet salavalikkoon pääsystä > viewtopic.php?f=3&t=1496&p=11453&hilit=j%C3%A4%C3%A4hdytinneste#p11453

Link to comment
Share on other sites

Tänään vaihdettiin jäähdytysnesteet ja huuhdeltiin jäähdytysjärjestelmä vedellä. Eipä ollut lämpenemiseen vaikutusta. Alkaa olee keinot aika vähissä.

Link to comment
Share on other sites

Antti-myrskyn seurauksena 2010 Cooperissa ei lämpöä riittänyt tuulilasille. Veikkaisin syyksi jo aiemmin mainittua "läppää" jossain kojelaudan uumenissa.

Aamulla lämppäri toimi hyvin, ja auton lämmettyä säädin ilmavirran tuulilasilta matkustamon puolelle. Kyseessä siis manuaali-ilmastointi, ja valitsemani säätimen asento oli aluksi klo 12 suunnassa ja lopuksi noin klo 9 suunnassa. Iltapäivällä töistä lähtiessäni kiinnitin huomiota puhaltimen vääränlaiseen ääneen, vaikka heti liikkeelle päästyäni säädin ilmavirran tuulilasille (asentoon klo 12). Säätimen käyttö ei vaikuttanut puhaltimen ääneen eikä siis ilmavirtoihin. Vasta kun olin ajanut autoa pidempään sekalaista ajoa (siis reilusti n. 20 min työmatkaa pidempään) ja pitänyt lisäksi puolisen tuntia kauppakeskuskuksen lämpimässä hallissa, rupesivat säätimellä tehdyt valinnat myös vaikuttamaan ilmavirtoihin. Seuraavana päivänä lämppäri taas toimii hyvin.

Tarinan opetus: pidän vastedes ilmavirran valittuna tuulilasille aina ennen kuin sammutan auton. Toivottavasti sillä estän vaivaa uusiutumasta...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Ei ole vikaa löytynyt. Epäilyksenä joko kenno tukossa tai kannentiiviste / kansi halki... :(

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Onko tuo salavalikko samanlainen myös uudemmissa 2007-> mineissä.

Tuntuu että kone saattaa käydä kylmällä kun ei lämpö piisaa ja samalla kulutuslukemissa ei pääse huiman pieniin lukuihin, vaan pysyttelee päälle 6:n litran Justa-Cooperilla.

Onkos tämmöisessä nykyautossa termari semmoinen klassikkomalli ylävesiletkun päässä vai joku integroitu ohjaustzydeemi?

Link to comment
Share on other sites

  • 6 kuukautta myöhemmin...

Päivitystä tilanteeseen; Sisäkenno vaihdettu ja lämmintä tulee jälleen! Ei ollut paha rasti kennon vaihto, noin 1,5 tunnin työ. Merkkikorjaamon ohjeaika vaihdolle neljä tuntia... Vaikutti se entinen kenno olevan tukkeessa, kun ei meinannut ees vesi läpi mennä siintä. Kun koittelin valuuttaa vettä pois, tuli semmosta ruskeen väristä mönjää sisältä.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...