Jump to content

Ovatko kytkin- ja jarrupääsylinterit samanlaisia?


soppa

Recommended Posts

Eli otsikko kertoo kaiken, ovatko ne samanlaisia? Tuli vaan sellainen mieleen, kun kunnostin noi säiliöt niin en ajatellut asiaa ja laitoin vaan takaisin mahdollisesti ristiin!! Tuli vaan tuon kytkimen kanssa sellainen ongelma, että ihan kuin pääsylinteri päästäisi nesteen takaisin säiliöön ja kytkin menettää paineen. Eikös siellä kytkimentyösylinterissä pitäisi pysyä paine, vaikka se palautusjousi vetää takaisin... nyt se menee ihan hölpäksi kun päästää polkimen. Vai onko työ tai pääsylinteri entinen? :-/

Link to comment
Share on other sites

Vastaan itse itselleni tutkittua asiaa...

 

Eli onhan ne erilaiset, toisessa eli jarrujen pääsylinterissä on yksisuuntaventtiili. Eli neste ei palaa säiliöön, kytkimessähän se pitää palata, kun palautus jousi vetää kytkinvivun takaisin... :-? Muutenhan hetken poljettua sylinteri ei liikkuisi, koska se on nestettä täynnä. Ilmeisesti mulla on vai tuo kytkinvivun ja rajoitinmutterin säätö pielessä... Meneekö se säätö sit siten, että kierretään rajoitinmutteria niin paljon, että kytkinvivun liikevara siihen kytkinkopassa olevaan säätöruuviin jää annettuun arvoon?

Link to comment
Share on other sites

Ne myös kääntyy hölmöön asentoon kun ne on väärinpäin. Se kytkinkopassa olevan säätöruuvin ja vivun välys säädetään vetämällä vipua kevyesti! kädellä taaksepäin ja ruuvaamalla pulttia sopivan välin saamiseksi, joka on noin 0.50mm.

Link to comment
Share on other sites

Ne myös kääntyy hölmöön asentoon kun ne on väärinpäin. Se kytkinkopassa olevan säätöruuvin ja vivun välys säädetään vetämällä vipua kevyesti! kädellä taaksepäin ja ruuvaamalla pulttia sopivan välin saamiseksi, joka on noin 0.50mm.

 

Millai päin ne on oikein? Täyttökorkkit taaksepäin siten, että ovat oikealle ja vasemmalle? vai korkit eteenpäin samallalailla? Noista varmaan jompikumpi..

 

Edit.  Onko siitä haittaa tai vaaraa taikka toimiiko jarrut ja kytkin oikein jos ne on väärinpäin?

Link to comment
Share on other sites

Korkit taksepäin, on oikein. Muistaakseni ei mainittavaa vaikutusta jos ovat ristissä, ainakin olen joskus nähnyt jarrupurkin kytkinpurkin tilalla ja kytkin toimi. Voin toki olla väärässä, korjatkaa joku jos asia ei ole näin.

Link to comment
Share on other sites

S Cooperin jarrupääsylinteri on korkeampi kuin rumpujarrullisen ja sitä perusteltiin muistaakseni sillä että levyjarrut ja tehostin vaatii suuremman nestetilan. En tiedä miten asia toimii "pikkupurkilla" käytännössä (ilmeisesti moni käyttää?), kun olen itse aina käyttänyt levyjarrujen kanssa S:n jarrupääsylinteriä.

Kai sillä joku tarkoitus oli.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...