Jump to content

Lohkolämppäri Miniin, uusi?


soppa
 Share

Recommended Posts

Löytyykö jostain lohkolämmpäreitä Miniin? Mulla on tuossa kiinni lämppäri mutta siinä on johto juuresta poikki, niin ettei mielellään ala tekemään mitään "virityksiä" siihen. Eli onko lämppäri ihan varaosaliikkeiden "hyllykamaa" vai löytyykö jostain sellaisia jotka sopii?

Link to comment
Share on other sites

Löytyykö jostain lohkolämmpäreitä Miniin? Mulla on tuossa kiinni lämppäri mutta siinä on johto juuresta poikki, niin ettei mielellään ala tekemään mitään "virityksiä" siihen. Eli onko lämppäri ihan varaosaliikkeiden "hyllykamaa" vai löytyykö jostain sellaisia jotka sopii?
Ainakin mulla on ihan normaali letkuun kiinnitetty lämmitin. Lisäksi on sisätilapistokesarja (sulakeboxin vasemmalla puolella eli hanskalokeron alapuolella) ja pienikokoinen sisätilalämmittimen pikakiinnikejalusta "integroituna" ;) kartanlukijan puoleisen kumimaton takaosaan, joten saa ikkunatkin sulatettua. Ihan tavallista hyllytavaraa siis.
Link to comment
Share on other sites

Eikö sulla ole liitintä siinä lohkolämppärissä että voisi vaihtaa pelkät piuhat? Ainakin mitä mulla on ollut lohkolämppäreitä ovat olleet ihan normi Defoja eli vastuksen päässä liitin. Luulisi että noita lämppäreitä saa vieläkin vähintään tilaamalla. Letku lämppäriä ei kannata ottaa jos vaan saa kunnon lohkolämmittimen. Defan eikä Calixin nettisivut eivät kyllä tunne vanhempia minejä enään, mutta tietämällä pakkaspropun koon elementti varmaan löytyy.

Link to comment
Share on other sites

Siis lämppäri on suoraan lohkossa, ei letkuissa. Lämppärin johdot on ikäänkuin nykäisty irti, joten ei ole kuin pienet metallipinnit jäljellä vastuksen päässä! Niihin paha alkaa tinaan uutta johtoa ja muutenkin ohmi mittaukset ei oikein tuntunut siltä, että olisi kunnossa. Sitä juurikin mietein, että voiko sen vastuksen vaihtaa uuteen? mutta miten se on kiinni lohkossa? onko kierteessä vai jotenkin muuten? Eli onko noita uusia lämppäreitä sellaisissa elementeissä, että se sopii tuon vanhan paikalle? Toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan? Varmaan helpoin on, että otan sen irti ja menen kysymään vastaavaa.

 

 

 

Eikö sulla ole liitintä siinä lohkolämppärissä että voisi vaihtaa pelkät piuhat? Ainakin mitä mulla on ollut lohkolämppäreitä ovat olleet ihan normi Defoja eli vastuksen päässä liitin. Luulisi että noita lämppäreitä saa vieläkin vähintään tilaamalla. Letku lämppäriä ei kannata ottaa jos vaan saa kunnon lohkolämmittimen. Defan eikä Calixin nettisivut eivät kyllä tunne vanhempia minejä enään, mutta tietämällä pakkaspropun koon elementti varmaan löytyy.
Link to comment
Share on other sites

...Letku lämppäriä ei kannata ottaa jos vaan saa kunnon lohkolämmittimen.
Joo, tuo on hyvä, mutta mieluiten lämmittäisin sekä nesteen, että moottorin. Eli jos ois molemmat, niin ois vielä parempi. Tuo letkua lämmittävä lämmittää nesteen, mikä aiheuttaa pienen ongelman moottorinohjaukselle. Tietokoneesta ei tunnu löytyvän sopivia taulukkoarvoja tyhjäkäynnille, kun neste on lämmintä, mutta moottori on kylmä. Näinpä meikäläinen joutuu lohkoa käytettäessä käynnistämään toisen tai kolmannenkin kerran, koska sammuu aika herkästi, ellei paina pikkuisen aikaa itse lisää kaasua. Ilman lohkoa auto käynnistyy kovalla pakkasella "kuin palmun alta" ja pyörii ensimmäisen puoli minuuttia tyhjäkäyntiä ilman kaasupolkimen käyttöä.
Link to comment
Share on other sites

Soppa: Kiinnityksenä olen minissä nähnyt kuvasarjan 3 ja 5 vaihtoehtoja.

 

jiikoo: Lohkon lämpöähän tuo MPI tuskin mittaa ollenkaan vaan vain vedenlämmön vesiletkusta ja jos sulla on lämppäri tuossa samassa vesiletkussa menee säätöarvot kyllä pahasti pieleen. Mutta hyvä jos lähtee tuollai kikkailemalla käyntiin kovillakin pakkasilla samanlaisia ongelmia esiintyy myös osassa muitakin autoja joissa on vain letkulämppäri mahdollisuus.

Link to comment
Share on other sites

Jos sulla on 69 Mini, niin tällaiset lohkolämmittimen Moottorinohjausyksikköjä häritsevät jutut saat unohtaa. Vanhassa kunnon Kaasari Minissä lämmittimen vastus on lyöty rympillä pakkasropun tilalle. Jos lämmittimen laipan keskellä näkyy ruuvi, niin se löysätään ja lämmitin irtoaa.

Lämmittimen vastuksia lohkoon voi olla vaan vaikea löytää. Veikkaan ettei löydy enää luetteloista Miniin.

Link to comment
Share on other sites

Jos sulla on 69 Mini, niin tällaiset lohkolämmittimen Moottorinohjausyksikköjä häritsevät jutut saat unohtaa. Vanhassa kunnon Kaasari Minissä lämmittimen vastus on lyöty rympillä pakkasropun tilalle. Jos lämmittimen laipan keskellä näkyy ruuvi, niin se löysätään ja lämmitin irtoaa.

Lämmittimen vastuksia lohkoon voi olla vaan vaikea löytää. Veikkaan ettei löydy enää luetteloista Miniin.

 

 

Juu en yhdistänytkään mitenkää omaan pirssiini, vaikkei sitä tietenkään tiedä jos vaikka ruisku joskus 8-)

 

No kuitenkin, sitä pelkäänkin ettei vastuksia enää saa. Mutta onko sitten kuitenkin sellaisia saatava jotka kävisi Minin lohkoon vai joudunko tyytyä letkulämppäriin?

Link to comment
Share on other sites

Käytättekö muuten sitä lämppäriä sen vuoksi, että sais nopeammin lämmintä ilmaa ohjaamoon vai onko joku muu syy? Itse käytän vasta, kun on reilusti yli 10 astetta pakkasta (varsinkin työpaikalla käytän pistoketta vasta yli 15 asteen pakkasilla). Käytän samalla sisätilalämmitintäkin ja molemmille on sama syy - ikkunat sulaa ja pysyy sulana heti liikkeelle lähdön jälkeen. Polttoaineen kulutukseen ei tunnu olevan mitään vaikutusta (kovimmilla pakkasilla kulutus on puolisen litraa isompi kuin kesällä) ja käynnistymiseenkään ei ole parantavaa vaikutusta (ilman lämmitintä lähtee käyntiin melkein yhtä hyvin kuin kesällä ihan -25 asteessakin).

Link to comment
Share on other sites

Jos vähänkään ymmärtää moottoritekniikkaa, niin tietää että moottorin kuluminen (laakerivaurioriskit Ym) pienenevät aivan merkittävästi, kun moottoria esilämmitetään alle -5 lämpötilassa. Minissä on vielä vaihteistoöljyt samassa ja niidenkin lämpiäminen nopeutuu=voitelu/toiminta paranee.

Ja tietysti lämppäristäkin alkaa tulla heti hiukan lämpimämpää ilmaa, lasit pysyy sulana paremmin .

Link to comment
Share on other sites

No kuitenkin, sitä pelkäänkin ettei vastuksia enää saa. Mutta onko sitten kuitenkin sellaisia saatava jotka kävisi Minin lohkoon vai joudunko tyytyä letkulämppäriin?

 

Kannattaa mitata se lämppärin lohkoon menevän osan halkasia. Joku tietävämpi varmaan muistaa pakkaspropun halkasian ulkoa :). Saattaa olla että sillai löytyy luottelosta sopiva. Ittelläni on Golffissa lohko lämppäri paikassa johon Defa ei lämmitintä tarjoa tarvikeliikkeessä mitasivat vaan pakkaspropun ja etsivät sopivan.

 

Itse käytin talvisin minissä aina kun vaan mahdollista moottori lämppäriä. Minissä joutuu muutenkin käyttämään jäykempää öljyä laatikon takia niin aina se paremmin voitelee lämpimänä. Ja jaksaa starttikin paremmin pyörittää lämmitettyä moottoria. Mukavuus tekiät ovat ihan asia erikseen. Moottorin/Vaihdelaatikon kestävyys kuitenkin on etusijalla.

Link to comment
Share on other sites

Jos vähänkään ymmärtää moottoritekniikkaa, niin tietää että moottorin kuluminen (laakerivaurioriskit Ym) pienenevät aivan merkittävästi, kun moottoria esilämmitetään alle -5 lämpötilassa. Minissä on vielä vaihteistoöljyt samassa ja niidenkin lämpiäminen nopeutuu=voitelu/toiminta paranee.

Ja tietysti lämppäristäkin alkaa tulla heti hiukan lämpimämpää ilmaa, lasit pysyy sulana paremmin .

Itse olen kyllä lukenut myös aiheeseen liittyen vaikka mitä, mutta saadut tiedot on pahasti ristiriidassa omakohtasen kokemuksen kanssa. Autot ei kuluta kylmänä läheskään niin paljoa kuin sanotaan, eikä kylmäkäynnistys kuluta autoa läheskään niin paljoa kuin sanotaan. Jos näin olisi, niin muutaman kilometrin työmatka-ajoja ajavilla ois kymmenien litrojen keskikulutukset ja Suomessa ois yli 100tkm ajetut autot äärimmäisen harvinaisia.

 

Motivan mukaan kylmäkäynnistys kuluttaa 0,15-0,3 litraa enemmän kuin lämmin käynnistys. Taitaa auton lämmittämiseen mennä sähköä samalla hinnalla. Tuolla lisää. Päivässä tulee siis ilman lohkolämmitintä ajettua 1000-1200 km + ajetut kilometrit edestä autolla. Eli, jos ajan 50 päivänä ilman lohkolämmitintä töihin ja takaisin, niin se vastaa 50-60 tkm ajoa. Mun Minille tulee tuon verran lohkolämmittämätöntä ajoa (vaikka lämppäri on, niin en siis käytä sitä läheskään aina) kolmelta talvelta (viime talvena ajoin vain uuden vuoden vaihteessa muutaman päivän) tänä talvena täyteen, joten se tarkoittaa, että kone alkaa olla tällähetkellä reilusti yli 200tkm ajetussa kunnossa. Pitänee kohta pistää vaihtokonetta tilaukseen, eihän 1.3 litraisella koneella ilman remppaa pääse paljoa pidemmälle.

Link to comment
Share on other sites

.

eikä kylmäkäynnistys kuluta autoa läheskään niin paljoa kuin sanotaan.

 

Sulla on ilmeisesti esittää tosta vedenpitävää faktaa?  :o Kyllähän se nyt niin että kylmäkäynnistys vaan sitä konetta kuluttaa.

Tossa heti ensimmäinen jorina minkä kuukkeli anto:

"Talvi aiheuttaa ongelmia usein myös autoilijoille. Auton kylmäkäynnistys kuluttaa moottoria saman verran kuin usean sadan kilometrin ajo. Auton lohkolämmitys säästää sekä moottoria että polttoainetta. Jos autoilija esimerkiksi käynnistää autonsa keskimäärin neljä kertaa päivässä, hän säästää polttoainetta 2-3 litraa viikossa, jolloin talvikaudella syntyy helposti runsaan 50 euron säästö.

 

Lohkolämmitys on ystävällinen myös ympäristölle, sillä esilämmitetty moottori vähentää haitallisia hiiliyhdistepäästöjä huomattavasti. Myös katalysaattori saavuttaa nopeammin toimintalämpötilansa."

 

Näethän ton kulutuksen suoraan auton ajotietokoneestakin. Ainakin 9-3 saabi kuluttaa keskimäärin kylmänä ltran enemmän kuin lämmitettynä.Eikä se lohkolämmitin alunperin siellä sitä varten ole että kuskilla olis kivaa vaan juurikin sitä varten ettei se moottori kulu/syö kakkua/saastuta. Ja entisaikoihin toi auton starttaus oli pikkusen hankalampaa kun ei ollut tietokone laskemassa seoksia ja ajotuksia. nykyäänhän noi lähtee vaikka 50 asteen pakkasessa hyvinkin käymään ilman apuja..Ei kuitenkaan tarkoita että niin kannattaisi tehdä.

 

Edit: Ja johan sen nyt järkikin sanoo että kylmässä kun tuo metalli tuppaa kutistumaan niin tuskin siellä koneessa on nuo välykset aivan kohdillaan. otetaanpa esimerkiksi mäntä jonka välys sylinteriin nähden kasvaa, Kylmä käynnistyksessä bensa huuhtelee tehokkaasti seinämät jos varsinkaan öljy ei vielä ole noussut ihan ylös asti..Eikös se silloin kulu normaalia "lämmintä" moottoria enemmän? Varsinkin kun se mäntä on vähän aikaa "väljä" siellä koneessa.

Link to comment
Share on other sites

Sulla on ilmeisesti esittää tosta vedenpitävää faktaa?  :o
Ei oo faktaa, vaan noiden mainittujen faktojen perusteella mun Mini on jo mennyt loppuunajorajan yli tällähetkellä, koska sillä on tehty noita kylmäkäynnistyksiä ainakin 150-180tkm edestä. En kiellä enkä myönnä mitään. Tämän perusteella auto leviää millä hetkellä tahansa ja katsastuksen suhteen ois pitänyt olla tiukkaa jo viime kerralla.

 

Vimme keväänä luovuin Granadasta, jolla oli ajettu yli 700tkm ja yhden talven ajoin kokonaan ilman lohkaria, koska se hajosi, ja korjautin vasta seuraavana kesänä. Sillä ehdittiin 21 vuodessa ajaa tuon 50 päivää vuodessa á 2 starttia kylmänä teorian mukaan 50tkm*21 => yli miljoonan kilsan verran enemmän kuin mittari näytti...

Link to comment
Share on other sites

Katsos kun kaikkea ei voikkaan laskea noin. Tiedän parikin uudenkarheaa autoa jotka on rikottu "kylmäkäynnistyksellä" Moottorillehan tuo kylmäkäynnistys on jo kaikki alle 70-80 asteen käynnistykset. Eli kylmällä koneella on lähdetty polkemaan jolloin kylmä öljy ei ole pystynyt voitelemaan suunnitellulla tavalla ja siitä johtuen konerikko. Vastaavista moottorivauriosta muuten tapellaan sillointällöin kun yritetään saada moottoria takuuseen. Tiedän kun olen sivusta seurannut.

 

Mazda 323 moottorin (tarkkaa mallia en muista) tyyppivika on nokka-akselipukissa tapahtuva kiinnileikkautuminen pakkasella. Paikallisella osatiskillä tuo korjaus-sarja tunnetaan nimellä "starttipaketti" Se johtuu täysin siitä että välykset on laskettu väärin ja nokka-akseli leikkaa kylmänä laakeria riittämättömän öljykalvon läpi. Bahamalla tuota ongelmaa ei paljon esiinny  ;)

Tää nyt oli vaan yks esimerkki.

Link to comment
Share on other sites

Jep, joillekin autoille yksi kylmäkäynnistys voi vastata miljoonaa kilsaa ja toiselle se vastaa paria kilometriä. Käyttölämpöön verrattuna, kesäkelikin on koneelle aika kylmää. Mutta uskotaan toki näihin tieteellisen konsensuksen tuottamiin tietoihin. Näin mun Miniä on kulutettu yli 240tkm edestä, joten aika kestävä peli on kyseessä.

Link to comment
Share on other sites

Minissä joutuu muutenkin käyttämään jäykempää öljyä laatikon takia niin aina se paremmin voitelee lämpimänä. Ja jaksaa starttikin paremmin pyörittää lämmitettyä moottoria. Mukavuus tekiät ovat ihan asia erikseen. Moottorin/Vaihdelaatikon kestävyys kuitenkin on etusijalla.
Aika ohutta lirua on ainakin 0W-40 ja 5W-50. Talvella jos käyttää 20W-50:stä, niin ehdottomasti kannattaa käyttää lohkaria pikkupakkasillakin. Toisaalta, suositusten mukaan lämpimän pään viskositeetti sais olla 30 Suomen olosuhteissa. En ole vielä itse kokeillut, mutta ehkäpä jossain vaiheessa, jos hinnat vain putoais. Seuraavalla kerralla menee mun koneeseen 0W-40:stä (nyt on 5W-50).

 

Olipa viskositeetti mitä tahansa, niin moottoriöljyt on ihan liruja verrattuna oikeisiin vaihdelaatikoiden öljyihin. Nehän on pakkasella ihan jäässä, eikä pahemmin notkistu ajossa - vai onko vaihdelaatikoissa nykyään öljynlämmitintä? Siis, jos ei puhuta automaateista - nethän lämpiää ajossa huomattavastikin.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...