Jump to content

Morris Mini -73


Raven

Recommended Posts

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Ehkä "vähän" kaipaa laittoa mini, mutta väri on oikea eli musta. Onkohan edellisellä omistajalla tuuning kärpänen iskenyt, kun mini-merkki on pitänyt repiä konepellistä. Ei muuta kun onnea yhteiselle taipaleelle minin kanssa.  :D

 

Löytyy teitin kerhosta toinenkin klassikko fiat 600 ja sillä perinteisellä "70-luvun turvallisuus värillä". Saman värinen oli mun eka auto eli välikoppa escort.

Link to comment
Share on other sites

morris on poistettu rekisteristä vuonna 95, ja seissyt tallissa siitä lähtien. koneena morris allegron 1275, tai niin ainakin sanottu olevan. levyjä ei oo edessä, pitäs jostain hommata.

 

Osia tuli kolme laatikollista mukaan, ei vielä oikein selvinny mitä kaikki osat on. kun on eka mini mikä on omistuksessa.

 

Niin ja tuota mini kaasaria ihmeteltiin kaverin kanssa että mikähän on sen öljyn (tain jotain) tarkotus siinä kaasarissa? siinä kupissa mikä on siinä päällä.  kaasarin mallista ei oo tietoo, mutta mukaan tuli vielä 2 kaasaria, toinen asetta pienempi mikä paikallaan ja toinen samanlainen.  ja olihan osien seassa myös Janspeedin tupla imusarja.

 

Pitäs varmaan laittaa tilaukseen toi minin korjausopas Alfameriltä.

Link to comment
Share on other sites

Mulla ei ole tietoa classic-mineistä, mutta tämän sivun linkki listassa Mini tietoa / Mini Manual on jotain lontoon kielellä. Jos siitä olis jotain apua näin aluksi.

 

http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/

 

ja kaasutin on lontooksi: carburettor

... näkyy joitain levityskuvia olevan ko. vermeestä.  ;)

Link to comment
Share on other sites

Kyseessä oleva kaasutin on luultavasti S.U. HS2 eli yhden ja puolen tuumaan kaasuläpällä varustettu muuttuva kurkkuinen kaasari. Sen öljyn idea siinä kaasarissa on vaimentaa luistin liikettä. Ilman öljyä luisti liikkuu varsin holtittomasti ylöspäin alipaineen vaikutuksesta ja alaspäin jousen painamana. Neula on kiinni luistissa ja öljyn tehtävän on vaimentaa neulan nousua ja muuttuvan kurkun aukeamista, jotta polttoainetta tulee oikealla seoksella kyseiseen alipaineen määrään. Ilman öljyä neula nousee liian nopeasti ylös ja seos menee pieleen.

 

Tuo kaasarin öljymäärän tarkistus tuntuu jäävän varsin monelta tekemättä ja käyntihäiriöitä aletaan etsiä väärästä paikasta. Koska se öljy kyllä ajan myötä sieltä katoaa. Öljynä tulisi käyttää automaatti öljyä tai biltemasta saa ihan näppärässä pullossa kaasutinöljy nimellä.

 

Tässä on vielä kuva siitä oikesta öljymäärästä HS tyyppisissä SUissa.

suoillev.gif

 

Ps. Allegro on muuten Austin.  ;)

Link to comment
Share on other sites

Juu niinpä se saattaa ollakin Austin Allegro  ;) kiitos korjauksesta.

 

Niin ja kaasari on kuulemma SU:n HS4, 1,5 tuumaa,  mukaan tuli vielä toinen samanlainen ja vielä yksi astetta pienempi, oliskohan sitten 1,25 tuumaa.  pitää varmaan laittaa tilaukseen tosiaan tuo mini opas.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...