Jump to content

valojen säätö


TAF
 Share

Recommended Posts

Onko kellään kokeumsta tai vinkkiä siitä, kuinka saadaa oikeanpuoleiseen liikenteeseen säädetyt valot säädettyä vasemanpuoleiseen liikenteeseen sopivaksi? Siis valojen keila niin, ettei valot sokaise vastaantulevaa liikennettä, onnistuuko tuon tekeminen itse? Auto 2008 mallin clubman. (valot perus, ei xenon)

Toinen kyssäri liittyy siihen, että minkälainen operaatio on saada takasumuvalo toimivaan toisella puolella autoa, EU säännöksen mukaan sen pitää olla kuljettajan puolella, mutta niin, että kuljettajan puolen määrittelee yleinen liikenne maassa. Tässä tapauksessa se siis pitäis saada oikealta vasemmalle. Vasemmalla on tuossa paikassa peruutusvalo, joten jotain tarttis tehdä, ainakin kaiketi kuuppa menee vaihtoon, mutta pystyykö esim liikkeessä tekemään tuon vaihdon muuten kekitetysti, johdotusta voitanee nykyään ohjata jostain moottorin ja sähköjärjestelmän ohjausyksiköstä tms? Jotain siis tarttis tehdä, mutta mitä ja miten?

Link to comment
Share on other sites

Onko kellään kokeumsta tai vinkkiä siitä, kuinka saadaa oikeanpuoleiseen liikenteeseen säädetyt valot säädettyä vasemanpuoleiseen liikenteeseen sopivaksi? Siis valojen keila niin, ettei valot sokaise vastaantulevaa liikennettä, onnistuuko tuon tekeminen itse? Auto 2008 mallin clubman. (valot perus, ei xenon)

Toinen kyssäri liittyy siihen, että minkälainen operaatio on saada takasumuvalo toimivaan toisella puolella autoa, EU säännöksen mukaan sen pitää olla kuljettajan puolella, mutta niin, että kuljettajan puolen määrittelee yleinen liikenne maassa. Tässä tapauksessa se siis pitäis saada oikealta vasemmalle. Vasemmalla on tuossa paikassa peruutusvalo, joten jotain tarttis tehdä, ainakin kaiketi kuuppa menee vaihtoon, mutta pystyykö esim liikkeessä tekemään tuon vaihdon muuten kekitetysti, johdotusta voitanee nykyään ohjata jostain moottorin ja sähköjärjestelmän ohjausyksiköstä tms? Jotain siis tarttis tehdä, mutta mitä ja miten?

 

tarkennuksena siis, että oikealla ajettavan auton etuvalojen säädöstä oli puhe, ja pitäis saada sopivaksi meikäläiseen ajosuuntaan... nyt keila siis sokaisee vastaantulijat, jos ajan tien oikeaa puolta, koska valot on säädetty ajettavaksi tien vasenta puolta...

Link to comment
Share on other sites

Hmm, ainakin 2007 ja vanhemmissa malleissa noihin ajovaloihin sai helpostikin vaihdettua 'kätisyyden', siellä oli joku rajoitintappi tjms. Uusissahan umpiot eivät tosin enää ole nokkapellissä kiinni, joten rakenne lienee erilainen :(

 

Katsopa mini2.com:n tai totalmini.com:n forumeilta.

Link to comment
Share on other sites

 

Kiitos, Laza, linkistä! Itselleni tämä tuli nyt myöhässä, koska olen jo palannut takaisin Suomeen. Toivottavasti TAF saa neuvoista hyötyä.

 

UK:ssa ei yleisesti päivällä käytetä ajovaloja, mutta pimeän tullen sain usein valojen vilkutuksia vastaantulevilta autoilta. Toisaalta MINI oli pääosin sunnuntaiajossa! ;)

Link to comment
Share on other sites

kiitokset. Tosin tuo linkki oli xenon valojen säätöä varten, eikä sii svalitettavasti auta mun kohdalla, kun ei oo xenonit keulalla. valoboxi on sisältä erilainen luonnollisesti, eikä tuollaita vipua ainakaan ole... valon pidike näyttää aivan normaalilta perinteiseltä ja valo siinnitetty semmoisella metallisella lukituksella... pitänee tutkailla aihetta vielä lisää ja laittaa sitten tänne komenttia, jos löydän ratkaisun, jos en niin sitten pitää käydä liikkeessä... Sattuuko kenelläkään muuten olemaan tietoa siitä, minkälainen urakka on takasumuvalon puolen vaihtaminen. EU säännöksen mukaan sen pitää olla kuljettajan puolella  tai keskellä ja kuljettajan puoli määritellään maakohtaisesti eikä siis autokohtaisesti. ulla se on siis luonnollisesti auton oikealla puolella, mutta se pitäis saada vasemmalle, jossa on tuo peruutusvalo... :o

Link to comment
Share on other sites

Veikkaanpa et normi valois joutuu umpion vaihtaan.

Tilapäiskäyttöön näytti sumujen saarilla olevan sellaisia teippisarjoja mil ton saa hoidettua, tuskin kelpaavat kyl katsastukseen.

Link to comment
Share on other sites

joo siltä vähän näyttää, kun ei siellä sisällä oo mitään säädettävää... ellei sitten se pieni kuuppa polttimon päällä vaikuta siihe keilaan ja sen vaihdolla vois asian hoitaa tms. Umpion päälläkin on teksti made in EU ja RHD, joten se antaa myös viitteitä siihen, että umpion vaihdoksi menee tai anakin jotain pitää vaihtaa... tosiaan siis auto tulossa liikenteeseen saarilta, joten pitäis saada se valojen osalta LHD autoksi.

Link to comment
Share on other sites

kiitti linkistä, valitettavasti auto ja minä olemme siis tulossa saarilta mantereen puolelle, joten nyt auto RHD ja pitää saada se valojen osalta LHD:ksi.  ;)

 

 

Sori, ei ole eka kerta, kun oikea ja vasen menee sekaisin...  :D

Onhan noi umpiot Saksankin eBayssa ihan kohtuullisen hintaisia:

 

http://shop.ebay.de/i.html?Teilebereich%2520Beleuchtung=Frontscheinwerfer&_nkw=mini%20scheinwerfer&_dmpt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&_fln=1&_ssov=1&_trksid=p3286.c0.m282

Link to comment
Share on other sites

joo eipä siinä mitään... toivotaan ettei liikenteessä mene, tosin vähän haastavaa se saattaa olla kun aiemmin opin, että aina pitää ajaa niin, että kuski istuu siinä keskiviivan tuntumassa. No ei mihinkään voi enää luottaa, ei edes vanhaan muistisääntöön... nyt kun pitää istua penkan puolella.  :o

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...