Jump to content

1 ja 4 vaihde päälle yhtä aikaa...


Idefix

Recommended Posts

Kertokaas nyt mulle viisaammat, miten saan 1 ja 4 vaihteet kytkettyä yhtä aikaa päälle? Laitetaanko se vaihtajan vivuista vai synkropyöristä auttamalla vai miten?

 

Saan ne päälle kyllä, mutta toinen työntää aina toisen pois, eli jättämällä "puoleen väliin" molemmat on melkein kytkettyinä....mutten uskalla luottaa siihen kun pienen vetopyörän mutteri pitäisi laittaa 20 kilon tiukkuuteen...

 

Kaikki ohjeet vaan kertoo että kytke 1 ja 4 päälle, muttei kukaan kerro että miten....

Link to comment
Share on other sites

Maalikon selostus asiasta.

Sun pitää ottaa vaihteensiirrin pois rattaiden liikuttajien hahloista (ne kolme jotka on päällekkäin) ja sitten saat painettua suoraan rattaista ykkösen ja nelosen päälle samaan aikaan. Tämä vaatii perävälityksen kopan irroittamisen. Kohdassa 5.22 näkyy noi liikuttajat.

 

 

Olet varmaan avaamassa perävälityksen pinionin mutteria. Itse laitan 8mm tai 10mm mutterin ryhmä-akselin ja pääakselin peruutusrattaan väliin (suorat rattaat), jolloin voi mutterin vääntää auki. Jotkut sanoo että ratas voi mennä huonoksi, mutta noin olen tehnyt ainakin 20 kertaa, eikä mitään ongelmia. Pakki tai ykkönen silmään, niin saa auki ja kiinni.

/Kimi

Link to comment
Share on other sites

OK, kiitti

 

Joo mulla on perävälityksen koppa jo irti ja välitys vaihdettu. Auki mutteri lähtee, kun tosiaan kiilaa sopivan kokoisen lenkin rattaiden väliin. Mutta kiristys on astetta hankalampi kun pitäisi kiilata ratas toiseen suuntaan...ainoa paikka kiilata on ulkokoppaa vasten ja laskeskelin että se rikkooo vaan laatikon kuoren - sen vuoksi ajattelin tehdä sen niinkuin ohjeissa sanotaan...

 

Eli tosiaan taikasana oli se siirtäjän irroittaminen. Nyt se on paikallaan vielä (muttei tosiaan millään kiinni). Tiettyhän se estää tuplakytkennän....jossain kohdassa ohjeita kai lukee että "irroita vaihteen siirrin"...mutta kun sisälukutaito tai maltti lukea ohjeet kokonaan on mitä on...

Link to comment
Share on other sites

Nämä ohjeethan on nyt näemmä käsittääkseni tuohon uudemman mallin laatikkoon, kuten videossakin. Missä vaihdetanko on sellanen tankomalli.

 

Tunnelimallsissa astetta helpompi, Mittaripyörittäjän pään(kuvassa 1) koppa auki ja poistaa tuplavaihteen eston pois(2) ja voit "kolauttaa" kaks vaihetta päälle.(3 ja 4)

Minulla on ollut tunnelimallisessa joskus pinion mutteri ollut niin kovaa kiinni että on mennyt rattaista hammas poikkikin ja sen jälkeen en ole kiilanut rattaita kuvailemallanne tavalla. Varmuuden vuoksi jos se on tuntunut tiukalta olen kuumailmapuhaltimella lämmittänyt mutteria jos sinne vaikka on laitettu esim. ruuvilukitetta kaveriksi ja vedetty olan taka kiinni niin lämmitys helpottaa.post-421-13848035338233_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

kumpi loota Idefixillä on, uudempi vai vanhempi ? Vanhempi on simppeli koska perää ei tarvitse aikaista jotta siirtäjämekanismiin pääsee käsiksi. Menee Jampan ohjeilla sukkelasti. Tankovälitteinen vaatii vähän kikkailua eli tasauspyörästön koppa veke ja sitten pienellä nypläämisellä se tuplavaihteen estomekanismi (siirtäjä + sen ympärillä oleva halkaistu holkki pois). Noiden värkkien ideana on ettei kerralla saa kuin yhden vaihteen päälle.

 

Ei missään nimessä kannata murjoa mitää kovaa hampaiden väliin. Jos se sattuu kestää avaamisen ja vielä kiinnittämisen niin pitkässä juoksussa saattaa porsia.

 

Mä purin yhten Roverin R380 5-v askin jossa vitosen rattaan mutteri oli niin lujassa että 3/4 väännin + voimavarsi + 1,5 metrin jatkovarrella alkoi ruuvipenkin pultit tulla 25 mm pöytälevyn läpi... Momentti oli kirjan mukaan 250 Nm mutta joku oli kiskonut sen tehtaalla oikein huolella kiinni. Mutteri piti sitten lopulta hioa vingulla halki ennen kuin se irtosi. Oma tarinansa oli sitten etsiä uusi mutteri tilalle ;D

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...