Jump to content

Mini Cooper -01 takajarru ei palaudu


teemu83s

Recommended Posts

Hei,

 

Onkos kenelläkään vastaavaa ongelmaa ja varsinkin siihen ratkaisua...? :)

 

Eli kun käsijarrua käyttää niin apparin puolen jarru ei palaudu kokonaan(vaihdoin vaijerin ja on säädettykin kohdalleen)

Jarrun saa kyllä palautettua kun hieman kädellä avittaa mutta ei nyt aina huvittaisi auton alle ryömiä kun käsijarrua käyttää...

 

Eli onko tuolle tehtävissä jotain vain ostattaako uuden satulan?

Link to comment
Share on other sites

Säädä vaijeri niin löysäksi että satuloissa olevat vivut pääsevät palautumaan stoppariin asti,

ruiskuta wd-40 tai vastaavaa vivun akseliin satulan juureen,

Väännä vipua edestakaisin kunnes palautuu itsestään,

Kun saat vivut liikkumaan ÄLÄ KÄYTÄ KÄSIJARRUA PARIIN PÄIVÄÄN, Männässä oleva automaattisäätö säätää jarrun lähelle,

Sen jälkeen säädä käsijarru kahvan alta, mutta jätä reilusti liikkumavaraa noin puoliväliin liikeradasta.

 

Kannattaa voidella aina kun vaihtaa renkaat

Link to comment
Share on other sites

Noissa käsijarrullisisssa satuloissa on käsijarrunmekanismin käyttövivun juuressa stefa joka ajan mittaan falskaa ja päästää vettä satulan runkoon. Se aiheuttaa sitten korroosiota ja ennen pitkää mekanismi on jumissa. Tolla proffan konstilla sen VOI saada pelittämään, riippuu vähän siitä kuinka pahaksi on ehtinyt mennä. Pitkässä juoksussa ainoa konsti on joko purkaa ja yrittää ehostaa tai helpompi/kalliimpi vaihtoehto uusi satula.

 

Toissa satuloissa on aika ilkeä jousi/jousikuppi/sokkarengas yhdistelmä joka vaatii pirun pitkät/kapeat sokkarengaspihdit. Muutaman purkaneena ja kasanneena en suosittele heikkohermoisille (... kuten minä... ;D )

Link to comment
Share on other sites

Jep, itse kyllä olisi vielä kriittisempi ja sanoisin että ainoa oikea tapa saada kuntoon on vaihtaa uusi satula. Yleensä tossa vaiheessa kun se paska on jo päässyt sinne käyttövivun ja satulan sisälle, niin myös satulan poraus on kulahtanut ja helposti sitten käyttövivun stefa/O-rengas vuotaa uudestaan paskat sisään kun akseli on holo reikäänsä.

 

Jos uusi/kunnostettu satula maksaa alta 100euroa, niin en itse edes harkitse vanhan korjausta hetkeäkään.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...