Jump to content

Ongelma: Tyhjäkäynti jää toisinaan 2tonni kieppeille


eekisa

Recommended Posts

Moro,

 

Minulla on 90-luvun classic mini ja on alkanut viimeaikoina tekemään sellaista, että toisinaan ajossa (kun pysähtyy vaikka liikennevaloihin tms.), niin tyhjäkäynti jää tonne 2tonni hujakoille. Kun sammuttaa koneen, niin homma wörkkii taas ihan ok. Kone on 1.3mpi.

 

Ken osaisi kertoa, että mikähän osa siinä pitäisi vaihtaa?

 

t. Kimmo

Link to comment
Share on other sites

Hetken webbiä surffatessani törmäsin tällaiseen:

http://www.minifinity.co.uk/forum/viewt ... =4&t=89701

 

Kysymykseni kuuluu:

- Stepper. Siis hetkonen, eikö tämä tarkoita starttimoottoria?

- Vacuum lines. Siis mitähän letkuja tällä tarkoitetaan?

 

Ja kysymyksistä varmaan selviää, että tosiaankin apuja tarvitaan. Tässä vasta opetellaan autotekniikkaan :)

 

t. Kimmo

Link to comment
Share on other sites

Ensimmäinen vinkki on, että älä rupea korjaamaan SPi:n ohjeilla MPi:n tyhjäkäyntiongelmaa, koska ne ovat kaksi aivan eri systeemiä.

 

MPi:ssä on erillinen tyhjäkäyntimoottoriksi kutsuttu kapistus. Siinä on askelmoottori sisällä, mikä pystyy avaamaan lähes portaattomasti ohivirtausta kaasuläpän ohi. Jos sinulla yleensä tyhjäkäynnisäätö toimii, niin todennäköistä on että on jompi kumpi vika näistä:

1. Kaasuläppä jää raolleen. Vaijeri ahdistaa tai kaasuläppämekanismissa joku.

2. Tyhjäkäyntimoottori on niin likainen sisältä, että ei oikeen palaudu kunnolla enää. Putsaus kunnon liukkareilla saattaa auttaa hetkeksi, mutta usein pidempiaikaisen tuloksen saamiseksi pitää uusia koko osa.

Link to comment
Share on other sites

Oukei, kiitoksia. Voitteko laittaa minulle linkin johonkin www-kauppaan, osoittaen tuohon tyhjäkäyntimoottoriin? Auttaisi suuresti hankkimaan heti laakista oikean kapistuksen.

 

Ja sitten noi vacuum tubet kanssa kiinnostaa. Ymmärsinkö oikein, että mpi moottorissakin kyseinen putki? Ja saisiko senkin varaosaan linkin, tänx :)

 

t. Kimmo

Link to comment
Share on other sites

Tuossa askelmoottoriosa, Minisparesista koko yksikön varastosaldot ovat nollaa, mutta tuon pitäisi riittää jos vain ei ole halkeillut tuo letkulähtöosa:

http://www.minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=42331&title=

 

Alipaineletkuja ei MPi:ssä juurikaan ole, ainakaan sellaisia mitkä ihan suoranaisesti helpolla tekisivät tollaista ongelmaa kuin sinulla on. SPi:ssä on imusarjan paineanturi (MAP) ECU:ssa ja sinne luonnollisesti menee alipaineltkutus imusarjalta mikä vanhoissa tuppaa vuotamaan, mutta MPi:ssä MAP on imusarjassa kiinni ilman letkutusta.

 

Lähtisin sinuna siitä liikkeelle, että ottaisin ton tyhjäkäyntimoottorin irti imusarjasta. Sitten se kahtia että saa ton askelmoottorin kahtia siitä perusosasta. Tämän jälkeen kummankin perusteellinen putsaus liasta esim brake clean/yms järeellä aineella, pieni suihkaus sitten wd40/tms kokoomisvaiheessa ja kokeilu miten toimii. Saattaa toimia vuosikymmenen vielä nätisti, koska ton MPi:n systeemin saa näköjään aika hyvin purettua ja putsattua.

Link to comment
Share on other sites

Puhuin tätä samaista ongelmaa vaimon kummisedälle, joka on kova SAAB-mies. Kuulemma SAAB:ssa on myös samainen aparaatti ja aiheuttaa myös siellä samaa ongelmaa :)

 

Ja kun tuota surffasin, niin tässä on yksi aiheeseen viittaava posti http://keskustelu.suomi24.fi/node/501137

 

TERVE,
mulla on itsellä SAAB 900 S -91, ja samoja ongelmia oli minullakin. Ensin puhdistettiin
tyhjäkäyntimoottori puhdistusaineella. Ei auttanut. Sitten ostin uuden tyhjäkäytimoottorin (nyt minulla hyllyssä). Ei auttanut. Sitten vaihdon byPass venttiilin. Hieman parempi, koska siinä oli selvästi kalvo rikki ja se piti ääntä (sihinää.) Seuraavaksi epäiltiin ilmamassamittaria, joka on ilmanpuhdistajan kotelon kyljessä kiinni, mutta on kuulema tosi idiootti varma, joten en ostanut uutta. Seuraavaksi menin vasta viemään autoa huoltoon Järvenpään Mäkelän Saab-huoltoon, jossa ystävällinen huoltomies kertoi, että aina kun Saabeja (Turbo) tuodaan heille määräaikaishuoltoon, he automaattisesti puhdistavat imusarjan sisäpuolesta, jossa " kaasuläppä" sijaitsee. Itsen puhdistain sen pulloharjalla, jonka päällä/ ympärillä puuvillasukka. Oli tosi paljon mönjää ja "nokea"
mutta tyhjäkäyntiongelmat hävisivät siihen. Itse olen sen jälkeen 1 kerran vuodessa puhdistanut ko. paikan. Itse olen ajanut S:llä nyt viisi (5) vuotta ilman tyhjäkäyntiongelmia, koska sain ilmaisen vinkin Saab huoltomieheltä. 

Link to comment
Share on other sites

Moro,

 

Minulla on 90-luvun classic mini ja on alkanut viimeaikoina tekemään sellaista, että toisinaan ajossa (kun pysähtyy vaikka liikennevaloihin tms.), niin tyhjäkäynti jää tonne 2tonni hujakoille. Kun sammuttaa koneen, niin homma wörkkii taas ihan ok. Kone on 1.3mpi.

 

Ken osaisi kertoa, että mikähän osa siinä pitäisi vaihtaa?

 

t. Kimmo

Omassa pelissäni oli heti uutena tuollainen ongelma. (Luultavasti) Tehtaalla olivat unohtaneet kytkeä ruiskujärjestelmän datakaapelin. Huollossa vika paikallistui vikakoodien lukemisella. Ehkä ko. liittimen johdoissa kontaktihäröä tai irronnut? Ellei sitten ole tehtaalla jätetty asentamatta (mulla ilmeni pakkasella, mutta ostinkin autonmyöhään syksyllä). Hmm, näköjään koirankopin(kin) kommentit kannattaa jatkoa ajatellen disabloida (onnistuu laittamalla nimi hylkäyslistalle)... C:-)
Link to comment
Share on other sites

  • 4 kuukautta myöhemmin...

Moro,

 

Sen verran uutisia tähän aiheeseen, että viimeaikoina ongelmaa ei ole enään esiintynyt. Eli tilasin täältä http://www.ebay.co.uk/itm/251070278470?ru=http%3A%2F%2Fwww.ebay.co.uk%2Fsch%2Fi.html%3F_sacat%3D0%26_from%3DR40%26_nkw%3D251070278470%26_rdc%3D1 siihen uuden idle control valvenkin. Ja viestissä ilmoitin vaan Minin mallin mutta se ei myyjälle riittänyt. Hän halusi nimenomaan osan numeron. No, koska probleemaa ei enään tunnu olevan ja Mini on jo talviteloilla, niin kuittasin myyjälle, että perutaan kauppa ja palataan keväällä uudestaan asiaan. Niin ja miksi tämän kerroin? No lähinnä siksi, että jos joku tällaista osaa kaipaa niin tuolla myyjällä tuntui olevan hinnat huomattavasti edullisemmat kuin parissa verkkokaupassa.

 

t. Kimmo

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...