Jump to content

7.5" Levyjarruihin tehostin vai ei?


Tero79

Recommended Posts

Moi kaikille,

 

uusi ministi täällä kyselee kun ei haulla oikein löytynyt selkoa asiaan:

 

Eli viimein tuli hommattua mini (-76, 1000) ja tarkoitus olis yrittää jotain pientä tässä kevään korvalla saada tehdyksi. Ensiksi ajattelin rumpujarrut vaihtaa levyjarruihin, 10" renkaat haluan pitää alla joten vaihtoehto ilmeisesti on 7.5" cooper S -levyjarrusarja briteistä (toinen vaihtoehto tuossa oli fiestan jarrumodi, mutta ajanpuutteen takia ajattelin päätyä tuohon valmiiseen sarjaa).

 

Tähän liittyen en oikein foorumilta löytänyt suoraan vastausta olisko hyvä laittaa samalla jarrutehostin (tämä: http://www.plminishop.com/shop.php?action=full&id=423) käytettynä jos jostain löytää, muutoin aika suolainen hinta. Eli onko jarrutustehoon huomattavaa apua vai antaako mennä ilman...???

 

Kiitoksia etukäteen

Link to comment
Share on other sites

Me pärjätty 1100 koneisella Travellerilla n. 10v ja n. 50 000 km S:n levyjarruin ilman tehostajaa ja kyllä sen vaimokin on saanut hyvin pysähtymään.

Kokemuksesta ei välttämättä tarvitse.

Link to comment
Share on other sites

...ja olikos se niin että 1000 koneen kanssa ei konttorillakaan sitä edes vaadita, kun taas 1300 koneen kanssa saa todistella jo enemmän jos aikoo saada 1300cc+7.5"jarrut ilman tehostinta leimaan?

 

Itsekin tässä pohdin edelleen että tarviiko tehostinta vai mennäkö ilman...

Link to comment
Share on other sites

itse olen muutamaan miniin laittanut 1.3l koneen ja muutoskatsastanut eikä niihin ole vaadittu jarrutehostinta,toki tuosta on kulunut jonkin verran aikaa.kait tämäkin asia on muuttunut noista ajoista,jarrut riittivät ilman tehostajaa ahvenistolla ajoa eikä ollut minkään laisia ongelmia tosin en uskaltanut varmaankaan ajaa täysii kun taidot eivät riitä tuohon kun hiljaa ajaessa auto meni pihalle ;)

Link to comment
Share on other sites

Rekisteröintikatsastuksessa katsastusmies mutisi jotain tehostajasta, mutta mulla oli Timppa S:ltä todiste, että 1100 koneisia Minejä valmistettiin rumpujarruin ja mulla oli sentään levyjarrut, se riitti pitkin hampain hänelle.

No se oli erityisen vaikea katsastus kautta linjan. Äijä sai alkujaan jostain syystä päähänsä, että häntä yritetään kusettaa jollain korinvaihdolla, Jos alkuperäistä alustannumeroa ei olisi saatu lattiasta pitkällisen syynäämisen jälkeen hahmoteltua, niin homma olisi pysähtynyt siihen.

Vaikka oli jo kerran kauan sitten hyväksytty uudelleenlyöty numero konehuoneen viistotuessa.

Link to comment
Share on other sites

Jarrutustehoon ei vaikuta, poljinvoimaa tarvitsee tehostimen kanssa vähemmän.

 

Juu, muotoilin vähän väärin. Jarrutusteho ei tietenkään lisäänny mutta lähinnä aattelin päivittäisen ajomukavuuden kannalta, ettei tartte aina laattiaan asti survoa stop-merkkiin.

Ihan hyvinhän tuo rummuillakin pysähtyy, tahtoo vain aina puoltaa johonkin päin nuo rummut vaikka säädetty monistellen. Kun saa säädettyä tasaiseksi niin seuraavana päivänä puoltaa taas johonkin...

 

Emäntääkin ajattelin että olis mukavampi ajella vähä kevyemmällä poljinvoimalla ja jos joskus vaikka päivittäis 1300- koneeseen niin olis sitte tuo valmiina jos katsastusmies sitä mahdollisesti vaatii.

 

Yks tommonen käytetty olis tiedos, voishan se pois ostaa ja ruuvata kiinni. (Onhan tuo linkin tehostin toimiva mk3:ssa ilman suurempia lisähommia? Näin ainakin oon ymmärtänyt)

Link to comment
Share on other sites

Kun ostaa käytetyn jarrutehostimen, niin kannattaa varautua siihen että se mahdollisesti vaatii korjaussarjan. Saako kyseiseen malliin sellaista ja mihin hintaan.

Ainakin tuohon Mk1 malliin oli jossain vaiheessa hankaluuksia löytää sarjaa ja sitten oli sikamaisen kallis. Tiedä sitten tämän hetken tilannetta?

Halpa käytetty voi tulla lopulta hintoihin, jos huono säkä on.

Link to comment
Share on other sites

Kattelin pellin alle asiaa varmistaakseni ja pääjarrusylinteri on semmonen tinapurkki : http://www.plminishop.com/shop.php?action=full&id=1326

...ja vieressä samannäköönen kytkimen sylinteri. Eli eikös tässä silloin ole 1-piirijarrut? Vai oonko ymmärtäny väärin...

 

Taidan unohtaa käytetyn, postikuluineen tulisi melkein samaan kuin tämä setti : http://www.plminishop.com/shop.php?action=full&id=1906

, ja tuolta tulee muutenkin varmaan tavaraa tilattua. Menis sitten samaan konkurssiin jos siltä tuntuu ;D

 

Tai sitten Laihialaasena vain treenaan oikeaa reisilihasta vähän enemmän :P

Link to comment
Share on other sites

1-piiriset on.

2-piiriset tuli rumpujarruihin muistaakseni 76- ja siitä etiäppäin, korjatkoot joku jos/kun olen väärässä.

Ilman tehostinta tulet hyvin toimeen jollei muuten niin käyt juokseen jotain rappusii ilta-treeneinä ennen ajo-kautta ;)

Link to comment
Share on other sites

Juu, taidanpa tosiaan unohtaa tehostimen ja käyttää säästyneet eurot muuhun paranteluun, niitä paikkoja riittää...

 

Kiitoksia kaikille hyvistä ja pikaisista vastauksista, hyvä kun on toimiva foorumi niin ei aloittelijana oo ihan tyhjän päällä näitä juttuja pähkäillessä :)

Link to comment
Share on other sites

Mielestäni paras vaihtoehto mikäli ei entisöidä, niin on hankkia uudemman Minin poljin+tehostinpaketti. Niitä saa suht edullisesti Saksasta (pitää olla LHD autosta, RHD:ssä ei ole vivustoa) ja on moderni toimintavarma ratkaisu. Lisäksi vielä saa 2piirisen systeemin mahdollisen vanhan 1piirisen tilalle, mikä on aika iso bonus jos sattuu joku putki/letku menee poikki.

 

Toki toikin edellyttää tehostimen lähtöä imusarjaan, että joutuu purkaan sen pois ja tekeen reijän+kierteet.

Link to comment
Share on other sites

sen verran vielä että eikös pikku coopperit (7.5") olleet ilman tehostajaa alunperin??

 

Pikku-Cooperissa on kylläkin 7" levyt ja niistäkin 997 Cooperissa oli ns.tehostussylinteri ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...