Jump to content

Eaton M45 huolto


Olli_

Recommended Posts

Omassa autossa on siis tuollainen oletettavasti mini cooper s:n Eston M45 mekaaninen ahdin, jollainen näkyy esim täällä: http://forum.alfa145.com/index.php?showtopic=64

 

Nyt ahdin alkoi pitämään erikoista rallatusta/rohinaa/kolinaa koneen käydessä ja pelkään. että laakerit tmv. ovat entiset ahtimesta.

 

Nyt haluaisinkin tietoa ahtimen tarkasta tyypistä ja siitä miten ahtimen voi itse talliolosuhteissa huoltaa?

 

Ebaysta saa erilaisia rebuild-sarjoja näihin, mutta onko ihmisillä näistä kokemuksia?

 

Kaikki tieto vian selvitykseen ja huoltoon koskien on tervetullutta.

Link to comment
Share on other sites

Tämä ongelma "ratkesikin" jo tavallaan.

 

erän harrastaja sanoi, että tuo voi aiheutua liian kireälle vedetystä hihnasta tai epätasaisesti kiristetystä hihnasta. Jostain tämän tyylisestä se tässä minun autossa johtuikin todennäköisesti, koska kun purin rojut kertaalleen pois ja kiristin hihnan hieman varovaisemmin / tasaisemmin, niin ääni loppui täysin.

 

Omassa autossa on hihnan molemmilla puolilla epäkesko kiristinrulla ja silloin kun kolina ilmestyi, vedin toisen rullan käsin tiukemmalle, mutta toisen rullan väänsin rengasraudalla oikein kunnolla tiukkaan ja tämä ilmeisesti väänsi ahtimen akselia epätasaisesti ja veti kaikki "välykset" toiseen laitaan, josta ääni johtui.

 

Itse ahdin näyttää mielestäni juuri Mini Copper S:n ahtimelta, jolla on ajettu vain muutama tuhat km, joten sen puoleen ahtimen pitäisikin olla kunnossa.

 

Ahdin näyttää siis tältä (http://www.alfa145.com/upload/Eaton%20M45_5.jpg), mutta tuo vesipumpunpyörittimen sisältävä koppa on poistettu ja tilalle tehty erillinen imusuppilo.

 

Ehdin tuossa jo katsella hieman huoltoa varten juttuja netistä ja löysin mm. seuraavat:

 

http://www.kwikphyx.com/categories/Auto ... ni-Cooper/

 

http://www.ebay.com/itm/Eaton-M45-Super ... _500wt_949

 

http://www.ebay.com/itm/SUPERCHARGER-RE ... 1348wt_702

 

Käyvätkö nuo sarjat tähän ahtimeen ja mikä ahtimen tarkka tyyppi on?

 

Miten / mistä öljyt tarkistetaan tässä ahtimesta? En ole noita tarkastanut, mutta jos tarkistus / vaihto onnistuisi ilman ahtimen irroittamista, niin voisin tehdä sen varmuuden vuoksi.

Link to comment
Share on other sites

Kyllähän nuo sarjat käyvät. Niissä ahtimissa on jotain pieniä eroja ja ekoissa MCS:ssä oli: 4th gen ahdin (http://www.capa.com.au/eaton_mp45_4th.htm)

ja faceliftiin vaihtui teflonilla päällystetyt rattaat ja malli oli: 5th gen ahdin (Oliko tämä joku bemarille tehty 4th gen ahdin pikku muutoksilla, josta en linkkiä nyt löydä). Tuo 5th gen ahdin oli myös workseissa...

 

Ja mitä tulee öljyjen tarkastukseen, niin se taitaa vaatia ahtimen pois ottamista. Siellä vesipumpun takana on jossain sellainen pieni reikä, josta ne voi vaihtaa. Se juttu löytyi siitä alkuperäisestä linkistä, minkä löydät ekasta postistani.

 

Toivottavasti tästä on apua.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos taas hyvistä vinkeistä.

 

Sellainen asia vielä kiinnostaa, että miten näistä ahtimista saa irroitettua oikeaoppisesti tuon hihnapyörän?

 

Tarkoitus olisi miettiä mahdollisuuksia saada asennettua tähän ahtimeen jonkinlainen magneettikytkin hihnapyörään tai korvata pyörä kytkimellä varustetulla.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...