Jump to content

Uudella ministillä kysyttävää


Kumppari
 Share

Recommended Posts

Terve!

 

Ostin eilen elämäni ensimmäisen Minin (Austin Mini 1300 -77) ja olisi muutama kysymys enemmän tietäjiltä:

 

Autossa on nyt 12" vanteet ja eturenkaat ovat liian isot, nyt paikoillaan olevien kumien profiili on 80. Minkähän kokoiset renkaat tuolla mahtuisi pyörimään ilman, että ottaa kaariin kiinni, kenties 165/60?

Onko kyseiseisille vanteille kuinka vaikeaa löytää talvirenkaita? Vain yhdet löysin hakemalla ja ne ovat mielestäni profiililtaan liian isot ja laatukaan ei vakuuttanut.

Lähinnä ajattelin nykyisiä vanteita siihen vähäiseen talvikäyttöön ja 10" aluja kesäksi.

 

Tämän olisi varmaan haullakin löytänyt, mutta koska edellisen omistajan mukaan kone on kasattu Cooperin osista/on Cooperin moottori, niin minkähänlaiset venttiilien välykset moottorissa pitäisi olla? Eroaako paljon 850/1000 arvoista?

Itselläni ei siis ole mitään tietoa motin sisuskaluista ja edellinen omistaja oli myös tietämätön, joten suuntaa antavat tiedot olisi paikallaan. Motin runkonumeroita en ole vielä tutkinut.

 

Onko kenelläkään tietoa minkälaiset öljynpaineet moottorissa pitäisi olla? Huohottaa meinaa melkoisesti.

 

Onko ko. vuosimallissa mittarit aina ratin takana? Eikö sen kuuluisi ollaa keskellä kojelautaa? On meinaa ratti hieman edessä (ralliratti). Tämä on käsittääksi koriltaan Mk 4?!

 

Auto on muuten hyvinkin siisti ja ruosteeton, mutta nämä pikkujutut askarruttaa.

 

Onko auto muuten kenellekkään tuttu?: http://kuvablogi.com/nayta/3161527/

 

Muitakin kysymyksiä tulee varmasti aikaka ajoin ;)

Link to comment
Share on other sites

Olisko tehty korinvaihto jostain 90-lukulaisesta?? Tai sitten päivitetty osiltaan vastaamaan sellaista?? Löytyykö alustannumero meistettynä jostain?

Onko levyjarrut edessä ja minkä kokoiset, eli sopiiko 10" tuuman vanne ollenkaan? 77 Mineissä oli 10" vanteet ja rumpujarrut vakiona.

Moottori voisi ollakin "cooperin", näkyy päätimmäiset kannenpultit, tai sitten GT Mailerin. Moottorin numero on näköjään poissa lohkon etureunasta.

Siistiltä peliltä ulospäin vaikuttaa.

0,3mm sopiva venttiilivälys kylmänä

Tyhjäkäynnillä kilon verran.

1-4kg

Link to comment
Share on other sites

Ainakin 145/80/12 ja 165/60/12 pyörät pitäisivät sopia pyörimään...näitä ainakin -90 lukulaisissa pyörii alla.

 

Kannessa on päätypultit mutta termarikotelon puolella näyttää olevan pinnapultti mutterilla ei pulttia.

Onko lohkossa ne venttiilinostimien tuhkaluukut siellä pakosarjan takana?

 

Mittarit on alunperin keskellä mutta ne on siirretty ilmeisesti tuon Weberin kotelon takia kuskin eteen.

Link to comment
Share on other sites

Korinvaihto hyvinkin todennäköistä (katselin kuvia keulasta ja maski on kromattu vain 90-luvun vehkeissä?!) ja juuri kun niistä 10" haaveilin, niin huomasin keskustelun noista levyjarrujen koista ja luultavasti autossa on sitten 8,4" levyt ja tätä myötä myös 12" vanteet...joten tarvitsee hankkia sarja 12"aluja.

Hieman harmillista, meinaa nopeusmittari näyttää harakoita, 65 km/h ajettaessa nopeus on 80-90 km/h tienoilla.

 

Auto on muutenkin alustaltaan todella hyvässä kunnossa ja kaikki palikat jarruista lähtien näyttää "uusilta", eli ei rakentamisesta montaa vuotta voi olla. auto on kauttaaltaan maalattu uudestaan ja ainakin lattia on uudelleen verhoiltu ja penkitkin todennäköisesti.

 

Autossa on muuten sähköinen tarvikebensapumppu ja tankki näyttää uudelta. Pienoinen propleema on kuitenkin, että bensamittari näyttää väärin, eli mittari "tyhjenee" väärään suuntaan (vasemmalta oikealle tyhjenee) ja vaikka tankki olisi täynnä, jää viisari puoliväliin?!

Sekin uudessa tankissa ihmetyttää, että se ei aivan näytä sopivan paikoilleen, eli mahdollisesti sekin on uudemmasta autosta peräisin?!

 

Itselläni on myös matkamittari kaput ja jotain juttua siitäkin löysin, joten sekin pitää huoltaa. Koitan kuitenkin mittariston parantelua, kunhan tästä saadaan nämä suurimmat pois alta. Eli takaisin keskelle tai ainakin hieman sivuun ja tuollainen teinihirvitysrundikello helvattiin tuosta kojelaudan päältä.

 

Tossakun on nämä hieno Smithin mittarit, niin en nyt muista millä arvolla se painetta mittaa, mutta kuinkas paljon kilo on muulla arvolla muunnettuna?

 

Noi edessä olevat renkaat on siis 155/80 ja ottaa molemmin puolin edestä lokasuojasta kiinni ja lokarin sisältä käännettäessä >:(

Link to comment
Share on other sites

Ei ollut mitään mainintaa, eikä prosentteja, jne...

Olisikohan niin, että muutokset ovat niin pieniä, että erillistä mainintaa ei tarvita?

 

Minkäs pituinen kytkinpolkimen vapaaliike näissä pitäisi olla? Kytkin meinaa ottaa HETI kiinni, tottumaton saa tuon sammummaan saman tien.

Jonkunnäköistä remppaa on ainakin vetareiden suunnalla tehty, kun mukana tulleen pahvilaatikon pohjalla oli sisemmät vetarintumpit ja pari suojakumia ja osittain käytetty tiivistesarja. Että kyllä jotain huoltoa on tehty.

 

Tuo kaasutinkaan (45 DHLA) ei ihan ole säädöksissään, pitää edestäkatsottuna oikeanpuoleinen kurkku hieman "kurinaa", olisikohan joku suutin löysällä/tukossa?

 

Onneksi on tuttavapiirissä mineistä ymmärtävä henkilö (ajanut rataa Mini 1000:sa), niin saa jotain tietoa siltäkin suunnalta.

 

Jahka tästä töistä pääsen, niin koitan katsoa ne runkonumerot ja moottorin koodit...

Link to comment
Share on other sites

Voisko tankki olla siitä "vanhasta korista"? Eikä siksi sovi kunnolla?

Tuskin on tehty "virallista" korinvaihtoa ;)

Saatu "saasteminiin" sopivat 77 paperit kireempää konetta varten.

Päästöthän mitataan vasta 78 eteenpäin ::)

Link to comment
Share on other sites

Jaa-a, voipi olla...

Kiree kone pitäisi olla, myyjä valehteli siinä olevan 100-110 heppaa ja ei se mitenkään mahdottomalta luvulta tuntunut, vahingossa sain jo pienellä kaasulla kakkosellakin kumin vingahtamaan... 8)

 

Tankki on kyllä "uusi" (ei siis vaikuta tarvikkeelta ja on liian hyvännäköinen vanhaksi) ja sopii muuten hyvin, mutta siitä puuttuu mielestäni yksi kiinnike, siitä tavaratilan aukon pielestä. Tankissa ei meinaa ole mitään korvaketta, jne. tuossa kohtaa?! Ja kiinni se kyllä pysyy, mutta on olevinaan hieman irvistelevä, kun ei ole tuosta yhdestä kohtaa kiinni.

 

Juu ja tuo päästöraja on vain pelkkää plussaa, se oli ostettaessa yksi päättävä tekijä.

Link to comment
Share on other sites

Ainakin 145/80/12 ja 165/60/12 pyörät pitäisivät sopia pyörimään

 

Ei 145/80/12 vaan 145/70/12 näin takakontin orkkis varapyörässä näytti olevan.

 

Koitan kuitenkin mittariston parantelua, kunhan tästä saadaan nämä suurimmat pois alta. Eli takaisin keskelle tai ainakin hieman sivuun ja tuollainen teinihirvitysrundikello helvattiin tuosta kojelaudan päältä.

 

Tuskin noin reilukokoisen Weber-kotelon taakse mittareita mahtuu. Yksi vaihtoehto on hommata jostain kokonainen uudemman mallin Minin mittaristo ja kojelauta. Mittaritkin saattaa jopa nähdä ratin takaa...

Link to comment
Share on other sites

Ei välttämättä juu mahdukkaan, mutta jos edes vähän saisi siisimmäksi vielä tuota kojelautaa, mittarit ns. riviin.

 

Tankin tilavuudesta ei tietoa, olisko 30-35 litraa?

Niin ja se tankki onkin kunnolla kiinni, väärä hälytys.

Tuo mainitsemani tyhjä kiinnityskohta kuuluu toiselle takakopan rajoitusvaijerille :-[

Mutta mittarissa on edelleen häimää.

 

Olisi myös sellainen vika, että startti ei pyöri...otin startin irti ja testasin sitä suoraan akusta apuvirtakaapeleilla ja sehän toimi...no, takaisin paikoilleen ja sama juttu, ei pyöritä, joten oliskohan vika virtalukonpohjassa? Se ainakin näytti kuluneelta ja likaiselta näin nopeasti silmäiltynä.

 

Numerot ja koodit nyt jäi katsomatta, mutta huomenna uudestaan...

Link to comment
Share on other sites

Olisi myös sellainen vika, että startti ei pyöri...otin startin irti ja testasin sitä suoraan akusta apuvirtakaapeleilla ja sehän toimi...no, takaisin paikoilleen ja sama juttu, ei pyöritä, joten oliskohan vika virtalukonpohjassa?

 

Siinä tuulilasinpesunestesäiliön alapuolella pitäs olla startin solenoidi jossa melko varmemmin vika kuin lukon pohjassa, kato onko herätejohto paikallaan (ettei ole touhutessa irronnut), jos on niin testaa meisselillä yhdistämällä ne 2 pultinkantaa että tarttaako, jos ei tarttaa niin tarkista akunkenkien kunto ja että ovat kunnolla kiinni, älä aja sitten itses yli eli vaihde pois päältä!!! Jos ei auta niin sitten vaikka lukonpohjan kimppuun seuraavaksi...

Link to comment
Share on other sites

Juu, tuon solenoidin tuossa myös kattelin ja kyllä ne muutkin piuhat oli hyvin kiinni, mitä nyt pitäisi hiukan liittimiä puristaa tiukemmiksi.

Onko noissa miten yleisesti sisäistä vikaa? Päällisin puolin tuo kun vaikutti ihan ehjältä.

 

Akunkengät+akku on uudet ja hyvin laitetut.

 

Ja se startti siis pyöri hyvinkin lujaa ja voimalla, että epäilen sen ainakaan liian heikko olevan starttaukseen.

 

Ja piuhavika on mielestäni epätodennäköistä.

Link to comment
Share on other sites

koita yhdistää ne solenoidin navat niin näet onko maa ja akunkengät kunnossa, ei niitä silmällä välttämättä näe... ja hakkaa sitä solenoidia monesti auttaa vaikka onkin tekohengitystä...

Link to comment
Share on other sites

Noniin, auto starttaa jälleen normaalisti, se oli se solenoidi mikä temppuili, parit kopautukset kylkeen ja toimii.

Vaihtaa tuo varmaan kannattaa, jossain vaiheessa sillä tulee koputuksetkin täyteen...

 

Runkonumerotkin tarkistelin ja vastaavat toisiaan.

 

Renkaat vielä hankintaan, kaasutin säätöihin ja muuta pientä hihistelyä ja leimalle.

 

Ja lisää kuvia laitoin autosta tuonne kuvablogiin.

Link to comment
Share on other sites

Mittarithan on sulla ihan oikeat, mutta jos haluat kojelaudan alkuperäiseksi, niin sinunhan on purettava koko hoito sitä yläosaa myöten. Alunperinhän on vain "peltireuna" yläosassa ja minkähänlaisia kiinnikkeitä on porailtu kojelautamuutoksia varten?

Tuskin alkuperäistä mittaristopaneelia edes saa kiinnitettyä kaasarikotelon takia, tai ei varmasti saa.

Mutta värkkäämällähän saa kaikenlaista sovellusta aikaiseksi.

Link to comment
Share on other sites

Juu en mä mitään isompaa ajatellut rakennella, mutta koska tuo nykyinen paneeli on hieman hapero ja vajaa kooltaan, on hyvä tehdä uusi. Pääsee samalla tutkimaan takaa löytyvät sähköt ja tekemään kiinnitykset kunnolla. Mittaritaulu on muutenkin purettava matkamittarin takia.

 

Myös alla olevan kytkinpaneelin remontti on ajankohtaista, hätävilkut ei toimi ja toinenkin nappula on pimeä. Myös Lämppärin hanalle pitää vetää vaijeri.

 

Tilasin eilen uudet kumit netistä, joten siitäkin ongelmasta päästään kohta, toivottavasti...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...