Jump to content

Mini Mayfair 998cc (paljon kuvia)


Lehto

Recommended Posts

Noh päätimpä nyt aloittaa oman projektipäiväkirjani tänne foorumille kun tota miniä on tullut nyt tehtyä vähänmatkaa.

 

Joskus kun olin 10vuotias niin minulla oli mini "peltoautona" (ei kuitenkaan ajettu pellolla vaan yksityisillä metsäteillä), jonka isäni myi koska raha oli tiukassa. Sen jälkeen olen aina halunnut ostaa minin mutta en ole koskaan saanut aikaseksi. Nyt sitten päätin että ostan minin kun vanhan projektini sain ajokelpoiseksi ja kilpiin eli menin ja ostin ajokelpoisen 998cc minin ja aloitin siitä tekemään itselleni sopivaa kulkuvälinettä.

 

Joudun heti ekana nyt sanomaan että peltityötä en ole koskaan aikaisemmin tehnyt ja hitsannutkin olen ehkä 30cm ennen tätä, eli työjälki on sitten sen mukaista.

 

Auto oli täysin 100% ajokuntoinen vehje kun sen hain, tarkoituksena oli aluksi korjata se vain nopeasti liikennekelpoiseen kuntoon (ajoneuvo eestin kilvissä, joten rekisteröinti piti suorittaa suomeen). Noh jottei asiat olisi menny liian hyvin niin mini sai pientä kuljetusvauriota toisen liinan irrottua kuljetuksessa ja ajoneuvon peräpää oli pääsyt ottamaan kuorma-auton takalaitaan. Vaurio rajoittui kuitenkin taittuneeseen takapuskuriin ja rikkoutuneeseen takavalon lasiin, mutta v****us oli valtava ja päätin sitten pistää koko auton paloiksi ja aloittaa sen "kunnostuksen".

 

Tältäpä tuo näytti kun se talliin viimein päätyi. Eli päällisin puolin näytti ihan ehdalta menopeliltä, myyjä kuitenkin sanoi autossa olevan ruostereikiä siellätäällä, jonka jokainen miniä ostava henkilö tietää etukäteen valmiiksi.

20101217_002.jpg

20101217_007.jpg

 

Aloitin purkamalla kaikki levikkeet irti autosta ja katsomalla missä sitä ruostetta pesii. Sitä olikin aika monessa kohdassa. Tässä nyt muutama kuva

20101218_029.jpg

20101218_007.jpg

20101221_012.jpg

20101218_020.jpg

20101220_004.jpg

20101218_032.jpg

 

Päätin purkaa koko auton koritöiden helpottamiseksi.

20101221_011.jpg

20101221_009.jpg

 

Sen jälkeen kun olin kaikki jota ei tarvittu auton rullaamiseen pyörillään irroittanut vedin sen painepesurilla käyttäen kovemmanluokan liuotinpesuaineita ja 90c vettä. Tuloksena oli puhdas mini tai mitä siitä nyt oli jäljellä.

20101225_001.jpg

20101225_004.jpg

 

Etulokarit oli korjattu lasikuidulla edellisenomistajan toimesta ja tämähän ei itselle käynyt ei sitten mitenkään, joten lokarit sai lähteä.

20090101_002.jpg

20090101_003.jpg

 

Lokarien alta paljastui taas lisää ylläreitä.

20090101_006.jpg

20090101_005.jpg

 

Samoin iskunvaimentajien yläpäiden rautojen alta

20101227_005.jpg

 

Myöskin taka hiekkapelti oli joskus korjattu tyypilliseen mininkorjaus tyyliin vetämällä uusi vanhan päälle.

20101229_002.jpg

 

Akkukotelo oli myöskin täysin mätä ja akku oli paikallaan puupalan päällä joten akkukotelo sai lähteä myös sekin

20101229_003.jpg

 

Vähänaikaa sahaa ja kulmahiomakonetta autolle näytettyäni jäljelle jäi tämä.

20101230_002.jpg

20101230_007.jpg

20101230_009.jpg

 

Helmat olivat lahot joten ne sai myöskin lähteä, helmojen alta paljastui vähän haperoa peltiä jonka päätin myöskin tökerösti vaan rälläköidä pois ja hitsata peltiä tilalle.

20110103_005.jpg

20110103_011.jpg

20110104_002.jpg

20110104_001.jpg

20110104_003.jpg

 

Taka lokarien päissä oli myös vähän sanomista joten vasara ja peltisakset laulamaan ja tuloksena oli tämä.

20110105_004.jpg

 

Toisella puolella sama vika...

20110105_008.jpg

20110105_005.jpg

20110105_011.jpg

 

Reikää joka paikassa, lisäksi jonkun vanhat korjaukset oli taas...!!! Kulmahiomakone, peltisakset ja migi lauloi taas...

20110105_015.jpg

20110105_014.jpg

 

Koska vasen helma oli ruosteessa, oikea luonnollisesti oli sekin myös ja sai sekin lähteä.

20110105_017.jpg

20110105_024.jpg

20110105_023.jpg

 

Etukelkka irti ja auto kyljelleen pehmusteille...

20110106_001.jpg

20110106_003.jpg

 

Noh kai tästä pohja vielä tulee.

20110106_005.jpg

 

Oli myöskin reikä oikeanpuolen kaaren alla joten päätin senkin sitten leikata ja hitsaan kunhan kerkiän.

20110105_020.jpg

 

Tämän ajattelin tunkea miniin jossain vaiheessa.

20110113_002.jpg

20110113_001.jpg

 

Löysin nurkista pyörimästä hylätyt XJ40sen puhallinyksiköt, otin toisen ja päätin että siitä tulee miniin uusi sisätilan puhallin. Testasin että sen saa sinne käymään kunhan patentoi.

20110130_001.jpg

20110130_003.jpg

 

Hiekkapuhalsin osia ison kasan

20110130_015.jpg

20110130_012.jpg

20110130_014.jpg

 

Sain ajoneuvon edelliseltä omistajalta mukaan myös vanhanmallisen keskimittarin, jota tekisi mieleni käyttää. Laitan auton eka kasaan kuitenkin alkuperäisellä ja laitan tämän kun kerkiän. Hiekkapuhalsin ja maalasin mittarin pohjapellit, tarkoituksena olisi toteuttaa joku hämärä UV luminenssi valaistus siihen, saa nähä nyt kuitenki mitä saan aikaiseksi.

20110130_016.jpg

20110130_021.jpg

 

 

Ja tältä minin kori näyttää tällähetkellä.

20110130_004.jpg

20110130_005.jpg

 

 

Ohhoh tulipahan monta kuvaa, toivottavasti ketään ei haittaa.

Link to comment
Share on other sites

Voi ei,taas näitä :'( .Toivottavasti et maksanu aihiosta paljoa,kyllähän tuo jo voiton puolella alkaa olla,tsemppiä!Onks tuo kone Susna vai Honda?

Link to comment
Share on other sites

Voi ei,taas näitä :'( .Toivottavasti et maksanu aihiosta paljoa,kyllähän tuo jo voiton puolella alkaa olla,tsemppiä!Onks tuo kone Susna vai Honda?

 

Empähän ministä paljoa maksanut ja peltihän on halpaa, aikaahan tässä tulee enemmän menemään. Kalliimmankin aihion olisin voinut ostaa mutta tässä hyvänä puolena oli se ettei kukaan ollut kerennyt vielä räveltämään sen suurempia, joten saa rauhassa räveltää itse.

 

Kone on Roverin 1.4L K sarja, ekaks tietty vakio litrasella kasaan ennenkun lähden "tehon" perään.

 

 

Kysykää vaikka Paradice Carsin myyjältä niin tuo on hänen mielestään ruosteeton loistoyksilö. >:D

Itselläni ei ollut sentään noin paha, mutta ei paljon puuttunut...

Voimia korjaukseen.

Eiköhän tästä vielä ehta mini tule, osatkin olen jo tilannut british motor heritagelta. Peltihommathan on varsin terapeuttista puuhaa kun tekee rauhassa, varsinaista tuhoa ja rakenna uudestaan toimintaa.

Link to comment
Share on other sites

Kone on Roverin 1.4L K sarja, ekaks tietty vakio litrasella kasaan ennenkun lähden "tehon" perään.

....

 

Hienoa nähdä, että joku muukin uskaltaa poiketa "valtavirrasta".. tallissa myös samaa sarjaa oleva kones. Inventaario ja osien keruu menossa.... mm. Allspeedin kelkka tuohon tuli marraskuussa, täytyy sanoa, että on laatutyötä !

 

Juttua yms.. alkaa varmaan tulla tämän kevään aikana, oma tavoite on saada valmiiksi 2012 kesään mennessä.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Ei ole tämä mini projekti tullu unohdetuksi... nytkun sain osat ja löysin aikaakin niin miniä on keretty räveltämään.

 

Tietysti pohjasta aloitettiin ja ylimääräiset tuuletusaukot tukittiin. Reikiähän oli jos jonkunnäköstä ja joutui ottamaan aika reiluja paloja pois että sai tehtyä helposti korjauspalat tilalle.

20110304_006.jpg

20110307_001.jpg

 

 

Etukelkan sain myös maalauksesta ja se on suorastaan harmittavan siistin näköinen. Kelkka on ensin puhallettu puhtaaksi ja sen jälkeen vedetty international paintsin 2komponentti maalilla, jonka jälkeen 2k musta päälle.

20110228_001.jpg

 

Kun pohjan sain hitsatuks niin peräpää oli vuorossa.

20110423_001.jpg

20110514_004.jpg

20110515_007.jpg

20110522_007.jpg

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...