Jump to content

John Worksin kevyt virittäminen


Birdie

Recommended Posts

Moi!

 

Nälkä kasvaa syödessä ja niinpä ajatuksenani oli harkita kevyttä virittämistä vuosimallin -05 John Worksiin (remmiahdettu, 40 tkm ajettu, 211 hv). Ajatuksenani olisi parantaa koneen hengitystä lähinnä pakopuolelta sekä mahdollisesti lastuttaa penkityksen kera ilman, että ahtojen nostolla (hihnapyörien vaihto) rasitettaisiin konetta. Katalysaattorin ajattelin vaihtaa paremmin virtaavaksi racing -malliksi ja takimmaiset kammioäänenvaimentajat vaihtaa läpivirtausänkkäreiksi.

 

Onko kellään kokemusta Worksin vastaavasta tuunaamisesta tai ylipäätään valistunutta mielipidettä asian tiimoilta? Itse arvelen, että homman myötä koneeseen saataisiin noin 30 hv lisää tehoa ja saman verran vääntöä (tämä on tosin pelkkä arvaus)...

 

Terv. Birdie

Link to comment
Share on other sites

Faktaa ei ole, mutta raaka arvio on että tuo pakoputkisto ei nyt juurikaan mitään ahdista (tuo works mallihan on jo viritetty versio, joten siinä vaiheessa varmasti on kiinnitetty huomiota putkistoonkin). 30hp on helposti kymmenkertaisesti yläkanttiin. Mikäli vanha putkisto hieman ahdistaa ja siitä pääsee uudella eroon, niin ruisku osaa kyllä säätyä siihen, eli uuden softan teko on vähän +-0 hyöty.

 

Mikäli oikeasti saisit 30hp lisää tehoa pakoputkiston vaihtamalla ja säätämällä, meinaisi tuo niin rajuja pakopaineita että pakoventtiileitä joutuisi vaihtamaan päivittäin uusiin.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos Mika vastauksestasi,

 

Tuosta putkistosta vielä sen verran, että siellä on virtauksen hidastajana ensin katti (en tiedä tyyppiä onko racing vai normaali), sitten pitkä läpivirtausänkkäri ja sen jälkeen 2 kpl lyhyehköjä kammioäänenvaimentajia (1 per putkenpää). Voi toki olla, että pönttöjen vaihtamisen teho- ja vääntöhyöty voi jäädä olettamaani pienemmäksi, mutta suhteellisen tukkoiseksi arvioisin putkiston muun muassa siksi, että pakoäänet ovat läpi kierrosalueen todella hiljaiset. Herkkukierroksilla imuäänet ovat kyllä kuuluvat ;D

 

Onko Sinulla tietoa, mistä tuon katin tyypin (racing / normaali) saisi selville? Jos katti on em. tyyppiä, ei sen vaihtamisessa tietenkään ole järkeä (toki joku voisi perustellusti sanoa, ettei Worksin virittämisessäkään ole järkeä). Itse olen kuitenkin useampien moottoripyörien putkistojen vaihdon ja ohjelmoinnin osalta saanut melko hyviä tuloksia.

 

Terveisin Birdie

Link to comment
Share on other sites

Erittäin harvoin nykypäivänä missään autossa putkisto ahdistaa merkittävästi, kyllä ne sen verran hyvin on jouduttu suunnittelemaan 2000luvulla. Ei sillä ole väliä noilla tehoilla että mikä katalysaattorin malli on, tai siis mikä määrittää onko katalysaattori racing vai normaali? Kummassakin käytössä käytettään sekä keraamista että sintterimetallista. Joku voisi varmaan täällä myös tietää mitä tuo JCW virityskitti on pitänyt sisällään, itse en muista.

 

Kun pakoputken resonanssit/vaimennukset ovat isoilla resursseilla suunniteltu juuri tietylle moottorille (vielä niin, että jos moottorista on samassa auton kopassa eri viritysasteet, niin yleensä pakoputkisto on eri, koska kovimpien äänien resonassit ovat eri kohdassa), niin erinomaisesti virtaavalla pakoputkella saadaan lähes äänetön auto. Eli tehonhaku tuolllaisessa "lastuvirityksessä" yleensä on todella marginaalista mitä putkistolla saadaan, jos laisinkaan. Sen sijaan kyllä sitä itseänikin oman käyttöauton äänettömyys sen verran ärsytti, että yksi äänenvaimennin tuli poistettua. "Isolla" rahalla ostettu ja viritetty vitoskoneinen moottori, niin kyllä sitä näin Suomessa ainut nautinto kuitenkin on pieni murina kaasua painettaessa :D

 

Moottoripyörissä on usein vähän eri juttu tuo pakoputkisto, monessa mallissa on äänenvaimentimilla/katalysaattorilla jouduttu oikeasti kuristamaan pakokaasujen virtausta, että on saatu äänitaso katulailliseksi. Autoissa tämä tosiaan ei ole mikään ongelma.

 

Niin, monessa vähän kalliimmassa (ja joissain halvemmissakin) autossa missä tulee pari putkenpäätä takaata ulos, voi tarkkaavainen huomata että toisen putkenpään tiellä on läppä. Kun kaasua painaa niin toinenkin puoli aukeaa, ja annetaan vähän enempi moottorin äänimaailmasta. Matka-ajon desibelikilpailu sisämelussa on sen verran kovaa, ettei "yhdellä" pakoputkistomallilla saada hiljaista, sekä miehekästä.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos hyvistä näkemyksistäsi, taitaa projekti supistua kammioänkkäreiden vaihtoon läpivirtausäänenvaimentajiin. :-\ Tietenkin joku voisi tyynen viileästi napsaista molemmat kammiot pois, jolloin koko systeemiin jäisi jäljelle vain yksi alkuperäinen läpivirtausänkkäri, mutta sitä meteliä ei pidemmän päälle kuuntele vanha erkkikään ja katsastussedälläkin saattaisi olla kyseiseen ratkaisuun sanomista. :P

 

Terveisin Birdie

Link to comment
Share on other sites

Vaimentajia vaihtamalla saat lisää meteliä tuskin mitään muuta. Kaasuilla on ikävä taipumus laajentua voimakkaasti lämpötilan noustessa. Siksipä sillä putken alkupäällä on huomattavasti suurempi merkitys virtauksen kannalta. Pakokaasut jäähtyy putkistossa uskomattoman nopeasti joten loppupäässä ne kyllä mahtuu vähän pienemmästkin pillistä ulos.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...