Jump to content

Vinkkejä ensi kertaa renkaita vaihtavalle?


Stigi

Recommended Posts

Talvirenkaiden hankinta jäi hieman myöhäiseen ajankohtaan, minkä takia MINI ei enää liiku parkkikselta mihinkään. :) Enpä ole koskaan vaihtanut renkaita mihinkään autoon, joten heittäkääpäs vinkkejä ensikertalaiselle. Kyseessä on kesällä uutena hankittu MINI Cooper S.

 

Muutamia huomioitavia seikkoja olen kuullut enemmän kokeneilta: koneellisesti kiristetyt pultit saattavat olla melko tiukassa (onko kovin yleistä?). Lisäksi uuden auton mukana tullut tunkki ei välttämättä ole paras väline auton nostoon. Mitä muuta kannattaa huomioida? Saako pultit sopivan kireälle ilman momenttiavainta vai onko ali-/ylikiristämisen vaara ilmeinen?

 

Stigi

Link to comment
Share on other sites

Suosittelen kyllä lämpimästi, että ajat varovasti rengasliikkeeseen tai vastaavaan ja annat niiden tehdä vaihtotyön.

Tietysti, jos on varmasti asian osaava kaveri ja hyvä talli sekä välineet, niin sekin voisi käydä. Ei kannata nyt alkaa tekemään tuota itse, varsinkaan jos ei ole kokemusta ja kunnon välineitä. Voi tulla kalliit oppirahat. Siksi en ala antamaan mitään neuvojakaan. Keväällä sitten voi alkaa "opettelemaan" rauhassa.

 

28_4_9.gif

Hyvää Joulua ja Onnea uuden karhealle minille.

Terv. Bättis

Link to comment
Share on other sites

Itse olen vaihtanut satoja rengassarjoja, ja vieläkin kiristän pultit momenttiavaimella. Tästä voi päätellä mitä mieltä olen ensikertalaisen renkaavaihdossa momenttiavaimen tarpeellisuudesta :D Koneellisesti kiristettyjen pulttien ei pitäisi olla sen tiukempana kuin käsin kiristettyjenkään, mutta kummallakin tavalla ne pultit saa aivan jumalattoman tiukkaan, jopa niin tiukkaan että voivat mennä sitten ajossa poikki.

 

Vie liikkeeseen.

Link to comment
Share on other sites

itsekin satoja rengassarjoja vaihtaneena en ole kertaakaan kiristäny pultteja/muttereita mihinkään momenttiin. momenttiavaimia ei oo tietääkseni ennen ollu ja ilman niitä pärjää kyllä nykyäänki. jos alkaa epäilyttää nii sen kun tarkistat viikon päästä uudestaan. jos ovat kiinni nii pysyvät myös jatkossakin. ainoa 'vaara' on ensikertalaisen kohdalla juurikin tää ylikiristys, varsinkin jos on alut kyseessä.

 

mut hei.. jos ensikertalaisena, tässä pakkasessa ja siinä lumihangessa saat autosi tunkattua ja renkaat vaihdettua. nii jumaliste se on jo hatunnoston arvoinen suoritus ;) muista tsekata myös paineet, pari baarii pitäisi riittää. sen jälkeen viet vielä vaikka jonnekki euromasterille ja pyydät tarkistaa pulttien kireyden.

Link to comment
Share on other sites

Momenttiavain on keksitty v.1918 et on niit nyt jonkunaikaa jo ollut olemassa ;) ja suosittelen kyl sellaisen käyttöä pyöränpulttien kiristämisessä.

Auton alkuperäinen tunkki kannattaa jättää sinne takakonttiin kun alkaa renkaita vaihteleen.

Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia vastauksista.

 

Kyselin rengasvaihtoasiaa sen takia, että auto ei tosiaankaan liiku parkkipaikalta minnekään näillä keleillä ja kesärenkailla. Olin sitä jo viemässä liikkeeseen, mutta ensimmäisessä mutkassa puski suoraan metsää kohti. Mutkankin jälkeen on edessä jyrkähkö mäki, joten hinaaminen tai renkaiden vaihtaminen itse näyttävät jäävän ainoiksi vaihtoehdoiksi. Hinaaminenkaan ei tunnu kovinkaan turvalliselta idealta.

 

Lisääkin ideoita otetaan mielellään vastaan. :)

Link to comment
Share on other sites

Momenttiavain on keksitty v.1918 et on niit nyt jonkunaikaa jo ollut olemassa ;) ja suosittelen kyl sellaisen käyttöä pyöränpulttien kiristämisessä.

Auton alkuperäinen tunkki kannattaa jättää sinne takakonttiin kun alkaa renkaita vaihteleen.

 

 

mut tuskin sitä siihen aikaan on pyöränpulttien kiristämiseen käytetty? ei kansihommilta ehtinyt ;)

 

asuisit stigi lähempänä nii mä olisin vaik voinu tulla vaihtaa sulle ne renkaat.. en muuten edes tiedä millainen minin oma tunkki on, eikös siin oo joku paikkaussarja vaan? mul olisi kyl tähän hätään ollu hyvii pullotunkkeja käytössä, niillä me dösiäki tunkataan. nii luulis mininkin kohoavan suht helposti ::)

 

keräät porvoolaiset ministit yhteen ja joukolla vaihdatte ne renkaat. muistaakseni täälläki on muutama porvoossa asusteleva, mut eivät vaa sano mitään.

Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia vastauksista.

 

Kyselin rengasvaihtoasiaa sen takia, että auto ei tosiaankaan liiku parkkipaikalta minnekään näillä keleillä ja kesärenkailla. Olin sitä jo viemässä liikkeeseen, mutta ensimmäisessä mutkassa puski suoraan metsää kohti. Mutkankin jälkeen on edessä jyrkähkö mäki, joten hinaaminen tai renkaiden vaihtaminen itse näyttävät jäävän ainoiksi vaihtoehdoiksi. Hinaaminenkaan ei tunnu kovinkaan turvalliselta idealta.

 

Lisääkin ideoita otetaan mielellään vastaan. :)

 

Sori vaan mut pakko todeta et kyl tollanen moderni etuvetoinen on sit surkea ajaa jos ei jopa vaarallinen jos sil ei pääse kesärenkailla edes rengaspajalle, omassa käyttiksessä vieläkin kesäpieksut alla ja oon käynyt sillä päivittäin töissä ongelmitta (ei oo luistonestoa, abseja eikä ajovakaudenhallintaa) .

Link to comment
Share on other sites

Laitan lusikkani tähänkin soppaan:)

 

Eli suurin "ongelma" on ensikertaa renkaita vaihtavalle tuo , että kiristää liikaa.

 

Kyllä se onnistuu ihan ulkona pakkasessakin jos tosiaan on työvälineet asian mukaiset.

 

 

Hyvä tunkki esim. ns. hallitunkki auton omalla tunkilla en edes yrittäisi jos mallia sammakko tai muu vastaava keikutin.

 

Ristikko avain tai yleensä autossa on varsin pätevä oma avain.

 

No muutama vinkki sitten.

 

Rauhallisesti pyörän pultteja vastapäivään hieman siis hieman auki ennenkuin nostaa autoa tai rengasta ilmaan asti.

 

Katso tunkille mahdollisimman hyvä(vahva) paikka mistä nostat.Muista varmistaa että tunkki ei pääse liikkumaan pyörän ollessa ilmassa.

 

Parasta on jos löytyy joku pulikka/pukki minkä voi laittaa auton alle siksi aikaa, kun irrottelee/asentaa rengasta.Välttyy ainakin pahemmilta haavereilta jos joku menee pieleen.

 

Ja jos pyörä ei meinaa irrota vaikka pultit ovat kaikki irroitettu niin hieman "vasaraa" renkaaseen sisäpuolelta ulospäin ja Ei vanteeseen lyömällä vaan itse kumiin.

 

Sitten asennus takaisin , putsaa keskireiän kohta vanteesta ja pyörän navasta. joissain autoissa tämä aiheuttaa tuota vasarointia:)

 

Ja sitten pultit kiristellään KÄSIN sillain , että niistä on ns. löysät pois ja laske auto alas jonka jälkeen MOMENTTI avaimella momenttiin ja RISTIIN!

 

Jos ei ole momentti avainta , onnistuu myös ihan perus ristikkoavaimellakin kunhan ei kiristä eläimen raivolla vaan järkeä käyttäen , koska yleensä käsin vääntämällä saa liian kireelle(riippuen henkilöstä):)

 

Luonnollisesti jälkikiristys taas ristiin 100-200km

 

 

Eihän nämä nyt mitään apsoluuttista tottuuta hae mut itse noilla pärjännyt tähän asti.

Link to comment
Share on other sites

"Eihän nämä nyt mitään apsoluuttista totuutta hae..."

Joo, eikä tuo renkaiden vaihto pitäisi mitään avaruustiedettä olla. Ehkä kys. asia pitäisi liittää autokoulun opinto-ohjelmaan.

Reilut 30 vuotta olen autoihin renkaita vaihtanut (siis vaan syksyisin ja keväisin) ;D ja mielestäni luotettava tunkki, ristikkoavain ja tasainen ja pitävä alusta riittää moiseen touhuun aivan riittävästi. Momenttiavainta en ole koskaan käyttänyt, mutta varmaankin on ihan hyvä.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Kiitoksia jälleen kaikille vastanneille!

 

MINI sai alleen talvirenkaat pienen hinausreissun jälkeen. Katsoin hinauksen olevan kuitenkin turvallisin tapa liikuttaa autoa, sillä kelit eivät parantuneet ollenkaan ensimmäisen siirtoyrityksen jälkeen. Nyt on uudet Hakkapeliitat alla, ja pitoa riittää vaikka muille jaettavaksi. ;)

 

Stigi

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...