Jump to content

MPi:n SRS-merkkivalo palaa


meerha

Recommended Posts

Tänään perjantain ja 13. päivän kunniaksi MPi:n SRS-merkkivalo muistutti olemassaolostaan... Eli sammuu hetkeksi käynnistämisen jälkeen mutta syttyy samantien uudestaan ja jää palamaan. Liian hyvinhän Mini ehti kesän jo toimiakin...

 

Olettaisin ettei ihan uusi vika ole kyseessä eli mitä neuvoksi? Hapettumia ja löysiä liitoksia etsimään...vai onko jotain muuta osunut kohdalle?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Ainakaan ei kannata hirveesti ahtaa tavaroita takapenkin alle, koska jo se voi aikaansaada oireilun. Niitä anturien johtoja ei välttämättä tarvii ees hipasta, kun vaan ottaa takajalkatilasta tavarat pois ja kokeilee hommaa uusix. Viimeksi oireilu tuli mulla esiin Euroopan reissulla, kun autoon tuli kolmas matkustaja ja tunnelma tiivistyi aika runsaasti (kenkiä tms. työntelin taka- ja etupenkkien alle). Johtoliitoksiin ei vielä ole tarvinnut CRC:tä ruiskutella, mutta ehkä jossain vaiheessa niinkin pitää tehdä. En ole edes varma, saako niitä liittimiä avata (tai voiko). Onnettomuuksien (vaikka ois pieni) jälkeenhän koko hela hoito - johtosarjat, turvavöiden esikiristimet ja turvatyyny - menee vaihtoon. Oli ehjiä taikka ei. Eli auto mennee paaliin noiden osien arvon ollessa suurempi kuin auton arvo. :'(

Link to comment
Share on other sites

Nohnoh, ei nyt johdot sentään uusiksi mene. Liittimien putsaus ja elektroniikan suojarasva sisälle. Putsaamiseen ns. lasikuitukynä on kova sana. Virta-avaimet vaan kaukana virtalukosta kun aukoo liittimiä, ettei jää merkkivalot palamaan.
Ok. MPi Minin Workshop Manualista tuli sitten käännettyä kappaleen "Restrain Systems" ensimmäisen sivun lopussa oleva lause väärin. Sehän kuuluu näin:

 

NOTE: Following deployment of the Supplementary Restraint System (SRS) within the vehicle, under

any circumstances, all system components including the yellow harnesses MUST be replaced.

 

Luulin, että tuo tarkottais sitä, että airbägin tai turvavyön esikiristimen laukeamisen jälkeen pitäis vaihtaa kaikki järjestelmän osat.

Link to comment
Share on other sites

Akun maakaapeli irti niin enköhän niitä liittimiä uskalla silloin hieman koppuloida. Oireet muuten alkoivat vähän vastaavasti kuin jiikoollakin... Eräänä päivänä oli takapenkillä pari matkalaista ja seuraavana päivänä alkoi tuo SRS-merkkivalo muistuttamaan olemassaolostaan.

 

Täytyy varmaan tarkistaa myös nuo ratin airbagin liittimet ja liukupinnat myös. Täytyy ensin selvitellä onko tuossa airbagissä jokin tappisysteemi jolla estetään ettei se pamahda kesken irrotuksen silmille.

 

Ehkä toi SRS-systeemi on aikoinaan myyty isompana varaosakokonaisuutena ja siihen on sisällytetty myös tuo johtosarja mukaan.

 

Onko muuten tietoa pystyykö MPi Minin diagnostiikkapistokkeen vikakoodeja lukemaan ja tulkitsemaan jollakin järkevän hintaisella testerillä?

Link to comment
Share on other sites

Mulla SRS -valo kans palaa aina silloin tällöin. Takapenkillä ei ole ihmeempää tavaraa, eikä siellä mun omistuksen aikana ole istunu porukkaa... tai olen mä tietysti siellä käyny. ::) En ole sen paremmin asiaan perehtynyt, mut en kyllä uskalla itse ruveta airbagia räpläämään. Jos niillä johtojen putsaamisella selviäis... Olis se tietysti hyvä, et se toimii niinku pitääkin. Mulla on sellanen käsitys, et airbagin laukeamiseen vaaditaan aikamoinen tälli -ainakin uudemmissa autoissa, oli se merkki mikä hyvänsä. Jääköhän Ministä ja kuskista mitään jäljelle, jos sattuu haaveri? Tai onko jollain kokemuksia Minin bagin laukeamisesta, et kuin herkästi sen saa silmille?

Link to comment
Share on other sites

minin turvatyynyä en ole koskaan irrottanut mutta monesta muun merkkisestä kyllä eikä yksikään ole tullut silmille kun on muistanut ottaa akkukengän irti ja odottanut 15 min,turvatyynyt eivät pamahda ilman sähköä kokeiltu on heittämällä seinään ja pudottamalla 10m asvaltille eikä pamahtunut,eli kyllä niihin voi kajota kunhan muistaa että sähköä ei anna missään muodossa.

Link to comment
Share on other sites

Haynesin kirjasta puolestaan lainaus:

If the airbag warning light comes on... Do not attempt to carry out fault diagnosis, or any dismantling of the components.

 

Ei se airbägi - onneksi - räjähtänyt silmille, kun Ranskassa yx kuski peruutti päälle. Ois varmaan menny auto paaliin ja ainakin reissu ois tyssänny siihen (siis Minillä - joku vara-auto ois tullu tilalle ja hirvee selevittely). Peräänajo kai sais olla vaikka kuinka kova, niin tuo systeemi ei laukea. Minillä kannattaa kyllä mieluummin pyrkiä välttämään kolareita eli väistämään jopa C:-) jalankulkijoita ja pyöräilijöitä, ettei vaan jää heidän tallottaviksi.

Link to comment
Share on other sites

ajaa minillä tai jollain muulla kulkuneuvolla ja vaikka ois millaisia turvavarusteita niin aina kannattaa yrittää välttää kolareita
Juuri näin. Ylipäätään aika outoa logiikkaa hankkia autoa pääasiassa sen perusteella, että sillä selviää kolarista paremmin (hyvät ajo-ominaisuudet voisi auttaa enemmän kolarin välttämisessä). Jos kaikilla ois auto, jossa ois puukon terä keskellä rattia, niin kuskeilla ois oikeampi asenne, kuin panssarivaunujen sisällä. Itse olen ostanut elämäni aikana 1,5 ajoneuvoa - Yamaha XS 650 -80 ostin vuonna 1985 ja Minin ostin puoliksi vuonna 2003 tuolla välillä (ja vähän pidemmällekin) ajoin eniten isältä saamallani Ford Granadalla ja jotain äiteen ikivanhoja pikkuviiatteja ja kadetteja myös viime vuosituhannen lopulla. Mutta en ole ajanut, enkä hanki mitään liikkuvia olohuoneita. Kun ei "paremmasta" tiedä, niin sitä ei kaipaa...

 

Minin ostajan ei kannata miettiä, miten selviää kolarista, vaan miten välttäisi kolarin. Onneksi mahdollisen kolarin jälkeen ei jää kitumaan... ;)

Link to comment
Share on other sites

No toisaalta kyllä itse mielelläni hieman laitan arvoa sille turvallisuudellekkin jokapäiväisessä käyttöautossa, niitä kolareita kun ei aina omalla toiminnalla pysty välttämään. Harrasteautoilla sitten ihan sama, ei harrastusten kuulukkaan olla turvallisia ;)

 

Näidenkin kahden auton välillä voi miettiä kumpaan sitä turvaistuimen laittaa, kumpaakin saa uutena:

http://www.youtube.com/watch?v=U6YX62prtT0

Link to comment
Share on other sites

Tuohon verrattuna Mini on 10x turvallisempi. Tuo kun on niin kömpelö peli, ettei sillä pysty välttämään (väistämään) törmäämistä mihinkään eteen tulevaan ja jos pystyykin, niin pelihän kaatuu ja lopputulos on sama.

 

Joillekin Mini -"harrastus" voi olla samanlaista kuin moottoripyöräily. Tosin harrastuksesta on vaikea kai puhua, jos prätkäilijä ajaa kaudessa 20-30tkm? Tai sitten kaikki autoilijatkin luokitellaan harrasteautoilijoiksi, jos kilsoja tulee alle 30tkm vuoteen. Ajaminen ei ole harrastus, ellei se ole jotain kilpailua tms. rata-ajoa. Sehän on vain valittu tapa siirtyillä paikasta A paikkaan B. Kesälomamatkoilla voi aina miettiä, millähän matkustaisi.

 

Itse en ole harrasteautoilija, koska mulla ei ole harrasteautoa. On täysin mahdollista, että auto menee paaliin tai lähes ilmaiseksi jollekin harrastajalle hyvin pian sen jälkeen, kun se joskus muuttuu harrasteautoksi (aka ooppeliksi :)) ). Kun ei ole aikaa/innostusta harrastaa tätä lajia, niin ei.

Link to comment
Share on other sites

perheeni liikkuu nykyaikaisella turvavarustuksella varustetulla autolla kun koskaan ei tiedä mitä tapahtuu,itse ajelen silloin tällöin 60 luvun minillä ja 50 luvun motarilla,vaikka olen livenä nähnyt miten ihmiselle käy kun tapahtuu paha kolari,kyllä nykyaikaiset autot ovat paljon turvallisempia kuin vanhat tuosta filmistä näkee hyvin sen miten asiat on.toki kaikilla pitäisi olla joku harrastus.

Link to comment
Share on other sites

No toisaalta kyllä itse mielelläni hieman laitan arvoa sille turvallisuudellekkin jokapäiväisessä käyttöautossa, niitä kolareita kun ei aina omalla toiminnalla pysty välttämään. Harrasteautoilla sitten ihan sama, ei harrastusten kuulukkaan olla turvallisia ;)

 

Näidenkin kahden auton välillä voi miettiä kumpaan sitä turvaistuimen laittaa, kumpaakin saa uutena:

http://www.youtube.com/watch?v=U6YX62prtT0

 

En laittais kumpaankaan nehän oli wolkkareita !!

Link to comment
Share on other sites

En laittais kumpaankaan nehän oli wolkkareita !!
Minun puolesta turvaistuimet voi laittaa vaikka molempiin. Ja tuommosilla ajavien ihmisten kohdallahan kyse on heidän valinnoistaan, eikä kuulu mulle. Eli sama mulle, kunhan en kummallakaan joutuisi ajamaan (paitsi jos kyse jostain tilapäisestä muuttokuorman kuljetuksesta). Meikäläisen ajoneuvoihin ei moisia turhakkeita ole koskaan laitettu, eikä laiteta. Toisaalta, turvakaaret voisin kyllä hyväksyäkin...
Link to comment
Share on other sites

Tuota, turvaistuimella yleisesti kait tarkoitetaan tälläista (taisi sekoittua kuppipenkkiin). Turhake tai ei, lakisääteistä sen käyttö taitaa olla:

Ei ole lakisääteisiä ostamissani ajoneuvoissa omistusaikanani... Kukaan autoissani kulkeva ei sovi noin pieniin irtopenkkeihin istumaan - miksi moisia riesoja pitäisi autooni tai moottoripyörääni hankkia? Ja olkoon noiden penkkien tai niihin sopivien käyttäjienkin valmistaminen sitten lakisääteistä tai ei - maksan sakot mieluummin... :'(
Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...