Jump to content

MPi Minin moottoriin lisätehoja?


meerha

Recommended Posts

Olisi hakusessa säästössä olevat horsepowerit -98 MPi Minin vakiokoneeseen. En tavoittele mitään vingutinta vaan haluaisin hieman lisää tehoreserviä maantieajeluun.

 

Eli 10-20 lisäpollea ilman, että tarvitsee vaihtaa kone jokavuosi ennen katsastusta miellyttämään katsastusinssin päästömittauksia...

 

Päästöt täytyisi siis saada pysymään kurissa ja en haluaisi kuitenkaan alkaa kuluttamaan rahaa loputtomaan säätelyynkään eli jatkuvaan tehodynamometrin rullilla ajeluun...

 

Aiheesta löytyy kyllä ihan kivasti tietoa ympäri nettiä mutta onko omia kokemuksia siitä mikä toimii ja mikä ei?

Link to comment
Share on other sites

Alkuun aion laittaa MPi:n hengityspuolen kuntoon. Poistopuolelle onkin jo tulossa LCB ja rosterinen RC40 Mini Sparesilta lähipäivinä. Seuraava syventymiskohde onkin sitten imuosasto.

 

Vapaavirtaussuodattimesta en ole niin hirveän innostunut. Olisi kuitenkin hyvä, että imusarjaan saisi menemään enemmän raitista ja viileätä ilmaa konehuoneen etupuolelta kuin sitä...Minin moottorin konehuoneeseen valmiiksi esilämmittämää ilmaa...ehkä voisin alkuperäisen suodatinrinkulan vaihtaa parempaan K&N-versioon pitäytyen samalla alkuperäisessä suodatinkotelossa. Vapaavirtaussuodattimien yhteydessä ainakin joissakin versioissa on ne lisäputket mukana ilmeisesti tästä syystä eli viedään viileätä ilmaa maskin takaa koneen ylitse lähemmäksi suodatinta.

 

Läppärungon hankinta on myös hieman pohdinnassa kun väittävät ettei alkuperäinen aukeaisi täysin auki? Läppärunkoja onkin sitten valittavana 48 ja 52 millinen. Sen vaihdon yhteydessä sitten täytyisi ilmeisesti hieman säädellä bensapaineita ylöspäin. Onko kellään omia kokemuksia tuosta läppärungon vaihdosta ja siitä mitä ongelmia siitä seuraa?

 

Nyt alkajaisiksi kaivelen niitä pieniä lisätehoja MPi kajoamatta kanteen ja alakertaan. Ehkä joskus myöhemmin haalin jostakin toisen MPi:n moottorin syyniin käyden sen mekaanisen kunnon perusteellisesti läpi ja tällöin kannen modilifiointi olisi ihan järkevää tehdä samalla. Nykyinen kone on kuitenkin perstuntumalla ja ajokilometreistä päätellen hyvässä kunnossa eli en haluaisi ehjää konettakaan vielä alkaa availemaan.

 

MPi:n lastutusjutut tulevat vähän, joka paikassa aina esille mutta se millainen on ollut sitten lopullinen käytännön toteutus ei ole ainakaan minulle täysin auennut... Ymmärtääkseni Roverin oma moottorin ecu menisi tällöin vaihtoon vai onko sille jotain tehtävissä? Entä vaihtoehtoiset ratkaisut?

Link to comment
Share on other sites

Kyllä Roverin ecun ohjelmaa pystyy päivittämään, ei mene ohjainlaite uusiksi. En tiedä tekeekö joku Suomessa ohjelmointia siiihen, mutta Englannista saa ainakin valmiita ohjelmia joiden asentamiseen ei vaadita kuin halpa alta satasen johto ja tietokone. Uusi ohjelma tulee ajankohtaiseksi esim jos isonnat kaasuläppää, alkuperäinen ohjelma ei enää silloin ole täysin kärryillä. Bensanpaineiden nosto seosten korjaamiseksi on vähän semmoinen, miten sen kauniisti sanoisi, purkkapatentti...

 

MPi:n ilmansuodatin ainakin näyttää alunperin jo sen verran isolta, että millään jälkiasenteisella suodattimella ei lisää tehoja saada. Nykypäivänä nuo jälkiasennussuodattimet ovat semmoista imagon myymistä, harvaan autoon oikeasti mitään hyötyä on. Ainoa merkittävä hyöty toisennäköisestä suodatinpaketista on imuäänien kasvu, mikäli sitä haluaa.

Link to comment
Share on other sites

Tuohon Roverin ecun päivitykseen liittyvä tieto on sitten tervetullutta ihan kaikilta.

 

Läppärungon kokoa pohdittuani törmäsin siihen, että suuremmalla läppärungolla saattaisin saada lisää huipputehoa yläkierroksilla mutta vääntöpuoli saattaisi kärsiä siellä missä sitä enemmän kaipaan. Läppärunkona tällöin 48 millinen olisi ehkä järkevämpi vaihtoehto. Nykyisen läpän avautuma täytyy selvittää samalla kun pääsen käsiksi tuohon LCB:n ja RC 40:n asennukseen.

 

Kyllä tuo bensapaineiden korotus on kieltämättä hieman "purkkapatentti" eli sen avulla lähinnä lykätään ecun päivitystä myöhemmäksi ja joissakin tapauksissa myös suuttimien hankintaa.

 

Ainoat keinot joille sanon tällä hetkellä ei ovat vapaavirtaussuodattimet ja välitetyt keinuvivustot. Myöskään Roverin ecun vaihto joksikin muuksi ei oikein vielä saa syttymään ajatukselle hirveästi...

 

Nokka-akselin muutosmahdollisuudetkin ovat melko rajalliset mutta löytyisiköhän jostakin tietoa MPI:n vakionokan asteluvuista ja nousuista? Swiftunelta löytyy jokin MPi:n SW5i nokka, täytynee hieman sitäkin selvitellä lisää.

 

Kai tässä sitten pikkuhiljaa oma ajatuksen juoksu on kulkemassa kohti Stage 3 sylinterin kantta. Hieman olen vilkuillut kansia Mini Sportin, Minispeedin ja Mini Sparesin sivuilta. Onko em. toimittajien kansien laatu ollut sitä mitä pitää? Onko kokemuksia? Katselin niiden hintoja ja törmäsin heidän vaihtokansi hinnoitteluihin eli sisältääkö esim. Mini Sportin kannen ostoskorihinta tuon heidän vaihtokannen hinnan 210 puntaa? Itse jotenkin ymmärsin, että se sisältyisi hintaan ja hyvityksen saisi sitten hakea halutessa jälkikäteen jos palauttaa vanhan aihion. Meneekö homma näin?

 

Toinen vaihtoehto on hommata jostain sopiva aihio lyijyttömälle bensalle ja tehdä oma Stage kolmonen...sen toimimattomuudesta ei ainakaan tarvitsisi syyttä muita...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Kansiaiho on nyt vihdoin saatu hankittua oman stage kolmosen viilaamiseksi tulevan syksyn kuluessa. Seuraavaksi täytyisi etsiä sopivat venttiilit ja ohjurit kanteen. Pronssiohjurit taitavat olla kulutusherkkiä osia eli lyhytikäisiä?

Isomman imuventtiilin asennusta hieman pohdin mutta pakoventtiilin seetirengas on kuitenkin niin ärsyttävän lähellä venttiilin tiivistepintaa. Pakoventtiilin halkaisija tullee pysymään ennallaan.

Link to comment
Share on other sites

Pronssiohjurit eivät varmasti ole sen lyhytikäisempiä kuin viilatut Minin moottorit muutenkaan :)

Vanhoissa kilpavehkeissä ja S:sissä ei muita käytettykään. Ei leiko vena ohjuriin (niinkin on tavallisella käynyt)

Link to comment
Share on other sites

Pöyhin nurkkiani ja sattumalta löysin yhdet pronssiohjuritkin, en edes tiennyt omistavani sellaisia...samalla löytyi uusia tuplajousiakin mutta täytyy ensin vähän selvitellä jousien jäykkyyksiä. Tuplajousien alapään levyjäkin löytyi mutta ei kaikkia eli täytyy etsiä parit lisää. Rosteriventtiilit ovat olleet mielessä ja nuo MG-Metron venttiilit saattaisivat olla sopivat tai sitten jotain laadukkaampaa järkevän hintaista venttiiliä.

 

Pronssiohjurit ovat kieltämättä hieman lyhytikäisiä ja täytyy vain yrittää löytää huolellinen seetien kairaaja kun on saanut kannen siihen vaiheeseen. Tuosta koirankopin mainitsemasta venttiilien kiinnileikkautumisesta on muuten ihan omakohtaisiakin kokemuksia...kerran irtosi metallia ohjurista kesken ajelun ja siinä sitten sai ruuvailla pelkällä ristikkoavaimella venttiilikoppaa irti ja suostutella jumiintunutta pakoventtiiliä nousemaan ylös. Nousihan se lopulta ja matka jatkui...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 kuukautta myöhemmin...

Vihdoinkin kansiprojektikin vaihteeksi etenee. Alkuperäinen tavoitehan on saada MPi:n mottiin 10-20 lisäpollea moottorin hengitystä kohentamalla. Eli kantta ja imusarjaa ehostetaan. Pakopuolelle tulee LCB plus RC40 putkisto.

 

Kansiaihioksi hommasin pintaruosteisen tehdasuuden kannen. Tuplajouset, pronssiohjurit sekä Rimflon venttiilit päätyvät kanteen. Alla pari kuvaa vielä eheän oloisesta kannesta...

post-647-13848034715727_thumb.jpg

post-647-13848034718109_thumb.jpg

 

Tutkiskelin kantta hieman syvällisemmin siinä samalla selvittäen itselleni mitä tuleman pitää. MPi:n kannen imukanavat näyttivät olevan valmiiksi reilun kokoiset eli niitä ei tarvitse hirveästi avartaa lisää. Pakokanavat vaativat hieman työstämistä.

 

Venttiilien ohjureiden ympäriltä on tarkoitus poistaa tavaraa ainakin imupuolelta. Pakopuolen tilanne on vielä hieman pähkäilyn alla. Palotiloja on myös tarkoitus hieman muotoilla.

Link to comment
Share on other sites

MPi:n kansityö on hieman edennyt.

 

post-647-13848034721039_thumb.jpg

 

Palotilojen pohjat ja reunat tasoiteltu valu- ja koneistusjäljistä. Venttiilien ohjurit poistettu.

 

post-647-13848034723485_thumb.jpg

 

Palotilojen etu- ja takaosia muotoillaan vielä hivenen viimeistelyvaiheessa. Eli hieman loivennetaan nyt kuvassa näkyviä jyrkkiä reunoja.

 

Täytyi samalla ottaa työn alle toinenkin kansi...

 

post-647-13848034725819_thumb.jpg

 

Lähtöisin brittien ebaystä...osoittautui odotuksia parempi kuntoisemmaksi. Vain hieman puhdistelua ja kiiloittelua.

 

post-647-13848034728308_thumb.jpg

 

Taitaa olla Mini Sportin tuotoksia? Luku 20.5 ilmeisesti tarkoittaa palotilojen kokoa. Entäs numerosarja 168 sitten?

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...