Jump to content

Vuoden Darwin korjaus...


Idefix

Recommended Posts

Kevättäpäivää

 

On aika järjestää "autonkorjauksen Vuoden Darwin award" kilpailu...

 

Otin viime viikonloppuna lumihangesta vaimon viime kesänä hankitun Kuplan pikaiseen katsastushuoltoon. Oli tarkoitus korjata äänitorvi, takavalo, ja oikaista ratin suunta kohdilleen..

 

Irroitin talven seisonna jälkeen kosteat lattiamatot ja takatilan verhoilut, tarkoituksena viedä ne saunaan kuivumaan. Samalla tutkiskelin kuplassa vakiona olevien takaturvavöiden kiinnityspisteitä(miksei Minissä ole näitä?)

 

Liimatun maton alta tuli vähän ruostetta esiin, ja korikittiä, sitten korikitin alta sikaflexiä. Sikafleksimassan alla rapisi pahaenteisesti.

 

Kuvassa työn jälki viiden (5) tunnin rappauksen jälkeen:

8143010478548882768orig.jpg

 

 

Lokasuojan sisään oli hitsattu paikka, sitä ennen oli vasaralla hakattu ruosteiset pellit sisäänpäin. Vanhan ruosteen ja uuden pellin välinen sentin tyhjä tila oli suljettu sikafleksillä, kuitenkin niin että astinlaudan alta pääsi hiekkaa roiskumaan koteloon sisään, siis peltikerrosten väliin. Auton sisäpuolelta ruostekasa oli täytetty korikitillä ja liimattu äänieristeet takaisin paikoilleen. Korjauspelti otti kiinni Kuplan heiluri tukivarteen, ja teki näin heilurivarsien taakse kupin johon sora pystyi majoittumaan pitkäksi aikaa. Tämä on syövyttänyt jousituksen suojakannen siihen kuntoon että se pitää ottaa pois murusina, toivoen ettei sen kiinnitysputit katkea sisään. Lisäksi korjauspellit tekee pienen koukkauksen ulospäin, estäen heilurijousi paketin purkamisen. Ihan kuin pisteenä i:n päällä, korjauspalat on sujuvasti hitsattu koriin sekä alustaan kiinni. Kuplassa kun ne on kaksi erillistä osaa...

 

Kaksi päivää rapattuani, päätin että en halua kärsiä tästä yksin. Varmasti teillä on tarinoita ja ehkä muistoksi otettuja valokuviakin omista darwinin arvoisista korjauksista...mitä siis entiset omistajat on autoonne tehnyt... helpottakaa minun tuskaa ja kertokaa omat tarinanne, josko vaikka tästä joku saisi Darwin pystin tallia koristamaan...

 

 

Ainiin, kuplan penkit, hienot uudemman corollan penkit. Siististi istutettu kuplan penkkien kiskoille. Kun otin penkit pois, kävi ilmi että  toinen kiskoluisti oli kiilattu paikoilleen telttakepillä (!!!!?!!!) ja toinen ruuvimeisselillä. Ilman niitä, penkit heilui noin kolmen sentin klappia.... Hyvänä puolena sentään, ruuvimeisseli oli hyvälaatuinen ja sai oman paikkansa työkaluhyllyssäni.

 

Nyt on alkuperäiset penkit löydetty, ja uudet hitsattavat penkkikiskot tilattu...

 

Työn iloa...kyllä tämä tästä

 

Sami

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...

On mullakin joskus ollut hieno alan miesten ns. meikkaama corolla -89. Oli uutta maalia ja jne, mutta yhden talven jälkeen suunnaton ihastus, lokasuojien kaarien ja sivupalkkien kukkiessa. Ei ole kuvia onneksi.

Oli sekin oppi käytävä läpi. "Älä osta vastamaalattua vanhaa corollaa" tjn. sinnepäin. Vanhassa corollassa ruostuu varmaan muovikin  :P

 

On toi kupla aika paha  :o

Link to comment
Share on other sites

Vanha kunnon Murphy, aina väärään aikaa kylässä.

 

Polte korjata Miniä on hieman isompi kuin pakon sanelemana korjailla vaimon kuplaa...Ja kun kaikki näyttää hyvältä että nyt ei muuta kuin korjauspellit kiinni ja katsastamaan, niin hitsauskone pukkasi savut ulos, eikä vikaa ole vielä saatu korjattua...

 

Varsinaiseen otsikon aiheeseen liittyen; vanha kunnon Corollan korjaustapa on näköjään ollut tämänkin auton entisen omistajan repertuaarissa...

 

Otin lokasuojan pois paikoiltaan jotta tulee enemmän tilaa ja valoa työskennellä...Yhdessä paikassa tuntui kaaripelti pehmeältä, ja parin ruuvarin tökkäyksen jälkeen näkymä oli tämä.

 

darwin2.jpg

 

 

 

 

Ja mitäs sieltä peltien välistä muuta löytyikään kuin uretaanivaahtoa joka oli imenyt itsensä täyteen sadevettä... Ja taas parin tunnin rappaamisen, kahden "onkalosta uretaanin rappaamiseen" tarkoitetun työkalun keksimisen jälkeen näkymä oli tämä...

 

darwin.jpg

 

Jos nyt jollain vielä täällä foorumilla liikkuvalla on vähän epäselvää että mitä materiaaleja voi auton korjaukseen käyttää, niin tässä todiste siitä että uretaanivaahto ei ole yksi niistä....

 

Kyllä tämä tästä...

Link to comment
Share on other sites

paras tai pahin mihin olen törmännyt oli helman sisällä jotain betonin tapaista täytettä, leikkasin helmaa auki niin lattialle tömähti n.5kg painava helman pätkä. kumi hanskoja, kanaverkkoa, sika kittiä, uretaania,kalja laatikon pahvia,ämpäri muovia näitä tuli mieleen mihin olen vanhoja romuja korjatessa paikka värkkinä törmännyt, ihminen on viisas kun yrittää päästä helpolla.

Link to comment
Share on other sites

Yhdessä MG mailerissa jonka ostin pisteosien vuoksi varaosaksi oli erikoiset kynnyskotelot. Kun pilkoin koppaa isolla lentävällä palasiksi alkoi puskea palaneen puun käryä. Kynnyskoteloissa oli kakkosneloset koko pituudelta ja siihen oli sitten huopakattonauloilla naulattu uudet "pintapellit". Jessus että nauratti. Harmi ettei tullut otettua kuvaa muistoksi.

 

Sitten oli yksi Mk1 koppa josta piti tehdä ehtä. Into lopahti kun hoksasin että etuloksujen takaosa oli korjattu hitsaamalla peltiä mätien kohtien päälle. Ongelma oli se että ne Mk1 oven saranoiden mutterit oli kätevästi koteloitu... Nyt sitten vuosien jälkeen olis sekin koppa kannattanut taltioida.

 

Mosapuolelle tulee mieleen yks GT:n lohko minkä porautin 73,5 mm kokoon. Koneistamo huomasi tasoa plaanatessa että yksi sylinterien välinen kannas oli halki. Siihen oli edellinen omistaja (ex-jokkiskuski) hitsannut (!) lisää matskuja kun oli käynyt joku vaurio kilvanajossa. Sillä kertaa ei naurattanut... Sen lohkon hautasin maalla yhden ojan pohjalle.

Link to comment
Share on other sites

Vanha kunnon Murphy, aina väärään aikaa kylässä.

 

Polte korjata Miniä on hieman isompi kuin pakon sanelemana korjailla vaimon kuplaa...Ja kun kaikki näyttää hyvältä että nyt ei muuta kuin korjauspellit kiinni ja katsastamaan, niin hitsauskone pukkasi savut ulos, eikä vikaa ole vielä saatu korjattua...

 

Varsinaiseen otsikon aiheeseen liittyen; vanha kunnon Corollan korjaustapa on näköjään ollut tämänkin auton entisen omistajan repertuaarissa...

 

Otin lokasuojan pois paikoiltaan jotta tulee enemmän tilaa ja valoa työskennellä...Yhdessä paikassa tuntui kaaripelti pehmeältä, ja parin ruuvarin tökkäyksen jälkeen näkymä oli tämä.

 

darwin2.jpg

 

 

 

 

Ja mitäs sieltä peltien välistä muuta löytyikään kuin uretaanivaahtoa joka oli imenyt itsensä täyteen sadevettä... Ja taas parin tunnin rappaamisen, kahden "onkalosta uretaanin rappaamiseen" tarkoitetun työkalun keksimisen jälkeen näkymä oli tämä...

 

darwin.jpg

 

Jos nyt jollain vielä täällä foorumilla liikkuvalla on vähän epäselvää että mitä materiaaleja voi auton korjaukseen käyttää, niin tässä todiste siitä että uretaanivaahto ei ole yksi niistä....

 

Kyllä tämä tästä...

 

Väittäisin tuon "uretaanivaahdon" olevan ihan tehtaalaista, näin kupla harrastajilta olen kuullut, sata varma en ole.

Link to comment
Share on other sites

Tiedätkö että epäilin tätä itsekin, kun vaahto oli sen verran pinttynyttä että jonnin vuoden se siellä on ollut. Kävin tuossa Tampereella Volkkarikorjaamolla varaosia kyselemässä, ja kyselin isännältä siellä että mahtaako se olla alkuperäistä eristettä, ja se väitti että ei siellä pitäisi mitään olla...

 

Mutta hyvinkin on mahdollista, että tuo vaahto oli tehtaan periä...Litimärkää se joka tapauksessa oli, ja pois oli rapattava... Kyllä Mini on yksinkertaisen helppo korjattava, ei ole paljoa umpikoloja jossa on tällaisia yllätyksiä...

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...