Jump to content

Turbo ja start/stop


jvuotila

Recommended Posts

Havaitsin oman Mini Cooper D:n turbossa (R55) pienimuotoisen öljyvuodon. Turbo oli aika öljyinen kun ostin auton ja pesin koko konehuoneen huolellisesti pari viikkoa sitten. Nyt ajettuani reilut 1000 km pesun jälkeen on öljyä tihkunut edelleen muutamia pisaroita. Eli lähinnä sen verran että turbo hieman kostuu moottorin ja itsensä välisestä liitoksesta. Nyt lähinnä mieleen tulee että onkohan kyseessä maanantaikappale, tiivistevika vai voiko start/stop järjestelmä rikkoa turbon?

 

Eli turbohan pyörii älyttömillä kierroksilla ja kun start/stop järjestelmä sammuttaa moottorin ei öljynpainekaan luonnollisesti enää pysy yllä ja turbolta loppuu voitelu. Turbo ei kuitenkaan pysähdy välittömästi vaan pyörii vielä hetken aikaa aika lujaa ennen kuin pysähtyy. Tästä syystähän turboautoa täytyisi käyttää vielä hetki ajon päätteeksi eikä katkaista välittömästi sytytysvirtaa. Olisikohan syytä pyörittää konetta kytkin pohjassa 5-10s risteyksessä ennen kuin antaa järjestelmän katkaista sytytyksen?

 

Lähinnä tämä start/stop järjestelmä tuli mieleen kun kyseessä on kuitenkin vasta 40tkm ajettu auto. Auto on ollut edellisellä omistajalla pääosin kaupunkiajossa ja todennäköisesti start/stop järjestelmä on toiminut keskivertoa enemmän. Ei turbon pitäisi näillä kilometreilla alkaa krakaamaan. Onko muilla vastaavia kokemuksia tai tietoa asiasta?

Link to comment
Share on other sites

Ulkoista öljyvuotoa ei pitäisi aiheutua, mutta kyllähän tuo voi ahtimen laakereita syödä. Tarkista turbon paineletku ja sen tiivisteet, sieltä se jostain vuotaa jos ulos asti tulee (tai öljynpaluupuolelta mutta se on turbon alapuolella).

Link to comment
Share on other sites

Äläpä pelottele...

 

Ei ole epäilystäkään että ennemmin tai myöhemmin start stop automatiikka minissä lopettaa toimintansa, niinkuin kaikki muutkin sen lisävarusteet. Onhan se sellainen päälleliimattu muoti ecohimmeli, joka tehdään kunnolla vasta myöhemmin.

 

Pointti on hyvä, tosin yleensä liikennevaloihin pysähdytään hissukseen, eikä jarrut pohjassa, kerkeää turbokin hieman huilata.

 

Jos tuo järjestelmä on tehty fiksusti, käy öljypumppu hetken pysäytyksen jälkeenkin. Mininin olessa kyseessä = ?

Link to comment
Share on other sites

Guest Huikko

Öljypumppu on ihan perinteistä mallia eikä pyöri jos kone on sammuksissa. Softa tosin ei anna koneen sammua jos turbo ahtaa sen mielestä vielä liikaa.

 

Muutenkin tuota start/stop -systeemiä tulee käytettyä kolme kertaa vuodessa vahingossa. Olen aikanaan oppinut nojaamaan kytkimeen liikennevaloissa, eikä vanha koira opi uusia temppuja.

Link to comment
Share on other sites

Jos tuo järjestelmä on tehty fiksusti, käy öljypumppu hetken pysäytyksen jälkeenkin. Mininin olessa kyseessä = ?

/quote]

Aikast harvassa autossa on sähköistä öljypumppua.

Link to comment
Share on other sites

Sepä se. Ei se öljypumppu sähköllä pyöri. Helpointahan tuo on hoitaa softalla. Joku anturi löytynee josta saadaan turbon pyörimisnopeus ja pystytään tästä päättelemään mahdollinen viive ennen moottorin sammuttamista. Tai jos ei ole anturia niin jollain algoritmilla voidaan päätellä tilannetta edeltävästä moottorin pyörimisnopeudesta tarvittavat toimenpiteet. Voihan se olla että näin asia jo onkin joten mietin ja vaivaan taas päätäni liikaa.  ???

 

Turboa en ole koskaan purkanut, mutta aika valistunut arvaus lienee että komponentin osat on liukulaakeroitu. Ja tällöin se öljynpaine on aika oleellista. Aika rumaa jälkeä tulee esimerkiksi nokka-akseleille mikäli voitelu ei pelaa.

Link to comment
Share on other sites

Guest Huikko

Joo älä ressaa turhaan. Jos se turbon kunto huolettaa, niin ei varmaan maksa mitään/paljoa jos kysyt jonkun huollon kaverin mielipiteen asiaan nopeasti.

Link to comment
Share on other sites

Turbon vertaaminen nokka-akseliin on vähän huono. Tosiaan luulisi että se softa jotenkin ottaa huomioon sen että turbo on lähes "tyhjäkäyntipyörimisnopeudella" kun moottori sammutetaan, tuollaisen pillerin kokoisen ahtimen (vähän kuin turbo, mutta pirusti pienempi) inertia on niin pieni että pysähtyy nopeasti. Laakertointi tuossa mitä suurimmalla todennäköisyydellä on liukulaakerointi, kuulalaakereita ei kait ihmeemmin vielä käytetä alkuperäisissä turboissa.

 

Turbon pyörimisnopeutta ei tuollaisissa laitteissa ihan tarkasti pystytä mitenkään päättelemään, koska ihmettelisin mikäli siinä on pyörimisnopeusanturointi (vähän kalliimpien ja tärkeämpien laitteittein varustelu). Mutta tarpeen tullen se kyllä pystytään ronskisti arvioimaan sille hehtaarille että se moottori on turvallista sammuttaa.

 

Mikäli turbon imupuolelle pääsee jotenkin järkevästi käden viemään, niin ammattilainen pystyy helposti näppituntumalla arvioimaan laakeroinnin kunnon.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...