Jump to content

Kesälomareissujen suunnittelua...


jiikoo

Recommended Posts

Ostin muutama viikko sitten uuden Canon S5:n eli sillä pitäis muutama sata fotoa ottaa reissusta. Em. kameralla otettuja kuvia on tuolla kalleriassa (autoslalom -08 + asfattiprint XII).
Vertailin noita kuvia aiemmin edellisiin autoslalom kuviisi. Näyttäis uudella kameralla varsinkin mustat/tummat alueet olevan aika kohinaisia verrattuna vanhempii kuviin. Oliko ISO-asetus säädetty paljon isommaksi vai onko kenno paljon pienempi uudessa? Vai oisko uudemmat kuvat pakattu paljon pienemmiksi?
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Pohjois-Norjaan menijöille tiedoksi, että  joskus on ollut  desifiointipakko kaikille kalastusvermeille. Joskus taas ei  ole. Tämän hetken tilannetta en tiedä.    Tämä ei koske meressä kalastamista. Samoin on veneen vieminen ollut joskus monimutkaista. Kajakki voi olla  helpompi. Oli aikanaan surkea tilanne, kun vavat, rullat, vieheet ja hienot serhot sekä haavit, nostokoukut ja kahluuhousut uitettiin muovisaavissa jossakin "formaliiniliuoksssa".  >:( >:( >:(  Siinä kesti kuivatella vermeitä. Syy oli muka kalatautien esto Suomesta Norjaan  

Link to comment
Share on other sites

Juu ... tiedän tuon desifioinnin. Ei ole meininki tuonne asti omia wermeitä raahata. Kaikki vuokrataan, jos on tarvis.

 

JiiKoolle:

Pakkausta käytetty hurjasti eli sekin näkyy noissa kuvissa. En ole koskenut kameran manuaalisäätöihin > urheilu/autom. asetus ja se sisältää autom. iso-arvon säädön. Tilasin kameran hintaiset salamat viime viikonloppuna, jotta pääsee yökuvauksia tekeen. ::)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

 

Hauskaa jussia & lomia kaikille. Lysebotnia, Trollstigeniä, yms. kielipitkällä odottelen...

 

P.S. Oulussa ollaan ja huomenna Luostholle. Parin päivän päästä Sevetin Baari.

 

 

Ihan katteeks käyp tuota jiikoo:ta ..... hieno  reissu edessä.

Legendaariseen Sevetin  baariin en uskalla lähettää tutuille terveisiä.

Tiedoksi, että siitä eteenpäin noin muutama poronkusema, on Kirakassa majoitusta ja  hoitoa tarjolla  "Sanilan porotilalla", jos joutuu pitämään pidemmän huoltotauon.

Tuo jiikoon kesälomareissu on   jo melkein seikkailumatka

 

Hyvää lomamatkaa jiikoo:lle ja kaikille muillekin !

Link to comment
Share on other sites

Legendaariseen Sevetin  baariin en uskalla lähettää tutuille terveisiä.

Tiedoksi, että siitä eteenpäin noin muutama poronkusema, on Kirakassa majoitusta ja  hoitoa tarjolla  "Sanilan porotilalla", jos joutuu pitämään pidemmän huoltotauon.

Harmi, ettei ole legendojen syntyaikoina paikalla tullut oltua. Eihän tuo Sevetin Baarikaan näin äkkiseltään legendaansa paljastanut. Sanilan tilan olisin kokeillut, jos oisin lukaissut foorumin aamulla. :(

 

Sevetin Baari pelasti kuitenkin mr. korttirahan, kun nili tuvilla ei kelvannut kuin käteinen.

 

Vat Vainiokin aikoinaan narrasi - Kaamasen tiellä ei oo mutkan mutkaa (ellei kuskilla oo muutama romille pohjia). Kivaa ois Ivalosta Inariin ajaa kilpaa 150-200 lasissa. Lähellä Sevettiäkin mutkaa mukavasti, mutta pompuista auto myös melkein lennähtää jo 80-90 vauhdeissa. Aamulla paikallisia pienois-vampyyrejä karkuun kautta Pykeijan, Kirkenesin eteläpuolen kaivoksen ja Venäjän rajan, hotelliin ylihuomista laivaa odottelemaan. Laivalla 3x seisova pöytä per vrk!!!

 

Terveisin,

 

"kohta kai toistasataakiloinen" ministeri

Link to comment
Share on other sites

Sevetin baarikin lienee rauhoittunut wanhoista ajoista. Menneinä vuosina oli  esim. pääsiäisen aikoihin pörinätä pöntössä.  Useasti taisi olla anniskelukiellossakin vuosien saatossa..... jne .....  Paikallisten tuttujen kanssa oli kaikenlaista  iloa ...  kun sinne kokoonnuttiin.

 

Nyt ajat ovat näköjään muuttuneet niistä Vat Vainion ajoista. Ne  Sevetin tien pomput ovat tulleet roudan vaikutuksesta. Aikanaan tie ja sen pohja tehtiin hyvin  ja suuri osa on soraharjua ... no onhan siellä pikkusen suotakin välillä.

 

Toivotaan jiikoolle hienoa merimatkaa ja unohtumattomia satamia välillä.  Eikä tuo merenkäyntikään näin kesällä  saata ruoahaluja viedä.  :D :D  ...vaikka ei tuskin tätä ehdi lukeakkaan ennen laivan lähtöä.

Link to comment
Share on other sites

Sevetin baarikin lienee rauhoittunut wanhoista ajoista. Menneinä vuosina oli  esim. pääsiäisen aikoihin pörinätä pöntössä.  Nyt ajat ovat näköjään muuttuneet niistä Vat Vainion ajoista. Ne  Sevetin tien pomput ovat tulleet roudan vaikutuksesta. Aikanaan tie ja sen pohja tehtiin hyvin  ja suuri osa on soraharjua ... no onhan siellä pikkusen suotakin välillä.

 

Toivotaan jiikoolle hienoa merimatkaa ja unohtumattomia satamia välillä.   ...vaikka ei tuskin tätä ehdi lukeakkaan ennen laivan lähtöä.

Ei tässä ehditty pidempään Sevetin pörinöihin tutustua :( Sevetin tie olisi ollut maukas prätkälle ja isommalla maavaralla varustetulle autolle, kuten smart TM:n jutussa. No, ei niitä pahoja pomppuja siis ollut kuin siinä 2-3 km ennen Sevettiä - yli 40 km loivempia mutkia ja pienehköjä täräyksiä (videota otettiin).
Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Kaiketi lähes kaikki :D mutka & mäkipätkät mitä Norjasta löytyy on takana. Ei oo vielä auto Miniksi muuttunut, mutta onhan tässä vielä matkaa Oslosta Tukholman kautta Espooseen. Kaikkea vikaa ja ongelmaa ehtii siis vielä hyvin tulemaan. Ei nämä 90-lukuisetkaan ongelmattomia voi loputtomiin olla... ::)

 

Kolme henkeä mielettömien tavaramäärien kanssa on kulkenut ahtaasti Bergenistä Lomin kautta Ålesundiin päivässä (yli 600 km + 2 lauttaa kesti 16h30min lyhyine pysähdyksineen). Vasen takapenkin puolikas on tavaraa täynnä kattoon asti - penkkien alukset pursuaa kenkiä yms. ja peräkontti ilman vararengasta on niin turvoksissa kuin olla ja voi... Mulle reissu on ollut lähes yhtä juhlaa - tiet on olleet vaihtelevia haasteita. Kyydissäolijoille välillä vähemmän mukavaa, koskapa takapenkin tavaravuori tuppaa kaatumaan päälle vasemmalle kaarrettaessa... Jos olis pehmeämpi alusta, korkeampi rengasprofiili, pienemmät vanteet ja korkeampi maavara, niin auto ois täydellinen myös huonoilla teillä. Toki haastetta ja mielenkiintoisia tilanteita ois sitten vastaavasti vähemmän ja nukahtamisvaara ois ilmeinen. On nimittäin ollut jostain jonkun verran Trollveggenin jälkeen Lillehammeriin ja sieltä Osloon tullessa piristejuomilla kysyntää ja niiden teho on jo kärsinyt inflaation. Yritän vielä jaksaa nää pari lyhyttä pätkää nukahtamatta tylsyyden vuoksi rattiin... :-X

Link to comment
Share on other sites

Reissu tuli kierrettyy ...  enemmän tietoa + kuvia tulee myöhemmin.  :)

 

No joo > ehkä yks sattumus kävi reissulla. Kuhmon Saunajärven kylässä minin takarengas jäi tyhjän päälle. Eihän nelivedolla olis ollut mitään hätää, mutta mitä tekee yks ihminen/etuveto tällöin ... ei mitään. Piti odotella immeisiä paikalle, että joku pikkuisen tuuppasi kärryä. Tiehän ei ollut mikään vilkas, joten kiireet loppui siltä päivältä siihen. Liitteenä kuva tästä ... ohops

Link to comment
Share on other sites

Kotona jälleen. Mittariin pyörähti 20 päivän aikana yli 4900 km, Hurtigrutenin lautalla mentiin vielä yli 2400 km ja olihan niitä muita lauttoja, merikotkasafarin vene, linja-autoja ja kävelyä. Autossa ei mitään ongelmia - vain aiemmin mainitut epämukavuudet ja puutteet... Hieno ja raskas reissu autossa matkustaneille - kuskille pääasiassa pelkkää ajonautintoa. Auto pääsi nyt parhaiten siihen käyttöön, mihin sen hankin. Lisää tarinaa paikoista tms. laittelen kun jaksan ja ehdin.

Link to comment
Share on other sites

Kuulosti todella rentouttavalta reissulta ;D ;D,tuolle ajalle ja mainitsemallasi ohjelmalla.

Onneksi ei tartte lähteä ;).

Terv. Itsekin Minillä Euroopan ja Englannin pariin kertaan kiertäneenä

Link to comment
Share on other sites

Katos vaan ... on JiiKoo selvinnyt suomen kamarelle.  ;D

Varmaan ollut ikimuistoinen reissu ja pikseleitä tallentunut giga-määrin koneelle. Pitää ootella, että joku viikko saat jotain webbiin ... niin lainaan luvalla joitain otoksia mini2:n kalleriaa. Sinne lisäsin tänään oman lyhkäsen pyrähdyksen kuvia reilu sata kpl. Otin kuvia noin 1000 kpl sieltä sun täältä ...

 

http://www.mini2-finn.com/gallery/pykeija

Myös muutaman foton lisäsin automuseo-osioon Ylämyllyn automuseosta.

Link to comment
Share on other sites

... Pitää ootella, että joku viikko saat jotain webbiin ... niin lainaan luvalla joitain otoksia mini2:n kalleriaa.
Läppärikin oli mukana, joten sain jo reissun aikana suurimman osan kuvista editoitua&säädettyä kohdilleen. Ja polttelin DVDeille jo osan kuvista, kun levytila loppui kesken. Kaverin EOS 5 oli myös lainassa ja otin filmejä toistakymmentä rullaa. Niissä meneekin sitten viikkokausia ihmetellessä...

 

Jätettiin sittenkin tuo Pykeija väliin. Tiet muuttui Näätämön jälkeen käsittämättömiksi - sileilläkin asfalttiosuuksilla oli välillä yli 10 cm syvät kourut eli piti ajaa tarkasti harjanteiden päällä! Käytiin sitten Grense-Jakobselvissä, vaikka siellä ne vasta huonot tiet olivatkin. Ei oikein maasturillakaan ois hauskaa ajella niissä olosuhteissa. Paitsi viimeinen vajaa 10 km, joka oli ah, niin hauskaa sorapätkää (miten on asfalttitie voinutkin päästä niin surkeaan kuntoon). Eli Sevetin tietä saattoi tosiaan muistella ajonautintona - jopa pahimpien kohtiensa osalta - jo seuraavana päivänä  ;D

 

Päivitin reissusuunnitelmani kartan sellaiseksi, jossa näkyy, missä suunnilleen käytiin. Tarkempi selvitys kuvineen tulee nettisivulleni lähiaikoina.

 

Edit: Laskeskelin reissun kulunkeja - kahdelta hengeltä meni vajaat 8t[ch8364] 20 päivässä. Lisäksi tulee varmaan jotain sakkoja maksamattomista tietulleista ja ylinopeuksista, jos saavat selvitettyä auton maan jostain... Ei taida tulla auton ostosta mitään tänäkään vuonna. Ensi vuonna kai pitää jättää kesäloma(reissut) väliin... Ja Norjaan ei tule lähdettyä moneen vuoteen. Se on nyt nähty.

Link to comment
Share on other sites

Kuvat on nyt sivuillani. Selityksiä täydennän lähipäivinä lisää ja videot lisään, kun saan ne leikattua sopivasti.

 

Edit: Heppu saa luvan kopsata noita kuviani tänne MINI2-FINN Galleriaan. Kokoa saat myös muuttaa, jos tarvitsee. HQ-versiot parhaista kuvista latailen kuvapalveluihin, jos vain kelpaavat. Muille sivustoille en siis kuvien kopsaus lupaa anna (kotikäyttöön voi tietysti netistä kaiken kopsata), vaikka nuo nettiversiot on erittäin paljon pienennettyjä ja pakattuja.

Link to comment
Share on other sites

Kuvat on nyt sivuillani.

Jopas on ... maisemia.  [smiley=thumbsup.gif]

Mie en olis noin korkealle kielekkeelle noissut, jollaisella olette 12 päivän kuvissa. Pitää katsella lähiaikoina kuvia läpi ja valita joitain mini2:n kalleriaan. Laitan maininnan kuvaajasta ja linkin sinun kuvakallerian sivuille.

 

En ole eläissäni niin paljon sääskiä nähnyt, mitä kaamasen kievarin ympäristössä. Ei siellä ylimääräisiä viitsinyt istuskella illalla ulkona ... Pitää tarinoidan matkasta enemmän, kunhan nää lomakiireet helpottaa.

Link to comment
Share on other sites

Kuvat on nyt sivuillani.

Jopas on ... maisemia.  [smiley=thumbsup.gif]

Mie en olis noin korkealle kielekkeelle noissut, jollaisella olette 12 päivän kuvissa. Pitää katsella lähiaikoina kuvia läpi ja valita joitain mini2:n kalleriaan. Laitan maininnan kuvaajasta ja linkin sinun kuvakallerian sivuille.

 

En ole eläissäni niin paljon sääskiä nähnyt, mitä kaamasen kievarin ympäristössä. Ei siellä ylimääräisiä viitsinyt istuskella illalla ulkona ... Pitää tarinoidan matkasta enemmän, kunhan nää lomakiireet helpottaa.

 

Niitä sääskiä oli viikkoo aiemminkin aivan älyttömästi. Oli siinä aikamoinen homma siirtää tavaraa autosta mökkiin, kun ei nähnyt kunnolla eteensä, vaikka keskiyön aurinkokin oli... Miettii enemmän kuin 2 kertaa, lähteekö seudulle seuraavan lähivuosina/koskaan... No, ainahan voi ajaa sen 100-200 pidemmälle ja Norjan puolelle - siellä ei sääskiä ole. Toki, tuolla Sevetissä pystyi makuupussiin menemään piiloon ja kun vielä otti miestä väkevämpää ja kävi grillaamassa, niin ei niistä sääskistä enään haittaa ollut.

 

Preikestolenissa oli vain noin 600m pystysuora pudotus. Nibbeveienillä oli pudotusta enemmän, mutta ei aivan pystysuoraa. Aivan huikeat maisemat oli monessa paikassa. Ei voinut/kannattanut kuvata kaikkea. Ois mennyt kuukausitolkulla ajaessa. Ja hienoimpien jälkeen, se "toiseksi hienoin taso" ei enää näyttänyt miltään... Ainakaan semmoiselta, että ois viitsinyt autoa (eli ajonautintoa) pysäyttää. Jokusenkin (painajais?)unen olen tuosta Preikestolenista jälkeenpäin nähnyt, vaikka itse paikalla ollessa ei mitään korkeanpaikan kammoa ollut. Toisaalta, myös mutkapätkää tulee varmaan joka yö ajettua - vasen, oikea, ylämäki, alamäki, kiihdytys, jarrutus,... Ja laivalta jäi huojuminen päälle (aamulla miettii, että eikö olla satamassa, kun näin huojuu). Kohta alkaa serpentiinit ja laivan keinuminen jo riittää! ;D

 

Edit: Stalheimskleivan video suorana linkkinä (tiedosto on kooltaan 65 MB). Ajonopeus hidas, jotta ehtii ihailla maisemia ja saa otettua tasaisen videon. Tuo ja muut tulee kuva-albumin kautta linkattuna myöhemmin, kunhan leikkaan sopivasti. Kyseessä siis Norjan jyrkin valtatie. Toki tie on jyrkkä ja onhan se kaiketi norjalaisen mittapuun mukaisesti leveydeltään ja kunnoltaan valtatieksi kutsuttavissa... ;D

Link to comment
Share on other sites

Isot on valtatiet norjassa ....  ;)

Parempi pitää nopeudet tuona, mitä videossa oli > varsinkin kun pudotus kaiteen takana on mukava. Pieni vilaus on vain maisemaa, mutta mikä lie "sokeritoppavuori" vilahti kuvissa.

 

Komeimmat maisemat yllättäen oli mun reissulla oli välillä utsjoki - karigasniemi eli suomen puolella.

 

Tähän "kruisailu-lomaan" on jäänyt kokkkuun, kun jo kolmas kesän tätä harrastan. Oli meinaa lähes kakskymmentä vuotta väliä, kun moista ennen harrastin. Karjalan kannas + laatokan yläpuoli kiinnostias ajella, mutta sinne en taida omalla kärryllä uskaltaa. Niille suduille minne mieli tekis, niin maasturi pitäis olla.  ::)

Link to comment
Share on other sites

Nyt vikaisin sun norjan kuvat kertaalleen läpi ja ei voi kun ihmetellä maan oloja. Maisemat on välillä täysin mykistävät ja toisinaan ihan normi eurooppalaiset.  :o

 

Muutama tuttu paikka vilahti alku matkan kuvissa, mutta lähes kaikki oli mulle täysin uutta. Ehkä noi viimeiset päivät Lillehammer, Oslo, Skritianstad löytää jotain tuttua, kun on kuvia nähnyt aiemmin niistä. Kuvakoko on on sopiva suoraan mun kalleriaan ja ehkä 50 -100 kuvaan kopsaan sinne jo tänään.

 

P.S. vai kävit Raumalla norjan reissulla  ;D

Link to comment
Share on other sites

Laitoin leikkaamattomana Sevettijärventiellä nauhoitetut videonpätkät.  Ekassa suorahko ja tasainen osuus, jota pystyi yhdellä kädelläkin ajamaan ja samalla nauhoittamaan. Toinen osuus on jonkun matkaa myöhemmin, ja siinä ei jaksanutkaan kaarteessa rattia puristaa enää yhdellä kädellä. Kuvaus vastuu siirtyi co-driverille, jonka ansiota videot parhailta pätkiltä sitten ovatkin. Kolmannessa videossa saavutaan Sevettijärvelle. Tässä oli jokunen poro, ja pahimmat luomutöyssyt ko. tiellä.

 

Ehkä noista filmillä nähtävistä ja osin kuultavista täräyksistä saa kuvaa siitä, millaista on matkustaa Minillä, jossa on kovahko alusta ja halkaisijaltaan liian pienet renkaat... Jotenkin kuvittelisin, että uudella MINI COOPER S:llä ei ihan yhtä kovia täräyksiä noissa heitoissa saa, eikä auto pyri lentoonkaan aivan yhtä helposti kuin mun peli vaikkapa siltojen ylityskohdissa 90 km/h nopeudella... ;D No, sullahan - Heppu - on asiasta tuoretta vertailutietoa. Mittarissa oli siellä alkupätkällä noin 100 eli todellinen nopeus mainittu noin 90 (virhe on 10%). Mutkaisella&röykkyisellä osuudella vauhti oli paljon hitaampaa kuin ekalla suoralla osuudella - oisko ollut jotain 0-70 välillä.

 

Huom! Nämä kolme videota on filmattu kännykällä ja ovat pienehköjä.

 

---

 

Ja nyt ois leikkaamattomana Lysebotnin tiellä nauhoitetut videonpätkät.  Tämähän oli sen mun "THE NÄHTÄVYYS". Eli samalla tähän mennessä (minulle) paras syy omistaa Mini. Tällaisille teille Mini on suunniteltu ja tällaisilla teillä maine aikoinaan luotiin. Tälle autolle sai nyt sitten hyötykäyttöä koko rahan edestä. Uudelleen haluais päästä tuonne, jos vaan saa tämän reissun konkurssin ensin selvitettyä... :-X

 

Ekassa lähestytään vuoren päällä olevissa maisemissa syheröisimmän loppuosan alussa olevaa kahviota.

 

Toisessa luodaan viimeinen katse turvalliselta parkkipaikalta maisemaan.

 

Kolmannessa tullaan rinnettä alas. Kaasuakin käytin turhaan - ja näin aiheutin samalla ylimääräistä jarrujen käytön tarvetta. Kyse oli kai taiteellisen vaikutelman saamisesta videon äänimaailmaan. ;) Valitettavasti tässä videossa on ainakin mulla äänten synkkaamisessa jotain ongelmaa - taitaa toisto mennä PAL-nopeudella ja video NTSC-nopeudella... Meni varmaan nauhoitus feristin kohdalla sekaisin. >:(

 

Neljännessä tullaan rinnettä ylös kahviolle, välillä maisemia ihailemaan pysähtyen.

 

Viidennessä jatketaan kahviolta eteenpäin senverran, kun kuvaajien käsissä voimia riitti.

 

Huom! Nämä viisi videota on filmattu kännykällä ja ovat pienehköjä.

 

---

 

Vielä pari videota:

 

Gloppedalsuran kuumaisemaa yöllä - Lysebotnin ja Preikestolenin jälkeen hotellilla ensin käytyämme - kuvattuna. Lyhyt video eli pieni tiedosto.

 

Rauman kuuluisien - siksi ikävävästi ruuhkaisten - katujen vilinää. Tässä alkupätkä pitemmästä videosta.

 

Kaikki nämä ja loput linkkaan myös kuva-albumistani.

Link to comment
Share on other sites

Kattelin muutamaa kännykä-videota ja onhan pätkiä.  ;D

Mie en noin ahtaissa tunneleissa ole ajellut norjan puolella. Kumpi väistää ... en tiijä. Toinen huomio oli ne mitkä lie hidaste sillat, joita löytyi myös minun reitiltä.

http://www.mini2-finn.com/albums/pykeija/trip08_037.jpg

Onko noilla mitään muuta tarkoitusta, kun vauhdin tappaminen ... niihin ei paljoa yli neljänkympin viitsi ajaa.

Link to comment
Share on other sites

Kattelin muutamaa kännykä-videota ja onhan pätkiä.  ;D

Mie en noin ahtaissa tunneleissa ole ajellut norjan puolella. Kumpi väistää ... en tiijä.

 

Arvelin, että se väistää, jonka puolella tietä on lähin leveämpi kohta. Monesti vastaantulijat väisti, vaikka itse katsoin, että tilaa on vaikka ja kuinka. En siis hidastellut, jos tilaa oli ajaa. Asia tullee selväksi Rauma-videon alkupätkällä, kun linja-auto tulee vastaan - kahden matkailuauton vuoksi pysähdyin, koskapa noista ei aina olevan reunassa ajajiksi, kuten ammattilaiset linja-autojen rateissa ovat, vaan vievät pahimmillaan kahden henkilöauton leveyden kuten jotkut "mersukuskit". Vastaantulijat, jotka innokkaimmin väistivät olivat niitä, jotka ajoi yli metrinkin marginaalilla tien reunaan - kaiketi luulevat muillekin olevan yhtä vaikeaa sopia tielle :-X Minillä pystyy kyllä pujahtamaan muutaman autoslalom harjoituksen opettamana aika pienistäkin raoista, kun enää ei oo edes toinen auto ollut haittaamassa välillä.

 

Jos tykkää tunneleista, niin Bergenistä Steindalsfossenille on semmonen tie, että huh-huh. Siis mutkittelevaa tietä, jossa tuntuu puolet olevan tunnelia. Tosin mutkittelevaa/jyrkästi kaartavaa tietä myös tunneleissa ja tunnelit pääasiassa lyhyitä. Jatkuvasti silmät joutuu totuttelemaan pimeään ja sitten häikäisy tunnelin päässä. Ihan kuin joku fantasy-rata Test Drivessa. Tosin kaukana fantasystä - reality on hieman pelejä vaikeampaa ja mielenkiintoisempaa. Ja luonnollisesti 80-rajoitusta, joten kuorma-autotkin on takapuskurissa, jos et pidä vauhtia... 8-)

 

Toinen huomio oli ne mitkä lie hidaste sillat, joita löytyi myös minun reitiltä.

http://www.mini2-finn.com/albums/pykeija/trip08_037.jpg

Onko noilla mitään muuta tarkoitusta, kun vauhdin tappaminen ... niihin ei paljoa yli neljänkympin viitsi ajaa.

Ne hidastesillat on feristejä, jotka turisteja täristävät... Olen ollut siinä luulossa, että niiden tarkoitus on se, että noiden kautta lampaat pääsevät kulkemaan tien ali (ko. seuduilla lampaat on aidatuilla alueilla, eikä pääse siis tielle). Mutta taitaa sinun kuvassasi oleva tunneli olla täyttynyt niin paljon, ettei sieltä lampaat taida sopia kulkemaan ja liekö tuossa mikään puronkaan paikka? Jos on ollut joku tulva, niin sehän vosi selittää tuon tunnelin täyttymisen maa-aineksella. Ferististä pystyy ajamaan kovempaa, jos se on samassa tasossa tien kanssa. Mutta niistä kun ei etukäteen koskaan tiedä. Asiaa pystyin testaamaan niillä pätkillä, joita ajoin enemmän kuin kerran ja joissa feristi oli tien tasossa. Jousitus ei ehdi yli 60 vauhdilla enää seuraamaan täysin putkien pintaa ja kuuluu vain ääni, muttei tulee tärinää. Hitaalla vauhdilla normaalisti mentiin noista ja hampaiden paikat saatiin löysennettyä kivasti...

 

Edit: Videoiden äänet tuntui katoavan ainakin Lysebotnissa alas ajettavassa videossa kotikoneella ja iMäkillä katsottaessa. Äänet palasivat pausea kahdesti painamalla. Editoin ja leikkailen noita videoita stream-optimoiduiksi. Toivottavasti äänien ongelmat korjautuvat leikkauspöydällä...

Link to comment
Share on other sites

Kattelin muutamaa kännykä-videota ja onhan pätkiä.  ;D

Mie en noin ahtaissa tunneleissa ole ajellut norjan puolella. Kumpi väistää ... en tiijä. Toinen huomio oli ne mitkä lie hidaste sillat, joita löytyi myös minun reitiltä.

http://www.mini2-finn.com/albums/pykeija/trip08_037.jpg

Onko noilla mitään muuta tarkoitusta, kun vauhdin tappaminen ... niihin ei paljoa yli neljänkympin viitsi ajaa.

 

Englannissa noilla ainakin estettiin karjan eteneminen avarilta mailta pois. Eli elukan sorkat eivät pääse tuosta yli  :)

Link to comment
Share on other sites

Kattelin muutamaa kännykä-videota ja onhan pätkiä.  ;D

Mie en noin ahtaissa tunneleissa ole ajellut norjan puolella. Kumpi väistää ... en tiijä. Toinen huomio oli ne mitkä lie hidaste sillat, joita löytyi myös minun reitiltä.

http://www.mini2-finn.com/albums/pykeija/trip08_037.jpg

Onko noilla mitään muuta tarkoitusta, kun vauhdin tappaminen ... niihin ei paljoa yli neljänkympin viitsi ajaa.

 

Englannissa noilla ainakin estettiin karjan eteneminen avarilta mailta pois. Eli elukan sorkat eivät pääse tuosta yli  :)

Luultavasti juuri noin se menee, kuten miniman sanoi. http://www.haugesunds-avis.no/apps/pbcs ... /463457672 Ehkä sen tien ali menevän tunnelin kautta on tarkoitus sitten kulkea vettä. Aitaukset kyllä teki ikäänkuin suppilon sinne tunneliin, mutta tiekin niissä kohdin kapenee...
Link to comment
Share on other sites

 

Englannissa noilla ainakin estettiin karjan eteneminen avarilta mailta pois. Eli elukan sorkat eivät pääse tuosta yli  :)

 

 

Näin on  :) :) :) .... elikkäs pohjoisessa porot ja tietysti norjalaisten lampaat eivät pääse kulkemaan tuosta yli. Rajalla Näätämössä  ja muualla meillä Suomessa noita on.

Link to comment
Share on other sites

 

Englannissa noilla ainakin estettiin karjan eteneminen avarilta mailta pois. Eli elukan sorkat eivät pääse tuosta yli  :)

 

 

Näin on  :) :) :) .... elikkäs pohjoisessa porot ja tietysti norjalaisten lampaat eivät pääse kulkemaan tuosta yli. Rajalla Näätämössä  ja muualla meillä Suomessa noita on.

Eli on hyvä hidastaa feristiin - sinnä saattaa olla pallohukkainen eläinlauma, joka ei pääse aitojen vuoksi tieltä pois, eikä feristin vuoksi tietäpitkinkään kuin yhteen suuntaan... :D
Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...