Jump to content

Sisempi ja ulompi kolmiopelti


J.Salla

Recommended Posts

Toteutin tässä taannoin pitkäaikaisen haaveni ja ostin -68vm MKII projektin.

Nyt kaipaisin hiukan tietoja, etupään kunnostuksesta. Etupäähän tulee kaikki peltiosat uudet ja kaipaisin sisempien ja ulompien kolmiopeltien asennuksesta tietoja/kuvia. Sisälokasuojien vastaavat tiedot olis kyllä avuksi, jos joku osais kyseisissä asioissa, aloittelijaa jelpata??

Link to comment
Share on other sites

Mk1:ssä ja 2:ssa henkilömineissä päällimmäinen pelti on yhtenäinen osa koko kylkipeltiä, ovenkarmeinee/takakylkineen. Se on kiinni alimmaisessa pellissä pisteillä lokasuojan reunasta ja pystylistasta.

Ulommainen kolmiopelti pitää vain leikata ovenkarmista sopivasta kohdasta poikki, mistä uuden voi sitten hitsata umpisaumalla kiinni.

Alapelti on tukevampaa tekoa ja itsenäinen osa, joka on pisteillä kiinni korissa (jos osista on jotain jäljellä, niin kun rauhassa siististi purat niin näet rakenteen)

Alimmainen sovitellaan ensin paikalleen yhdessä lokasuojan (ilmeisesti vaihdat nekin) ja oven saranoineen kanssa.

Samalla mallaillaan jo päälipeltiäkin paikalleen. Kaikkia osia pitää sovitella yhdessä hyvin paikalleen ennenkuin alkaa kovasti hitsailemaan!! Konepeltiä myös!!

Tarvikepellit ovat joskus tosi huonoja mittatarkkuudeltaan!! Ja joskus päälipelti on ihan eri paria alupellin kanssa.

Olen tehnyt kovastikin töitä niitten sovituksesta.

Alkuperäiset osat sopivat ns. heittämällä, jos niitä jostain saisi.

Link to comment
Share on other sites

Ongelma onkin siinä, kun auto oli  sisälokasuojia myöten purettu, kun sen ostin.

Eli purkuvaiheesta en tietoja/apua saanut kerättyä

Näistä antamistasi tiedoista on kuitenkin paljon apua, kun peltejä alan paikalleen sovittaa.

Kiitos paljon tiedoista.

Link to comment
Share on other sites

Jos valita saisi projekteista, niin ennen ottaisin huonomman sellaisen joka on täysin kokonainen, kaikki osat paikallaan kuin paremman keskenjääneen puretun projektin jossa kaikki osat irroteltu, revitty miten sattuu ja hukattukin.

Yleensä keskenjääneissä projekteissa kaikki mitä on tehty, on vain haitaksi

Korostuu varsinkin silloin jos ei ole aikaisemmin vastaavaa laitetta pidellyt.

Aina ei vain pääse valitsemaan.

Molemmista on kokemusta

Link to comment
Share on other sites

Varmasti pitää paikkansa tuo mitä kirjoitit.

Mutta tässä projektissa on kuitenki onneksi se hyvä puoli, että kaikki osat on tallessa.

Etupään pellit kun vaan saan laitettua, niin sitten saa auton viedä maalarille.

Link to comment
Share on other sites

Tuli tossa yks ilta poikettua Salla J tallissa katsomassa projektin edistymistä.On siinä keulassa vähän pitelemistä.Autosta nimittäin puuttuu keula kokonaan tulipeltiin asti.Tuulilasin alareuna ja myös konehuoneen sivut sinne ovitolpaan asti.Kaikki peltiosat on korjauspeltinä ja se teetää ihmetelyä että mitä kohtaa on ns.tuplana.Mut eiköhän ne kaikki paikkansa löydä aikanaan.Paljon vaan TYÖNILOA Jannelle.

Link to comment
Share on other sites

Autosta on ilmeisesti aiottu tehdä filippikeula, jos konehuoneen sisäsivutkin puuttuvat??

Purkaminen on aina helpompaa kuin kokoaminen ;) Siksi näitä "keskenjääneitä projekteja" onkin usein tarjolla.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Purkuinto on ainakin ollut kova ;)

Ei ole ehditty edes kaikkia osia purkaa.(johtosarja, aurinkolippa,peili)

Näyttää "normi" keskenjääneeltä projektilta.

Mutta mitäänhän ei ole lopullisesti pilattu!

Kovalla työllä ja tarkkuudella hyvä tulee! Etukelkka kannatta ripustaa paikalleen myös kun alat asemoida peltejä.

Sellaiset korjauspellitkin on mielestäni saatavana, missä on mukana täydellisesti lokasuojan sisäosat ja alempi kolmiopelti valmiina kokonaisuutena. Sellainen helpottaisi työtä.

Mutta kyllä sen paloistakin kokoaa. Tarkkuutta vaatii, että kaikki luukut sopii ja saumat suorassa.

Link to comment
Share on other sites

Jeps. Etukelkka kiinni ja siinäpä tulee sitten naamapellin (maskipellin) paikka asemoitua kerralla oikein. Se toimii samalla tukena jonka ympärille rakentaa keulaa, ja samalla tulee varmistettua että auton suoruuden kannalta olennaiset pellit menee oikeisiin paikkoihin. Varsinkin kun ne sisäpuoliset sivupellit on otettu pois. Jos laittaa naamapellin pelkästään lokasuojien mukaisesti linjaan, niin saattaapi käydä että kelkka ei mahdu omaan koloonsa tai että etupuolen kiinnityspisteisiin jää väliä ja joutuu laittamaan prikkoja tms väliin...

Link to comment
Share on other sites

Nythän näyttää jo hyvältä!!

Mikä muuten estää sinua ottamasta tuota johtosarjaa mittareineen kokonaan pois kunnostuksen ajaksi????

Olishan se paljon helpompaa puuhailla kun ei tarvitse varoa sitä ja peitellä! Ja voisi irrallaan putsailla ja tarkistaa senkin! Minissähän sekin on maailman helpoin irrotettava.

Mutta tietysti kukin tekee tyylillään.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Projektin päivitykset on jääny vähälle, mut tässämallissa nyt ollaan.

Jotain pientä vielä puuttuu ulkoa kuten sivupeili, mutta aikas hyväs mallis on ulkoo.

Kaikki matot puuttuu sisältä ja ovipahvit.

Tarkoitus olis että saisin katsatettua auton kesäkuun aikana, niin sitte pääsis vihdoinkin ajelemaan..

post-596-13848035265811_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kiitos..

 

Tampereelle tulen jokatapauksessa, minillä tai ilman.

Siinä tapauksessa ilman, jos kytkin ei kestä.. Luistaa aikas paljon..

Harmittaa kun en sitä laittanu kun moottori oli pois..

Link to comment
Share on other sites

Kopan kannen irrotus/kiinnitys vaatii eniten kärsivällisyyttä (ruuvit ahtaissa paikoissa). Muuten aika simppeli homma kun on oikeanlainen ulosvetäjä vauhtipyörälle.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...