Jump to content

Engine fault reduced power (MCS R55/56 omistajat lukekaa ja reagoikaa)


Guest Huikko

Recommended Posts

Vähän siltä vaikuttaa. Jos tuo korjattaisiin kunnolla, niin näihin pitäisi istuttaa 2010-mallin moottori + kaikki muut kilkkeet. Ei kannata tehtaalle, joten eiköhän tämä ollut tässä.

 

Odotellaan nyt kuitenkin mitä tuolta vastataan, että asialle tehdään. Kaikkien pitäisi nyt vaan oikeasti mennä kitisemään porukalla asiasta. Nyt olisi se kuuluisa mahdollisuus vaikuttaa asioihin eikä vain kirjoitella foorumilla :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 125
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jenkit ovat näköjään ko. vikaan liittyen ruvenneet käyttämään huohottimessa öljyn kerääjiä. Normijuttu, jos sen kannun muistaa joskus tyhjentää. Yleensä niitä käytetään vaan virivehkeissä, kun painetta nostetaan kunnolla ahtimessa. Öljynkerääjä ei välttämättä tosin ratkaise kondensio ongelmia, mutta isompi jcw filtteri voisi tasata lämpötiloja imusarjassa paremmin?

 

Tuohon ominaisuus kommenttiin voisi todeta, että nykyaikaa on tuoda viat esille avoimesti, myös netissä, eika pelkästään marmoritiskillä. Onpahan merkkihuollonkin vaikeampaa yrittää kiemurrella ulos tilanteesta valohoidolla ja piittaamattomuudella, kun asiasta on helposti tietoa saatavilla.

 

Jos mini/bmw meinaa rakentaa ns. kalliin pikkuauton brandia jatkossa, ei se voi suoltaa scheissea markkinoille kovinkaan pitkään. Jälleenmyynti arvo ja imago romahtaa, jos autot ovat parin vuoden päästä pelkkiä kalliisti korjattavia raatoja. Jos asiakas kokee ostaneensa kalliin romun, ei osta enää uutta saman merkkistä, eikä osta muutkaan. Pidemmällä aikavälillä autotehtaan bisneksille käy huonosti.

 

Ranskalaisilla autotehtailla on suuria vaikeuksia uskottavuuden kanssa, kun vikatilastoissa tulee joka vuosi mustapekka käteen.

 

Takuuaika on ilmaista aikaa korjauttaa tehtaan mokat. Minillä se on 2 vuotta.

Link to comment
Share on other sites

Miniiin olen tyytyväinen. Vikoihin en suostu sopeutumaan, koska ne on korjattavissa takuuseen.

 

Ajoaika jää tällä autolla valitettavasti vähille, jos se on jatkuvasti pajalla. Se rupeaa syömään miestä, niinkuin joku on tällä forumilla jo todennu.

 

Asian voi nähdä myös niinkin, että ne jotka käy viat korjauttamassa, tarjoavat seuraavalla omistajalle huolettoman pirssin alle...

 

Pallo on siis bmw:llä.

Link to comment
Share on other sites

Jep siellä se pallo on ja ne korkeintaan puhkaisee sen. En ainakaan suostu palauttamaan sijaisautoa ennen kuin omalle on tehty jotain muutakin kuin valohoitoa. Saavat sitten hakea vaikka poliisin kanssa lukitusta tallista tuon sijaisauton.

Mun pitää tehdä töitä. Aikataulut on minuuttiluokkaa pahimmillaan ja se ei salli yhtään auton takia menetettyä asiakaskäyntiä tai kauppaa.

 

Siksi vaihdoin viime talvena vanhan 280tkm ajetun 240 volvon miniin, kun kyllästyin korjailemaan autoa kaikki vapaa-ajat.

Tätä ei nyt sitten edes voi korjata näköjään. Hienosti meni tämä uuden auton osto.

 

Seuraava auto on joko Defender tai Niva. Tai sitten haen pohjois-ruotsista vielä yhden 200-sarjan volvon, korjaan sen ja ajan.

Se olisi sitten kuudes kaksisatanen sitten vuoden 1992. Pakko niitä muitakin autoja on olla jotka toimii kesät ja talvet kunnolla.

Link to comment
Share on other sites

Minnepä siirtää huohotin huurut turvallisesti ja nykynormit täyttäen? Imupuolelle ne ohjataan turbo autoissa anyway. Ongelma oletettavasti geometriaan ja mekaniikkaan liittyvä tai sitten kaasuläppä on suunniteltu halvasti.

 

60-luvulla autojen huohottimen atmosfääriin päästämät tipat täyttivät tiet moottoripyöräilijöille hengenvaarallisilla ylläreillä. Lakia muutettiin onneksi niin, että öljyä ei saa enää lorotella pitkin teitä ihmisiä tappaen.

 

Kohteliaat vintage autoilijat käyttävät öljyn kerääjää myös autojensa huohottimissa...

 

Huikolle suosittelen japsin ostoa, jos haluaa varmasti päästä perille.

 

Omaan autoon on tullut pakkasen myötä myös uusi vika - etuovien "hölskyminen". Jahka kelit lämpenee otan ovipahvit pois ja varmistan vielä että kaikki on paikallaan, itse epäilen että ikkunat ei mene tarpeeksi kiinni tuon ikkuna ohjaushässäkän takia. Pitänee piirtää tussilla viiva ikkunaan yläreunaan ja seurata minne se oikeesti menee pitkin viikkoa... Toinen vaihtoehto on että nuo isot ja raskaat ovet pitää säätää mekaanisesti uudestaan jos pakkanen on niitä jotenkin murjonu.

Link to comment
Share on other sites

Tarkennatko vähän tuota hölskymistä? Minulla on dynamatilla vuoratut ovet jotka painavat varmasti enemmän, eikä ovien kanssa ole mitään ongelmia ollut pakkasilla.

 

Japsejahan ne kaikki tuputtavat kun kyselee toimintavarmaa vehjettä. Subaru on noista ainoa joka edes jotenkin sytyttää. Se ei kuitenkaan tyydytä 100%, eikä silloin huvita laittaa hirveää välirahaa autoon johon ei ole edes ennen ostopäätöstä tyytyväinen.

Link to comment
Share on other sites

Tein pientä testiä ja tuo hölske johtuu varmaankin tuosta ikkunoiden ohjausyksiköstä.

 

Ikkuna liikkuu n. 20 mm avattaessa ja sulkiessa se menee 0-3 mm tarkkuudella kiinni. Ei siis toistettavasti.

 

Vaihdatan ohjausyksikön jahka tuo imusarjan jäätyminen tulee uudestaan - talvihan jatukuu..  ::)

 

Jos haluat näppärän turbollisen ajajan auton japseista, niin esim. mazda 3 mps tai subaru voisi olla hyviä vaihtoehtoja. Jos nelivetoa etsit, niin subaru. Isoista ehkä hondan crv.

Link to comment
Share on other sites

Asiaan läheisesti liityvä artikkeli:

 

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/varo ... jaatymista

 

"Kuluttajariitalautakunta: Jäätyvä huohotin on virhe autossa

 

Kuluttajariitalautakunta on viime kesäkuussa ottanut huohottimen jäätymiseen kantaa päätöksessään 1410/33/08. Tuossa päätöksessä lautakunta toteaa: "Kuluttajariitalautakunta on vakiintuneessa ratkaisukäytännössään katsonut, että auton moottorin tulee kestää ilman huohotinputken jäätymistä Suomen tavanomaiset talviolosuhteet. Jos näin ei ole, autossa on virhe."

 

Huohottimen jäätyminen on siis itse asiassa auton myyjän eli viime kädessä maahantuojan ongelma. Käytännön tasolla eli merkkiliikkeiden huolloissa suhtautuminen asiaan on kuitenkin vaihtelevaa, jotkut hoitavat ongelman kuntoon, jotkut yrittävät maksattaa työn asiakkaalla, jotkut taas eivät kuulemma ole koskaan kuulleetkaan moisesta."

 

Eli ainakin perusteet takaisinkutsulle olisivat varmaan tässäkin jäätämisongelmassa olemassa , mutta suhtaudun tuon toteutumiseen hyvin skeptisesti...

Link to comment
Share on other sites

Tänään pakotettiin hakemaan auto pois ja palauttamaan vuokra-auto.

 

Mitään ei ole tehty, eikä tehdä. Viesti oli hyvin selkeä. Suomen BMW:n kanta asiaan on se että jos näin käy niin hinausauto on keksitty ja auto pitää viedä lämpimään sulamaan. Jos vika ilmenee takuuaikana vielä, niin se käytännössä tuupataan halliin sulamaan ja sen jälkeen käsketään taas hakemaan pois.

 

Mitään muuta ratkaisua asiaan ei ole odotettavissa. Tehdas ei kuulemma ota kantaa "poikkeaviin olosuhteisiin ja niissä ilmeneviin satunnaisiin ongelmiin"

 

Eli mitä tästä voi päätellä? Minillä voi ajaa talvella jos sen saa kovemmilla pakkasilla AINA lämpimään parkkiin.

Kylmässä se lähtee ilman vikakoodeja kyllä käyntiin kun aikansa runkkaa edestakaisin, mutta se ei kulje kunnolla ja polttaa bensaa aivan eri tahtia kuin silloin kun imuputkisto ei ole jäässä. HKI-TRE välillä kului imuputkisto jäässä vaivaiset 8l/100km enemmän polttoainetta kuin silloin kun auto on sulatettu ensin.

 

Eli käyttöautoksi tästä ei suomessa ole. Piste. Muun väittäminen on melko naurettavaa pelleilyä tai sitten osoittaa että omistaja on valmis maksamaan siitä että kuljetaan vuokra-autolla, hinurilla tai ajetaan jäätyneellä imusarjalla huonoilla seoksilla, joka varmasti pitkän päälle tekee moottorille hyvää.

 

Tällaiset asiat ovat hyväksyttäviä ehkä parin tonnin citroenin kanssa mutta ei melkein 50k€ mukamas premium-luokan pikkuauton kanssa.

 

Käytännössä se mitä voi ja kannattaa tehdä on:

- Ostaa talviauto erikseen jos sillä pitää ihan oikeasti päästäkin paikasta A paikkaan B

- Ostaa auto jolla voi ajaa huoletta ympäri vuoden.

 

Tämä ei ole mikään pikkuvika jonka voi sivuuttaa olankohautuksella, vaan auton toimintakunnon lamauttava ominaisuus jos ulkona on kylmä.

 

Haluaisin kyllä pitää minin, mutta kun ei tuota saa edes rahalla kuntoon. 2010-mallin moottoria ei saa mitenkään tuohon vanhaan koppaan. Halvemmalla saa uuden. Uuteen pitäisi näillä varusteilla maksaa 22000 euroa välirahaa!!! Että se siitä kuinka hyvin mini pitää hintansa. Auto kuulemma pitää mutta lisävarusteille ei laskettu käytännössä mitään hyvityshintaa.

Niiden osuus kaupasta uutena on kuitenkin noin 14000 euroa.

 

Ei tässä oikein tiedä mitä pitäisi tehdä. Helpointa olisi luovuttaa ja siihen tehdas kai luottaakin, että me kaikki teemme juuri niin...

Link to comment
Share on other sites

Tuulilasin kommentti kertoo kaiken oleellisen, ehkäpä insinörtit aikovat keksiä pyörän uudestaan ja vanhat tiedot ovat unohtuneet..

 

Samaa ongelmaa 2.gen MCS:ssä saksassa:

 

http://www.mini2.info/forum/showthread.php?t=50688

 

Ruotsissa:

 

http://www.miniclub.se/showthread.php?t=8190

 

Jenkeissä:

 

http://www.northamericanmotoring.com/fo ... ble-2.html

 

Et silleen...

 

Luulisi suomen och ruotsin bmw:n senverran nostavan persettä penkistä että edes eristäisivät tuon huohottimen.

Link to comment
Share on other sites

Muuten voisin vaikka lähteäkin puuhamieheksi tähän hommaan eikä olisi ensimmäinen kerta, mutta kokemuksesta tiedän muutamia faktoja. Olen tehnyt työkseni näitä kuluttajariita-asioita noin kymmenen vuotta.

 

- Lautakuntaan saakka menevät käsittelyt vievät kaikkineen noin 2kk (maahantuojan vastineen odottelu jne jne)

- Lautakunnassa on ihan valehtelematta noin 12-15kk jono käsiteltäville asioille

- Ajoneuvon arvonalennusta tulee aika rankasti tuossa käsittelyaikana, koska auto toimii kuitenkin lämpimällä kelillä.

 

Asian hedelmälliseen lopputulokseen saattamiseen vaikuttavat negatiiviset asiat:

 

- Tuota vikaa ei voi korjata (tämä on varmaan ihan oikeasti totta koska heiluin tänään tiskillä sellaisten euromäärien kanssa että jos sen voisi rahalla korjata, niin syöttiin olisi tartuttu kyllä)

- Todennäköinen korvaus on osakorvaus mahdollisista huoltokuluista jotka voidaan riidattomasti osoittaa juuri tähän vikaan

 

Jos se korjautuisi esim jollain 2000€ osalla, niin ryhmäkanne toisi toivottavan lopputuloksen ja kaikki korjattaisiin todennäköisesti ilmaiseksi. Nyt vika on korjattu uuteen moottorityyppiin joka on lähtökohtaisesti niin erilainen ettei sen vaihto näihin nykyMCS:iin ole mahdollista.

 

Eli kun korjausta ei ole oikeastaan ainoa mitä voi ja kannattaa lähteä vaatimaan on kaupan purku kokonaisuudessaan. Tämä hidastaa asioita koska vastapuolina on monta eri yritystä joilta kaikilta odotetaan ensin vastinetta asiaan. Kuluttaja ei voi vaatia kaupan purkua suoraan maahantuojataholta edes uuden auton oston yhteydessä. Kuluttaja asioi aina myyjäliikkeen kanssa.

 

Jos kaupan purkua suositeltaisiinkin sitten noin puolentoista vuoden kuluttua, niin purkuarvo on hyvin konservatiivinen.

Todennäköisesti jokainen meistä tarvitsee kuitenkin jotain autoa itselleen eli kaupan purun jälkeen olisi vuorossa uuden ostaminen.

 

Ministä saa juuri nyt vaihdossa ihan mihin tahansa autoon paremman korvauksen kuin mitä tuo riitauttamisen kautta saavutettu euromäärä tulisi ikinä olemaan.

 

Oikeastaan ainoa vaihtoehto jäätymisongelman ratkaisemiseksi olisi pureutua itse ongelmaan, purkaa imuputkistoa, asennella sinne lämmitysvastuksia kuten täällä jo ehdoteltiinkin jne jne. Se että poistuuko ongelma vaatisi aika paljon vaivaa, hommaa jne. jne. Tällainen ratkaisu ei tietenkään myöskään tule takuuaikana kysymykseenkään. Rakenteen tuntien tuo lämmityskään ei poista ongelmaa kokonaan missään tapauksessa.

 

Itse ajattelin vaihtaa auton huomenna niihin taikapapuihin tai merisuolaan, kun hyvitysarvo on vielä kohdallaan.

Ajellaan sitten niillä vuosi ja ostetaan se nelivetomini. Siihen tulee se uusi moottori joka ei jäädy itseään rikki koko ajan.

Link to comment
Share on other sites

Kävin tänään tinkaamassa vaihdokkeja ja vaatimassa sijaisautoa käyttöön että pääsen töihin.

 

Tuli semmoinen informaatio huollosta että tänään on tullut TAAS uusi varaosanumero ja korjauskehotus tehtaalta tähän ongelmaan liittyen. Siis kolmas versio imusarjasta. Tämä on nimenomaan korjaus siihen jos alkuperäinen "korjaus" ei poista ongelmaa.

 

Kukaan ei oikein tiennyt koska homma etenee ja miten mutta jäädään vielä odottamaan.

Tässä alkaa olla meidän perheen minin viimeiset saumat jäädä perheeseen jos tuo korjaus nyt sitten oikeasti toimisi.

 

Ainoa arvio oli että "viikkoja" ennen kuin voi edes toivoa näitä osia suomeen saakka. Korjauskehotus/ohjekaan ei ollut vielä kuin joku betaversio.

Link to comment
Share on other sites

Kun lueskelee noita ulkomaan forumeita, niin tätä jäätymis vikaa esiintyy jo alle 10 asteen pakkasilla ihan missä tahansa.

 

Eli vialla ei ole mitään tekemistä suomen "normaali" talven kanssa.

 

Oma MCS menossa ikkunoiden takia takuukorjaukseen ensi viikolla. Äänistä päätelleen jotakin muutakin kuin ikkunan paikkatieto on hukassa. Mut selviää myöhemmin. Minin ovi on ovipahvin alla senverran monimutkainen kapistus, että itse en sitä rupea diagnostoimaan. Jos tulee valohoitoa niin sit puran oven atomeiksi myöhemmin, kun ulkona tarkenee.

Link to comment
Share on other sites

Kolmosversion imusarjaa imuputkistoineen alkaa saamaan parin viikon päästä. Siihen asti ajellaan nyt sovitusti laina-autolla.

 

Tuo jäätymisongelma ei tosiaan ole pelkästään kovien pakkasten ongelma. Edellisen kerran ongelma ilmeni -7 asteessa kun auto oli ollut tolpassa kiinni pari tuntia. Moottoritilassa ei todennäköisesti ollet edes miinusasteita.

 

Eli kyllä tässä ehtii testaamaan tuon toimivuuden vielä ihan hyvin tämänkin talven aikana. Tulee ainakin yksi Ranuan reissu eteen vielä ja siellä voi kokeilla yöllä autoa käyntiin.

 

Olisi kyllä oikein mukavaa jos tuo kolmas korjaus asiaan oikeasti poistaisi ongelman. Vaihdokkeja tässä viikon verran aktiivisesti tutkineena väliraha mihinkään mikä vähänkin miellyttää on melkoinen. Countrymania ei saa, uutta 2010 MCS:ää ei viitsisi vajaaksi vuodeksi ottaa ja sitten vaihtaa nelivetominiin.

 

Subarun lämmityslaite on uusissakin susi, nelivetogolf on ihan ok, mutta ehkä persoonattomin auto mitä löytyy, uusi astra on hieno ajaa mutta jokin siinäkin tökkii...eniten uusista miellytti uusi defender, joka taas on täysin järjetön valinta jokapäiväiseksi käyttöautoksi ihan jo kääntösäteensä vuoksi.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 viikkoa myöhemmin...

No niin. Tänään sain Minin taas imusarjan vaihdosta. Näin kaaviokuvat vanhasta ja uudesta ja tuo saattaa jopa toimia.

Uudessa imusarjassa huohotus menee jokaiselle sylinterille erikseen aivan kiinni kanteen mahdollisimman kauas kaasuläpästä.

 

Pakko vähän kehua Mini/BMW huoltoakin. Tässä välillä oli hyvää aikaa tutkia kaikenlaisia vaihdokkeja, niin oikeastaan aniharvalla merkillä ylipäätään saa sijaisauton edes takuuhuollon ajaksi.

 

Esimerkkinä Mitsubishin takuuhuolto. Jos auto tuodaan hinurilla pihaan, niin saa sijaisauton korkeintaan kolmeksi päiväksi jonka jälkeen kävellään. Kaikissa muissa tapauksissa kävellään joka tapauksessa. Sama citroenilla, subarulla, opelilla jne jne.

Ainoa kyselemistäni oli Toyota jonka kanssa olisi uutta ostaessa saanut edes lähelle yhtä kattavan sijaisautotakuun.

 

Tutkitaan miten tuo kolmas versio imusarjasta nyt sitten toimii. Auton pitäminen alkaa olla ihan konkreettinen vaihtoehto taas kun on kartoittanut miten huonoja nuo vaihtoehdot ovat ajo-ominaisuuksiltaan, penkeiltään ja takuuehdoiltaan.

 

Löysin oikeastaan vain yhden miellyttävän vaihtoehdon. Mitsun lancerin ralliartin, mutta huonot penkit, huono takuu ja toimitusaika tilattaessa elokuulle...eikä maassa ole edes koeajokappaletta.

Link to comment
Share on other sites

Tutkitaan miten tuo kolmas versio imusarjasta nyt sitten toimii. Auton pitäminen alkaa olla ihan konkreettinen vaihtoehto taas kun on kartoittanut miten huonoja nuo vaihtoehdot ovat ajo-ominaisuuksiltaan, penkeiltään ja takuuehdoiltaan.

 

Löysin oikeastaan vain yhden miellyttävän vaihtoehdon. Mitsun lancerin ralliartin, mutta huonot penkit, huono takuu ja toimitusaika tilattaessa elokuulle...eikä maassa ole edes koeajokappaletta.

Toivottavasti toimii.

 

Ehken kannattaisi aloittaa uusi threadi tälle aiheelle, mutta menköön:

Entäs takavetoiset vaihtoehdot, 1-sarjan BMW tai Lexus IS200? Melkoisen hyviä ajettavia kumpikin.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...