Jump to content

Vinkkejä minin hankintaan


leinoan

Recommended Posts

Eli kun tämä mini asia on alkanut toden teolla poltella, niin kaipaisin vinkkejä ja kokemuksia minkä moinen kannattaisi hankkia. Lähinnä tekninen puoli kiinnostaa. One on ainakin paperilla liian kesy, eikä cooperin 115 hp vielä nykypäivänä mikään tykki ole, eli sinne s, n puolelle alkaisin kallistua. Asia mikä nuissa vähän mietityttää on tuo pösön valmistama motti. Onko minkämoisia kokemuksia ko.moottorista? Ja kenen valmistama on tuo cooperin 115 hp moottori on (bmv ?). entä tekniikka yleensä. Löytyykö samaa palikkaa jostain bemarista ja vielä että miten vaikea virittely kohde on tuo perus cooper jos tavoitteena olisi piristää vaikka 140-150 hp tietämille. Kiitokset etukäteen vastauksista.

Link to comment
Share on other sites

Terve

 

Tuon 2001-2006 cooperin motti tulee Brasiliasta, ja on Tritec-niminen. Firma on Chryslerin, BMW:n ja Rover groupin omistuksessa, mutta värkkin on Chryslerin suunnittelema. Sai muuten Vuoden Moottori-palkinnon (cooper S:n ahdettu versio), vuonna 2003.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Tritec_engine

 

Perus-cooperia ei kai hirveästi voi viritellä, joku vapaavirtaussuodin ja ECU:n ohjelmointi voi muutaman lisähepan antaa mutta käsittääkseni se jää aika pitkälti siihen. Mini one -> cooper flashays taas antaa jo hyvän vastineen rahalle, käytännössähän sillä saa täysverisen cooperin.

 

Sen enempää en osaa sanoa, BMW:n tarrat kyllä näkyvät joissain osissa mutten osaa sanoa ovatko esim. moottorin jotkut osat yhteisiä. Epäilen kyllä, sen verran erilainen värkki kuitenkin on kyseessä.

Link to comment
Share on other sites

Oletko ostamassa uutta vai käytettyä ?

Käväise koeajolla, mutta kannattaa melkein lähteä ajamaan ensimmäiseksi One:lla, koska jos ensimmäiseksi ajat S:llä, niin muut tuntuvat sen jälkeen ehkä turhan rauhallisilta.

Kolmisen viikkoa olen nyt ajellut -08 S:llä johon asennutin vielä JCW:n viritys-sarjan. Todella tyytyväinen olen tähän asti ollut  :)

Keskiviikkona mittailin hieman kulutusta parin sadan kilometrin lenkillä, jossa noin puolet oli moottoritietä (vakionopeussäätimessä 140km/h) ja toinen puolisko noin 80-100km/h. Keskikulutus näytti olevan noin 6.8l/100km.

Link to comment
Share on other sites

eipä kukkaro kestä uuden ostoa, diisselin tietenkin ostaisin jos uuteen olisi varaa. Jossain max 20.000 e

tuo rahamäärä liikkuu... vaikiahan se on pienempi tehoiseen vaihtaa eli kaipa se assää pitää alkaa jossain vaiheessa ensi vuoden puolella etsiä. Eihän nuo pösön moottorit huonoja ole vaan ne sähköt sen ympärillä aiheuttaa tiettyä huolestuneisuutta, kun muistelee vanhaa 405 tosta. Mutta ajat muuttuvat ja aika sekaisin nuo osat alkaa olla autossa kun autossa.

Link to comment
Share on other sites

Itsellä sama kuume menossa tällä hetkellä. Olen päättänyt minin hankkia ja kun tuossa viime viikolla kävin koeajamassa Hertsikassa laakkosella sitä uutta clubman ässää, niin kyllä hymy nousi äkkiä suupieliin. On se vaan veikee vekotin. Ei tulisi mieleenkään ostaa mitään muuta mallia. Oli siellä myös esittelyssä se uusi john cooper GP edition. Pohjoismaihin tuotu 11 kpl ja suomeen kaksi. Ne kaksi ovat Espoon ja Helsingin laakkosella. Hertsikassa oli numeroltaan 0375/2000 ja hintana oli 47000. Siinä vasta olis mini, josta ehkä joskus tulisi arvokaskin keräilykappale  8-)

 

Nohjoo, elikkä siis asiaan taas..

Itse ottaisin melko lailla kaikki tarpeelliset ja tarpeettomat varusteet. Sinäänsä hyvä, koska 1.1.2008 tulee uusi lisävarustehinnasto (voimassa jo) ja lisävarusteet laskevat aika hyvinkin hintoja. Esim. yksi kokoonpano vanhoilla hinnoilla oli tälläinen: en viitsinyt ottaa kattoluukkua, koska sen tuoma lisähinta oman vaihtoauton kanssa olisi mennyt yli 30k. Nyt saan kaikki samat varusteet + kattoluukun eikä hinta mene vaihtoauton kanssa edes yli 30k. Eli kyllä jotain hyvääkin tässä uudessa systeemissä.

 

Olen kysynyt tarjoukset kolmelta eli etelä-Suomen minimyyjältä ja paras tarjous on Hertsikassa eli luultavasti ostan ensi vuonna auton sieltä. Auto tulee kylläkin olemaan HB malli, kun tuota tilaa en tarvitse ylimääräistä.

Link to comment
Share on other sites

Onko tuosta uudesta GP editionista kuvia ja teknistä tietoa jossain ?

 

Hertsikassa oleva GP on vanhaa kopaa!

Viimeviikolla kävin katsastamassa uuden ässän ja kyselin works-paketin hintoja. Kukaan ei viellä osannut sanoa hintoja tai saatavuutta, mutta lupailivat ottaa selvää.

 

Uuteen koppaan tota GP-mallia tuskin ihan heti tulee ainakaan tänne pohjolaan myyntiin, eli hemuli löytää todennäkösesti kyseisen pelin aikaisemmin sieltä Ausfahrt-maasta ;)

 

Tämä ei nyt mitenkään kuulu tähän keskusteluun, mutta on aika mielenkiintoista, että täällä tuntuu olevan pirun vaikeata/mahdotonta löytää uutta normaalia (ei clubmannia)ässää koeajoon, eikä kyseistä peliä löytynyt edes sisältä!?!?

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...