TomiT Kirjoitettu 13. Helmikuuta, 2007 Raportoi Jaa Kirjoitettu 13. Helmikuuta, 2007 On tullut jo pidemmän aikaa ajateltua spacereiden hommaamista että saisi et:t pienemmäksi, sekä kesä- että talvivanteet vähän ulommas kun näyttää kovasti että olisi turhan sisällä. (orkkisvanteet 16" ja 17") Jos jollain on omakohtaisia kokemuksia tai vaikka huhupuheita niin kiitollisena ottaisin neuvoja vastaan. Onko kannattava hankinta vaiko ei. Katselin autovaruste.netistä 20-30mm keskittäviä spacereita, joita ei erikseen pultattaisi kiinni vaan vaihtaisin vain pidemmät pultit ja iskisin nuo väliin. Miltäs vaikuttaa, onko ihan tuhoon tuomittu ajatus? Kaverilla joskus aikanaan putosi rengas kun oli unohtanut vaihtaa pidemmät pultit, mutta silti vähän sellainen ei-niin-luottavainen olo noihin levityksiin. Hintaahan tuosta ei tulisi kuin 100-200 euroa, ja ulkonäkö paranisi huomattavasti. Mutta mitenhän käy esim. ajo-ominaisuuksien? Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Bättis Kirjoitettu 14. Helmikuuta, 2007 Raportoi Jaa Kirjoitettu 14. Helmikuuta, 2007 No onhan se ns. hyvän näköinen .... aivan kuin 40-sarjan renkaat :D :D :D , mutta .... En suosittele ! Siinä muuttuu alusta geometria ... olkapoikkeama .... yms. Rasittaa pyörän laakereitakin jne. Taitaa muuttua aliohjautuvaksi ??? Olen joskus noista kysellyt ns. asiantuntijoiltakin ... en ole saanut vastauksia. Tuosta sinun JCW S-Ministä voisi sanoa, että ovat varmaan tehneet alustan niin hyväksi noilla mitoilla kuin on mahdollista normaaliin ajoon. Ulkonäöllä tuskin kannattaa ajo-ominaisuuksia "huonontaa" ::) Minulla on juuri nyt talvipyörissä Sparcon merkkikohtaiset 16 mm levikepalat. ( auto ei Mini ) Korjaan niillä vantaiden "väärää offsettiä" lähemmäksi oikeaa. Katsastuksessahan noita ei oikein hyväksytä. Katsastan auton siksi kesäpyörillä. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Wile Kirjoitettu 14. Helmikuuta, 2007 Raportoi Jaa Kirjoitettu 14. Helmikuuta, 2007 Tuosta sinun JCW S-Ministä voisi sanoa, että ovat varmaan tehneet alustan niin hyväksi noilla mitoilla kuin on mahdollista normaaliin ajoon. Ulkonäöllä tuskin kannattaa ajo-ominaisuuksia "huonontaa" ::) Worksissahan on täysin vakioalusta. Täytyy muistaa että vakio-Ässässä on 40hv vähemmän. Kyllä alusta kannattaa aina päivittää vastaamaan tehoja, tosin itse sitä en koskaan tehnyt. Täällähän oli joskus juttua noista alustajutuista topicissa "Madallus" tms Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Nik0 Kirjoitettu 14. Helmikuuta, 2007 Raportoi Jaa Kirjoitettu 14. Helmikuuta, 2007 Todellakin olisi aika nähdä tässäkin maassa asiallisesti tehty MINI.. Ei muuta kun kunnon säädettävä alusta ja fillarit lähemmäs lokasuojan reunoja. Laakerit rasittuu kaikkein vähiten kun laittaa auton pukkien päälle talliin ja menee bussilla kauppaan ;D Eli tämmöistä asennetta ois kiva nähdä suomalaisissakin mineissä.. Tuossa minissä on 5 mm spacerit ja coiloverit.. Kuulostaa siis nuo yli 20 mm spacerit aika rajuilta. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Bättis Kirjoitettu 14. Helmikuuta, 2007 Raportoi Jaa Kirjoitettu 14. Helmikuuta, 2007 Kysymys koski, että kannattaako vaan spacerit laittaa ::), että näyttäis paremmalta. :) :) :) Jos taas puhutaan isommasta alustan ( esim. säädettävän ) laittamisesta, alustan laskemisesta jne .... , niin se on jo sitten toinen juttu. ;D ;D ;D ;D Siitä vaan laittamaan .... 8-) 8-) 8-) Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
MikaJ Kirjoitettu 14. Helmikuuta, 2007 Raportoi Jaa Kirjoitettu 14. Helmikuuta, 2007 Alle 80mm spacerit on pikkulapsille ;) Tässä odotellaan että saisi muutaman kilon alumiinikiekot koneistamosta kotiin. Vakio ET:stä poikkeaminen aiheuttaa KPI keskikohdan muutoksen renkaaseen nähden, mikä tulee aiheuttamaan "torgue/brake steering" ilmiötä varsinkin jos pito on hiukankin erinlainen renkaiden kesken. Selkokielellä asia, jos ET-luku muuttuu, auto lähtee vetelemään helposti kiihdytyksissä/jarrutuksissa. Mitä enemmän se muuttuu alkuperäisestä, sitä helpommin se tuntuu ratissa asti. Se on aina ajoneuvokohtaista että kuinka paljon sitten esim 20mm ET:n muutos vaikuttaa käytännössä, jousitusgeometriä, ohjaustyyppi (hammastanko, simpukka, tehostettu/tehostamaton...), yms vaikuttavat paljon asiaan. Toinen asia minkä luonnollisesti ET:n poikkeama vakiosta tuo tullessaan, on lisääntynyt kuorma pyöränlaakerille. Peukalosääntönä melkein usklataisin sanoa että normaaleissa autoissa joku 15-20mm muutos ei vaikuta juurikaan vielä mitenkään siihen. Katsotaan miten vanhassa Minissä kestää laakerit kun revitään ET-lukua +100mm alkuperäisestä ulospäin, siinä voi jo joutua vaihtelemaan tiuhempaan tahtiin laakereita vaikka käyttääkin parhaimpia rasvoja. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Nik0 Kirjoitettu 15. Helmikuuta, 2007 Raportoi Jaa Kirjoitettu 15. Helmikuuta, 2007 Kysymys koski, että kannattaako vaan spacerit laittaa ::), että näyttäis paremmalta. :) :) :) Jos taas puhutaan isommasta alustan ( esim. säädettävän ) laittamisesta, alustan laskemisesta jne .... , niin se on jo sitten toinen juttu. ;D ;D ;D ;D Siitä vaan laittamaan .... 8-) 8-) 8-) Meinasinkin juuri sitä että sopivan vähän spaceriä ja enemmän madallusta niin näyttää paremmalta harhauduin vain aiheesta. ;D Ite olen golffissa vakiona et 35 edessä käyttänyt kesällä ET35 vanteita 16 mm spacerilla eli ET 19 ja takana on vanteet ET 15. Eikä se nyt juuri huomattavassa määrin ole vaikuttanut ajo-ominaisuuksiin, kun alusta on muuten kunnossa. Eli nuo menevät juurikin noihin MikaJ:n 15-20 mm rajoihin. Sain tuolta jenkki MINI foorumia selailtua semmosen kuvan, että eivät käytä kovin paksuja spacereita, koska fillarit raapii muuten kaarin. Kaaria leikkaamalla tai rullaamalla saa enemmän tilaa. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Guest Nuno Kirjoitettu 18. Helmikuuta, 2007 Raportoi Jaa Kirjoitettu 18. Helmikuuta, 2007 Ongelmaksi taitanee muodostua juuri tuo "rubbing"-efekti, jos spacereitä laittaa. Itselläni oli vakioilla S-spoke 17" vanteilla alunperin 225/45/17 kumit ja ne raapi joka nurkasta nienomaan lokasuojan ulkoreunaan sisäpuolelta. Olihan ne hienot ja räyhkän näköiset, mutta ajettavuus oli aivan karmea - veteli jokaisessa urassa ja montussa ihan minne sattui (johtui varmasti siitä, että kulutuspinta oli lähes sakkorajalla). Vakiokoko renkaissahan on 205/45/17 eli juuri tuon 20mm on leveydessä eroa. Oma mutu-veikkaus on, että spacereitä käytettäessä on tehtävä muutoksia myös lokasuojien kaariin sisäpuolelle. Faktaahan tämä siis ei ole. n. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
TomiT Kirjoitettu 23. Huhtikuuta, 2007 Kirjoittaja Raportoi Jaa Kirjoitettu 23. Huhtikuuta, 2007 Tuli laitettua perjantaina spacerit vihdoin alle, ja kyllä ensikokemukset on iloiset 8-) Paksuudeksi tuli lopulta tarkempien mittailujen jälkeen 15mm per puoli, ja pulteiksi täten 40mm. Renkaat ovat leveyssuunnassa lähellä lokasuojien yläreunoja, eli auto näyttää heti huomattavan paljon paremmalta. Renkaiden kokohan itselläni on 215/40/17, ja vanteet vakiot s-spokesit. Laitan pari kuvaa kunhan tulee räpsästyä. Mielestäni nuo orkkisvanteet ovat liian sisällä, ja tämä pieni muutos toi aivan uutta näköä. Varsinkin takaapäin katsottuna renkaat ovat juuri siinä kohdassa missä pitääkin. Ajettavuus ei mielestäni (onneksi ;)) muuttunut juurikaan, ehkä ihan pienenpientä uraherkkyyden kasvua, joskin tuolla on niin pahoja uria etten ole tuostakaan ihan satavarma. Kaikenkaikkiaan olen todella tyytyväinen tähän päivitykseen. Kaikkiaan 130 hintaan lyömätön hinta/laatu-suhde kun auton ulkonäön parantamisesta puhutaan. Spacerit on FK:n keskittävät ja tilattu autovaruste.net:istä. Link to comment Share on other sites Lisää jakomahdollisuuksia...
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään