mini -75 Kirjoitettu 11. Syyskuuta Raportoi Kirjoitettu 11. Syyskuuta Noin 3 kuukautta sitten bongasin -75 Mk3 koppasen yksilön Myrskylästä, no siitä puhelu ja ajelu paikan päälle katsomaan mitä on kaupanja tuommoinen siellä OLI. Pienen harkinnan ja puntaroinnin jälkeen ajattelin että kyllä tuosta varmaan kohtuullisen saa,autohan on ollut pois rekisteristä ja katsastamatta noin 37 vuotta ja siitä seissyt tiettävästi noin 10 vuotta pimeessä yksin.NO matka alkoi kohti tuntematonta uutta määränpäätä ajatteli pikku mini ja saavuimme uuteen kotiin. No Niin siitä alkoi minun 3kk kestävä rypistys hitsaa rälläköi ja hitsaa lisää juu välillä piti tehdä muuta kun hitsaus kyllästytti tutkin sähköjä jotka sain pelaamaan pala palalta sillä hiiret oli asuttaneet auton kauan,lopulta pääsi asentamaan ovia ja muita peltejä mitä mukana tuli noo ei ne oikein istunut mutta onneksi kouvolasta Sheikiltä löytyi mallikelpoisia osia MM.konepelti, vanteet oikean puolen ovi taasen löytyi Salosta alan vankalta harrastajalta Jaskalta. Pitihän sisustustakin saada hieman inhimillisemmäksi. Penkit pidetään sellaisinaan mutta hieman korjausta ja hoitoa tahtoivat, uutta kerniä sileänä ja vanhan ovipanelin päälle kunnolla liimalla jotta sai ne ns. prässätyt syvennykset kohdilleen ja onnistui. Takana hattuhylly nahasta sekä edessä kojelauta samoin jotta näky edes hieman hivelisi katsastus kaverin silmää. No nyt ollaan päästy siihen vsiheeseen että auot on käynyt tyhjäkäyntiä tallissa, metriäkään sillä ei ole ajettu. Joten pieni koeajo on paikallaan jonka myötä todetaan, ei se toimi kunnolla, ja ei kun soitto Jaskalle Saloon, VOITKO auttaa ? Hän tuli paikalle ja tunnin ähräämisen sehän toimii... KIITOS JASKA. Katsastusaika varattiin 10.9.25 klo 10.00,ja siirtokilvet haettiin. Innoissaan menimme katsastamaan, tutkinnan jälkeen katsuri totesi että oikea etujarru ei ole niin hyvä kuin vasen, ohjauksessa oikealla puolella väljää. Eikun hylkyä tuli ja soitti MiniTronin Kaitsulle. häneltä löytyi tarvittava osa ja eikun tallille korjaamaan pientä. No nyt 11.9.25 uudestaan heti klo 8.00 katsastukseen , nyt on Mini katsastettu ja paperiasiat kunnossa. Tästä tämä projekti sitten jatkuu. Ykkösvaihe suoritettu ja kakkosvaihe alkaa, puretaan kaik pois korityötä varten, siitä lisää myöhemmin...:) Turbo 69, MiniKö and Jantsa 3
MINI VAN Kirjoitettu 28. Lokakuuta Raportoi Kirjoitettu 28. Lokakuuta Hauska yhteensattuma. Ostin vuonna 1975 uuden Mini 1000. Juuri tuon värisen (Bracken). Kävin Sisun automyyjän kanssa hakemassa sen Pyynikin Autovarusteen pihasta, Tampereelta. Lähempää ei ko. väristä Miniä löytynyt. Ajoin sen sitten koekilvillä Saloon ja suoraa ruosteenesto firman pihaan odottamaan käsittelyä. Ohessa kuva vuodelta 1979 kotipihasta (kuvattu paperikuvasta digikameralla).
mini -75 Kirjoitettu 28. Lokakuuta Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 28. Lokakuuta juu todellakin melkoinen sattumus katsoin tuossa auton vanhoja rekkari papereita niissä ei ainakaan käy ilmi tuo teikäläisen rekisteri tunnus....mutta mistäpä tietää vaikka olisi sama auto,päivittelen tuota projekti juttua parin viikon sisään kun auto saavuttaa kutsuakseni 2 vaiheen loppupään,mut kiitos mielenkiinnostasi.
Nuffield Kirjoitettu 29. Lokakuuta Raportoi Kirjoitettu 29. Lokakuuta THP-256 on purettu lähes 30 vuotta sitten. Jostain Huittisten puskasta se löytyi mattamustaksi maalattuna moottoria vailla. Joskus kasarilla sillä oli ajettu jäärataa/rallia, turvakaaret oli jossain vaiheessa poistettu. Ja aika rapsakassa kunnossa oli, Rauman pitsiviikolle olis voinut viedä näytille. Peräluukku kilpineen on vielä tallella, se saa uuden elämän ja käyttötarkoituksen tulevana talvena.
mini -75 Kirjoitettu 29. Lokakuuta Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu 29. Lokakuuta okei no surku kun on pantu pa.....kaks koko hyvä laite mutta loistavaa kun on jotain jäljellä josta muistojen havinaa.
MINI VAN Kirjoitettu 2. Marraskuuta Raportoi Kirjoitettu 2. Marraskuuta Surullinen päätös THP:n taipaleelle. Joskaan ei kovin yllättävä. 70-luvun aikana brittiläinen autoteollisuus oli ajautunut jyrkkään alamäkeen. Oli pitkiä työtaisteluja ja työehtoja heikennettiin yms. Seuraukset näkyivät mm. autojen laadun ja laadunvalvonnan heikkenemisenä. Kokoonpanolinjoilla syyllistyttiin jopa tahallisiin laiminlyönteihin ja laadun sabotointiin. THP:n osalla se näkyi monin tavoin: - kahden viikon ajon jälkeen kampiakselin pellistä prässätty hihnapyörä "räjähti" palasiksi (vaihdettiin takuuna) - noin vuoden ajon jälkeen (n. 34.000km) 3/4-vaihteen siirtohaarukan lukitusruuvi irtosi niin, että 3-vaihde jäi pysyvästi päälle - kojetaulun yläpuoliseen tuulilasin eduspeltiin oli "tumpattu" ilm. purukumi tai muu kitti "klöntti" ja maalattu siististi yli - yms. Ajoin koko 8-vuotisen omistusajan kestäessä n. 200.000km. Koneen vaihdoin vähän jälkeen 100.000km Mailerin 1098cc moottoriin ja myös muutos katsastin Minin ko. koneelle. Kaikista harmeista huolimatta en osannut pitää sitä erityisen huonona yksilönä. Varsinkin kun nuoren miehen ajoissa oli kaasupolkimessa lähinnä vain kaksi asentoa... Tein itse siihen turvakaaret ja ajoin sillä junioreissa kaksi rallia (Kaloppi-ralli 1977 ja Reiskan ralli 1978). Silloin "kilpuri" vietiin ajamalla kilpailuun ja kilpailun jälkeisenä sunnuntai iltana samalla autolla piti päästä opiskelupaikkakunnalle, Tampereelle. Vähän oli "perhosia" vatsassa kisojen aikana, että homma pysyi hallinnassa. Vuonna 1983 käyttöautoksi vaihtui Fiat 128 Sport Coupe 1300 SL vm. -75 (omat harminsa siinäkin). Mini jäi hetkeksi vielä harraste käyttöön. Myin sen kuitenkin syksyllä 1983, kun sille oli jo siunaantunut kaksi lajitoveria (Austin Mini 850 vm. -67 ja Mini Clubman 1000 vm. -72 (1275cc tekniikalla). THP:n jälkeen (oli 4:s Mini minulla omistuksessa) on tullut vielä 16 Miniä omistettua (osa tosin purku kuntoisia). Vielä näistä 20:stä Ministä viisi on tallissa. Neljä on joka vuosi ajossa ja yksi projektina työn alla. Yllä oleva vain "varoittavana" esimerkkinä, mihin voi päätyä kun Minin hankkii. Yhtään tylsää päivää (ja yötä) näiden kanssa touhutessa ei ole ollut. Tekninen osaaminen on karttunut ja rahaa "palanut", jos ei nyt pienen omakotitalon verran, niin aika kasa kuitenkin. Tuhat ja yksi tarinaa on vielä kertomatta THP:n kanssa seikkaillessa tapahtuneesta, mutta jääköön nyt kertomatta. Ei muuta kuin voimia "mini -75", oman projektin eteenpäin viemiseen. PS. Kiitos "Nuffield" nimimerkille takaluukku kuvasta. Lähtö maalaukseen kesällä 1982 Turbo 69 1
mini -75 Kirjoitettu Lauantai klo 06:34 Kirjoittaja Raportoi Kirjoitettu Lauantai klo 06:34 No huh huh olipa siinä tarinaa kertaalleen,on kiva kuula juuri tuollaisia tarinoita/eri vaiheita mineistä,itsellä pitänyt kiirettä oman projektin kanssa anteeksi siitä etten ole vastannut kertomukseesi,mutta kun olen vähän hölmö ja laadin aikatauluja itselle ja NIISTÄ on sit pidettävä kiinni makso mitä maksoi joten omassa aikataulussa oli että auto on maalarilla marraskuun 1 viikolla tiukalle meni mutta eilen illalla 7.11.2025 klo 2030 auto on maalarin pihassa,joten hitsaus hommia ja epämääräisen maalin poisto töitä oli paljon kun kävi ilmi että ko.väri EI ole automaalia pirusti hiomista maalari sano että tuo on sinun työ,hän hoitaa muut no nyt se on tehty.auto on tosiaan nyt purettu täysin vain jarru putket jäi ja pääsylinteri pitkät illat/yöt on vaatinut tallilta veronsa kuin DC-10 olisi laskeutunut sinne mutta nyt alkaa siivous ja heti perään piste osien siistiminen ja osien kuten kytkimen vaihtoja paljon muuta askaretta ennen kuin kori tulee takaisin.
MINI VAN Kirjoitettu 14 tuntia sitten Raportoi Kirjoitettu 14 tuntia sitten Kiitos vastauksesta ja kuvista. Vielä tuossa projektissa riittää "askartelua", mutta hyvin näyttää edistyvän. Jaksamista ja intoa projektin haasteisiin.
Turbo 69 Kirjoitettu 12 tuntia sitten Raportoi Kirjoitettu 12 tuntia sitten Vinkkinä sitten, kun konetta olet takaisin laittamassa, jäähdytintä ei välttämättä tarvii laittaa erikseen paikalleen. Kone mahtuu paikalleen myös jäähdyttimen paikallaan ollessa. Kone kannattaa ripustaa ketjuihin hieman takapainoisesti, eli takapää hieman alaspäin kallellaan.
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään