Jump to content

Kytkin ongelma


soppa

Recommended Posts

Kirjoitettu

Sain muuten sen omankin Vp:n pysymään korjaus hionnan jälkeen paikallaan. Oli sekin aika pahan näkönen.

  • Replies 71
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kirjoitettu

Nyt on vauhtipyörä viety koneistukseen, ei omilla vehkeillä saa pois materiaalia. Katsotaan nyt miten sitten käy, kun kaikki osat saapuu ja laittaa läjään.

Oliko tuohon kytkimen stefan vaihtoon jotain vinkkejä? Millä lähtee pois ja vaatiiko erikoistyökaluja? 

Toinen, vaatiiko tuo Kimin mainitsema "Kytkinhammaspyörän säätölevy" jotain erikoista vai meneekö vaihto helposti?

Kirjoitettu

 

Katselin, että mulla ei ollut tätä tiivistettä lainkaan (otettu youtubesta)... onko myös aiheuttanut jotakin? Tämä toki tilasin, joten nyt tulee paikoilleen. 

Aika paljon liikkui edestakaisin tämä akseli, joten tekee tuo tiiviste siitä "tiukemman"?

 

 

image.thumb.png.d7508f1c4fca3e6533ef42dead0d6c3e.png

Kirjoitettu

Moi,

Tolla roiskeen poistajalla ei ole mitään merkitystä. Estää vaan öljyn menemisen levylle jos toi stefa vuotaa.

Siis mikä akseli liikkuu edestakasin. Kammen päittäisvälys ei pitäis olla ku joku kolme kymppää.

Toi ratas jossa noi rihlat ei sais liikkua tuon akselin päällä ku jotain pari kymppä. Jos enempi ku milli kun lukitukset paikoillaan niin se prikka sieltä välistä on rikki.

/kimi

Kirjoitettu
25 minuuttia sitten, Kimi kirjoitti:

Moi,

Tolla roiskeen poistajalla ei ole mitään merkitystä. Estää vaan öljyn menemisen levylle jos toi stefa vuotaa.

Siis mikä akseli liikkuu edestakasin. Kammen päittäisvälys ei pitäis olla ku joku kolme kymppää.

Toi ratas jossa noi rihlat ei sais liikkua tuon akselin päällä ku jotain pari kymppä. Jos enempi ku milli kun lukitukset paikoillaan niin se prikka sieltä välistä on rikki.

/kimi

Liikkuu aika paljon, joten tuo prikka on varmasti mennyt. Liikkuuko liikaakin? 
Toinen asia, koitin kaivaa tuota stefaa irti mutta aika tiukassa on.. pitäiskö tuon lähteä helpostikin?

 

Kirjoitettu

Pyöritä ja samalla vedä sitä vaikka papukaija pihdeillä 'hellästi', öljyä väliin.

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Kirjoitettu

Ei riittänyt 2mm jyrsintä VP:stä, että kiinni c prikkaan. Voiko tuosta ottaa vielä 2mm vai tuleeko jotain muuta ongelmaa? 
helpoin varmaan olisi, että tilaa uuden VP:n ja kokeilee sillä jos ja kun tuo nykyinen on niin kulunut kartiosta. 
 

 

Kirjoitettu

Pahan näköisiä kampiakselin kartioita kyllä olen nähnyt, mutta taitaa tämä viedä voiton. Laita vähän kuvaa miten olet vauhtipyörää jyrsinyt,että tyhmempikin ymmärtää mistä on kyse.  Ei taida uusi vauhtipyörä paljon auttaa jos akselin kartio on sökö. tapsa

Kirjoitettu

Päivitystä!

Kuva 1, jyrsittiin siis VP:n laippaan syvennystä ettei osu C prikkaan. Ei auttanut vieläkään eli vetää paketin jumiin kiristäessä. Kuva 2, otin kotikonstein vielä VP:n laipan ulkohuulloksesta pois muutaman millin, tämä huullos otti kiinni kytkinlevyn vetorattaaseen kiristäessä Kuva 3 (otettu jo pois materiaalia). Kuva 4, eli tuon verran menee VP:n laippa kartioon ja jää kiristystä. Mutta silti, kun vedän kiinni mutterin niin koko paketti hirttää kiinni, eli kun päästän VP:n lukitukitus tapin irti (startin kautta) niin VP ei pyöri mihinkään?!

Olisikohan nyt niin, että alkuperäisen VP:n hammaskehän jälkeen oleva huullos ottaa kiinni moottorikoppaan? Tämä pakettihan liikkui kokonaisuudessaan n. 3-4mm koneeseen päin.

Saisikohan tuosta VP:n huulloksesta otettua tuon muutaman millin pois kotikonstein? Eli rälläkkä ja joku ohjari niin saisi ajettua suhteellisen suoraan?!

IMG_0128.jpeg

IMG_0134.jpeg

IMG_0132.jpeg

IMG_0138.jpeg

Kirjoitettu

Siis liikkuiko vauhtipyörä useita millejä? Kampiakselin päittäis välystä on silloin liikaa.

Kirjoitettu
2 minuuttia sitten, Turbo 69 kirjoitti:

Siis liikkuiko vauhtipyörä useita millejä? Kampiakselin päittäis välystä on silloin liikaa.

Siis tarkoitan, että VP siirtyi useita millejä kohti moottoria. Ei siis välyksen takia, vaan hiomisen ja jyrsimisen takia

Kirjoitettu

No sitten on mahdollista, että ottaa kaavelin koppaan kiinni. Yritä sen verran pyöräyttää, että näkyy, mihin. Onko siulla kuvaa, minkä näköinen kampiakselin pää on nyt hiottuna?

Kirjoitettu

Otin VP:stä nyt n. 7mm pois, ohjarin kanssa ajoin niin aika suora tuli. Toivottavasti ei hirveästi tärytä. Seuraavaksi VP:n viilaus ja kaikki kasaan sekä kokeilu, että vieläkö hirttää kiinni.

Ohessa vielä hiottu akselin pää, hiukan se tasoittui.

IMG_0141.jpeg

IMG_0142.jpeg

Kirjoitettu

Hurjan näköinen kyllä yhä. Tuo Vp on kyllä erinäköinen kuin tavalliset. Paljonko painaa? Normi on 9kg.

Kirjoitettu

VP:n kaventamisen jälkeen otti vielä kiinni kytkinkopan runkoon hammaskehän reunasta. Siitä pieni kotikoneistus niin kaikki meni paikoilleen ja kone myös pyöri eli ei ainakaan enää ota mistään kiinni. VP:kin tuntui kiristyvän. Huomenna jos pääsisi jo kokeilemaan toimiiko kytkin. 

Kirjoitettu

KYLLÄ, meillä on kytkin!!!

Iso kiitos kaikille neuvonsa jakaneille!! Kimin ohjeiden mukaan tein. Tosin VP:tä joutui kaventamaan, hammaskehää sorvaamaan ja VP:n vetolaipan kaulusta lyhentämään jotta ei ota mihinkään kiinni. VP liikkui nyt n. 3-4mm koneeseen päin.

Kytkimen työntötappia joutuu vielä hiukan pidentää, ottaa pikkuisen liian alhaalta vaikka lisäsin siihen mittaa n. 3mm.

Kirjoitettu

Hieno homma! Toivottavasti Vp kestää nyt kiinni.👍👍

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...