jvaho
-
Viestit
165 -
Liittynyt
-
Viimeksi vieraillut
-
Days Won
14
Reputation Activity
-
jvaho got a reaction from MiniKö in Mini 1000 vm. 1978
Tänään ehdin jakajan (jaottimen) kimppuun. Sain sen naputtelemalla kääntymään (myötäpäivään) ja lähdin testilenkille. Jep, nyt se vetää ja kiertää jo ok. Tästä innostuneena hain vaimon ekalle Miniajelulle eikä hän(kään) voinut olla hymyilemättä - on kyllä hauska auto!
Ennakko täytyy strobolla katsoa ja säätää sitä. Muutakin pikkuhommaa on tehtävälistalla, kaasupolkimen vaijeri on tällä listalla varsin korkealla. Hyvin ärsyttävä ajaa nykyisellään.
-
-
-
jvaho got a reaction from Kirurgi in Mini 1000 vm. 1978
Laturi kävi tänään irti ja hienosti se pyörii, laakerit siis ok ja akselikin vaikuttaa suoralta. Hiilet vaihdoin nyt uusiin, toinen kun oli jo kovin lyhyt. Hiilet (4.6mm x 4.6mm) löytyivät Motonetista hintaan 1.99€/pari. Ihme että löytyi mutta laadusta ei kyllä tiedä. Kun Ihmettelin tätä (hiilien löytymistä Motonetistä) kotona vaimolle, kuunteli tytär ja totesi "mutta sehän on autoilevan ihmisen tavaratalo".
-
-
-
jvaho got a reaction from koirankoppi in Mini 1000 vm. 1978
Tein eilen koirankopit: silikoniset tiivisteet ovat nyt paikallaan ohueti tiivisteliimalla molemmin puolin voideltuina.
-
jvaho got a reaction from PanuPetteri in Mini 1000 vm. 1978
Kyllä lähtee! – Tehty Clipchampilla (1).mp4 -
-
-
-
-
-
-
jvaho got a reaction from Weikko in Mini 1000 vm. 1978
Uusi katkaisija tuli nopeasti. Tänään ähräsin sen paikalleen ja jee, nyt vilkut JA äänitorvi toimivat! Jatkoin sähkölaitteiden läpikäyntiä, ja vaikka nyt kaikki katsastuksessa tarvittavat laitteet toimivat, polttoainemittari ei toimi. Nyt näyttää että anturi kyllä toimisi, mutta itse mittari ei. Virtaa ei tule. Täytyy selvitellä. Ja toimivatko sitten vedenlt- ja öljynpainemittarit niin saas nähä.
Vesipumpun tiivistekin saapui ja pumpun ja syylerin voi siis kasata. Sitten vaan kaasarin sekä virranjaottimen läpikäynti ja eikun käyntiin 😊.
-
jvaho got a reaction from Kirurgi in Mini 1000 vm. 1978
Jäähdytysjärjestelmä on yhä kasaamatta kun uuden vesipumpun mukana tullut tiiviste oli rikki. Odottelen nyt uutta tiivistettä. Laturi tuli purettua ja sen laakerit vaihdettua, entiset olivatkin jo lopussa. Nyt se pyörii hyvin. Myös äänitorvi oli auki ja kaverin johdolla se saatiin kuntoon - itseltäni se olisi jäänyt kunnostamatta. Nyt kun sen katsoi niin helppo homma. Hetken auton k a i k k i sähköt jo toimivat, mutta sitä riemua ei montaa minuuttia kestänyt kun suuntavilkut lakkasivat toimimasta. Ihmeellistä tämä on. Päättelin että vika olisi hätävilkkukytkimessä ja tilasinkin juuri uuden. Vanha kytkin kyllä näyttää sisältä(kin) ihan kunnolliselta. Mutta omituista ja mystistäkin on, että juuri ennen kun suuntavilkut lakkasivat toimimasta, vilkkua päälle kytkettäessä käynnistyvätkin hätävilkut... No nyt siis syttyvät enää hätävilkut ja suuntavilkut eivät. Suntavilkkuviiksen kautta toimii kuitenkin töötti, pitkät ja pitkien väläytys. Lisähämmennystä herättää että virtaa tulee koko ajan sekä hätä- että suuntavilkkureleelle, oli suuntaviiksi tai hätävilkkukytkin missä asennossa tahansa. No, jospa kaikki ratkeaa uudella hätävilkkukytkimellä!
-
-
jvaho got a reaction from MiniKö in Mini 1000 vm. 1978
No se oli juuri näin! Hiukan kun tunkilla kevensi niin pyöri ongelmitta.
-
jvaho got a reaction from MiniKö in Mini 1000 vm. 1978
No juu, ne olivat väärin päin. Ilmausnipat tulee olla siis kilvessä navan takapuolella ja yläviistoon. Nyt irroitin kilven, asettelin ne vierekkäin ja hetken tuumailtuani vaihdoin nipat eri kohtiin (kuin olivat toimitettuna) ja nyt ne menevät paikalle ok. Tosin kun irrotin vetolaipan, laakerin ulommainen kehä tuli mukana ja takaisinasennus ei onnistunut enää käytössä olleessa ajassa. Kesken siis jäi, mutta joku ilta sitten taas.
-
jvaho got a reaction from Turbo 69 in Mini 1000 vm. 1978
14.-18.4.2022
Inventoin selviä osapuutteita ja tein osatilauksen. Tilasin mm. uudet sytytysosat, jarrukilvet romppeineen sekä kaasuttimen, jarrujen, kytkimen korjaussarjat. Kaverin isän kolmen Minin avainnipusta yksi toimi takaluukkuun sen verran että se saatiin auki. Sisältö oli pieni pettymys, jonkun 80- tai 90-luvun hauskan yllätyksen sijaan sieltä löytyi tunkki, tyhjä akkukotelo, varoituskolmio ja roskia.
24.4.2022
Kytkimen pää- ja työsylinterit ovat nyt irti. Työsylinteri oli vaihdettava uuteen, mutta pääsylinterin sai vielä kunnostettua. Myös 2-piirinen jarrusylinteri on nyt irti ja siinä on uudet tiivisteet. Jarruputket tekisi mieli vaihtaa, mutta saavat nyt olla - toivon että ovat ehjät. Kytkin- ja jarrusylinterin poisto teki tilaa moottoritilaan, nyt pääsee hilseilevään maaliin ja ruosteisiin kiinni. Koitin fosforihappokäsittelyä: levitin pensselillä 85%:sta happoa suoraan ruosteen päälle. Toimii.
27.4.2022
Kaasuttajan on nyt irti kunnostusta varten. Samalla tuli lisätilaa moottoritilaan ruosteenpoistoa (rintapellistä) ajatellen. Kun ruoste on pois, pohjamaali ja auton korimaalia päälle?
28.4.2022
Tankissa oli vajaat 10 ltr vanhaa bensaa ja runsaasti ruostetta. Poistin vanhan polttoaineen ja huljuttelin tankkia muutaman kerran 1-2 litralla E85 -polttoaineella (etanolilla). Ruostemuhjua poistui pari kahvikupillista. Kun tankki oli kuiva, sai sieltä ravisteltua ulos 2-3 dl kuivaa ruostejauhoa, mutta seinissä on yhä ruostetta. Aikani nettiä opiskeltuani päädyin käsittelemään tankin fosforihapolla. Sekoitin 0,5 litraa 85%:sta fosforihappoa 3,0 litraan vettä ja kaadoin tankkiin reilun tunnin ajaksi. Kääntelin ja ravistelin n. 10 minuutin välein. Kaadoin ruosteiden hapon pois ja laiton vielä 1,5 litraa n. 30%:sta happoa tankkiin. Kääntelin ja ravistelin vielä noin 20 minuuttia ja kaadoin loput pois. Tankki puhdistui kyllä, mutta ei ole vielä valmis: ruostetta on yhä ja vanhan polttoaineen yläpuolisen tankin osat ovat kummallisen violetin möhnän peitossa. Uusin huuhtelun jossain kohtaa väkevämmällä seoksella ja pidemmällä vaikutusajalla, jospa se auttaisi?
2.5.2022
Jatkoin pintaruosteen poistoa fosforihapolla sivelemällä sitä nyt hiukan vedellä lantrattuna takaluukun lattiaan. Irrotin jäähdyttimen päästäkseni kiinni polttoainepumppuun ja sotkuksi meni; ruostevettä valui lattialle ja Minille varattu aika kului lattian kuivaamiseen. No, syyläri on nyt irti odottamassa tarkistusta ja ehostusta. Jäähdyttimen yläkannake on happolitkussa puhdistumassa, ja myös termostaatti on irti. Päädyin irrottamaan myös jäähdyttimen tuuletinpropellin että polttoainepumppuun pääsisi paremmin kiinni. Samalla avautui myös lisätilaa konehuoneen pintojen kunnostamiselle.