
JiiAa
Jäsenet-
Viestit
37 -
Liittynyt
-
Viimeksi vieraillut
-
Days Won
2
JiiAa's Achievements
-
Kirurgi reacted to viestiin: R53 pätkii kiihdyttäessä
-
Oulun seudulla asustelen että matkaa on.... Mysteeri alkaa ehkä selvitä, ja jo aikaisemminkin arvelin että jossain vaihdetuissa osissa on oltava vikaa. BCR8ES tulpat laitoin, uudet, nyt kun tutkailin niin yhdestä tulpasta oli kärkiväli todella pieni, ja toisesta vähän ahtaalla, pari muuta oli lähellä .035 (mitä nyt temun "mittaliuskaan" voi uskoa). Mikä väli kannattaa säätää 17% hihnapyörälle, vai onko kovin tarkkaa? .035 ilmeisesti on lähellä oikeaa. Auto kulki todella hyvin, mutta vaikka kärkivälin koitin säätää lähelle tuota 0.3-0.35 kaikkiin, niin ihan aavistuksen verran nykyttää. Ei välttämättä oudompi kuski edes huomaisi. Mutta ihan ajettava autosta tuli, aikaisemmin nykiminen oli paljon selkeämpää ja se ilmeni aina, nyt sitä pitää vähän houkutella tietynlaisella kaasun käytöllä niin pientä empimistä saa aikaiseksi. 30 vuotta autoilua takana, ikinä ole kärkivälejä tarkastanut/säätänyt auton tulpista, aina vaan plug&play. Taidan ostaa suosiolla uudet NGK:t tilalle, jospa se siitä. Onhan noita väärennettyjä NGK tulppia ollut viime vuosina liikeellä, en tiedä onko Suomessa asti. Tai sitten olen itse kolhinut paria tulppaa, +32 helteessä kun tolskasi niin ei sitä aina niin terävänä ole kun tekee montaa hommaa yhtäaikaa. Autossa ostaessa paikallaan olleista tulpista oli kahdessa suunnilleen oikea väli, kaksi oli todella väljää. Nyki kyllä näilläkin... Yksi vaihtoehto mikä jää jäljelle on se että uudet kohtuuhintaiset Engitech johdot mitkä nyt paikallaan temppuilevat. Oireet vaan vähän muuttavat muotoaan kun johtoja liikutellaa tulppia ja puolia arpoessa. Että pitääkö se orkkista hommata isolla rahalla... Lambdoja on samalla liittimellä todella montaa mallia tarvikkeena, johdon pituus vain vaihtelee. Ilmeisesti kaikki käyvät kunhan ei metrin mittaisella johdolla varustettua laita?
-
Kaasuläpän puhdistin, en avannut tms.
-
Bpv vaihdettu, nykii vielä vaan n. 2500-4000rpm välillä. P1229 vikakoodi kaasuläpästä tuli vaihdon jälkeen, nollasin ja pysyi poissa. Detroitin bpv tuntui sormiin jäykemmältä kuin käyttämätön ebay halppis. Ilmaantui näemmä myös takinmaisesta lambdasta vikakoodi, p0138 ja lukema kyllä näyttää pumppaavan, mutta takalambda ei pitäisi vaikuttaa ajoon mitenkään käsittääkseni? Vikavalo ei syty, koodi oli vain muistissa. Alkaa olla moti nollissa, kokeilen vielä huomenna toisella puolalla ja vanhoilla tulpilla. Jos ei auta niin saa jäädä tallin nurkkaan toistaiseksi. Tuon lambdan voisi tietenkin uusia.
-
next reacted to viestiin: R53 pätkii kiihdyttäessä
-
Ok, eli ei ole ikuinen kallis tuning osa Sisästä näyttää hyvältä mutta ulkokuoresta päätellen tuo on ollut paikallaan vuosikausia. Saan alkuviikosta testiin toimivan vakioventtiilin, jätänpä auton levälleen siihen asti. Ei ole rahasta kiinni nyt tämä harrastus, menee vaan vähän tunteisiin kun "hyvään" autoon saanut laittaa ripakopallisen osia eikä ole vieläkään kunnossa... Jospa se venttiilin vaihdolla tokenee, ja onpahan tehty sitten todella iso huolto muilta osin...
-
Tulpanjohdot testattu toiset, ei vaikutusta. Purin bypassin, näyttää olevan Detroit Tunedin osa paikallaan.... Kumit kunnossa, jousi ehjä. Käsin painaessa liikkuu miten pitääkin eli läppä aukeaa. Mitähän sitä sitten, bensansuodatin pitää vielä vilkaista onko o-renkaat kunnolla ja testata vanhoilla tulpilla. Voihan joku uusista tulpista pätkiä... Hyviä arvauksia kellään jatkoon? Voiko bypassi olla rikki vaikka vaikuttaa käsissä ehjältä?
-
Laitoin samanlaiset astetta kylmemmät Ngk mitkä oli ennenkin. Tuo 17% rulla vaatii ne. Kokeilin painella bypassia ja siellä tuntui vastus, eli ei taida olla siinä vikaa. Myös alipaineletkuja kävin taas läpi.
-
JiiAa alkoi seuraamaan aihetta: R53 pätkii kiihdyttäessä
-
"Yo-yo effect" vaivaa täälläkin, ei-facelift Cooper S. Kysytäänpä apua kokeneemmilta ennenkuin alan kaataa lisää rahaa autoon.... Hankin auton hiljattain, "hyvin pidetty ja huolehdittu harrastajan auto" paljastui joksikin hieman muuksi. Auto ei nykinyt koeajolla tai kotimatkalla. Ensimmäisenä vaihdoin tulpat ja ilmasuodattimen, molemmat todella ryypätyn näköiset ja auto todellakin heräsi eloon ja kulkee kuten 17% rullalla olettaisi. Bensansuodattimen vaihdoin myös, oli todella likainen kuten voi odottaa 250000km ajetusta. Kaikenlaista muuta pajotusta tehty, mm. vetaria, lootaöljyä, moottoria pesty loputtomasta öljymönjästä, maadotuspisteitä putsailtu ja kaikenlaista muuta huoltoa ja ennaltaehkäisevää tyyppivikaa korjattu. Jossain vaiheessa havahduin varsinkin kakkosella/kolmosella n. 2500 rpm tienoilla tapahtuvaan nykimiseen (normaali ajossa ja asiallisella kaasunkäytöllä). Kun antaa lisää kaasua tai polkaisee kunnolla niin ei nyi häiritsevästi ja kulkee ihan ok. Vaikea verrata tuohon suodattimen vaihdon jälkeiseen aikaan kun autolla ajettu niin vähän johtuen jatkuvasta pajottamisesta ja aikaa kulunut viikkoja. Vikakoodeja ei ole sytkään liittyen. Tulpanjohdot ehjän oloiset, ei lyö sormille eikä pätki kun suihkii sumutepullolla vettä päälle eivätkä kipunoi pimeässä. Välijäähy käytetty irti sen jälkeen kun nykiminen alkoi, tiivisteet ok näköiset, imuvuotoja suihkittu joka puolelta konetilaa eikä niitä tunnu löytyvän. Välijäähyn alla oleva bensapaineensäätimen alipaineletku oli irti, luulin jo vian löytyneen mutta ei mitään vaikutusta. Toista puolaa kokeiltu, uudet tulpat näyttää edelleen päällisin puolin ehjiltä. Hihna ei kovin vanha ole ja päällisin puolin ehjä. Käynnistyy kuumana ja kylmänä, ehkä aina aavistuksen "viiveellä" mutta se on internetin mukaan enempi ominaisuus. Onko kellään kokemusta että tulpanjohdot ollut sökönä mutta mitään vikakoodeja ei ole tullut? Ne nyt pitää kuitenkin vaihtaa kun iästä ei ole tietoa. Voiko bypass valve aiheuttaa tuota ongelmaa? Kannattaako ennakoivasti kuitenkin vaihtaa noilla kilsoilla? Miten se käyttäytyy ahtomittarissa, boosti pomppii miten sattuu? Virittelin Torque Pron ja kännykän ODB2 töpselin nokkaan eli dataa saan katsottua. Bensapuolella vian ei luulisi olevan koska toimii paremmin kierroksilla. Jostain luin että bensansuodattimen vaihdossa huonosti jäänyt o-rengas vetelee ilmoja ja auto pätkisi, mutta kai se minulla pätkisi koko kierrosalueella, ja varsinkin siellä ylärekisterissä? Bensapumppu on varmasti orkkis mutta en sitä epäilisi vielä näillä oireilla. Onko jotain muuta mitä ottaa huomioon asiassa? Tässä on niin moneen kertaan tullut tilattua eri osia ja odoteltua paketteja että nyt haluaisin homman kerralla kuntoon yhdellä Aeromotorsin paketilla Eikä taas tilata jotain, todeta että jaha tämäkin lisäksi rikki, tai että eipä auttanutkaan ja sitten odotellaan taas 5 päivää uutta tilausta. Pahoittelut pitkästä tekstistä, mutta ehkä näistä horinoista on jollekkin muulle joskus apua vastaavan ongelman selvityksessä...
-
Onko Aliexpressissä kaikki myös vääriä? Saisi alle 40€ kuluineen silikoniletkun ja intercoolerin silikonitiivisteet. https://www.aliexpress.com/w/wholesale-mini-r53-silicone-intake.html Esim. tämän arvosteluissa on kyllä kommenttia että ei ole oikean kokoinen.... https://www.aliexpress.com/item/1005006961520563.html
-
karvalakki reacted to viestiin: R56 bensapuolen oireiden yleisyys?
-
Kiitos kommenteista, tankin tuuletusventtiili ja bensansuodatin on halpa ja helppo vaihtaa, vaihdan ne ja sitten vain kovaa ajoa.
-
N14 2007 Cooper S , ajettu 208 000km, hyvin huollettu ja kuitteja eri tyyppivioista reilu nippu. Mutta, bensapuolelle ei ole historian mukaan tehty koskaan mitään. Onko HPFP sellainen joka menee "varmasti" rikki, vai onko se tuurista kiinni? Entä siirtopumppu ja aktiivihiilisuodattimen tai "luft valven" vaihtotarve? Ostin auton , kun halvalla sain, tietoisena riskinä (lukuiset mahdolliset vikapaikat tiedossa) harrastekamppeeksi. Ulkolaisten foorumien perusteella tuo bensapuoli reistaa usein ja monin tavoin ja ainakin HPFP tuntuu särkyvän pienilläkin kilsoilla. Eikös BMW joutunut jatkamaan takuutakin tämän vuoksi. Auto siis toimii normaalisti, eikä suhauta edes bensatankin korkkia avatessa. Bensasuodattimen vaihdosta en löytänyt tietoa, sen vaihdan ainakin heti kun ehdin. Ajelenko siis auringonlaskuun huolettomana vaan pitäisikö olettaa vahvasti että tuuri loppuu ja tehdä jotain ennakoivaa toimenpidettä? Auton kanssa olisi nyt aikaa puuhastella, eli menee ajoon vasta keväällä. Ajokortti ollut kohta 30 vuotta, -74 Mini ainoa millä jäänyt tien päälle vian vuoksi, ajattelin yrittää ennakoida että R56 ei ole se toinen tielle jättävä kulkupeli. Paljonhan nuo bensapuolen ongelmat tuntuvat oireilevan kylmäkäynnistyksessä esim. mutta löytyy juttua että jääty laakista tien poskeen ilman vikakoodeja. Onko nämä bensaongelmat siis yleisiä, vai saako näistä väärän kuvan foorumien perusteella?
-
On siellä öljyt vaimentimessa Laitoin orkkisneulan, toimi hyvin, laitoin AAU neulan takaisin ja toimi taas hyvin, pikku säädöllä oikein hyvin... En tiedä oliko jotain roskaa tms. ja neula "jumittui" vai voiko tuon asennuksen vaan käsiä noin lahjakkaasti. Vähän carbcleaneria suhauttelin neulan vaihdon välissä. Eli minorv8 oli ihan oikeassa, neula oli jotenkin viturallaan ja bensaa huilasi läpi liikaa.
-
Jaha, vanhalla neulalla meni aika lähelle pikasäädöllä (kun kovasti poltteli päästä ajelemaan). Ei väri niin sininen ole kuin YouTube videoissa mutta auto toimi melko hyvin testilenkillä. Neulojen profiilit ovat melko erilaiset, saako tuon paketin "toimimaan" hyvin tuolla AAG neulalla? Pientä empimistä kovemmissa kiihdytyksissä ja vapaalle kun vaihtoi vaikka liikenne ympyrään tai risteykseen ja sitten jatkoi vaikka kolmosella matkaa niin tuntui hyytyvän pahasti, kakkosta vaati pesään ja röpöttäen liikkeelle. Tasakaasulla pelasi hyvin. Ja liikkeelle ykkösellä sekä siitä 80 vauhtiin rauhallisesti pykältäen meni ihan hyvin. Säätö alkaa olla jo noin lähellä niin puhutaanko tässä nyt vartti kierroksen säädöstä seosmutteriin vai jotain 1/8 osa kierrosta kerrallaan? Liian laihalla taitaa käydä kun ei bensa riitä aina kun sitä tarvitaan.
-
HS4 oli aikaisemmin vakio imu/pakosarjalla sekä AAG neulalla paikallaan, kone porattu 998cc. Toimi oikein hyvin, mitä nyt kylmänä vähän röpötti ja koneen piti muutenkin lämmetä hyvin että jaksoi vetää kunnolla. Laitettu Minispares stage1 kitti AAU neulalla ja K&N filtterillä. Kone käy liian rikkaalla koko ajan, oli säätöruuvi täysin kiinni tai auki. Gunson Colortunella väristä näkee että rikkaalla käy. Auto ei edes sammu vaikka ruuvin vääntää mihin tahansa. Tulpat luonnollisesti erittäin mustat. Jotain se seos säätö tekee kun Colortunessa väri hieman vaihtuu mutta siniseksi en saa sitä millään. Voiko neulan asennuksen käsiä noin pahasti vai mitä pitäisi tehdä? Onko tuolla kaasarin ruskealla "spacerilla" merkitystä? Jätin kaikki paikalleen, uudet tiivisteet on eikä pitäisi ilmaa vetää mistään. Onko kaasarin asennolla merkitys, eli voiko se jäädä liian vinoon ja bensan pinta on jotenkin väärin tms.? Säätö on pakko tehdä suodatin irti kun mutteria ei muuten pääse pyörittämään, ei kai se voi noin paljon vaikuttaa? Onko se 2 vai 3 kierrosta auki sopiva aloitus kohta mistä lähteä hakemaan? Tästäkin löysin hieman eri näkemyksiä googlella...
-
Tästä kellään tietoa?
-
Onko noita Miniin tarkoitettuja Slottien muttereita olemassa useita kokoja vai onko kaikki samalla speksillä? Ebäyssä yms. on moneen lähtöön, mutta onko se vanteen valmistajasta kiinni millä spekseillä sopii? Vai käykö "aina" vaikka näillä tiedoilla: 3/8" UNF Thread 41/64" Shank 17mm Hex