Jump to content

"Näin sovit paremmin Miniin" -dieetti...


Guest .

Recommended Posts

Meikäläisen ruokavaliosta on tullut omorf-ajoilla joillekin jo jonkinlaista käsitystä. Nettisivultani löytyy pari todistetta kuvien muodossa. Jatketaanpas aihetta...

 

Viime kesän loppuun asti oli painoni vakiintunut (tai oikeastaan oli ehkä tasaisesti pienessä nousussa) 88-90 kg tasoon. Kun vein Minin Siiliin syksyllä, heilahti vaaka 89,9 kg. Mulla oli ongelmana se, että syönnin yhteydessä alkoi vyöstä loppumaan reiät ja housujen ylänapit ei pysyneet kiinni. Uuden farkkuvaraston ostaminen näytti vääjäämättömältä. Oli pakko keksiä jotain, jotta farkkujen sijaan voin ostaa vaikka jotain tuninki -osaa Miniin ja sovin autoon ensi kesänäkin.

 

Sinälläänhän 187 pitkälle tuollainen 90 kg ei vielä paljoa ole, joten kyse oli lähinnä siitä, voiko näin laiha edes laihtua. Erilaiset kuurit on nyt muodissa, joten kokeilunhaluisena masokistina riitti intoa kokeilemaan tätäkin kärsimystä.

 

Lauhkeana pihvinpurijana, mulle ei ihan mikä tahansa dieetti sopinutkaan. Muutaman Atkins -dieetistä kertoneen dokumentin katsoneena oli jäänyt pari asiaa mieleen - lähinnä pihvi ja kananmuna osuus. Jeps, aloitin sitten sen kummempin muuta selvittämättä dieetin ja pari kuukautta 80% ruuasta oli lihaa, 10% juustoja, ehkä 5% kananmunaa ja jopa pari kertaa viikossa siivu tomaattiakin tai salaatin lehti. Luonnollisesti kaljaa, Bacardi Colaa, Gin Tonikkia tahtiin drinksu päivässä...

 

Vajaat pari viikkoa dieetin aloittamisen jälkeen mittasin työpaikan kuntosalilla käydessäni painoksi 88kg. Kävin peräti kokeilemassa jumppaa, mutta en ole sittemmin käynyt, koska oli mulle aivan liian raskasta touhua...

 

Eka 3viikon - kuukauden jälkeen paino oli jotakuinkin pudonnut sen verran kuin on painoeroa ennen ja jälkeen ruokailun eli 3 kg. No, ainakaan paino ei noussut tuolla dieetillä, jossa 1.1 kg pyttipannupussi + nakkipaketti oli muuttunut ½-1 kg:ksi täyslihamakkaraa tai muuta lihatuotetta (esim. kilo kanafilettä(2kk myöhemmin lisäsin wokkivihannekset) pariksi tunniksi pataan => nam) ilman perunaosastoa, riisiä tai makaronia.

 

2 kk melko puhtaan lihakuurin jälkeen selvittelin lisää tämän protskudieetin saloja ja selvisi, että salaattiahan saa syödä. Kaljaa ei saanut käyttää, mutta yllättäen kirkkaat viinakset käy, joten GT:t ja Bacardi Colat säilyi ruokajuomina... Jeps, keripukki ei uhkaa ja siirryi käyttämään lihan lisäksi ennen dieetin aloittamista selvästi enemmän salaattiosastoakin. Braatvurstikin on paljon parempaa, kun sen kanssa saa syödä huoletta paistettua hapankaalia. Jee, ruokavalio on alkuperäistä terveellisempi, eikä paino näytä ainakaan nousevan.

 

Kun en omista vaakaa, niin ei ole tullut painoa seurattua. Sen verran on tullut pantua merkille, että jostain tammikuun loppupuolelta asti vyön on voinut vetää tiukemmalle ja housuja on uskaltanut (ilman ylänapin ratkeamisen pelkoa) pitää jopa ilman vyötä. Jopa tiukimpia farkkujani!

 

Silti oli lievästi sanottuna aikamoinen järkytys, kun viime perjantaina työpaikan kuntosalin vaakalla käydessäni (siis en ole käynyt koko aikana salilla - se tästä vielä puuttuisi, jos kuntoilisin) vaaka näytti alle 79kg...

 

Alkaa olla kevyttä kävellä rappuset ylös ja nyt ollaan kaverin kanssa käyty pari kertaa sulista pelaamassa. Jaksais pelata yhtä hyvin kuin joskus 15 vuotta sitten, jolloin viimeksi olin näissä painoissa ja silloin olin suliksen osalta aika kovassa kunnossa (pelattiin useita kertoja viikossa).

 

Nyt kun tämä kuuri on kestänyt jo näin pitkään, niin pitää vielä käydä esim. verenpaine & kolesteroliarvojen mittauksessa, jotta selviää, onko tilanne niiden osalta hallinnassa vai pitääkö muuttaa jotain. Olotilan perusteella on pakko sanoa, ettei alkuperäinen tilanne ollut ainakaan parempi, mutta onko tämä nykyinen vielä ok, onkin epäselvää.

 

Tätämenoa Mini on ensi kesänä mulle suorastaan tila-auton kokoinen...

 

P.S. Vanha taipumus - eli se, etten syö jokapäivä - on jatkunut. Toisinaan saatan "syödä" kaksi-kolme päivää pelkkää kahvia ja sitten meneekin pikkuisen enemmän... Ennen näillä pikkupaastoilla ei ollut vaikutusta painoon (ehkä jopa päinvastoin).

Link to comment
Share on other sites

Toi painonpudotus on maailman helpoinpia hommia ... ei tarvii kun suu pitää kiinni ruoka-aikana.  ;)

 

Itse aloitin painon pudotuksen 1.1.2006 jolloin oli 87 kg mittarissa. Nyt vaaka näyttää 81,7 kg eli ollaan aikataulussa. Pitäis huhtikuun lopussa olla 75 - 77 kg välillä paino. Tää on perinteinen joka keväinen painon pudotus mulla. Olen semmonen ahmatti, että noin 10 kg tulee kesän - syksyn aikana lisää painoa. Joku vois sanoa että epäterveellistä tämmönen ...  ;)

Link to comment
Share on other sites

Toi painonpudotus on maailman helpoinpia hommia ... ei tarvii kun suu pitää kiinni ruoka-aikana.  ;)
Joo, mutta vielä helpompaa on kun syö semmoista ruokaa ja määrät, ettei jaksa syödä kuin joka toinen päivä. Eli, kun vetää sisäfilettä yhtenä päivänä kilon, niin harva pystyy seuraavana päivänä kovinkaan kummoista määrää laittaa kurkusta alas. Eli jossain vaiheessa homma aivan automaattisesti tasoittuu. Uskomattominta tässä on, että ns. englantilainen aamiainen & hotellin aamiaisseisovanpöydän hoikistavin osuus on se munakokkeli, nakit, lihapullat ja pekoni. Noitahan kiskon tilaisuuden tullen pari kukkurallista lautasellista (kuvassa menossa alkusalaatti ja ensimmäinen lämmin lautasellinen) ja sillä selviää 2 päivää kohtuullisen kevyesti.

 

Kuitenkin, jos sen kilon pihvimäärän tai englantilaisen aamiaisen kanssa ois syönyt kilon perunoita (!) tai riisiä, niin nälkä olis lähtenyt suunnilleen samoilla paikkeilla... Mutta joo, mulla on nyt aiempaa parempi ruokavalio. Voisin silti harkita kerran vuodessa jonkun 6-8 kerrospurilaisen kiskaisemista ihan kiusallani... ;D Syöntimääriä ja -tiheyttä en aio vähentää, jos mässäilemälläkin voi laihtua. Ja viinankäyttöä en vähennä - kuorman loppuessa haen uuden... Asia on - niin - pihvi (&salaatti). :P

Link to comment
Share on other sites

Muuta en sano tähän aiheeseen kuin, että menetetyt kilot tuovat autoonkin lisää menohaluja esim. autoslalomia ajatellen. Eli pitäisiköhän...
Pelkällä 10 kg:n painon pudotuksella putoaa jokaisesta 100 sekunnin ajosuoritteesta jotain 0,3 s pois... Loput 10 s, mikä on eromme, pitää pudottaa muilla keinoilla. ::) Tänä vuonna kiinnostaisi eniten Malmin kisa. Ja, jos muita hitaita profiileja on, niin semmoisellekin voisi lähteä. Ahvenisto oli aika sopiva - nopeimmassa kohdassa (oisko ollu yli 80 km/h) vaan lähti auto ekalla kerralla pikkuisen käsistä...
Link to comment
Share on other sites

Pelkällä 10 kg:n painon pudotuksella putoaa jokaisesta 100 sekunnin ajosuoritteesta jotain 0,3 s pois... Loput 10 s, mikä on eromme, pitää pudottaa muilla keinoilla. ::) Tänä vuonna kiinnostaisi eniten Malmin kisa. Ja, jos muita hitaita profiileja on, niin semmoisellekin voisi lähteä. Ahvenisto oli aika sopiva - nopeimmassa kohdassa (oisko ollu yli 80 km/h) vaan lähti auto ekalla kerralla pikkuisen käsistä...

Noi radathan ovat muuttuneet hieman nopeampaan muottiin ilmeisesti ihan lajin markkinoillisesta näkökulmasta katsoen. Eli enemmän osanottajia uudemmilla (=isommilla) autoilla mukaan kurvailemaan kun radat eivät ole enää niin "väkisin" ahdistettuja kapeilla porteilla. Tuo suuntaus sopii siis minullekin mainiosti. Malmin viimevuotinenkin "merkkaus" oli ilmeisesti selvästi nopeampi kuin toissavuonna. Olin paikalla viimeksikin Malmilla, mutten ajanut. Tänä vuonna sitten.

 

Tähän aiheeseen sanoisin, liittyen osittain myös matkailuun neljällä matkustajalla ympäri eurooppaa: näin sovit paremmin MINIn takapenkille => amputoi jalkasi :D :-X

Link to comment
Share on other sites

Tähän aiheeseen sanoisin, liittyen osittain myös matkailuun neljällä matkustajalla ympäri eurooppaa: näin sovit paremmin MINIn takapenkille => amputoi jalkasi :D :-X
Bodomin miitissä istuin Minin takapenkillä ja etupenkki oli mulle mieluisaksi säädetyssä asennossa (johon Heppu ei tosin meinannut sopia ::)). Mulla on ko. asennossa takana istuessa 3 cm tilaa polvien ja etupenkin selkänojan välissä. Pään yläpuolella ei oo pahemmin tilaa, mutta mikäli istuu samanlaisessa asennossa kuin edessä (pieni etukeno), niin sitten sopii. En tosin haluaisi olla takapenkillä (en kyllä millään muullakaan paikalla Minissä), jos joku ajaisi perään... :o Ekaks löis pään takaikkunan yläkarmiin ja sitten peräänajaneen auton konepeltiin tai hattuhyllyyn... Vai menisköhän pää katosta läpi ja takaikkunan yläkarmi sitten suorittais siistin amputaation? Oli miten oli, niin :'( & :-X Ts. amputoimalla jotain muuta kuin jalat, sais vieläkin helpommalla enemmän tilaa.
Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...