Jump to content

Opetuspoljin R60 kuskinpuolen asennus


Kisy

Recommended Posts

Onko kukaan asentanut opetuspoljinta R60 countrymaniin? Katsoin foorumeita ja näytti R56 löytyvän, mutta tuossa R60 ei vastaavia pultteja ainakaan mun silmiin osu mitään mihin rautoja tms. saisi pultattua, jotta saa vaijerin ankkuroitua. Reikiä en mielelläni lähde poraamaan kun ilmeisesti tavaraa löytyy mattojen alta, jos on yhtään kuten BMWn jotkin mallit ovat. Nyt otetaan vastaan hyviä vinkkejä sekä kuvia asennuksista. Apukuskin puoli on helppo, mutta se kuskin puoli...

Link to comment
Share on other sites

Olen asentanut opetuspolkimen 2011 ja 2015 -mallisiin Countrymaneihin, molemmissa törrötti lattiassa (muistaakseni jarru- ja kytkinpolkimen välissä) mysteeriruuvi muovisen kartion/lieriön keskellä. Ei mitään hajua ruuvin alkuperäisestä tarkoituksesta... Minulla ei ole enää Countrymania, mutta muistaakseni vedin kartion ruuvin ympäriltä pois ja sain kierteen paremmin esille. Sitten yritin löytää ruuviin sopivaa mutteria, mutta sellaista ei taida olla olemassakaan tässä universumissa. Kokeilin kaikkia millisiä ja tuumaisia jotka sain käsiini, myös muinaisia englantilaisia lentokonemuttereita. Lopulta löysin siihen sellaisen klipsun, jossa on epämääräinen ruuvinreikä keskellä (one size-fits all). Tämän klipsu"ruuvin" alle kiinnitin vaakasuoraan lattiaa vasten pitkän raudan, johon sain kiinnitettyä vaijerin pään. Ei ollut maailman kaunein asennus, mutta ihan ok itse tehdyksi. Ja kesti kahdessa autossa yhteensä neljä oppilasta.

Link to comment
Share on other sites

Jos löydän vastaavan niin otan kuvan. Se oli sellainen pieni (n. 1cm x 1cm) kaksinkerroin taitettu neliön mallinen kovametallilevy, jossa on pieni reikä ruuville. Reijässä on pari pientä halkiota, joten se antaa myöten eri kokoisille ruuveille. Nämä "klipsut" on tarkoitettu työnnettäväksi esim. jonkin levyn tai pellin kylkeen, joka itsessään ei olisi riittävän tukeva ruuvattavaksi suoraan. Näitä on muinoin ollut muistaakseni mm. auton ovien verhoilujen ruuvien vastakappaleina. Vaikea selittää, toivottavasti sait jotain tolkkua...

Löysitkö sen ruuvin jalkatilasta? Se on tosi pieni halkaisijaltaan, joten kannattaa itse miettiä, uskaltaako luottaa siihen... Mutta kuten sanottua, meillä se toimi kyllä, eikä inssikään saanut poljettua sitä irti!

Link to comment
Share on other sites

Siellä lattiassa varmaan on se tyypillisin harvan kierteen tappi mihin kiinnitellään mattoja, auton alla taas eristeitä jne.

Siihen saa tehtyä M5 kierteen jos haluaa paremman kuin tuolla peltilätkällä. Noihin myydään kyllä sellaisia isolla prikalla olevia muttereita millä esim auton alla on ne kaikki pakoputkiston luona olevat alumiinieristeet kiinni. Itse nappaisin jostain toisesta autosta romikselta tms sellaisen. Sama tappi käytössä noissa kaikissa saman konsernin autoissa.

Link to comment
Share on other sites

Minä löysin R50:stä ja R53:stä ylempää rattipylvään juuresta M8 pultin. Se oli ihan liian ylhäällä vaijerin kiinnitystä varten joten pulttasin siihen kiinni lattaraudan jonka avulla sain sitten tehtyä kiinnityspisteet vaijerille suoraan jarrupolkimen alle. Olisiko R60:ssä mitään tuollaista?

Link to comment
Share on other sites

R53 asensin pultin siten että irrotin rattiakselin läpivientikumin auton sisältäpäin, porasin viereen reiän. Rattiakselin reiästä näkee että pora ei osu mihinkään ja pultin saa pujotettua. Läpivientikumi vaan takaisin ja vaijerin pää pulttiin kiinni. Kun polkimen poistin, jätin pultin paikoilleen...

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...