Jump to content

R53 AFR-asennus


R53Coop

Recommended Posts

Terve,

Onko kokemuksia AFR:n asennuksesta R53:seen eli mitä reittiä kaapelointi kannattaa pakosarjalta CATin edustalta tuoda kojelautaan ja mistä johdoista kannattaa ottaa virrat mittariin?

Itse hankin Innovate MTX-L Plussan mutta samat kytkennäthän se taitaa olla valmistajasta riippumatta.

  • Tarvitaan siis virta (vähintään 3 ampeeria ja suojattu 5A sulakkeella) joka ei ole sama kuin radiolla, sytytysjärjestelmällä, ECU:lla, valoilla tai bensapumpulla.
  • Maa
  • Valkoinen ajovalo-johtoon joka osaa yöaikaan hämärtää taustavaloa. Tosin tämä taitaa olla turha Suomessa kun valot on aina päällä.
Link to comment
Share on other sites

Mulla on MTX-L ilman plussaa, eli varmaan aika pitkälti sama laite... anturi on mulla pakosarjassa repsikan puolella, joten toin piuhan ylös konehuoneseen samalle puolelle, ja päässä oleva liitin päätyi siihen muovikaukalon kylkeen mikä erottaa ABS/DSC-yksikön moottoritilasta. Piuhan siitä liittimeltä mittarille vein sen samaisen muovikaukalon sisällä kuskin puolelle, ja käytin jarrutehostimen takaa/jarrupääsylinterin vierestä löytyvää läpivientiä, josta menee mm. kytkimen hydrauliputki.

Virran otin sulakehaaroittimella (https://www.motonet.fi/fi/tuote/481772/Sulakehaaroitin-mini-laattasulakkeille) penkinlämmitimen sulakkeelta. Oikeaoppinen tapa olisi tietysti tuoda suoraan akulta sulakkeellinen piuha releelle jne., mutta ongelmitta tuokin on pelannut, kun siinä on vain tuo yksi mittari. Maadoituksen vedin konehuoneen puolelle samaan pisteeseen missä on ECUn maa, kun luin ohjeet alkuun vähän turhan ylimalkaisesti... noin suositellaan tehtäväksi jos kytkee MTX-L:n analogilähdön ECUun matkimaan orkkis-lambdaa (en ole kytkenyt, kun ei kuulemma oikein pelaa R53 ECUn kanssa). Lähempääkin mittaria kyllä löytyy maadoituspisteitä.

Himmennyspiuhan kytkin niin että himmennys on käytössä koko ajan. Ilman himmennystä se oli mun makuun vähän turhan kirkas siinä kiekkamittarin vieressä.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos kattavasta selostuksesta. Tuo repsikan puolen kautta tuonti konetilaan oli hyvä idea sekä tuo sulakehaaroitin myös.

Vielä kun saisi päätettyä laittaako mittarin ilmaventtiiliin, keskimittarin reunaan vai tuohon keskikonsoliin. Tuplamittaristossa taitaa löytyä ihan samat ruuvinpaikat reunamittareiden kiinnittämiseen kuin yhdestä mittarista.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...