Jump to content

Mini R56 bensan haju ja HC päästöt


Helmerius

Recommended Posts

Nyt olisi hyvät neuvot tarpeellisia!

Hankin reilu vuosi takaperin Mini Cooper R56 2007  N12 koneella. Autossa ollut kaikennäköistä pikku vikaa, mutta yksi ongelma on edelleen päällä johon ei ole löytynyt syytä. Alussa huomasin, että kun auton käynnistää kylmänä (seisonut yli vuorokauden), niin hetken kuluttua tulee vahva bensan katku. Haisee niin sisällä kuin ulkonakin. Loppuu haisemasta n. 1 min jälkeen. Tarkistettu paineet ja ei pitäisi vuotaa mistään. Kesällä, kun käytin katsastuksessa, niin ei meinannut mennä päästöistä läpi, HC päästöt huitelivat yli 100. Kone oli rummutettu lämpimäksi ennen mittausta. Onneksi oli hyvä hermoinen katsastusmies ja käytti konetta sammuksissa, niin kolmannen startti kerran jälkeen meni alle rajan. Eli kone tuntuisi käyvän rikkaalla seoksella. Ongelmaa olen yrittänyt ratkoa seuraavin toimenpitein: tulpat vaihdettu, suodattimet vaihdettu, putsattu pakosarjan ilmamassa anturi, termostaattikotelo vaihdettu (oli halki ja vuosi nesteet), moottorin LT-anturi näyttäisi olevan järjissään. Foorumeita selatessa, niin aika monesti bensan hajuun ratkaisu on ollut termostaatti/moottorin lämpötilan mittaus tai ilmamäärämittari. Ilmamäärämittausta ei tässä omassa versiossa liene olevan tai ennen ainakaan ole sellaista löytänyt.

Onko muilla ollut samaa ongelmaa tai löytyisikö vinkkejä mitä seuraavaksi alkaisi tarkistamaan?

Link to comment
Share on other sites

Ilmamassamittari http://minifans.info/parts-catalog/R56/Europe/Cooper-N12/L-N/search?s=13627542418

Pakosarjan anturilla tarkoittanet jäännöshappi- eli lambda-anturia.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos vastauksesta.

Itsellä on versio missä ei ole tuota ilmassamittaria: http://minifans.info/parts-catalog/R56/Europe/Cooper-N12/L-N/browse/fuel_preparation_system/suction_silencer_filter_cartridge/

Pakosarjan anturilla tarkoitin Differential pressure sensoria, joka on pakosarjan kyljessä. http://minifans.info/parts-catalog/R56/Europe/Cooper-N12/L-N/browse/engine/intake_manifold_system/

Lamda-anturikin on vaihdettu. unohtu vain mainita edellisessä viestissä.

 

Link to comment
Share on other sites

Näyttääkin siltä, että tuo ilmamassa-anturi on käytössä enää vain erityismarkkinoilla, ainakin USA ja Korea. 

TIS:n mukaan meilläpäin ilmamassaa ei mitata suoraan, vaan lasketaan kuormituksen, imuilman lämpötilan ja paineen, kierrosnopeuden ja ilman paineen perusteella. 

"Calculation of the air mass
The air mass that is taken in is no longer measured directly with the mass air flow sensor, rather it is calculated by the DME. A filling calculation (filling model) has been programmed in the DME for this calculation. The following signals are included in this calculation:

VANOS setting (load identification)
Intake-air temperature (correction of air density)
Engine speed (cyinder fill levels)
Air intake pressure (correction for choke action)
Ambient pressure (air density divided by altitude correction)
The air mass calculated in this way is synchronised with:

Signal of the oxygen sensor (fuel-air ratio)
Fuel injection period (volume of fuel)
If necessary, the calculated air mass is corrected. In the event of failure of the oxygen sensor, a fault is entered in the fault code memory of the DME (plausibility check of the air mass). In this case, there is no adjustment of the calculated air mass."

Linkittämäsi anturi on imusarjassa sijaitseva imuilman paine- ja lämpötila-anturi. Ylläolevan kuvauksen perusteella voisi kuvitella, että mm kyseisen anturin tai lambdan vikaantuminen voisi viedä käynnin rikkaalle. Tai sitten se bemareissa perinteinen imuvuoto.

Antaakos se mitään virhekoodeja BMW:n diagnoosijärjestelmällä luettuna?

Link to comment
Share on other sites

Kiitos kun laitoit tuon miten ilmamäärä lasketaan. Olen sitä jonkin aikaa etsinytkin.

Voihan se toki olla, että pakosarjan anturi näyttää väärin, kun en sitä vaihtanut vaan puhdistin. Rikki ei ole, koska ei anna mitään vikakoodeja.

Imuvuoto tuli itsellekin mieleen ja pitää siihenkin perehtyä seuraavaksi.

Ainoa mistä on tullut vikakoodi on ajoitus. En muista ihan tarkkaa koodia enää, kun ei ole enää uusinut viime kesän jälkeen. Tarkastin ja puhdistin Vanos -solenoidin ja päällisin puolin näytti olevan ok. Pitää ajaa vikakoodit uudestaan, kun saa uuden OBD -lukijan.

Link to comment
Share on other sites

Kannattaa lukea ne koodit BMW-diagnoosijärjestelmällä, esim INPA tai ISTA/D. Niitä löytyy harrastajilta ja BMW:hen erikoistuneista liikkeistä, varmasti myös sinun läheltäsi. Yleismallin lukijat eivät yleensä anna yhtä tarkkaa tietoa tai oikeaa tulkintaa koodista. Ne kun käyttävät OBD-standardin mukaisia P-koodeja. 

Link to comment
Share on other sites

Minulla ei ole kokemusta Carlysta, mutta käsittääkseni se on varsin hyvä työkalu. Ei taida aivan ISTA/D:n veroista diagnostiikkaa tarjota, mutta koodit kai lukee asianmukaisesti. 

Link to comment
Share on other sites

Itselläni kävi, niin että kesäkuun alussa kun minulle tuli tuo R55 N12 koneella, niin otin siitä päästöt ja kaikki oli hyvin. Sitten meni etu lambda, jonka vaihdoin ja parin kk.n päästä kun piti katsastaa, niin päästöt huiteli missä lienee. Mitään viallista en kuitenkaan ole löytänyt ja kun moottorikin on aika simppeli, koska siinä on vaan yksi paineanturi imusarjassa lambda, niin asia kyllä ihmetytti. Bensa ei kyllä minulla haise.

Mistä se bensan haju tulee? Konepellin alta? Vuotava suutin olisi yksi, joka aiheuttaisi päästöjen nousua ja varsinkin jos auto haisee bensalle seistessä.

Myös pakovuoto ennen lambdaa saa seoksen rikkaalle. Omasta ässästä oli miltekin downpipen laippa murtunut hitsauksesta ja veti rikkaalle, vaikka hyvin huomaamaton pikkuvuoto oli kyseessä.

Link to comment
Share on other sites

On 15.11.2019 at 22.32, skithund kirjoitti:

Täys aktiivihiilisuodatin myös puski bensan hajun kajuuttaan. En tiedä millainen vaikutus sillä päästöarvoihin on. Joidenkin eko-arvojen kaunistelun vuoksihan se on ymmärtääkseni olemassa.

Aktiivihiilisuodatinhan kerää vaan tankista tulevat höyryt ja ohjaa ne siitä sitten moottoriin. Että varsinaisesti ei heti uskoisi, että se saisi käymään rikkaalla.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 viikkoa myöhemmin...
On 12.11.2019 at 16.41, karvalakki kirjoitti:

Antaakos se mitään virhekoodeja BMW:n diagnoosijärjestelmällä luettuna?

Sain viimein luettua vikakoodit ja seuraavanlaiset vikakoodit tuli CAS moduulista. Osaako joku sanoa mistä koodit tulevat?

CAS

Fault Code: 00A10A Fault Explanation: :EWS4 timing Chall Resp error

Fault Code: 00A0B2 Fault Explanation: :Error CAS supply / Error CAS supply a0b2

Fault Code: 00A0B4 Fault Explanation: :Error engine start starter operation A0B4

Fault Code: 00A0B5 Fault Explanation: :DFAHL cable break A0B5 / Signal detection speed

Link to comment
Share on other sites

Nämä koodit kyllä viittaisivat EWS ongelmiin, mutta en keksi miten sillä olisi yhteyttä oireisiisi. Auto ei lähtisi käyntiin ollenkaan. Ehkäpä nämä ovat vanhoja koodeja, jotka ovat jääneet nollaamatta. Tulivatko ne takaisin nollaamisen jälkeen? Olivatko nämä tuoreita koodeja (tarkoitan sitä ISTAn näyttämää kilometrilukemaa jolla koodi on tullut)?

Sillä testerillä voisi myös katsoa millaisia lukemia nuo anturit antavat? Esimerkiksi se pakosarjan anturiksi kutsumasi imusarjan lämpötila/paineanturi, ovatko lukemat ollenkaan järkeviä? Käyttäytyvätkö lambdat normaalisti? 

Oletko tutkinut imuvuodot ja Barclayn mainitseman pakosarjan vuodot? 

Kuluttaako moottori öljyä?

Link to comment
Share on other sites

Ei tule vikakoodit takaisin ja taitaa olla peruja siitä kun käytin akun irti.

Lämpötilat ja paineet näyttää ihan järkeviä lukemia. Lambda näyttäs sekin olevan järjissään, 0.95-1.00 välillä seikkailee. Kaikki muutkin mittaukset näyttäs ihan järkeviä, ainoastaan toinen ilmamäärä HFM air mass flow näyttää jotain 1300 kg/h, mutta toinen air mass flow näyttää ihan järkeviä 15 kg/h. Ja yksi lämpötila ceramic temperature of LSU mittaus, mitä en tiedä mistä tulee, on kokoajan 750C. Muuten online datassa ei näy mitään ihmeellistä.

Öljyä syö ihan mukavasti. Määrää en osaa oikein sanoa, koska on ollut aika pahoja vuotojakin, mitkä on nyt saatu korjattua. Mutta edelleen kuluu varmaan arviolta 5-10dl / 1000 km.

Pitää alkaa seuraavaksi paikantamaan mahdollisia imu tai pakovuotoja. Imuvuotoja yritin aikaisemmin etsiä, mutta eipä tärpännyt. Otetaan pakosarja seuraavaksi tarkasteluun.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 kuukautta myöhemmin...

Ajo lakkasi täysin maaliskuun alkuun. Alkoi antamaan vikaa koodia pakopuolen vanossolenoidilta ja ajoituksesta. Ei auttanut solenoidin vaihto.  Pakopuolen vanospyörä vaihtoon ja samalla uusi ketju paikalleen. Oli toiveissa, että toinenkin ongelma samalla ratkeaisi, mutta ei. HC päästöt huitelee edelleen missä sattuu. Palasin takaisin aiheen pariin ja huomasin, että imupuolen paine näyttää 950 hPa tyhjäkäynnillä. Eikös tämä kaiken järjen mukaan pitäisi olla paljon alhaisempi tyhjäkäynnillä? Mittaus kyllä elää, mutta ainoastaan 950 - 1020 hPa välillä. Anturivikaa ei ainakaan ole, koska kokeilin anturin vaihtoakin. Voiskohan siellä olla vika johtosarjassa? Huumori on koetuksella.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...