Jump to content

Laturi vai ohjaustehostin


johsar

Recommended Posts

Nyt olisi apu tarpeen, vanhoja viestejä kahlasin mutta vastaavaa en löytänyt. Kyseessä R50 2004, jossa akun latausvalo syttyi ajossa ja samalla ohjaustehostin lopetti toimintansa. Lisäksi tuli voimakas palaneen käry, mutta mitään vaurioita ei kuitenkaan missään näkynyt. Haju tuntui leijuvan laturin tienoilla, mutta vaikea sanoa missä hajun lähde oli. Onneksi oltiin melkein kotipihassa.

Kun auto oli jokusen tunnin seissyt niin auto käyntiin, jolloin latausvalo välillä paloi ja välillä sammui. Mitään käryä ei enää tullut, ohjaustehostin ei edelleenkään toiminut ja latausvalo alkoi palamaan pysyvästi. Käynnissä ollessa jännite oli akun navoista mitattuna 14.10-14.20V. Auto käytettiin normaalilämpöihin eikä tilanne miksikään muuttunut.

Voiko kyseessä olla latausvika jolloin joku automatiikka pysäyttää ohjaustehostimen toiminnan? Vai onko ohjaustehostin hajonnut ja aiheuttanut latausvalon palamisen?

Link to comment
Share on other sites

Ettei olisi kampiakselin siimapyörän kumivulkanointi pettänyt eikä laturi pyörisi täysillä kierroksilla? Silloin kyllä yleensä tulee vitinääkin mutta niitä ainakin on mennyt ja sen luistaminen aiheuttaisi käryäkin.

Link to comment
Share on other sites

Kun tuo tapahtui, ei tullut mieleen kokeilla laturia kuinka kuuma se on. Myöhemmin koekäyttäessä se ei kuumentunut eikä haissut. Hihna ei ole pitänyt perinteistä ujellusta luistamisen merkiksi, mutta toisaalta ei mitään tietoa onko sitä ikinä edes vaihdettu.

Tarviikohan sitä vaan alkaa vaihtamaan osia kerrallaan kun ei järki sano missä vika on silloin ollut. Nyt sitä ei tahdo saada toistettua, mutta latausvalo palaa ja ohjaustehostin ei toimi. Jos/kun se nyt näyttää melko normaalin latausjännitteen, niin onko mahdollista että häiriö on vain jäänyt muistiin ja vaatisi vikakuittauksen (ja siksi ohjaustehostin on pois pelistä)? 

Link to comment
Share on other sites

En oikein enää haluaisi puhua mitään ohjaustehostimesta (nuo tarinani siitä) mutta kun minulla tehostin meni ensikerran olin pysäyttänyt auton ja virrat pois. Kuului hurinaa ja haisi palanneelle muoville. Vanhahko akku tyhjeni samalla. Akun vaihdon jälkeen ei mikään valo palanut vaikka tehostin oli mennyt hiilipölystä oikosulkuun ja polttanut muoviosia sähköpäästä. Toisella kertaa ajoin takuukäsittelyn takia pitkään ilman pumppua eikä mikään valo palanut. Ei tämä arvailuasi helpota mutta onnea etsintään. T. JP

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...