Jump to content

Vinkkejä vaihdelaatikosta


Idefix

Recommended Posts

Morjensta.

 

Nyt tulee vähän tyhmä kysymys, vaikka ei kai sellaisia olekaan...

 

Minulla on neljä vaihdelaatikkoa, joista pitäisi yksi valita jonka päälle kasaan koneen. Kaikissa on vähän klappia siellä ja täällä, mutta jokainen toimii ainakin irrallaan pyöritettäessä. Synkro renkaat näyttää olevan kaikissa ok, joskin kiiltokulumaa on jokaisessa.

 

Olisko vinkkejä että mitä kohtia kannattaisi erityisesti vilkaista. Onko joku paikka joka on olennaisesti kurkkaamisen arvoinen ja välyksen mittaaminen olennaisempaa kuin muualla. Vinkkejä numerosarjasta, onko jotkut niistä vanhempaa tai heikompaa mallia?

 

Koskaan en ole vaihdelaatikkoa purkanut, enkä ala sitä nytkään tekemään. Valitsen vain yhden ja pulttaan sen kiinni. Nyt vähän tarvis apua että minkä niistä valitsisin ettei menis ihan sokkona arvotuksi...

 

Sami

Link to comment
Share on other sites

Eikös kellään ole vinkkejä? Millä erottaa päällepäin onko laatikko valmiina palvelukseen vai onko suosiolla parempi purkaa loota ja laittaa laakerit vaihtoon.

 

Äkkipikaisesti tuossa laskin että kaikkien laatikon laakereitten uusiminen kustantaa kuitenkin sen verran että koko pakettia ei viitsi turhan päiten vaihtaa. Onkos kuitenkin jotain sellaista itsestään selvyyttä että nyt kun kerran laatikko lojuu tuossa pöydällä niin samaan hengenvetoon kannattaa vaihtaa tietyt laakerit ???

Link to comment
Share on other sites

Laatikkoexpertit eivät ole vastailleet,joten otan jotain kantaa.

Sun autoosi kuitenkin kuuluu 4-synkr laatikko, joten se ainakin yksi valintakriteeri. Olikos se alunperin 850? Ja pitkällä kepillä?

Aiotko säilyttää "pitkän kepin".

Oliko siinä toimiva kone/laatikko kiinni? Pääsitkö koeajamaan?

Laatikot ovat laakeroinneiltaan (varsinkin vanhemmat)lujia. Synkronoinneissa yleensä viat. Varmaan asiantuntijankaan vaikea antaa analyysiä näkemättä?!

Jos auton oma laatikko on olemassa ja silminnähden kunnossa,Eikä rautaa näy pyörineen,etkä vaadi uudenveroista, niin kiinni vaan ;)? Jos/kun laatikko on irrallaan, niin ota kyytiin ja ajele Huutijärvellä J.Kaivo-ojan luona ja pyydä analyysi 8-)

Link to comment
Share on other sites

Moi

 

Joo, laatikko on oikeaa ikäluokkaa ja nimenomaan tunnelivaihteistolla millä sen halusinkin (tiedän tiedän, ei ole alkuperäinen....)  Synkrot löytyy siis joka vaihteelle.  Auton mukana tuli arpomis-sauva laatikon ja perän kuoret, mutta jälkikäteen huomasin että se oli ajettu kiveen, joten nyt näitä tonnisia koneita ja niiden vaihteistoja olen kerännyt vähän sieltä sun täältä.

 

Lähinnä hain nyt tässä sellaista itsestään selvyyttä, eli kun kerran kone on pois ja laatikko tuossa pöydältä, niin onko jotain selviä paikkoja jotka kannattaa katsoa/vaihtaa kyselemättä...

 

Mutta kaikki vaihteet menee päälle nätisti pyörittämällä, synkrot on ihan hyvät, perusklappia nyt on, mutta johan tässä itselläkin samassa iässä alkaa klappia olemaan vähän joka paikassa.

 

Tällä perustelulla taidan jättää laatikon ennalleen, ja pultata koneen kiinni sen kummempaa asiaa miettimättä...

 

Kiitti vaan vastauksesta; niin muuten, aamulla vien sen lohkon hoonattavaksi, ja kampuran laakeroinnin mittaukseen. Josko saisi laakereita tilailla ja saisi jo pääsiäislomalla konetta etiä päin...

Link to comment
Share on other sites

MOi

 

Itse noihin tunnelilaatikkoihin ihastuneena :D tarkkailen yleensä seuraavia:

Synkat tietty, 4 vaihteen laakerointi, ja välihammaspyörän pinnan kunto.

Synkissa kattelen kuinka syvälle ne painuu.

Välihammaspyörän pintahan on myös"kytkinkopassa", myös sen kunto etteivät olisi erittäin karkeita ja kuluneita. Välisäätö rikoilla pääsee kyllä elämään kulumia ja saamaan välyksen kohdalleen. Myös välystä voi passata sillä kytkinkopan tiivisteen paksuudella.

http://www.leedsyork.fsnet.co.uk/pages/type2.htm

Tältä sivulta laakeri numero 4 ja sen sisään menee tuo akseli jossa lukee 14mm sekä lakruja on ollut sököjä joka on taas aiheuttanut akselin pään kulumisen. Uudemmissa laatikoissahan tässä kohtaa on isompi laakeri ja akselin pää muistaakseni 18mm ;)

Tuon laakerin kunto laatikko kasattuna ei ole se kaikein helpoin tarkistettava. Mutta jos nyt vertailet laatikoita niin ehkäpä sen välyksen oppii vertaamalla toisiin laatikoihin. 8-) :)

Tottakai silloin kun laatikko pöydälle purettuna tarkkaillaan muitakin asioita mutta nuo mielestäni ne mitä laatikosta itse huomioin ennen kuin purkaan sen. Tunneli mallin laatikko ei ole kovin vaikea purkaa ja huoltaa. Idefix voi nyt laittaa omasta mielestä parhaimman ajoon ja vaikka jo etukäteen huoltaa toisen laatikon?(sitä ei kylläitse tule tehtyä jos ajettava toimii :-[)

Link to comment
Share on other sites

Sen verran monta lootaa olen pistänyt päreiksi että voi huoletta sanoa kunnon arvioinnin ulkonäön perusteella olevan arpapeliä. Moni päälle päin hyvän näköinen on ollut täynnä paskaa. On toki ollut hyviäkin yksilöitä seassa. Mutta noiden edellisten kohtien lisäksi vois mainita synkkalaitteiden välyksen siirtäjähaarukoissa, ryhmäpyörän säteis/päittäisvälykset, rattaiden synkronihampaiden kunto jne. Se mitä ei näe on just noiden akselien (ryhmäpyörä/pääakseli) laakeripintojen sekä tasauspyörästön kunto (planeettapyörät, akselitappi). Viimeisin loota minkä tein cabriolle tais olla just enimmäkseen jätettä, eikä ne jäljelle jääneet kuoretkaan kovin timmit loppupeleissä olleet...

Link to comment
Share on other sites

No tuo Minorv :n teksti kyllä on totta [smiley=thumbsup.gif] ja näin useimmiten onkin: Päältä hieno mutta huono sisältä joskus on ollut toisinkin päin(tosi harvoin).

Idefix vain tuossa meinas että ei aio aukaista laatikkoa vaan valkata arpapelillä yhden.

Noin kai minäkin silloin joskus tein mutta laiskuus ja vuodet on tehnyt tehtävänsä ja laatikon (ainakin omiin tarpeisiin) räjäytän ennenkuin paikoilleen laitan. ::)

Monesti nämä pitää näissä harrastepeleissä opetella kantapään kautta. Kaikki taas ei vaadi täydellistä, pää asia että toimii. :-?

Varmin keinohan olisi tuoda/viedä laatikko laitettavaksi tai opetella itse. Tältäkin palstalta saa kyllä hyviä neuvoja.

Kuulostellaan mihin Idefix päätyy, tässähän alkaa olemaan jo hiukan tarkistusohjeita ja vinkkejä täydellisempäänkin huoltoon viemiseen. :)

Link to comment
Share on other sites

Kovasti kiitos kommenteista. Nyt itse asiassa on vaihtoehdot tippunut kahteen laatikkoon. Nuo mitä mainittiin, on kyllä mitattu, ja pystytty ehkä keskenään vertailemaankin, täytyy  sitten vielä katsoa pelaanko noilla shimmeillä vai teenkö yhtään mitään näin aluksi....

 

Yleensä periaatteessa teen kaiken vähän liiankin perusteellisesti, mutta nyt kyllä ajattelin ajan ja rahan säästämiseksi valita toisen laatikon ja laittaa se paikalleen ja kunnostaa toisen sitten paremmalla ajalla.

 

Tuon äskeisen täällä ääneen sanominen tietenkin on kuin kirouksen heittäminen projektin päälle, voisin lyödä vaikka vetoa että kun koittaa se päivä jolloin auto on siinä kunnossa että ensimmäiset tyypit sillä voi ottaa, ei vaihteet mene päälle tai jos menee niin meteli on kova. Ja saman tien talliin ja konetta irti...

Link to comment
Share on other sites

Vanhemmiten tuppaa laiskistumaan ja Minissä toi loodan kanssa jumppaaminen paikalleen/pois on aika persiistä. Mutta nuorempana tuli mentyä aika pienellä vaivannäöllä ja pelattua käytettyjen "hyväkuntoisten" kanssa. Eka varsinainen auto oli MG Mailer 1300 ja sille tuli aina joululomalla tehtyä remppaa. Clubmanin kanssa en ole leikkinyt vaan laatikko on katottu läpi kun kone on ollut levällään. Nyt maalausrumban yhteydessä en tehnyt mitään, viime tarkistuksesta oli vain 20000 eikä lootaa vaivannut mikään. Nyt olis kova kiusaus katsoa paljonko kestää, ahtopaineet menee jostain syystä yli 1,5 kilon.

Link to comment
Share on other sites

Minä taas olen työllistänyt erästä minorv8 miestä asiantuntijana laatikkoasioissa ;)

Vaikka on tullut useampi Mini koplattua ruuvi ruuvilta muilta osin, niin tuo vaihdelaatikon purkailu,kasailu, on jäänyt vähän "mysteerioksi".Ensiksi vetosi sopivien työkalujen puutteeseen ja myöhemmin yhä lisääntyvään laiskuuteen :).

Nykyään yrittää aina pelata varman päälle, jos jotain on tehtävä.

Kun toi remontinteko ja edestakaisin puljaaminen v-tuttaa aina vaan enemmän 8-)

Link to comment
Share on other sites

No siksihän sinne mun lootaan tulikin KAIKKI uutta!!  

 

No tää on taas tyypillistä ENTISEN pääkaupunkialueen harrastajien liioittelua, vain osa on uutta ja loput hyvää käytettyä... Vinkiksi nuorisolle että turkulaisten kanssa pitää aina käyttää lievää suodatusta, siellä on MELKEIN Suomen nopeimmat Minit jne.  ;D ;D ;D

 

Mutta sen verran asiaakin että ne hyvät aihiot alkavat loppua maasta ja britttien uustuotantokama on aika surkeata. Janin loodan kanssa meni muutamassa kohtaa aika kauan ennen kuin hoksas että osien koneistus ei ole ihan kohdallaan. Sitten kun epäkohdat viimeisteli niin meni osatkin paikoilleen.

Link to comment
Share on other sites

Muistanko oikein, että joskus 80 luvun puolivälissä eräässä Alavutelaisessa autoliikkeessä hukattiin UUSIA minin vaihteistonkuoria jonnekin rakennusten perustuksiin!!?? Kun niitä oli niin paljon ettei tiennyt mihin laittaa?

Link to comment
Share on other sites

Muistanko oikein, että joskus 80 luvun puolivälissä eräässä Alavutelaisessa autoliikkeessä hukattiin UUSIA minin vaihteistonkuoria jonnekin rakennusten perustuksiin!!?? Kun niitä oli niin paljon ettei tiennyt mihin laittaa?

 

Tälläsen tarinan minäkin olen kuullut.

 

No per... ku niitä rattaita ei just sillä hetkellä saanut uusia ni oli pakko laittaa käytetyt!! ::)

Mut laakerit ja ym. siis uusia.... ;D

Ni ja pohjanmaalaisille itäsuomeen muuttaneille yhtälailla se tarkkaan puhuminen ei ole pahitteeksi niin kuin huomaatte!! ::) ::)

Link to comment
Share on other sites

Kuoret ja peräkoppa on koneistettu pariksi tai ainakin minä väitän niin.

 

Oppinut vanhempi harrastaja väittää ihan oikein. Ne ovat pareja. Mä olen onnistunut koplaamaan muutaman kuoren ja häntäosan sekaisin mutta enimmäkseeen tuppaavat olemaan eri paria. Eri poskien linjat heittaa ja osassa myös perän laakerin pesä linjaa ristiin. Eli perusjutska on että pitää olla samaa pakettia.  

 

Hieman asian sivusta: joskus näkee lohkoja myytävän ilman runkolaakeripukkeja. Pahempi juttu; maksaa maltaita linjahoonata lohko vieraille pukeille.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...