Jump to content

Ovipeltien vaihto


Idefix
 Share

Recommended Posts

Ihan vaan mielenkiinnon vuoksi, kuinka herkästi vaihdatte koko ovipellin kun korjaatte ovia?

 

Sain ovet puhalluksesta tänään ja pohjassa oli hapanta kuten odotinkin. Itse vaihdan vain oven pohjaan suikaleen...Mites te tekisitte?

 

Kuvia ovista...

http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2bn2h+idefix-ovet.html

 

Peräluukun korjasin jo..

http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2bn2i+i ... -70-9.html

 

Luukku oli jo kolmas luukku jonka ostin, ja sekin paljastui puhalluksessa paikatuksi (enimmäkseen pakkelilla ja silikoonilla)

Link to comment
Share on other sites

Jos osaat hienosti korjata pellillä alareunan, niin eihän silloin ole mitään syytä koko peltiä vaihtaa  :)

Sehän riittää kun ruosteen syövyttämät kohdat on poistettu ja hitsattu uutta peltiä tilalle ja hits.saumat saatu veden/kosteuden pitäviksi.

Kysehän on vain ammattitaidosta ;).

Ovipellin vaihto on varmin ja helpoin tapa saada uutta vastaava ovi.

Samaan tyyliin vain kuin takaluukkukin, niin hyvä tulee.

Se tosin aika paljon helpompi hitsattava kuin suora ovipelti. En epäile kykyjäsi lainkaa kun katselen työnjälkiäsi 8-)

Link to comment
Share on other sites

Moron,

 

Mulla kävi noitten ovien kanssa niin, et eka meinasin vaan hitsata alareunaan soirot mistä ne oli ruostunut, eli se kanttaus oli kutakuinkin ruostunut kokonaan pois. No kun sitä ammatti taitoa ei juuri ollut niin aivan kierot niistä ovista tuli, tosin ne oli jo aikaisemmin aika mutkalla, kun pakkelia niissä oli jo valmiiksi jotain 5mm. No sitten maalarin kehotuksesta tuli hommattua uudet pintapellit ja täytyy sanoa että oon kyllä tyytyväinen siihen ratkaisuun, ovista tuli vähintään uutta vastaavat, kun sai vedettyä happomaalit jokapuolelle eikä oo pelkoa että ruostetta olis jäänyt mihinkään. Niin ja itse pintapeltien vaihtotyö on kyllä kohtuu helppoa, eli ylhäältä vaan hitsataan kiinni ja muuten kantataan reuna sen rungon päälle. Tosin maalari sanoi että oli joutunut viel niitä kanttaus kohtia naputtelee aika paljon että niistä oli tullut suorat.

 

IMG_0035.jpg tossa vielä kuva noista ovista, eli kyllä niihinkin joutus ohuen kerroksen kittiä sipaisemaan.

 

Noista sun ovista niin lainatakseni maalaria, niin sen mukaan ovista ei kyllä aivan uutta vastaavia saa jos tohon pintapeltiin on reikiä ruostunut puhki. Mutta tietty jos saat niihin soiron hitsattua siten ettei mene mutkalle, niin sittenhän niistä tulee hyvät  :)  

 

117/kpl maksaa uus originaali pelti minitronis et jos sen vaan saa ite korjattuu niin kyl kannattaa koittaa. Niin noi orkkis pellit istuu kyl tosi hyvin ku mul oli toiselle puolelle tarvike ja toiselle orkkis niin sen tarvikepellin kans sais kyl tehä puolet enemmän hommia et sai sen istuu kunnolla.

Link to comment
Share on other sites

Lähinnä utelin mielipidettä siitä että kuinka helppo käytännössä on tuo pelti vaihtaa niin että ovi pysyy muodossaan ja ikkunasauma on ryhdissään eikä vuoda jne. Ainakin muutama on täälläkin nähnyt vaihtavan tuon pellin, kuinkahan happamasta ovesta on tuolloin ollut kyse.

 

Ainakin kokeilen tuon alareunan vaihtamista, jos en ole tyytyväinen niin täytyy sitten katsoa josko etsisi uuden oven tai vaihtais ovipellin..Minä kun en niin hirveästi siitä pakkelista välitä...

 

Jälleen kerran eilen huomasin minien peltien olevan rakenteellisesti ja ehkä kemiallisesti hankalia hitsattavia. Saman paksuisen korjauspalan saaminen kiinni vaati sen että alkuperäiseen peltiin piti ensin hitsata reunaan pienellä virralla vähän lisää materiaalia, ja vasta sen jälkeen pystyi hitsaamaan korjauspalan kiinni. Ihan kuin minin pelti olisi täynnä jotain hiilihuokosta tai muuta vastaavaa...Onkohan öljykriisin puhkeamisen aikoihin säästetty vähän materiaalikuluja lisäämällä terästehtaalla soppaan kaikki jäterauta mikä liikeni...

 

Ja tuosta taitotasosta, kyllähän nuo loppukuvat hyvältä näyttää, ero onkin siinä että minkälaisella ähellyksellä se on siihen saatu. Vähän sama juttu kun kylpyhuoneen laatottaminen. Kyllä minä senkin sain oikein siistiksi ja pysyy varmasti kiinni. Erona ammattilaiseen oli se että minä laatoitin sitä kolme päivää. Ammattimies olisi vetänyt sen kolmessa tunnissa :)

Link to comment
Share on other sites

Niin vielä tosta asennuksesta, niin tosiaan se uus pelti menee sen rungon päälle aika heittämällä ja vaikee sitä on saada edes vinoon jos vaan se runko on suora. Sitten vaan kanttaa ne taitokset kiinni ja yläpäästä hitsillä ikkunan karmeihin kiinni niin se on siinä... Tosin äkkiä joutuu kans naputtelee ettei jää kanttauksesta mitään painaumia. Itse sen kanttauksen tein ihan leveillä lukkopihdeillä ja vasaralla. Varmaan tähän olis joku oikee työkalukin...

Link to comment
Share on other sites

Ehdit jo näköjään vastata kun vielä kirjoittelin tuota omaa kommenttia.

 

Itsa asiassa mulle oli yllätys että pelti ei ole muualta kuin ylhäältä kiinni hitsaamalla, ja muuten kanttaamalla. Olikos se niin että noihin kanttausaumoihin pitää laittaa koriliimaa tai jotain sikaflexiä väliin että tekee saumasta napakan ja ei rämise edes hämeen härkätiellä?

 

Kanttikonehan on paras työkalu tuohon, ne on sellaiset leuat jotka tekee siistiä jälkeä ilman vasaran kuoppia..

Link to comment
Share on other sites

Tuosta Minin pellien laadusta voin kokemuksesta sanoa, että Mk 1 ja sen jälkeisten korien peltien laadussa on vissi ero!

Ykkös koriset ovat huomattavasti laadukkaammasta pellistä tehty ja helpompia hitsata.

Huomasin eron ensimmäisen kerran kun leikkasin yhdestä -68 Mk 2 korista takakontin pohjasta korjauspalan ja aloin sovittaa sitä ykköseen, ensinnäkin pelti oli selvästi ohuempaa ja siinä oli juuri niitä mustia "hiilikohtia", joista lanka kohahti läpi.

Mk 2 korisista eteenpäin voi myös olla vaikka keskellä kattoa musta piste ja kun alat sitä puukonkärjellä kaivelemaan tulee reikä??!!

Joissain vanhemmissa olen nähnyt, että ovipellit on pienillä messinkijuotteilla "hepattu" kanttauksista.Mitään liimaa ei niissä alunperin ole. Ainakaan vanhemmissa.

Link to comment
Share on other sites

juurikin tossa mun mk2 ovissa ne yläreunat oli juotettu messingillä, mut ite hitsasin sen migillä. Sit en kans laittanu mitään massaa niihin saumoihin, mut vois kyl olla ihan fiksua. Meinasin noi kanttaukset sit kyl ulkoopäin tasottaa  kori kitillä tai massalla ja varsinkin sieltä oven sisältä, ettei vesi pääse missään tapauksessa sinne väliin makaamaan. Taitaa vaan toi massaus jälkikäteen noissa mk3 ovissa olla hieman vaikeaa sisältä, joten varmaan olis fiksua vetää kunnolla massaa sinne kanttaukseen jo ennen kun alkaa kanttaamaan.

Link to comment
Share on other sites

Tietty ne veden poisto reijät pitää ovissa olla, mutta ne ei paljoa auta kun sen pintapellin ja rungon väliin jää jokatapauksessa otollinen sauma mihin kosteus ja muu töhnä pääsee, eikä sitä saa sieltä millään ees oikeen putsattua säännöllisesti.

Link to comment
Share on other sites

Paras konsti on kyllä puhtaana uittaa koteloainetta väli täyteen.

Jotkut massat voi kutistua ja irrota pellistä jossain vaiheessa ja sit siellä on vielä pienempi rako,joka ei kuiva koskaan.

Vaan onhan nuo aineet kehittyneet. Enpä kaikista tiedäkään

Link to comment
Share on other sites

Ei kannata laittaa koriliimaa taitoksen alle.Ei saa enään kovinkaan helpolla pintapeltiä sitten pois...  ;D Ehkä kuitenkin kannattaa noudattaa alkuperäisiä menetelmiä kiinnityksen suhteen.Suurin osa peleistä täysin kesäkäytössä,ohut kotelonsuoja öljyäminen riittää sisäpuolelle. Siistimpi lopputulos kaikinpuolin.Ja peseskelee aikaajoin ovien pohjiakin hieman... ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...