Jump to content

Nokka-akselista ?


Mini 1293cc
 Share

Recommended Posts

  • 1 month later...

Vetelen nyt vähän hatusta kun ei niitä juuri tullut mittailtua koskaan niin tarkasti.  :-? :P

Muistikuva 1000 on että imunokka on n.230 astetta ja pako 250 astetta ja 1275  molemmat 250 astetta ja molemmissa nostoa vajaat 10mm venttiilillä 1,25 vipoilla eli nokalla vajaa 8mm.

Nämä muuten on A koneesta A+ en olekkaan mittaillut. :-/

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Nokka-akseleihin liittyen..

Uusi nokka-akseli + vanhat paininkupit = kaikkien nokka-askelitoimittajien mukaan bad business

Päteekö sama myös toisin päin, eli:
vanha "ehjä" nokka-akseli + uudet kupit = ongelmia vai ei?

Siitähän se sitten lähti, kun nokkien päät näyttää kuluneen, ja kevät painaa päälle. Ehyt nokka-akseli pitäisi taikoa jostain nopeasti. Moottorina wanha 1275 (ei A+)

Kiitos..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Moi

 

Vanha ehjä akseli uusilla kupeilla ei ongelmia, Uudet kupit asennettaessa olis hyvä kun olis nokkien kanssa jotain nokka-akseli rasvaa varmistamassa remontin jälkeen ettei käy "kuivana" . Kupin pääty muuten  ei ole aivan tasasuora vaan siinä on hiottuna jonkin asteinen "vinous" keskeltä reunoihin jotta se kuppi lähtisi pyörimään.

Mitä tulee tuohon uus nokka/ vanhat kupit. Kyllä yleisesti suositellaan aina uusimaan kupit. Itse taas kun olen innokas kokeilemaan ja korjaamaan niin olen ehjiä käyettyjä kuppeja käyttänyt ristiin , eri sarjoista ja uusissa nokissakin. Kun öljy on kohdallaan ja kupit vaan pyörii niin kaikki on ollut Ok, nämä kokeilut on olleet kilpureissa ja niitä nyt puretaan useammin kuin siviiliautoa. Kuppeja saa eri kovuuksillakin mutta yleisesti nuo normaalikaupoista saadut kupit ovay kestoltaan riittävät. Kovempi kuppeja käyetään lähinnä sellaisissa kovempi ramppisissa nokissa, ei kestävyyden takia vaan pienemmän kitkan takia. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Geehrte Herr Maijala:
Kiitän ja kumarran perusteellisesta informaatiosta.

Asia nousi vasta nyt 2kk viivellä uudelleen ajankohtaiseksi kun moottorikoneistamo tarvitsi 7 viikkoa sylinterien poraamiseen ja kampiakselin hiontaan.

Hiottu "cooper s"-nokka on ollut tilauksessa kohta kaks kuukautta, eikä vieläkään kuulu. Laitan koneen nyt kasaan vanhalla nokalla ja uusilla kupeilla. Kuten mainitsin, vanhan kepin nokat on vähän kuluneet, ja varaudun siten vaihtamaan koko nokan kuppeineen uudelleen ensi talvena.
 

Oon käyttänyt STP:n ja paksun mineraaliöljyn 50/50-sekoitusta milloin ikinä kone on levällään ollut. Se on ainakin sitkasta kamaa ja pysyy hyvin erinäisillä pinnoilla tippakannusta annosteltuna. Asianmukainen nokka-akseli rasva otetaan huomioon sitten talvella.

Kiitos!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...