Jump to content

Hydrauliikkasylintereiden hoonaus


Idefix

Recommended Posts

Onkos foorumilla kokemusta pienimittaisesta hoonauksesta?

 

Olisi kytkimen pääsylinteri, jarrupääsylinteri ja kytkimen työsylinteri jotka pitäisi hoonata. Nesteisiin on vuosien saatossa tiivistynyt vettä ja ne on hieman hapettanut sylinterin pintoja. Nyt olisi vuorossa pienimuotoinen hoonausoperaatio ja ajattelin kysellä vinkkejä.

 

Pentuna hoonattiin PV Suzukin sylinterit ja hyvä tuli, mutta lukiopohjalla sekin homma tehtiin maalaisjärki periaatteella, siellä koulussa kun ei näitä oikeasti tärkeitä asioita ei opetettu ollenkaan...Hiontaöljynä kelpas kaksitahtiöljy jne jne..

 

Eli onko teistä neuvomaan, olisi muutama kysymys.

 

1. Pitääkö hoonikivien muokkaus tehdä etukäteen sylinterin halkaisijaa vastaavaksi vai kuuluuko hoonaus aloittaakin neitseellisillä kivillä?

 

2. Onko pyörimisnopeus oikeasti merkittävä tekijä, vai laitanko vaan pylväskoneen hitaimmalle ja sillä siisti?

 

3. Onko vetonopeus tärkeä seikka? PVn sylinteriä hoonattiin hartaasti ja hitaasti, jotkut sanoo että naarmujen kohtauskulma pitää olla noin 45 astetta. Tällöinhän hoonia saa kiskoa edestakaisin hurjalla temmolla...ei kai?

 

4. Hooniöljy? Kelpaako bilteman leikkausneste, vai pitääkö olla paksumpaa? Meneekö Mobil yksralliformula ihan näin harrastekäytössä? Vai lasittuuko kivet ilman oikeaa hooniöljyä?

 

Tässäpä näitä tärkeimpiä, jos vaikka näistäkin alkuperäisosista sais toimivat.

 

Kiitos etukäteen

Link to comment
Share on other sites

Mä kunnostin yhet jarrusatulat ihan sitävarten tehdyllä pikkuhoonilla. Makso jotain kympin verran jossain sekatavarakaupassa.

 

Uusilla kivillä ihan jotain halpisöljyä heitin sekaan ja ja tosiaan pylväskoneeseen hooni kiinni.katoin vaan että ottaa tasaisesti ettei pääse vetään kartioksi,en mä ainakaan mitään naarmujen kulmia katellut.

 

Lopputuloksesta tuli helvetin hyvä, tosin noi satulat ei ollu ihan järkyttävässä kunnossa eli pieni muutaman minuutin hoonaus riitti.Uudet jarrumännät ja tiivisteet vaan perään niin tuli ihan soivat pelit ja on toimineet jo muutaman vuoden.

 

Jaa niin uskaltaako täällä enää mitään kommentoida ettei joku suutu..

Niin joo kannattaa lukea nääkin varauksella enhan mä mistään mitään tiedä, teen vaan.

Link to comment
Share on other sites

Jarrusatuloissa hoonauksesta ei oikeastaan ole isoa riemua. Niissä tiivistekumi on satulan rungossa olevassa urassa ja riittää kunhan männän pinnat ovat ehjät. Ei siitä hoonauksesta sinänsä ole haittaakaan.

 

Pää- ja työsylinterit on sitten eri asia. Ne ovat Minissä perinteisesti luokkaa halkaisija 0,75" tai pienempi. Eka ongelma tuleekin siinä löytääkö hoonaustyökalun. Noissa toi tiivistys on sylinteripinnan ja huulitiivisteen välillä. Jos sylinterissä on pinnat niin rikki että siellä on pistesyöpymää, ei hoonaus siihen oikein auta. Aika nopea konsti on ottaa puukapula, kääriä siihen vesihiomapaperia (400) ja sillä pyöräyttää pinnat puhtaaksi. Jos pinnoissa näkyy syöpymää niin itse laitan sylinterin roskiin. Hyvät sylinterit voi sitten kunnostaa.

 

Isompia sylintereitä olen hoonannut akkuporakoneella, se on helppo käsitellä, saa sopivan pyörimisnopeuden ja sillä on näppärä tehdä edestakainen hoonausliike.

 

Vanhemman harrastajan (toivottavasti) vakavasti otettava neuvo. Älkää leikkikö vanhojen paskojen kanssa. Uusikaan suosiolla ne jarru- ja kytkinsylinterit. Ne  eivät niin kalliita ole, toimivat varmuudella yhden 10-20 vuotta kunhan nesteiden kuntoa seuraa. ne on kuitenkin aika oleellisia autossa kuin autossa.

Link to comment
Share on other sites

Vanhemman harrastajan (toivottavasti) vakavasti otettava neuvo. Älkää leikkikö vanhojen paskojen kanssa. Uusikaan suosiolla ne jarru- ja kytkinsylinterit. Ne  eivät niin kalliita ole, toimivat varmuudella yhden 10-20 vuotta kunhan nesteiden kuntoa seuraa. ne on kuitenkin aika oleellisia autossa kuin autossa.

 

No ei sua kukaan usko kun ei sulla kuitenkaan ole kokemusta tarpeeksi etkä mistään mitään tiedä  ;D

 

sori pieni offtopick ei malttanu vastustaa

Link to comment
Share on other sites

Joo totta torisette, yleensäkin kaikki turvallisuuteen liittyvät asiat pitää olla kunnossa. Minulla on kerran 90-luvun puolivälissä jarrut hävinnyt autosta kun pääsylinterin tiivisteen huuli kuoriutui pois. Paikkana oli Raahen yöelämä ja autona VW Derby :) Auto tosin ajettiin kotiin käsijarruun turvautuen syrjäkylien kautta. Samaa episodia ei soisi tapahtuvan nyt kun on vaimo ja muksut kyydissä, tai edes yksin ajaessa.

 

Minulla on kytkin ja jarrupääsylinterit ihan ok kunnossa, molemmissa on vain hieman hapettumaa, mutta nekin vähäiset on sylinterin yläpäässä, eli nähtävästi alueella minne mäntä ja tiivisteet ei yllä, riippuu tietenkin vähän männän lopullisesta liikeradasta. Täytyy katsoa hoonauksen jälkeen, onko sylinteristä mihinkään.

 

Joka tapauksessa, ajattelin koeponnistaa että miten tämä onnistuu. Vaikka autoon sitten päätyykin uusi sylinteri, niin pakko se on ensin kokeilla. Jarrujen työsylinterit minulla onkin jo uudet odottamassa asennusta.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...