Jump to content

"filler plate" elikkäs täytepelti...


Idefix
 Share

Recommended Posts

Lokasuojan ja kolmiopellin takana on joidenkin varaosakirjojen mukaan täytepelti joka estää kuran lentämistä syvälle rakenteisiin ruostuttamaan tuulilasin alakulmaa. Melkeimpä jokaisessa minissä on tuo tuulilasin alakulma vaihdettu joten pelti ei joko toimi oikein tai sitä ei ole ollenkaan. Omassa projektissa ei moista peltiä näy, mutta jotain olisi hyvä saada estämään kuran kasaantuminen tuulilasin ja sivupilarin sisään.

 

Minkälainen pelti oikeasti sinne kuuluu? Onko se umpinainen vai jostain reunasta avoin jättäen valumavedelle reitin pois. Nyt kun lokarikotelosta kurkottelee niin onkalo ulottuu syvälle palkin sisään, eli näillä keleillä se on vuosi kaksi kun ruoste tulee taas palkista läpi.

 

Mitenkäs te olette tämän aukon täyttäneet, vai oletteko täyttäneet mitenkään?

Link to comment
Share on other sites

Mitenkäs te olette tämän aukon täyttäneet, vai oletteko täyttäneet mitenkään?
Laitoin (siis laitatin, kun en itse osaa) omaan autooni heti maahantuonnin yhteydessä ruostesuojauksen ja 1,5 vuotta myöhemmin sisälokarit eteen. Ruostesuojaus tuonne etukulmien seudulle (tuulilasin alareunaan) tehtiin (ehkä jo toiseen kertaan, jos oli jo maahantuonnin yhteydessäkin tehty), kun etuikkunan ympärysten ruostekorjaus (ruostetta ei näkynyt ulos, mutta tarkastutin tuulilasia ympäröivän alueen kokeneiden ministerien juttujen perusteella) tehtiin. Saa nyt nähdä kuinka pitkään kestää ennenkuin ruoste tulee läpi. Toiveissa on, että nimenomaan nuo etulokarit hidastaisivat riittävästi ruostumista. Tavoite siis on, että auto kestäisi ainakin 10 vuotta mun omistuksessa. 4 vuotta tulee täyteen viikonloppuna.

 

Edit: Muutama kirotusvihre korjattu.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä tuulilasin etualanurkan tulee olla lokasuojan alta umpinainen. Jos siellä on reikä mistä kura pääsee A-pilarin sisään niin joku on matkan varrella oikonut peltitöissä. Se että Minit on yleensä mätiä tuolta nurkasta johtuu yksinkertaisesti siitä että märkä kura kerääntyy sinne loksun nurkkaan ja mätii siellä aikansa.

Link to comment
Share on other sites

Tätä tuulilasin alanurkkien ja ympäryksen ruostumisongelmaa ei ollut juuri ollenkaan 60 luvun Mk1 koreissa. Vasta 70 luvun Mk3 koreissa sitä alkoi suuremmissa määrin esiintyä ja nämä 90 luvun korithan ovat näiltä osin kaikkein surkeimpia. Mulla on ollut 6 Mk1 korista Miniä ja paljon on peltiä vaihdettu, mutta tuulilasin alanurkkiin ja ympäryksiin ei ole koskaan tarvinnut kajota. Jotain niissä on siis tehty paremmin!? Sisälokareitahan ei 60 luvulla Minissä juuri tunnettu.

Itsellä olleessa 75 mallin Mk3 Minissä oli koripelti paikkapaikoin omituisen haurasta (hiilistä?), saattoi olla ihan keskellä suoraa peltiä maalissa "kukkanen" ja kun alkoi rapsutella löytyi pienen pieni reikä!

Mk 1 koreissa oli pelti paksumpaa ja parempilaatuista. Hitsatessa sen on huomannut.

Link to comment
Share on other sites

Joo se on selvää että pilarin sisään ei kura saa päästä. Eilen tein päätöksen ja leikkasin auki edellisen omistajan tekemät korjauksen. Sikäli hirvitti tehdä se sillä tuulilasin alanurkan laitto oli ehkä ainoa oikeasti onnistunut korjaus, mutta kun sen alla on oikaistu peltitöissä ihan urakalla, niin pakkohan se oli aukaista. Ja hyvä että aukaisin, sillä sekä A-pilariin että se palkki joka toimii oven saranapuolen karmina, oli jätetty täysin avoimeksi. Lisäksi sinne jätetty pelti oli täysin hapanta, joten uuden pellin hitsaaminen poltti vaan reikää viereen. Eli eikun rälläkkä käteen ja kaikki pois. Kuvia tästä tulee tuonne projekti osastoon heti kun saan nurkan valmiiksi.

 

Mutta se mitä oikeastaan kysyn on siis että miten se "filler plate" siellä oikein on. Jos sen laittaa kiinteästi niin että se on kiinni niin sisäpuolen pelleissä että myötäilee ulkoreunasta lokarin muotoja, niin kura ei ehkä pääse suoraan renkaista lentämään sinne, mutta toisaalta se jättää umpinaisen hyllyn moottoritilasta lentävälle vedelle/kuralle. Sillä tuulilasin alapellin ja sisäpuolisten lokaripeltien väliin jää noin 20 mm rako. Oletteko te laittaneet tämän raon myös jollain umpeen? Onko siinä jokin kumitiiviste vai miten estetään veden joutuminen hyllylle?

Link to comment
Share on other sites

Tätä tuulilasin alanurkkien ja ympäryksen ruostumisongelmaa ei ollut juuri ollenkaan 60 luvun Mk1 koreissa. Vasta 70 luvun Mk3 koreissa sitä alkoi suuremmissa määrin esiintyä ja nämä 90 luvun korithan ovat näiltä osin kaikkein surkeimpia. Mulla on ollut 6 Mk1 korista Miniä ja paljon on peltiä vaihdettu, mutta tuulilasin alanurkkiin ja ympäryksiin ei ole koskaan tarvinnut kajota. Jotain niissä on siis tehty paremmin!? Sisälokareitahan ei 60 luvulla Minissä juuri tunnettu.

Itsellä olleessa 75 mallin Mk3 Minissä oli koripelti paikkapaikoin omituisen haurasta (hiilistä?), saattoi olla ihan keskellä suoraa peltiä maalissa "kukkanen" ja kun alkoi rapsutella löytyi pienen pieni reikä!

Mk 1 koreissa oli pelti paksumpaa ja parempilaatuista. Hitsatessa sen on huomannut.

Onkos nuo 60-luvun Minit olleet vuodenympäri käyttöautoina suolatuilla etelä-Suomen teillä? Soratietä varmaan on ainakin ajettu, joten hiekkasuihkut on varmaan pohjaan ja lokareiden alueelle reikiä tehneet, kuten kaikkiin autoihin. Milloinkahan nuo sisälokarit on keksitty? Noita alumiinisia versioita tehdään nimenomaan oldtimereihin. Suomalainen keksintö se kai kuitenkin on vuosikymmenten takaa?
Link to comment
Share on other sites

Kyllähän noissa 60 luvun koreissakin koritöitä on aina ollut, mutta tarkoitin sitä että näissä tuoreemmissa on ruostevaurioita paljon enemmän sellaisissa kohteissa joka ilmiselvästi viittaa huonompaan korityöhön ja materiaaliin.

68 vuonna kun tuli Mk 2 korinen Mini tapahtui jonkinlainen laadunheikkeneminen. Vähän sen jälkeenhän 70 luvulla alkoi yleisesti Englannin autoteollisuuden alamäki.

Lokareita alettiin minun mielestäni asennella autoihin 70 luvun alussa.

Link to comment
Share on other sites

Sama kohta itellä edessä ja ajattelin tuon pellin kyllä laittaa umpisaumalla kiinni ja katsoa jos saís jostain sisäpuolelta reijän että voi ruiskuttaa kotelomassaa runsaasti ettei jää vahingossakaan reikiä.  Samoin teen kaikki muut kotelot eli sisäpuolelle vaan muutama reikä että kosteus pääsee haihtumaan ja sitten muuten kotelot suojataan massalla.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...