Jump to content

MCS Countryman lämmöt


Juge

Recommended Posts

Täällä on useita kirjoituksia Minien lämmöistä, mutta teen tästä uuden kun Countrymanissa on aavistus erilainen moottori (n18b16a).

 

Asensin pari viikkoa sitten letkulämmittimen Countrymaniin.

 

Asennuksen jälkeen ilmasin järjestelmän ja olen seurannut Scangaugella moottorin lämpötilaa. Ihmettelin, että Countrymanin kone ei lämpene niin korkealle kuin edellisen MCS Clubmanin: Countrymanissa ihan maksimi lukema on ollut 103 astetta kun Clubmanissa peräti 108. Aloin jo epäilemään ilmaa järjestelmässä, vaikka autolla ajettu kolmisen sataa kilometriä lämmittimen asennuksen jälkeen, eikä nestettä ole tarvinnut lisätä ihan ensimmäisen koeajon jälkeen ja silloinkin meni vain pari desiä. Joten ilmasin tänään uudelleen järjestelmän.

 

Ilmauksen jälkeen, testiajossa totesin että perus-ajossa Countrymanin lämmöt on siellä 102-103 astetta. Kun kiihdyttää lähes paikaltaan n. 80kmh:hin, lämmöt tippuvat n. 95 asteeseen. Kohtuu nopea kiihdytys 180+aan, lämmöt tippuvat suht nopeasti 83 asteeseen. Hidastus normi kesänopeuteen, ja lämmöt nousevat n. kahden kilometrin matkalla sinne 102:een.

 

Perus 90kmh ajossa lämmöt seilaavat satasen molemmin puolin, + / - pari astetta, pysyen enempi siellä 102:ssa.

 

Puolikylmällä koneella (n. 50-65 astetta) ja kaasuteltaessa, lämpötila saattaa tipahtaa yli kymmenen astetta kaasua painaessa, esim. 55 -> 45 astetta kunnes taas nousee sieltä.

 

Ajaessa 90kmh, laittamalla ilmastoinnin täysin kylmälle lämmöt laskevat suht nopeasti 85-83:een, ja nousevat sieltä kun laittaa ilmastoinnin sinne 21 asteeseen.

 

Kun lämmityslaitteen laittaa täysin kuumalle, kuumaa tulee. Ja jos moottorin lämpötila on esim. 90 asteen tietämillä, se lähtee nousuun kun lämmityslaitteen laittaa täysin kuumalle.

 

Onko nyt niin että mulla on vieläkin ilmaa järjestelmässä, vai onko tuo perustoimintaa Countrymanin n18b -koneessa...? NAM:in foorumilta lueskelin ja tuo ilmastoinnin täysin kylmälle laittaminen tiputtaa moottorin lämpöjä hetkessä tuonne 85:den tietämille on normitoimintaa.

 

Saakutti kun en muista miten entisen Clubmanin moottorinlämmöt käyttäytyivät termostaattikotelon vaihdon jälkeen...

Link to comment
Share on other sites

Pahus kun en millään muista miten ne lämmöt käyttäytyivät entisessä Clubmanissa. Joo loogiseltahan tuo kuulostaa, että sen puoleen ei pitäisi olla murheita tiedossa.

 

Täytyy vielä seurata kuitenkin miten ne tuosta kehittyy, kun eniten ihmetyttää tuo viisi astetta kylmempi kone mitä edellisessä MCS Clubmanissa: perus-ajossa S Clubmanissa lämmöt huiteli jopa 108 astetta, kun tässä S Countryssä se ihan maksimi on ollut 103.

Link to comment
Share on other sites

älä ole huolissasi. Usein nuo ecu ohjatut termarit ovat luokkaa 105-108astetta. Termostaatin todellinen avautumislämpötila uutenakin on helposti semmoinen +-2astetta, vanhemmiten sitten yleensä se alenee. Voi hyvin olla nyt sellainen tilanne että sun uudessa autossa termari aukeaa jo ennen kuin ecu sitä haluaisi aukaista. Siellä on lämmityselementti mitä lämmittämällä se saadaa aiemmin avautumaan. Mutta tommoisessa 103asteessa kaikki on vielä ihan ok. Jos se rupeaa laskemaan alle 95asteen matka-ajossa niin sitten voi ruveta miettimään termarin vaihtoa mikäli taloudellisuus kiinnostaa. Polttoainetta kuluu vähenmän mitä kuumempi kone on.

 

Mulla yksi edellinen ostoa ei pitänyt pakkasella oston jälkeen kotimatkalla kuin 43astetta, se oli vaihtokunnossa. Termarin todellisen avautumislämpötilan voi todeta ottamalla siitä johto irti. Termarin mekaaninen avautuminen on aina säädetty niin että vahinkoa ei käy. Vikavalokaan usein ei syty, mutta en tiedä miten Mini käyttäytyy.

 

Tämmöisten takia autoissa ei enää 20vuoteen ole ollut lämpömittareita. Mittariston lämpömittari näyttää vain että lämmöt on "normaalit" vaikka siinä ihan celsius asteikko olisikin. Mittari 90asteessa saattaa olla mitä vaan 65-110asteen välillä. Tulisi paljon ihmetteleviä asiakkaita kun kunnossa olevan auton mittari heittelee 80-105 asteen välillä.

Link to comment
Share on other sites

Joo, juuri sen takia entisessä MCS Clubmanissa meni termarikotelo vaihtoon, kun matka-ajossa lämmöt eivät nousseet 85 astetta korkeammalle. Ja vaikka uusi termarikotelo tuli, silti Clubmanissa oli mottorin lämmöt 105-108.

 

Ei toi MCS Coutrymani uusi ole, on se kuitekin jo kuusi vuotta vanha :)

 

Meillä on toisena käyttisautona V50 Volvo d5 koneella. Siinä on lämpömittari, mutta olen joo huomannut ELM327:lla lukiessani autoa että Volvon lämpömittari on siinä juuri puolessavälissä vaikka moottorin asteet heiluu 75-85 astetta, ei se näy siinä analogimittarissa ollenkaan.

 

Mutta näillä mennään ja seuraillaan.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...