Jump to content

Cooper S R57 murhetta


Rhm

Recommended Posts

Viikonloppuna tuli ropattua -09 Cooper  S automaatilla, joka ajettu n. 100 tkm. Auto kävi huonosti. Tyhjäkäynti vaelsi eestaas ja se nyki sekä pätki. Vikavalo oli taulussa ja vikakoodi P2177 tuli tulokseksi. Eli system too lean at idle on bank 1. Eli tyhjäkäynnillä 1. lambda haistellu laihuutta ilmeisesti. Löysin juttua paljon esim. jenkkifoorumeilta korkeapainepumppuongelmista. Autossa on aiemmin ollut satunnaisesti sellaista, että kovassa kiihdytyksessä tulee terävä nykäisy tai se ikäänkuin ampuu putkeen ja hyytyy ja rupeaa taas hetkenpäästä vetämään uudestaan. Tämä on hyvin satunnaista ja en tiedä liittyykö ongelmaankaan nyt edes.

 

Nollasin vikakoodin ja ajoin pienen testilenkin ja tankkasin samalla 98 täyteen auton. Nykimistä ei kauheasti enää esiintynyt. Katsoin puolat, putsasin MAP anturin sekä kävin läpi lamdan liittimen. Näiden kaikkien jälkeen ei oikein mitään aaltoiluja ja nykimisiä esiintynyt. Vika jäi hiukan mysteeriksi sekä kaivertamaan, että mistä johtuu.

 

Tulpat sekä polttoaineensuodatin on jokusen vuoden takaa ja vaihdettu n. 30 tkm sitten. Ne ajattelin vaihtaa nyt ainakin ja varmaan pitänee kurkata tuonne imukanaviin miltä siellä näyttää. Olisiko jotain muita toimenpiteitä vielä mitä tehdä? Noita bensanpaineita ei taida saada helposti mitattua? En ainakaan yhtäkkiä nähnyt mitään liitintä/nippaa missään. Luin myös tuosta OCC asennuksesta. Olisikohan sellaisessa mitään järkeä? Ainakin öljyä oli nyt hukkunut jonkin verran, kun auto kävi takuuna öljyvuotojen tilkkimisessä. Sinne vaihdettiin lähes kaikki tiivisteet jokapuolelle ja muistaakseni uusi venakoppakin. Luultavasti laitettu liikkeessä sitten hiukan väärät ölpät sisään.. Tähänkin tautiin ilmeisesti OCC auttaisi jonkin verran?

 

Edit: ja täähän näemmä tuli väärän aiheen allekin. Modet varmaan siirtänee oikeaan paikkaan...

Link to comment
Share on other sites

Joo,muĺla on samanlainen ongelma- tapaus työn alla,-08 MCS. Alkoi heti korjaamon jakopää-rempan jälkeen oireilee.samat oireet,käy tosi huonosti tyhjäkäyntiä,vaivoin pysyy käynnissä. Kiihdytyksessä rötää,nykii,paukkuu putkessa yms.mutts ei mitään vikakoodia! Maantie-lenkillä pelaa "ihan ok", hieman voimattoman oloinen. 88 tkm ajettu,ja kanavat putsaamatta.No, jostain oli aloitettava,purin jakopään,vaihdoin korjaamon vaihtamatta jääneet ketjunlaahaimet,tarkastin ajoituksen.Ei vaikutusta,jäljelle tuntuis jäävän tuo bensapumppu...laihalla tuntuis myös olevan...mutta hankalaa on ilman vikakoodeja, tuo bensapumppu on aika arvokas vaihdettavaksi ihan vaan "varuiksi"... Pitää alkaa ajelemaan vika"ulos"! Tuo OCC oli omassa lähes pari vuotta,eli versioina,ei juuri vaikutusta öljynkulutukseen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Jatketaas lisää tähän. Nyt on oireet pahentunu tuossa. Tulpat vaihdettiin tuohon ja se autto ehkä vähän hetkeksi. Vanhat oli hiukan karstasen oloiset. Tekee useemmin tuon P2177 koodin. Lisäks pätkäsee reilummin, kun vähänki koittaa vedättää. Delphillä katoin koodeja, niin siellä oli joka sylinterissä nakutusta ollut. Ilmeisesti tuo pätkäsy tulee siitä, et nakutusanturi havaitsee sen. Vikavaloa tuo ei sytyttänyt eikä koodia näkynyt tuollasella halpislukijalla. Kerran tuli vikakoodi alhaisesta bensanpaineesta, joka viittaisi tuonne pumpun suuntaan.. Mutta sehän ei kait tuota nakutusta oikein aiheuta?

 

Katoin delphillä bensanpaineita, niin tyhjäkäynnillä paineenpyynti oli n. 50 bar ja paineet ehkä inan alle tai sen pyynnin. Välillä kävi vähän pienempänä. 40 ja jotain.. Kierroksilla tais olla joku 120 bar, mut aika hyvin vastas mitattu paine tuota pyyntiä.. Mitähän noi paineet kuuluis olla?  Koitin muutenkin livedataa tutkailla, mutten löytäny mitään erikoista mistään...

 

Onko vinkkejä mitä seuraavaksi? Voiko toi pieni bensanpaineen heijailu olla oiretta hpfp:n hajoamisesta?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Ongelma ilmeisesti ratkennu. Oireet rupes vaa pahenee, et auto sammu muutaman kerran ja noita vikakoodeja rupes lykkään tiuhemmin. Vaihdoin uuden bensapumpun ja nyt toistaseks tuntuu pelaavan.

 

Mut sit seuraava murhe! Auto on cabriolet. Vaihdoin suodatinta ja huomasin et takapenkkien alla oli paljo vettä ja samoin takaluukus. Onko jotain paikka mikä nois rättikatois vuotaa? Ainakin takapilarin ja rättikaton välistä pääsee vesi, mut onko jossain poistoreikä sille et pääsee ulos vesi? Vai tuosta välistäkö se pääsee valuttaan myös sisälle?

Link to comment
Share on other sites

  • 8 kuukautta myöhemmin...

Vuosipäivä näemmä ongelmien alulle. Harmaita hiuksia taas teettäny tuokin kapistus. Siin oli montaki vikaa päällä. Auto pätki sillontällön, anto koodeja kaasuläpästä, seoksista, misfirestä ja nakutuksesta. 

Imusarja irrotettiin ja karstat pois imukanavista. Samal vaihdoin sen uudemman mallin imusarjan. (Makso muuten alle 30€.) Ja putsasin kaasuläpän. Sitten tuli df diverteri sekä tulpat ja puolat vaihtu. 

Imusarjan vaihdos tietty alipaineletkut rupes vuotaan, joten uusin niitäkin. Auto toimi muutaman päivän loistavasti, kunnes ne kaasuläpän koodit palas. Tutkin sitä ja totesin et kaasuläppä vaihtoon. Tilasin uuden ja vaihdoin sen. Koodit hävis ja rupes pelaamaan. Mutta sen myötä tuli uusi vika! Nyt auto satunnaisesti pätkäsee vedossa, kun ahdot bousee tai sit rupee pätkimään kunnol (ampuen putkeen) ennekuin lähtee vetään. Välillä toimii todella hyvin. Yleensä ylämäkeen vedätettäessä tuota pätkimistä ilmenee. Mitään vikakoodia se ei anna, mutta testerillä on misfireä satunnaisesti eri sylintereissä. Samalla vedätettäessä jonki verran teho ns. Aaltoilee ja joskus tyhjäkäynnilläki kuulee et we ei ihan tasasesti käy.

Purin imusarjan ja tutkin kaikki alipainepuolen letkut yms. Vaihdoin vanhat tulpat ja puolatkin, mutta ei vaikutusta. Rupee meneen käsi päähän, kun mitään koodiakaan ei tuu. Ja oikein mitkää arvotkaa tunnu olevan pielessä..

Mitähä seuraavaks? Voisko niis imusarjan alla olevis venttileis olla vikaa, ku niit on nyt irroteltu ja pidelty? Eli se pressure converter ja tankille menevän linjan venttili mikä nyt olikaan.. kun toi ongelma ilmeni/osittain tuli takas siin viimeses imusarjan irrotukses ja kaasuläpän vaihdos.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä ne paineet ihan ok oli. Vähä jää välillä alle pyynnistä, mut hyvi vähä. Koitin ahtovuotoaki katsoa, mut ei löytyny. Sit kävin ajeleen bensatankinkorkki auki ja en saanutkaa pätkiin oikeestaan ollenkaan sitä.. ajo loppu vaan, ku jarrulevyn väliin meni kivi ja järkky kitinä rupes kuuluun. Muutenki käynti oli tasasempi. Pitänee viel huomenna testata paremmin. Olisko toi nyt vihje siit tankin huohotusventtiilistä imusarjan alla? 

Tuo on jännä, kun sellasen nyppäsyn/nykimisen jälkeen saattaa auto vetääki hetken huonosti, eli ahdot on kateissa kunnes se herää taas hetken päästä. Ja vikakoodeja ei tule. Muutakuin noi satunnaiset misfiret näkyy eri pytyis.

Link to comment
Share on other sites

Mulla oli joskus ahdot kateissa,oli kuin ois 1.6 vaparilla ajellut... mutta kun vaihdoin molemmat lähes samanaikaisesti tank air valve ja se ahtoja säätelevä ohjausventtiili, ei pysty ihan varmana nimemään syntipukkia..tank air valve pystyy muistaakseni toteamaan puhaltamalla, ei saa laskea ilmaa läpi. Löytyy esim. Citroenilta aika sopivaan hintaan..

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...