Jump to content

Minin vetarit


Turbodiesel

Recommended Posts

Kirjoitettu

Kysely terrorisointi jatkuu... Eli seuraavana huolenaiheena on vetarit ja se että millaiset ne pitäisi olla -72 1000 Morris minissa. Tällä hetkellä paikoillaan on vetarit joissa eka murros on ns. kumipuslilla toteutettu. Tässä autossa pitäisi olla ilmeisesti se kuulilla toteutettu nivel?

Tasauspyörästön akselia ei ole mutterilla lukittu sisemmän vetarin kanssa ja tällaisessa kumipusla hässäkässä se ilmeisesti pitäisi olla?

Sitten kuulaversiossa on lukitusrengas boori akselilla?

Eli minulla on vääränmalliset vetarit autossani? Ja niitä ei ole mitenkään lukittu tasauspyörästön akselille?

Aloin tutkiskelemaan asiaa, kun booriakselin ja sisemmän vetarit välistä alkoi vuotamaan öljyä. Toisella akselilla on "pakkastulppa" ja toisella puolella jonkinlainen kumitulppa, joka siis vuotaa nyt...

Laitoin jo osto ilmoituksen vetareista, mutta aattelin vielä varmistella ja kysyä aiheesta...

 

-Mika-

Kirjoitettu

Napsin pari kuvaa, jos vaikka ne selventäisi tuota ekaa hieman sekavaa viestiä. Nostin auton ilmaan ja purin sisempää niveltä hieman, että sain tiivistemassalla liimatun kumitulpan pois boori holkilta. Siinä oli tosiaan vain esim. pellissä olevan reiän tukkimiseen tarkoitettu kumiluttero ja massaa päällä. Lisäksi nivel oli syönyt aika paljon tavaraa pois vaihdelaatikon kyljestä? Oisko tämä normaalia, jos kulunut nivel on vaikka päässyt joskus vatkaamaan itselleen tilaa?

Mutta siihen alkuperäiseen kysymykseen eli kuuluuko tällaiset vetarit tämän vuosimallin autoon/tuollaiselle tasauspyörästön boori akselille?

post-4578-0-19118700-1497379209_thumb.jpg

post-4578-0-47002300-1497379277_thumb.jpg

post-4578-0-40537500-1497379305_thumb.jpg

Kirjoitettu

On mahdollista, että 1972 vuosimallisessa on sisemmät nivelet kuulamalliset kumiristikkonivelien sijaan. Aika epätodennäköistä kuitenkin.

 Oletetaan nyt kuitenkin, että on ollut kuulamalliset ja vaihteensiirto mekanismi on tankomallinen, avoin siirtotanko ja tuettu ylätangolla. Tälle autolle, kuten monelle muullekin tuolloin, saattoi käydä niin, että sisemmän nivelen ja vetoakselin väliin pääsi vettä ja parissa kesässä ruostutti spoorit sileäksi. Siihen loppui meno. En nyt tässä kerro mikä tuon veden kertymisen spooreille aiheutti. Uusi vetoakseli ja sisempi nivel oli hinnoiteltu tehtaan toimesta niin suolaiseksi, että jotain oli keksittävä.

 Ratkaisu löytyi käytetystä vanhemman mallisesta vetoakselista joita oli yllin kyllin puretuista. Myös vanhemman mallinen ulostuloakselin nivelhaarukka oli käyttökelpoinen, kunhan sorvasi lukkorengasuran sisään oikeaan kohtaan ja  tulppasi tiiviisti päädyn kiinni. Juuri tuollaisella metallisella pakkaspropun tapaisella kupilla, jolle sorvattiin oikean mittainen kolo. Sinne vaan kuulamallisen nivelen tilalle, vaikka se saattoi olla vielä ehkä hyväkin. Uusi tai ehjä kumiristikko paikoilleeen ja taas mentiin.

Jos autossa on alumiinitunnelimallinen vaihteensiirto, niin perämurikka akseleineen vain on joskus vaihtunut, eikä siihen sopivia pitkiä vetoakseleita ole ollut mitä laittaa ja on tehty ylläkerrottu operaatio. 

Vielä sanoisin, että tämä on aivan toimiva ratkaisu jos kaikki on tehty oikein ja tuollaista tehtiin tosiaan vaan kipeää saaneelle puolelle, eikä mikään ihme jos tuollaisen näkee vieläkin, että on kumiristikkonivel toisella puolella.

Kuvasta näkee, että u-pulttien mutterit ovat vedetty liian kireälle ja tuo jos mikä särkee koko höskän alta aikayksikön. Pitänee laittaa seuraavaksi tänne tuon oikeat asennusohjeet.

Kirjoitettu

Imperial on aivan huikee kaveri, kun jaksaa aina auttaa.

Tankomallinen vaihteensiirtäjä tässä on. Aika vahvasti epäilen, että tässä tapauksessa ei ole sorvailtu uria, vaan laitettu massaa "riittävästi" kuppiin ja painettu pakkastulppa sekaan. Tässäpä pitää käydä mietiskelemään, että minkä ratkaisun toteuttaisi. Tämä pakkastulppa viritys ei ole siis vielä vuotanut, mutta ei tällä ole tietojeni mukaan ajettukaan kuin n.1000km kasaamisen jälkeen.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...