Jump to content

Moottorin irroitus?


soppa

Recommended Posts

No niin, nyt on sit päässyt rojekti alkuun ja tarttis seuraavaksi ottaa kone pois keulalta 8-) Mutta hiukan on epäselvyyksiä kirjan opasteissa...? Eli olen ottanut syylärin ja lämppärin pois tieltä ja ottanut vetoakselit irti. Moottorin ylätuki ja kytkimen letku on irti mutta sit siihen ongelmaan: Miten saan ne moottorin sivuissa olevat moottorinkannakkeet irti kelkasta vai jääkö ne kiinni kelkkaan ja kone irtoaa? ja miten se vaihteiston vivusto oikein irtoaa? Pitääkö mun laittaa taljat ensin koneen ympäri nostoa varten ja hiukan nostaa irroitaa sit kannakkeet vai miten se kirja neuvoi...? Sinne kytkimen päähän muuten on aika vaikee saada mitään avainta mahtuun vai mahtuuko? Olisiko jollain jotain kuvia koneen irroituksesta tai jotain hyviä vinkkejä?

Link to comment
Share on other sites

Itse olen ottanut moottorin kannakkeet irti kelkasta. Jos ne ovat alkuperäiset niin otat ensin mutterit irti. Riippuen sitten kuka on asentanut niin hyvällä tuurilla pultin kanta on pyöränkotelon puolella ja pultin saa helposti pois. Jos on vähän huonompi tuuri niin mutterit on siellä pyöränkotelossa. Tässä tapauksessa joutuu ehkä hitusen nostamaan konetta samalla kun yrittää sörkkiä pultteja pois reiästään. Kun sitten viimein saat ne pois niin kannattaa vaihtaa kumityynyt semmoisiin joissa on mutterit hitsattuna kiinni.  Ei tarvitse enää tussaroida kasauksen ja myöhemmän irroituksen yhteydessä.

 

Sulla on ilmeisesti tankovälitteinen loota. Sen loodan persuksissa on tukitangon haarukka pultilla kiinni eli se vain auki. Itse vaihteensiirtotanko on saksisokalla kiinni laatikon vaihteensiirtäjässä. Se lähtee irti  6 mm tuurnalla lyömällä.

Link to comment
Share on other sites

Itse olen ottanut moottorin kannakkeet irti kelkasta. Jos ne ovat alkuperäiset niin otat ensin mutterit irti. Riippuen sitten kuka on asentanut niin hyvällä tuurilla pultin kanta on pyöränkotelon puolella ja pultin saa helposti pois. Jos on vähän huonompi tuuri niin mutterit on siellä pyöränkotelossa. Tässä tapauksessa joutuu ehkä hitusen nostamaan konetta samalla kun yrittää sörkkiä pultteja pois reiästään. Kun sitten viimein saat ne pois niin kannattaa vaihtaa kumityynyt semmoisiin joissa on mutterit hitsattuna kiinni.  Ei tarvitse enää tussaroida kasauksen ja myöhemmän irroituksen yhteydessä.

 

Sulla on ilmeisesti tankovälitteinen loota. Sen loodan persuksissa on tukitangon haarukka pultilla kiinni eli se vain auki. Itse vaihteensiirtotanko on saksisokalla kiinni laatikon vaihteensiirtäjässä. Se lähtee irti  6 mm tuurnalla lyömällä.

 

Kiitos ohjeista, nyt tuntuisi ainakin hiukan järkevämmältä toi irroitus. Onko siinä vaihteensiirtäjän päällä sellainen "suoja" vai pitäiskö tano näkyä? Ilmeisesti jos nyt ymmärsin oikein, niin irroitan siellä vaihekepin päästä sen vaihderungon ja sen jälkeen koneen päästä tuon sokan? Onko toi sokka käytettävissä uudestaan paikalle laitossa vai joutuuko sellaisen hankkia uuden?

Link to comment
Share on other sites

No niin nyt on kone pois keulalta ja vaihteensiirto irroitettu. En tiedä oliko nyt sittenkään tankovälitteinen laatikko, koska aukaisin moottoripuoli päästä vaan kahdeksan pulttia ja sit koko systeemi tipahti alas ja sit vaan keppi päästä kolme pulttia auki ja sit oli irti. Mikä vaihteensiirto systeemi sit tässä tapauksessa on? Siellä moottori päässä oli vaan kaksi sellaista tappia jota vaihteen siirtimen haarukka liikuttaa... ::) Purinko nyt kaikki oikein vai menikö tuon vaihteiston kanssa pieleen???

Link to comment
Share on other sites

Eli vaihteensiirto oli semmoisessa pitkässä alumiinvalussa ? Se on sitten Minin ja Mailerin tyyppinen tunnelimallinen mistä britit käyttää nimeä "remote" (tankomallinen välitys on "rod change"). Jos 8 pultilla tarkoitat sitä että niitä oli 4 kpl molemmin puolin ja ne pultattiin sivusta päin, loodan ja vaihteensiirron välissä oli teräksinen välikappalen niin loota on kotoisin Mailereista.

 

Minin laatikoissa homma on muuten vastaava mutta kiinnitys on 4 pultillä altapäin.

Link to comment
Share on other sites

Eli vaihteensiirto oli semmoisessa pitkässä alumiinvalussa ? Se on sitten Minin ja Mailerin tyyppinen tunnelimallinen mistä britit käyttää nimeä "remote" (tankomallinen välitys on "rod change"). Jos 8 pultilla tarkoitat sitä että niitä oli 4 kpl molemmin puolin ja ne pultattiin sivusta päin, loodan ja vaihteensiirron välissä oli teräksinen välikappalen niin loota on kotoisin Mailereista.

 

Minin laatikoissa homma on muuten vastaava mutta kiinnitys on 4 pultillä altapäin.

 

Juuri sellainen pitkä tunnelimainen valettu löytyy... ja se oli tosiaan kiinni molemmin puolin sivusta neljällä pultilla ja siinä oli teräksinen välikappale. Mutta purinko nyt sen kuintenkin oikein, että otin ne pultit irti ja en muuta...se vain "tippui" alas..?! Paikalle laitto on varmaan sit muuta kuin kattoo, että se loodan päässä oleva "tappi" menee sinne siirtäjän hahloon??

Mulla on sit vissiin kokonaan mailerin mylly ja loota tuossa...? Voisiko sitä vielä tarkemmin tietää jotenkin? Siellä oli muuten lohkon takana jokin 10G merkki, meinaako mitään?

 

Kiitos vastauksista

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...