Jump to content

sähkö vika


bruuzna
 Share

Recommended Posts

no niin täällä taas  kun hukassa ollaan :D

elikkä näin tapahtui.otin valokatkaisiaa irti paneelista jolloin virja johto kosketti siihen paneeliin oikeen reilusti. suli vähän johtoa ja kipinät ja kaikki eli tais ottaa paljon virtaa.seuraus oli että  auto  ei lähde käyntiin edes solenoidista(pyörittää kyllä),eikä syty latauksen valokaan.mittasin sulakkeet ne olivat ehjät (mallia 2 käytössä ja 2 varalle)mutta ylempään sulake pidikkeeseen ei tullut jännitettä laisinkaan.elikkä onkos jossain vielä joku jemma sulake??? tai vai mitä oikeen tuhosin ? onko kysymykseni tyhmä vai enkö osaa selittää vai kenties joitain muuta kun ei viestejä/apuja tule :-[

Link to comment
Share on other sites

olin itsekkin et mitä hittoa tässä nyt tapahtui ei toi pää koppa riittänyt eikä riitä kyllä vieläkään :-[

 

no tällä mennään. mitkä johdot siellä lukossa yhdistyy avainta kääntäessä, jos "kiertäisi" sen lukon. saisi selvitettyä et onko  se rikki vai ei... oon  ihan hukassa tämän kanssa

Link to comment
Share on other sites

Ootkos mittaillut mihin sähköä tulee, eli ekana nyt kattoisin tuleeko puolalle +12v. Se sama 12V menee tohon valokatkaisimelle niin on saattanut käydä niin että johto on palanut jostain poikki jos on kunnolla oikkariin päässyt. Sit melkeen mittaisin pääsulakkeelta et tuleeko siihen edes sähkö niin sit pystyy hieman kartottaa missä vaiheessa vika on. Tietty sit vielä kannattaa kattoa että se käyttis ei oo oikkarissa edelleen maihin.

Link to comment
Share on other sites

En tiedä mistä vuosimallista on kyse mutta valtaosassa vehkeitä virransyöttö tulee erikseen virtalukolle ja valokatkaisijalle. Jos auto kerran starttaa niin ainakin virtalukolle tulee 12V. Pääsulakkeita on turha etsiä jollei peli ole MPi, muista ei erillisiä pääsulakkeitä löydy. Virta tulee suoraan solenoidin isosta navasta sulakkeille, valokatkaisijalle ja virtalukolle.

 

Puolalle ei varmastikaan tule 12V koska virtalukolta menee se kytketty 12V sekä puolalle että sulakerasialle. Vaihtoehdot on joko virtalukon pohja tai sitten virtalukolta lähtevä piuha on saanut kipeää (jos se valojen virtajohto on sulanut niin siellä on voinut sulaa vähän enemmän). Sinänsä aika outo homma, aika pitkään saa karva olla kiinni maissa että alkaa sulamaan. Ei se yleensä ihan hipaisusta tollasta tuhoa tee.  Virtalukon tsekkaaminen ei ole kovin kummoinen homma, mutta voisit sen verran täsmentää mikä vuosimalli on kyseessä niin vois vähän paremmin neuvoa.

Link to comment
Share on other sites

minni on vuosi mallia -72 ja  tasavirta laturi täsmennys siksi kun luin jostain et olis pitänyt -69 vaihtua tiedä siitä sitten.johto valo katkasialla ei ole maissa,irrotin katkasian ja piuhat pitkällä kolosta.tiedä sitten jos suli jostain kohtaan ja ottaa sieltä maihin.  huomenna mitttarin kanssa hosumaan.siis virta avaimesta ei tapahdu yhtään mitään ei syty ees laturin valo.voisiko olla solenoidi rikki  :-? kuuluuko siihen toiseen sulake pidikkeeseen tulla jännite vasta kun auto on käynnissä/virrat päällä meinaan siihen ei tullut jännittettä laisinkaan vai miten se toimii.toiseen pidikkeeseen  tulee koko ajan ja radio ja töötti ja muut siihen kytketyt kyllä toimii.  

Link to comment
Share on other sites

Oon ihan samaa mieltä edellisen kanssa, hommaa korjauskäsikirja !

 

Mutta sen verran asiaakin että pääset jäljittämään vikaa. Samasta solenoidin navasta mihin akun +-kaapeli tulee, pitäisi lähteä 2 paksua ruskeaa johtoa. Toinen menee lataussäätimen A napaan ja toinen menee sulakerasian 1-2 sulakkeelle. Lataussäätimen navasta A1 lähtee edelleen 2 paksuhko sini-ruskeaa karvaa, toinen valokatkaisijalle ja toinen virtalukon persuksiin.

 

Jos sä nyt haluat eliminoida noita murheita niin mittaa ekaksi virtalukon takaa se sini-ruskea piuha. Siihen pitää tulla jatkuva 12V. Jos tulee niin johdotus on EHKÄ kunnossa. Se ei vielä takaa sitä onko se piuha kunnossa vai onko saanut oikkarissa kipeää.

 

Virtalukossa pitäisi olla 3 nastaa. Yhteen tulee se sini-ruskea syöttö. Sitten siitä lähtee 2 valkoista piuhaa sulakkeelle 3-4, puolalle ja mittariston jännitteen säätimelle. Edelleen virtalukosta pitäisi löytymän valko-punainen karva joka on heräte solenoidille.

 

Eli virrat päällä pitäisi olla 12V valkoisissa piuhoissa ja startatessa valkoisissa ja valko-punaisessa. Jos siihen siniruskeaan tulee 12V mutta virrat päällä valkoisiin ei niin silloin virtalukon pohja on paskana.

 

Lopuksi: hommaa se per**leen korjauskäsikirja jos ihan oikeasti meinaat harrastaa Minejä !

Link to comment
Share on other sites

kirja laitettu hankintaan !!! tuommoisen löysin, onhan tuo oikea onhan    http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/1000dyn.gif  ihan hyvä sivusto muutenkin--> sähköinen korjaus kirja mutta eihän paperi versiota  voita mikään

jes pian pääsee mittailee ja toivottavasti viisastun vian suhtaan. kiitoksia kärsivällisestä neuvonnasta  

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...