Jump to content

Etupään kumikartioiden irroitus


sir samurai

Recommended Posts

Pitäisi saada kumikartiot irti edestä. Etukelkka on irroitettu autosta ja kelkassa on kiinni enää ylätukivarresta kumikartioon olevat osat. En saa millään trumpettia irti kumikartioista. Ostin 12mm kierretankoa ja se menee juuri ja juuri kiertämättä kumikartion kierteisiin, joten lienee tuuma kokoa kumikartion kierteet? Lampulla kurkkasin kierteisiin ja näyttäs tosi pahasti ruostuneilta, mahtaako olla kierteitä enää laisinkaan jäljellä... Minkä kokoinen pultti sinne sopii? Kattelin ohjeita kuinka tehdään hommaan sopiva työkalu, mutta siellä ei mainittu muuta kuin sopiva pultti :) Kartiot on dunlop merkkiset ja niissä on merkintä: MOWOG 2A4342 (ja ehkä vielä ykkönen?)

 

Onnistuuko homma niin että irroittasin ylätukivarren ensiksi? Lueskelin foorumeilta että joku oli niin tehnyt. Haynesin kirjassa ohjeet meni niin että ensiksi kartiot pois. Joten vinkkiä kaipais miten saan kartiot irti rikkomatta mitään :)


Ylätukivarresta on pultit ja mutterit irti, mutta suosiolla se akseli sieltä ei ulos tule.


 

Link to comment
Share on other sites

https://www.mcff.net/forum/topic/614-hi-lot-asennus/?hl=purtsi&do=findComment&comment=5533

Tuolta vastaus miten irtoaa ilman työkalua... onnistuu kun ottaa tukivarren pois, vanhoissa on tuumanen kierre ja uusissa M14...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Tein työkalun itse kierretangosta ja sopivasta pultista hitsaamalla. Toisen puolen kartion sain kätevästi ulos, mutta toiselta puolen ei irtoa trumpetti kartiosta ja ylätukivarren akseli on jumissa eikä lähde vasarallakaan kopauttamalla ulos. Toinen puoli lähti nätisti ihan käsipelillä työntämällä. Olisko edellisillä omistajilla unohtunu rasvat niin hitsautunut akseli kiinni.

Pitänee yrittää laittaa toisesta päästä akselia ruosteenirroitus suihketta josko se auttas. Kokeilla vielä kuumentaa tukivartta akselin kohdalta. Muuten sopiva työkalu lienee rälläkkä ja sitten uuden tukivarren ostoon :)

Tämä ku vielä sais irti, pääsis vihdoinkin, 13 vuotta Minin ostosta, siihen kokoamisvaiheeseen :)
 

Link to comment
Share on other sites

Tein työkalun itse kierretangosta ja sopivasta pultista hitsaamalla. Toisen puolen kartion sain kätevästi ulos, mutta toiselta puolen ei irtoa trumpetti kartiosta ja ylätukivarren akseli on jumissa eikä lähde vasarallakaan kopauttamalla ulos. Toinen puoli lähti nätisti ihan käsipelillä työntämällä. Olisko edellisillä omistajilla unohtunu rasvat niin hitsautunut akseli kiinni.

 

Pitänee yrittää laittaa toisesta päästä akselia ruosteenirroitus suihketta josko se auttas. Kokeilla vielä kuumentaa tukivartta akselin kohdalta. Muuten sopiva työkalu lienee rälläkkä ja sitten uuden tukivarren ostoon :)

 

Tämä ku vielä sais irti, pääsis vihdoinkin, 13 vuotta Minin ostosta, siihen kokoamisvaiheeseen :)

 

Joskus on ollu tukivarren laakeri ( ja itse akselikin) niin kulunut ja siitä syystä koko tukivarsi kääntynyt hieman vinoon eikä sen vuoksi tule helposti pois paikaltaan, tarkastapa tuo. Korjaussarjassahan tulee laakereiden lisäksi myös toi akseli mukana.

Saattaahan se itse tukivarsikin olla romu, eli laakeri kulunu loppuun ja sen jälkeen kuluttanu tukivartta, sen voi nähdä silmämääräisestikin jolloin menee jokatapauksessa vaihtoon sekin.

 

Muistaakseni sinne ei oikein rälläkkä edes mahdu, eikä puukkosahallakaan taida onnistua? Eka kantsii koitta saada ehjänä irti.

 

Sitten kun saat sen jousen kartioineen irti, niin kumi jousi saattaa myös olla aika tiukassa siinä jousikartiossa, mut irtoo kyllä, yks keino on kanssa.. naputtele varovasti vaikka pieni terävä taltta/ lattameisseli sinne kumijousen ja kartion väliin, eri puolilta (kumijousessa on metallikuppi sisällä ja taltta on saatava sen metallikupin ja kartion väliin. Kannattaa varoa, ettei vaurioita kartioo eikä jousta.

Link to comment
Share on other sites

Tänään kävin taisteleen, mutta pakko myöntää tappio. Akseli on ruostunut kiinni tukivarteen tai ainakin akseli ruostunut, kun ruosteenirroitus aineella akseli sen virta liukeni, että sinne saa ruuvimeisselin kärjen akselin ja tukivarren väliin..... Iskin kunnolla vasaralla toisestä päästä, mutta ei liikkunut mihinkään... Ei sinne akselin päähän tosiaan rälläkkä sopinut, dremelillä ehkä akselin pää poikki, mutta voi olla melkonen homma. Ehkä se on pilkottava koko tukivarsi rälläkällä...

 

Jos menis huomenna taas tallille tuskaileen :D


 

Link to comment
Share on other sites

Kyllähän se ylätukivarsi irti lähti, akseli molemmin puolin juuresta poikki. Rälläkällä hiomaterällä niin lyhyeksi kuin vain sai, lopuksi dremilllä. Ei niin kova hommaa kuin aluksi kuvittlin. Kartiokin oli varmaan liimattu kiinni etukelkkaan. Trumpetti varmaan myös, sitä en saanu irti edes sen jälkeen vaikka kartio oli jo lattialla. No nyt homma etenee, pitää ostaa myös uusi ylätukivarsi, vaihdampa ehkä toisenki. Tutkailla nyt jos tilais uudet kartiotki. Muutenki jo aika pitkälista uuttaa osaa tilattavana :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Uutta osaa tuli kolme laatikollista, pieni ero on uudella ja vanhoilla kumikartioilla :)

https://www.dropbox.com/s/a5qbdi3rfe3qw0n/2014-09-24%2013.39.58.jpg?dl=0

ps. toinen trumpetti ei lähtenyt minun voimilla irti kumikartiosta. Jääkööt sekin jonnekki tallin nurkkaan varaosaksi, kun Hi-lo setti tuli tilattua myös :) :D

 

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...