Jump to content

Tilaaminen Jenkeistä


LeeHarvey

Recommended Posts

Joutuu maksamaan tullin ja veron.

Nythän veron minimi maksuunpanorajaakin pudotettiin eli maksettavaa tulee halvemmistakin osista ja maksuthan menee sekä ostohinnasta että rahdista.

 

Miniin tullut tilattua mm.akku ja peilit -> molemmista meni tullit ja verot

MX-5:een roiskeläpät ja jotain muuta hilpettä -> meni tullit ja verot

Link to comment
Share on other sites

Alvin joutuu maksamaan yli 22euron arvoisista tilauksista (postimaksut lasketaan mukaan), ja tullin 150euroa. Tulliprosentti riippuu osasta, 0-8prosenttia noin yleisesti

 

Elikkä rautalangasta:

Korin osia, 10euroa ja postit 15ueroa -> maksat 24% alvin 25eurosta, 6euroa.

Korin osia 200euroa ja postit 20euroa -> maksat 4,5% tullia 9,9euroa plus 24% alvia 52,8euroa. Yhteensä 62,7euroa.

 

Tullin kierto on tietenkin mahdollista mutta luonnollisesti laitonta. Mikäli saat vahingossa arvorajan ylittävän paketin tullin ohitse, pitää se ilmoittaa ja tullata. Miten sitten tälläinen voi tapahtua, myyjä laittaa tavaran arvoksi todellisuutta pienemmän arvon. Hypotettisesti pienet paketit tulevat tälläin helposti tullin läpi, mutta isommat paketit jäävät helposti tulliin tarkastettavaksi vaikka olisikin alle tullin menevä arvolappu paketin päällä. Mikäli on tuttuja tuolla manterella, niin he voivat vähän rasvaistaa uutta osaa ja lähettää sen käytettynä pienemmällä arvolla Suomeen. Mutta laittomuuksia nämä kaikki, eikä kukaan ole varmasti koskaan turvautunut moiseen ;)

 

Romut jää tullipostiin ja tehdään joko nettitullaus, käydään tullipostissa paikan päällä tai annetaan esim Postin/tms hoitaa tullaus maksua vastaan. Nettitullauksen kautta viimeaikoina kaikki mulla mennyt (ja Mini1380:llä yllättäen siis myös ;) ), joka on vallan vaivaton. Pankkitunnuksilla täytetään netissä tullausilmoitus ja nettimaksun jälkeen paketti jatkaa sitten matkaa lähipostiin. Tulliposti sitten on vähän vaivallisempi, se kun on yleensä auki vain virastoaikana. Vaivattomin on huoltitsijan tekemä tullaus, mutta sille tulee hintaa 20-50euroa yleensä. Joillakin kuljetusfirmoilla tiettyihin postitusluokkiin se kuuluu tosin palvelun hintaan, silloin olen käyttänyt tietenkin sitä vaihtoehtoa.

Link to comment
Share on other sites

Nettitullauksen kautta viimeaikoina kaikki mulla mennyt (ja Mini1380:llä yllättäen siis myös ;) ), joka on vallan vaivaton.

 

Juu mä oon käyttäny paljon yhtä sellasta suomalaista bulvaania se on hoitanu maksut Jenkeissä (ja muualla) ja tullit täällä päässä ja yleensä varsin kohtuulliseen hintaan ;) .

Link to comment
Share on other sites

Mulla on pari ameriikan toimitusta meinannut lähteä Suomen tullista takaisin jenkkeihin. Tulli ei ole ilmoittanut lainkaan saapuvasta toimituksesta ja että mihinkä mennessä paketti on noudettava/tullattava. Onneksi oli seurantanumero jonka perusteella havaitsin että paketti oli toimitettu Suomen tulliin jo hyvän aikaa sitten. Jos olisin tutkinut asiaa pari päivää myöhemmin olisi paketti palautunut rapakon taakse. Harrastaja kolleegan osat haki taannoin vauhtia USA:sta tämän johdosta. Kannattaa siis pyytää tavaran toimittajalta seurantatunnus jotta tiedät missä paketti lepää.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...